Gå till innehåll

Hur förbättra kvaliteten i denna grupp?


parre

Recommended Posts

Okej - jag vet inte var jag ska posta detta, här eller i Om Pokerforum. Vill dock helst posta det här så att folk som faktiskt aktivt läser just detta forum tar del av dessa förslag och tips, men om ni vill så får ni gärna flytta bort detta inlägg någon annanstans.

 

Okej, då kör vi igång då.

 

Jag tycker personligen att kvaliteten på detta forum kraftigt försämrats på sistone. Vad detta beror på vet jag inte - men det är i alla fall inte moderatorernas fel, det är snarare vi användare som slarvar alldeles för mycket. När man läser de flesta postningarna så är det ganska så uppenbart att folk INTE har läst postningsguiden. Handanalyser som använder sig av konverterare är praktiskt taget obefintliga, nästan ingen inkluderar reads och pottstorlekar på varje gata, stackstorlekar kan man bara drömma om. Detta leder till att det är mycket svårare och jobbigare att ge bra råd, då man själv blir tvungen att sitta och göra en massa överslagsräkning i huvet som inte alltid blir rätt.

 

Sedan så har jag en uppmaning till alla: Varför är det så jävla intressant med "hur spela överpar"? Det finns ganska så många poster som behandlar just detta, vissa med en rätt ingående diskussion om varianter och varför man ska spela på ett visst sätt. Hur vore det om man klistrade dessa, samt postade något i stil med "Hur spela överpar" med länkar till relevanta diskussioner i ämnet? Om jag minns rätt så har de gjort så på 2+2's PLO-forum, tagit med länkar till vanliga frågor i just FAQ:en för forumet. På så vis slipper man mycket av "jag har AA, jag re-raisar till XX, floppen kommer Q94r och jag går all-in, han har Q9 och vinner, vad gör jag för fel?" och liknande. Dessutom förenklas moderatorernas jobb: standardhänder á la jag har överpar, spelar jag rätt kan snabbt låsas med en hänvisning till rätt tråd.

 

Kort sagt: det är OERHÖRT få händer med överpar och 100BB-stackar som är intressanta. Detta måste folk inse, som nu så är det i överlag "inga reads, men jag har AA" som postas i denna forumdel. Sådana händer är så sällan intressanta.

 

Sedan en uppmaning som MÅSTE poängteras till ALLA som spelar bigbetpoker: sluta posta standardhänder där ni inte har några reads. Dessa händer är inte intressanta och har sällan något egentligt diskussionsvärde. Ungefär hälften tycker "spela passivt, syna ner", andra hälften "spela aggro, raisa", inget av alternativen är fel. Sitter ni utan reads så är oftast händerna inte särskilt intressanta, eftersom vi sällan kan analysera händerna på ett vettigt sätt, utan får gissa oss till en ungefärlig handdistribution baserat på hur folk brukar spela på vissa nivåer etc.

 

Vidare så vill jag i alla fal personligen se HUR ni tänker och VARFÖR på VARJE gata. Gärna med kommentarer mitt i handen. Posta gärna händer där ni har ett tufft beslut på en viss gata, men se till att ge oss tillräckligt med information för att kunna analysera. Inga reads = ingen bra respons IMHO. Det är svårt nog att göra en bra handhistorik även om man har bra reads (för att det är svårt att i skrift beskriva bordsdynamik och VARFÖR man har just den readen man har), särskilt när det gäller nätpoker, men försök i alla fall. Inga reads är bara så tråkigt, vem fan orkar läsa "hur ska jag spela TPTK" utan reads femtioelva gånger?

 

Vad kan då moderatorerna göra? Personligen är jag för lite gammal hederlig fascistdiktatur. Handanalyser som inte följer postningsguiderna ska direktlåsas/flyttas med hänvisning till just postingsguiderna. Folk kanske blir avskräckta, men då får vi i alla fall kvalitet istället för kvantitet. Orkar man inte ta sig tiden att skriva (POTT=XX) efter varje gata så har man inte rätt att kräva att VI ska ta oss tiden att HJÄLPA DIG - så enkelt är det.

 

Jag vet inte om det här bara är ett i raden av mina onödiga whine/spam-inlägg, men jag vill ha en relevant diskussion med de som postar på detta forum regelbundet. Dessa saker stör mig något enormt, då intressanta händer försvinner i all "noise" alltför ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håller med.

