Gå till innehåll

Hur förbättra kvaliteten i denna grupp?


parre

Recommended Posts

Intressant att även denna tråden innehåller just den typen av icke-konstruktiva besserwisserkommentarer som gör handanalyserna så träliga. Parre formulerar ett problem ("de individuella handanalyserna är oftast ointressanta") och en lösning på ett helt annat problem ("det är så många handanalyser att det är svårt att hitta de som intresserar mig") föreslås utan motivering ("dela upp forumet efter nivå").

 

För att återgå till ursprungsfrågan kommer här ett konkret förslag som vem som helst kan ta tag i när som helst. Ni behöver inte vänta på någon moderator att ge er tillstånd. Gör det själv och gör det nu: Posta tråden "veckans bästa handanalyser". Länka till de inlägg som var bra och förklara varför de var bra.

 

Om du gör det bra kan säkert QoS klistra din samlingstråd så att alla ser den.

 

Det kommer förhoppningsvis att leda till att bra frågeställningar och välformulerade inlägg lyfts upp i ljuset medan gnäll och viktigpettrande sakta men säkert får sjunka ner i cybergyttjan.

 

Själv tycker jag att FL-händerna (som är de jag läser) funkar bra och ser inte heller något behov av att göra någon insats där.

 

Syftar du på mina och rickies kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Morbergs idé - låta använderna tipsa om de mest givande/bästa diskussionerna och klistra dessa i en samlingstråd längst upp tycker jag låter som en bra idé!

 

Sedan var det ju snack om att köra något i stil med 2+2's play a hand with the masters, vad hände med det? Minns att det var nått snacka om det för jättelänge sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jacobmal och Rickie: Jag förnekar, som ni sett, inte att nivåerna skiljer sig åt. Men vad ni vill är att generalisera och komma med standardlösningar. Är det då inte bättre att ha alla nivåer samlade på ett ställe, men folk anger i rubriken vad det är för stakes och vad de har för reads på spelarna. Enda anledningen till att dela upp efter stakes är ju att stejken påverkar er standardread på motspelarna, men om man läser Parres inlägg och följer hans uppmaningar så behövs inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jacobmal och Rickie: Jag förnekar, som ni sett, inte att nivåerna skiljer sig åt. Men vad ni vill är att generalisera och komma med standardlösningar. Är det då inte bättre att ha alla nivåer samlade på ett ställe, men folk anger i rubriken vad det är för stakes och vad de har för reads på spelarna. Enda anledningen till att dela upp efter stakes är ju att stejken påverkar er standardread på motspelarna, men om man läser Parres inlägg och följer hans uppmaningar så behövs inte det.

 

Jo men så är jag inte av uppfattningen att en HH måste innehålla reads för att vara värd att diskutera heller.

 

Man kan slå många nivåer utan o bry sig så värst om reads (även om det självklart inte är optimalt).

 

Man kommer dessutom frekvent att hamna i situationer som är svåra att hantera korrekt där man inte har reads av diverse anledningar och att utveckla nåt slags standardspel är nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men så är jag inte av uppfattningen att en HH måste innehålla reads för att vara värd att diskutera heller.

 

Man kan slå många nivåer utan o bry sig så värst om reads (även om det självklart inte är optimalt).

Vilket just är något som jag har poängterat i denna tråd. Men du behöver inte skriva reads på alla spelare. Du skriver de reads som du eventuellt har, och du skriver vilken nivå det är. Det är allt du behöver. Det behöver inte delas upp i olika avdelningar på forumet. Allt som behövs är en bra rubrik och en informativ text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker klyka uttryckte det bra..

 

At jämföra med strukturen på 2+2 känns märkligt. PF.nu har i storleksordnignen tio-tal hand analyser per dag, 2+2 någon 10 potens mer. Ända anlednignen jag ser till att dela upp HH i underkategorier måste väl vara att öka överskådlighet, tillgänglighet och intresse. Överskådlighet och tillgänglighet har jag svårt att se skulle öka med nuvarande tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det bara är så att jag är färgad men jag får en känsla av att detta huvudsakligen är ett NLT problem. Är själv huvudsakligen intresserad av FLT och jag tycker rent generellt att dessa HH håller rätt så god standard.

 

Dels finns det ett par erfarna som postar mycket intressanta HHs (Morberg, Hjort, förhoppningsvis jag själv plus några till), men jag tycker även många av de som inte är så erfarna (antingen på poker eller på att posta HHs) håller ganska hyffsad nivå.

 

HHs som behandlar något annat än hold'em brukar också nästan alltid vara bra eller i alla fall orginella. (Dvs frågan även om den i vissa fall kanske är trivial har i alla fall inte ställts förut.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag tycker är viktigt att ta med sig är att använda konverterare, och om inte det funkar så kan man ju alltid snygga till sina HH lite innan man postar. Som det är nu är många ganska oläsliga.