 

Meningslöst att ge råd till en "saknar read, han räjsar, vad gör jag" eller något liknande.

 

Fast problemet är inte att folk inte skriver tillräckligt detaljerade HH:s, det är att de inte fattar spelet, utan vill ha en färdig paketlösning, typ ett svar som "ja, i den situationen med TT på den brädan och två syner så ska du spela så här, det står på sidan nittioelva i Pläj Påker av Mason Glimsky & Dan Kaarå", som om det inte berodde på en massa olika faktorer...

 

Om man postar en HH utan reads så är det inte "hur man spelar hand x på bräda y" som är det som man behöver lära sig, utan hur man är lite mer uppmärksam på sina motståndare.

 

Avsaknad av en uträcknad pottstorlek är dock inget som stört mig faktiskt.

 

Lås/radera med en "gör om, gör rätt"-kommentar är kanske inte det optimala... men jag har ingen annan bra lösning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte pot och/eller stackstorlekarna står med så har jag en känsla av att man spelar en form av actionpoker där man inte lägger så stor vikt på höjningars storlek i relation till potten och stackarna. Jag vet för jag var själv en gammal syndare som kunde syna 5BB med ett lågt pp mot en 20BB stack och försöka floppa ett set :D

 

Avsaknad av potstorlek är odugligt när det är fler än 2 spelare i handen och det är en massa höjningar till höger och vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda som händer här sedan resultaten plockades bort är att det blir en gissingstävling om vilken hand fi har.

Det finns gott om vettiga diskussioner här. Sen är ju frekvensen av "gissa handen" väldigt hög, så det intressanta dränks gärna i bruset.

 

Men det är över lag så på alla forum att en ganska liten del av postarna anstränger sig för att göra bra analys och när de väl gör det får de inte särskilt mycket meningsfull respons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan då moderatorerna göra? Personligen är jag för lite gammal hederlig fascistdiktatur. Handanalyser som inte följer postningsguiderna ska direktlåsas/flyttas med hänvisning till just postingsguiderna. Folk kanske blir avskräckta, men då får vi i alla fall kvalitet istället för kvantitet. Orkar man inte ta sig tiden att skriva (POTT=XX) efter varje gata så har man inte rätt att kräva att VI ska ta oss tiden att HJÄLPA DIG - så enkelt är det.

 

ORD.

 

Jag håller med i stort i allt som Parre skriver, men särskilt detta. Det kommer bli jävligt mycket intressantare/lärorikare diskussioner om antalet händer reduceras, tror jag, och analyserna går kring bara ett par händer och inte 511 likadana. Tycker faktiskt att man kan ta det ännu lite längre än att bara kräva att postaren följer guiden - jag skulle t.o.m vilja att moderatorerna låste händer som var snarlika nyligen postade händer med bara en referens till dem istället. Kanske är lite av en utopi förstås, eftersom det krävs av moderatorerna har ganska stor koll på vilka disskusioner som varit och/eller inte för tillfället är meningsfulla att ha igen. Som det är nu, när det är typ 2 sidor nya händer varje morgon, så får det effekten (iallafall på mig) att jag bara orkar kolla vilka som postat, och om det inte är någon postare jag tycker är intressant så tar jag bara "Markera alla som lästa" typ. Om jag inte är väldigt uttråkad förstås, då kan jag orka med att kolla in några av dem lite random sådär. Det är ju egentligen rätt trist att det ska behöva vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ!

 

Just nu verkar det vara kring 1/10 som motiverar sina påståenden i en HH-tråd. Allt som oftast ser man "Här ska du givetvis höja/syna/folda!" och sen är det bra med det.

Tycker det är sällan folk motiverar sina påståenden och beslut, beskriver hur dom tänker och hur motståndaren kan tänkas tänka och hur det påverkar beslutet. Vad bidrar man med då i en diskussion?

 

Personligen tror jag det blir svårt att höja kvaliteten avsevärt trots att man postar riktiga HH då många helt enkelt tröttnat på den alltför låga standarden på diskussionerna. Som Hjort skriver är det ju ganska meningslöst om en person skriver ngt vettigt och försöker få igång en diskussion och så rinner det ut i sanden då dom 10 följande posterna är one-liners med tomma påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke är ju att ha ett reglerat forum där man måste kvalificera för att få posta. Risken är ju bara rätt hög att det blir dött.

 

Om man med dött menar "inte så mycket postare" kanske, men har man inte hellre ett forum med hög kvalité än kvantitet? Jag tycker ärligt talat inte alls att det är en dum idé att iallafall ha tankar åt det hållet med i disskusionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke är ju att ha ett reglerat forum där man måste kvalificera för att få posta. Risken är ju bara rätt hög att det blir dött.

 

Om man med dött menar "inte så mycket postare" kanske, men har man inte hellre ett forum med hög kvalité än kvantitet? Jag tycker ärligt talat inte alls att det är en dum idé att iallafall ha tankar åt det hållet med i disskusionen.

 

Håller med. Hellre ett bra svar än 25 likadana, dåliga svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag ogillar är "jag hade inte lagt den om jag så hade haft en pistol mot huvudet", eller "enkel fold"-svar.

 

Ingen analys, ingen handskala, inga EV-uträkningar, ingen motivering, inget ingenting.

 

Det beror dock lite på den gamla klassikern "som man ropar får man svar". Skriver man en dålig handanalys utan reads, potstorlekar och liknande så får man väl ofta sådana svar. Dock inte lika frekvent som på 2+2's Omahaforum, där jag alltid får höra "Fold preflop"... undrar vad det beror på ;)

 

Ju sämre HH desto mindre benägen är i alla fall jag att, om jag ens ska svara, skriva något vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa bra skit.

 

Håller verkligen med att många som postar händer här är på tok för lata. Ofta är det nån som har postat HHn rakt upp och ner och bara frågat "gjorde jag rätt?". Det får iaf mig att snabbt trycka "bakåt" i min browser.

 

En tanke är ju att ha ett reglerat forum där man måste kvalificera för att få posta. Risken är ju bara rätt hög att det blir dött.

 

Och hur ska man kvalificera sig till en sådan del? Går det att lösa det på ett bra och rättvisst sätt och få avdelning någorlunda aktiva tror jag det kan bli mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peronligen tycker jag att man ska kunna posta en hand utan reads. Trots allt är det ju så att man många gånger inte hade någon read när man spelade handen. Man hade nyss satt sig, eller så var Fi ny vid bordet. Jag tycker att det kan bli en rätt bra disskusion ändå. Man får utgå grån att Fi är en "vanlig spelare". Har man ingen read kan man dock säga på vilken site man spelade eftersom spelare på Party och Prima generellt skiljer sig ganska mycket åt.. I alla fall på FLT som jag spelar.

 

Om en viss situation disskuterats förut tycker inte jag spelar någon roll. Att först leta upp en tråd för att leta svaret där tycker jag blir ganska tråkigt. Alla har inte läst denna gamla tråden och man går miste om svar från de som vill svara på frågan.

 

En del av syftet med ett forum är väl att disskutera en situation gång på gång på gång på gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peronligen tycker jag att man ska kunna posta en hand utan reads. Trots allt är det ju så att man många gånger inte hade någon read när man spelade handen. Man hade nyss satt sig, eller så var Fi ny vid bordet. Jag tycker att det kan bli en rätt bra disskusion ändå. Man får utgå grån att Fi är en "vanlig spelare". Har man ingen read kan man dock säga på vilken site man spelade eftersom spelare på Party och Prima generellt skiljer sig ganska mycket åt.. I alla fall på FLT som jag spelar.

 

Om en viss situation disskuterats förut tycker inte jag spelar någon roll. Att först leta upp en tråd för att leta svaret där tycker jag blir ganska tråkigt. Alla har inte läst denna gamla tråden och man går miste om svar från de som vill svara på frågan.

 

En del av syftet med ett forum är väl att disskutera en situation gång på gång på gång på gång...

 

Vad för sorts diskussion hoppas du på då du postar en hand utan reads på motståndaren och utan att beskriva vilken image du har vid bordet och hur spelet på bordet är? Vad ska folk basera sina åsikter på? Vad ska dom säga?

 

"Du har si och så många procent chans att vinna, han kanske har den eller den handen".

 

Meningslöst!

Hur ska man kunna göra en vettig analys utan någon bakgrundsfakta? Visst kan du få posta HH som den du beskriver med en slumpmässig hand mot en vanlig (vad det nu innebär) spelare men då blir det svårt att få igång en intressant diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för sorts diskussion hoppas du på då du postar en hand utan reads på motståndaren och utan att beskriva vilken image du har vid bordet och hur spelet på bordet är? Vad ska folk basera sina åsikter på? Vad ska dom säga?