 

Limit i rubriken är en annan sak som fallerar ganska ofta, vilket tyder på att många är för lata för att läsa regler och postningsguider. Ett beteende som är jävligt respektlöst mot övriga forummedlemmar.

 

Att man sedan postar för lite information i en HH är väl ett typiskt nybörjarproblem, där jag själv är ett bra exempel. Jag har dock lärt mig, genom att läsa svaren, att jag behöver ta med mera information.

 

I övrigt håller jag med Bjorn_ om att FL-HH funkar bra för det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte flytta alla undermåliga handanalyser till resultat? Då får man en högkvalitativ avdelning med korrekta handanalyser, och en avdelning där man får gissa resultat, få veta om "man spelat rätt" etc...

Jo, och ett tag gjorde jag det. Fast då blev det inte så mycket kvar i HA samtidigt som folk bara började köra analysen i resultatsforumet istället. Plus att det mer jobb än jag är villig att göra med att förklara för alla som då postar fel (och det blir definitivt många) vad de gjort fel. Det går ju så klart att lösa genom att exempelvis skapa vicemoderatorer (dvs göra de bästa postarna till moderatorer för HA så att de lite snabbt kan flytta på poster om det behövs) för HA eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det kan vara en bra del-idé att flytta de värsta HH'na till Resultat (som jag också sett att du/ni gjort en del).

 

Fast då blev det inte så mycket kvar i HA samtidigt som folk bara började köra analysen i resultatsforumet istället.

 

Som sagts tidigare: hellre kvalité än kvantitet. Och för oss som frekvent besöker bara HH och dagboksforumet, och bara sporadiskt kollar Resultat och dyl (som säkert är en del) så är det ju en ganska bra förbättring iaf. Vet förstås inte hur många jag talar för när jag säger så, men så känner iaf jag.

 

Plus att det mer jobb än jag är villig att göra med att förklara för alla som då postar fel (och det blir definitivt många) vad de gjort fel.

 

OK, nu kanske jag framstår som värsta fashisten, men ärligt talat tycker jag inte ni ska behöva ägna så mycket tid åt att vara så jävla diplomatiska. Kan folk inte läsa lite (och på så sätt bilda sig en uppfattning om vad som gäller) innan de postar så vetefan hur stor skyldighet ni har att förklara. Tycker det skulle vara helt OK att bara köra "Flyttad (url)" i samband med flytten, och där %url%-variabeln pekar på "Regler för HH"-tråden. Skapas det sen "Jävla moderatorjävlar-trådar" som dissar ert dikterande (likt det har varit på 2+2) så be it. Tror ändå ni har majoriteten av forumet bakom er, och det är väl huvudsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus att det mer jobb än jag är villig att göra med att förklara för alla som då postar fel (och det blir definitivt många) vad de gjort fel.

Flytt och hänvisning till den specifika punkt i postningsreglerna som postaren brutit mot. Utveckla dassa med rekommendationer för vilka HH som är relevanta, även detta i punktform så man kan hänvisa till respektive punkt.

 

Borde inte det vara en lagom kompromiss? Inte lägga nån tid på att motivera, motiveringen finns redan i en punkt i reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få ordning på HH-delen tror jag att det krävs att moderatorerna griper in ganska kraftigt under en period. Alla undermåliga HH's låses med en hänvisning till tråden om hur det egentligen ska se ut. Likaså de trådar som urartar till pajkastning, även efter en moderator gått in och försökt styra upp.

 

Skapa en tråd om hur själva diskussionen kring HH's bör se ut för att vara konstruktiv. Bland annat borde det vara ett krav att lägga egot på hyllan i dessa diskussioner, något som väldigt många har svårt för att göra här. De inlägg som inte följer reglerna för hur diskussionen bör gå till raderas helt enkelt.

 

Tyvärr är det så att det kommer inte att fungera med enbart en diskussion om hur det bör vara, det enda som hjälper är att moderatorerna under en period visar sig att det inte lönar sig med undermåliga HH's, meningslösa one liners och besserwisser attityd genom en hård tillämpning av de regler som faktiskt finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tycker redan man kan se en viss förbättring, då moderatorerna har varit snabba med att låsa trådar som har dåliga rubriker, bara är bad-beat-gnäll och i övrigt inte följer reglerna.

 

Det upphör dock inte att fascinera mig att folk inte läser reglerna innan de postar. Dessutom borde man ju kunna dra någon form av slutsats om hur en rubrik ska se ut när (nästan) alla andra trådar börjar med NLT, FLT, PLO...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 4 months later...
Hur skulle det vara om folk ansträngde sig lite för att använda en handkonverterare? Betydligt lättare att läsa och följa med i handen då.

 

Måste bumpa den här tråden lite, och hoppas att det kan tas en förnyad diskussion om detta iom bytet av forummjukvara.