Hint: Det går utmärkt att spela grym poker helt utan reads, särskilt fixlimit. Men det är ju lite jobbigare att komma fram till sånt än att sätta motståndaren på en jättesnäv/jättevid HD.

 

Dessutom så är reads generellt väldigt osäkra, det är mest riktiga idiotspel som man kan använda för att få en bra uppfattning om hur någon lirar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du har si och så många procent chans att vinna, han kanske har den eller den handen".

Så när du sätter dig vid ett nytt bord o inte har några reads så spelar du lotto? Det finns inga strategier, inget rätt och fel? Det finns ingenting som kan resoneras om, inget att diskutera? Det går inte att tjäna på att anta att fi spelar ett normalt spel och beräkna hans HD utifrån det?

 

Det är inte poker förrän efter ca 50 händer mot samma motståndare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara ha en slaskavdelning där de händer som är mer BB-gnäll, ofullständiga etc hamnar direkt om de inte uppfyller kraven... Den som postar OK får svar, den som ofta hamnar i slasken kommer antingen att ha uppnått sitt syfte "Hur i h-e kan jag förlora det här" genom att ha fått skriva av sig eller så kommer personen att göra det bättre för att få svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad för sorts diskussion hoppas du på då du postar en hand utan reads på motståndaren och utan att beskriva vilken image du har vid bordet och hur spelet på bordet är? Vad ska folk basera sina åsikter på? Vad ska dom säga?

 

"Du har si och så många procent chans att vinna, han kanske har den eller den handen".

 

Meningslöst!

Hur ska man kunna göra en vettig analys utan någon bakgrundsfakta? Visst kan du få posta HH som den du beskriver med en slumpmässig hand mot en vanlig (vad det nu innebär) spelare men då blir det svårt att få igång en intressant diskussion.

 

Meningslöst tycker jag inte! I många falla finns det ju trots allt ett standard spel. Typ jag bettar alltid rivern för värde här om inte Fi checraisar väldigt ofta. Eller här höjer jag alltid floppen eftersom du förmodligen har bäst hand. Här ger jag aldrig gratiskort osv. I många situationer tillämpar ändå de flesta ett standardspel som är rätt mot de flesta motståndare!

 

Givetvis tycker jag man ska posta alla reads man har. Men ibland har man inga. Man bör också motivera hur man har tänkt!

 

EDIT

Klyka har en bra poäng. Man spelar en väldig massa poker utan direkta reads. Vad som är rätt och fel då måste också kunna diskuteras!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man grymma reads på nån så är ju behovet av hjälp mycket mindre än när man sitter och gissar. När man gissar däremot så vill man ju han in så många möjliga tankar kring en hand och bräda som möjligt.

 

Om ni nu funderar på att låsa och radera trådar som inte uppfyller kvalitetskraven så föreslår jag att ni inför en ny kategorityp " nybörjar HH" där det är OK att fråga hur man spelar TPTK och överpar.

 

Där kan det finnas standardsvar typ "Situationsberoende MEN generellt så.... + för mer info kolla SSH eller nåt"

 

 

FÖ håller jag med om att man bör lära sig converta innan man postar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dela in forumet i low- mid- och highstakes

 

Håller nog med om att detta är en bra ide.

Knappast. Det finns tusen olika indelningar som kan göras, efter saker som alla påverkar spelet.

 

Varför inte göra en matris-indelning av forumet i olika dimensioner:

 

Spel: Holdem, Omaha, 7 draw, 5 draw, Sökö, Övriga

Limit: FL, PL, NL, Spread

Spelform: Cash game, SnG, MTT, övriga

Bordsstorlek: HU, SH, FR

Stakes: Micro, low, mid, high

 

Bara med detta lilla urval får vi en fin liten matris med 1152 olika avdelningar för handanalys. Sedan är det bara att välja den avdelning som man är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i och för sig att det är lite arrogant att inte läsa och följa postningsanvisningarna. Men risken är väl påtaglig att folk postar ändå, kanske t om på fel forum.

 

Dessutom är det väl till viss del självreglerande. Omotiverade frågor med "nybörjarfrågor" får oftast få och korta svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...