 

Alltså, jag läste vad jag skrivit lite tidigare i det här ämnet, och jag är fan inne på en ÄNNU hårdare linje nu. Det crillux säger tycker jag fan borde vara ett krav. Fixar man till en klistrad tråd med de etablerade konverterarna och med exempel på hur en HH ska se ut, så tycker jag helt sonika att man bara direkt kan låsa/deleta poster som inte följer detta. Det är ärligt talat helt jävla HEMSKT att se hur flertalet av HH-posterna ser ut idag.

 

Vet inte hur de har på 2+2, men där har det ju verkligen blivit ett standard-format som typ "alltid" används (iaf i MSNL och HSNL) och jag undrar om det inte kan vara en bra idé att helt enkelt bara tvinga alla poster att följa ett visst format, förslagsvis detsamma som på 2+2 (eftersom många som läser här också läser där).

 

Utöka antalet moderatorer för HH om det är jobbigt för er som jobbar med det idag att få upp kvalitén på forumet. Jag nominerar crillux till att börja med. :)

 

Ser gärna en förnyad diskussion om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iaf ett krav på en vettig formattering av HH:n, converter eller ej.

 

Men skulle det inte vara jävligt sexigt med bara ETT format? Jag menar, för alla de stora siterna finns ju faktiskt konverterare och jag tror (kanske i min enfald) att om man bestämmer sig för bara ett format och helt enkelt bara låser varje tråd som inte har det, så kommer snart folk att börja anpassa sig till det. Eller är det ogenomförbart tror du? Är det att begära för mycket? Som jag ser det, som typ är nördig torsk och glor igenom de flesta HH's, så skulle jag svara på fler av dem om det bara var ett enda format, som jag direkt kände igen. Jag vet inte om andra känner likadant, och det kanske inte ens är nån big issue, men jag kan inte se några direkta nackdelar med att bara ha ett format heller, förutom att postare av händer måste lägga LITE mer tid på att utforma sin HH. Fördelarna med det, utöver läsvänligheten, är också att antalet "Hej, det här är min första HH, kunde jag spelat AA annorlunda, nu torska jag mot 53!"-poster kommer att minska (eftersom man VET att det är en badbeatpost man är på väg att skriva, och det kanske man inte orkar om man vet att den direkt försvinner/blir låst om den inte följer formatet).

 

Det enda semi-problemet jag ser det är att man måste ha nåt för de händer som saknar HH, typ live-händer. Men min erfarenhet är att de som postar live-händer alltid verkar vara mer benägna på att skriva HH's som är lättlästa och bra strukturerade och om man då bara lägger ett klistrat inlägg om hur man manuellt skapar det bestämda formatet så borde det ju inte vara några problem. Man kanske t.o.m kan ha nåt template-liknande, beroende like på hur det tekniska funkar. Eller att nån som kan (jag kan EVENTUELLT, om ingen annan har tid, men jag orkar inte om det inte blir nåt ordentligt av det) nån gång bara kodar ihop nåt manuellt input-form som man kan mata in i, som sen spottar ur sig skiten i det format forumet vill ha, och sen att nån (PF?) kan hosta den.

 

Mer input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pwatiw!

Dett är ett automatmeddelande som bara vill bekräfta att vi har tagit emot din kritik och kommer att läsa igenom den så fort vi kan!

 

Mvh, KF!

 

Utöka antalet moderatorer för HH om det är jobbigt för er som jobbar med det idag att få upp kvalitén på forumet. Jag nominerar crillux till att börja med.

 

Vi har ju t.ex. nyligen "anställt" Othello och så kommer det väl även utökas så att ett par äldre inaktiva moderatorer byts ut mot nya och friska! :)

 

Ang. HH-standard så skulle jag bli glad om det fanns någon konverterare så att alla HH's blev relativt lättlästa. Hur dette är praktiskt genomförbart på PF's HH-delen överlåter jag till QoS att svara på! :)

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pwatiw!

Dett är ett automatmeddelande som bara vill bekräfta att vi har tagit emot din kritik och kommer att läsa igenom den så fort vi kan!

 

Mvh, KF!

 

Bara för att klargöra en sak, så var inte det stycke du citerade på något sätt kritik mot er moderatorer. Jag vet inte om det framstod så, men jag ville iaf säga det. Jag har ingenting att klaga på med hur ni arbetar, jag tänkte bara att det kunde kanske bli lite väl svettigt för er om det skulle modereras hårdare, därav förslaget om fler moderatorer. Jag försökte faktiskt att en gång i livet vara konstruktiv och inte bara whina, och måste jag whina på nån så blir det på de som inte orkar ta sig tid att posta läsbara, justa HH's. Sen är jag säkert något av en jävla nerd i detta också och överreagerar, men det är en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...