brusig1 Postad 3 timmar sedan Rapport Postad 3 timmar sedan 57 minuter sedan, säger killerwolf2 : lolade åt din tiltstory om microbryggande, fantastisk Jag lollade inte, blev triggad över hur folk ställer så höga krav på en vän... Vad är din erfarenhet av bryggeriet, vad är du mest nöjd med och mest missnöjd med? Hur ratear du vad du skapat på en skala 1-10, ge någon referens till kommersiella produkter Jag är personligen inget jättefan av fancy produktioner, framförallt för de ofta kostar en gaziljon och bara går att köpa på burk oftast. Fat > flaska > burk imo Citera
ShipThat$$ Postad 59 minuter sedan Författare Rapport Postad 59 minuter sedan 1 timme sedan, säger brusig1 : Jag lollade inte, blev triggad över hur folk ställer så höga krav på en vän... Vad är din erfarenhet av bryggeriet, vad är du mest nöjd med och mest missnöjd med? Hur ratear du vad du skapat på en skala 1-10, ge någon referens till kommersiella produkter Jag är personligen inget jättefan av fancy produktioner, framförallt för de ofta kostar en gaziljon och bara går att köpa på burk oftast. Fat > flaska > burk imo Vänner, kollegor och annat random löst folk i utkanten av ens umgängeskrets ställer BISARRA krav på oss hembryggare. Självklart inte alla, exempelvis mina vänner som själva köper dyr kommersiell öl emellanåt vet ju att det är enormt mycket arbete och oftast även tid (lagring) bakom som trissar upp priset. Men ja, det händer att nån avlägsen vän råkat höra att man brygger volym och då förutsätter att dom ovanpå idiotin dessutom ska kunna _få hemkört_ ett gäng öl hur som helst - helt utan vilja att försöka förstå processen Jag vill börja med att säga att när det gäller dyrare öl är det alltid stout det är tal om för min del och då självklart fatlagrad sådan. Fatlagrad som i legat på träfat 1-3 år, träfat som tidigare höll exempelvis bourbon, rom eller calvados. Ser jag till mitt egna alster så är jag mest nöjd med de stouter som haft en bra bas och sen fått en rejäl dos av exempelvis rostad kokos. Bryggde en batch där basen var en tjock chokladig historia på 12% som sen fick 1kg rostad kokos ett par dagar innan det silades bort. Den batchen blev så jävla god att jag sålde inte en enda droppe av den, de 18 literna behöll jag gladeliden för mig själv. Bottomline är nog en stark och stabil kontinuitet i mitt bryggande det jag varit mest nöjd med, det har liksom oftast hållit hög kvalité med få fuckups. Ser jag till vad mina vänner/bekanta/kunder varit mest nöjda med är det de öl som haft allra mest smak-punch och dessutom kul smaker. Då pratar vi smaker som jordnötssmör, kaffe/kokos/lönnsirap eller banan/lönnsirap (tänk banana skids). Samtliga är 12-13,5% och har alla fått 4.0-4,75 på untappd där 5 är högsta möjliga. Vad jag är mest missnöjd med kring mitt bryggande är väl det faktum att jag inte har en setup som tillåter syrefri överflyttning mellan fat och flaska. För att vara så tydlig och enkel som det bara går; "new england ipor" (dom knallgula som ser ut som juice) innehåller väldigt stora mängder humle och man tillsätter humlen när ölet är nästan helt färdigjäst. Problemet är att ju mer humle du har i ditt öl desto starkare reagerar det med syre - på ett dåligt sätt. Optimalt vore att flytta ölet i vacuum för noll exponering mot syre men det går ju inte. Minsta lilla syre som kommer i kontakt med kraftigt humlade öl blir "oxiderade" och därmed går får sådär juicigt gul till brun och smakar wellpapp. Jag har ingen utrustning som tillåter en flytt från mitt fat till flaska/burk utan att exponera ölet mot syre och därmed är jag kraftigt begränsad inom just den ölstilen. Det är väl mer en materialfråga förvisso men ändock en verklighet när man brygger och ibland vill köra en sådan batch. Min lösning blev att köpa ett 9L fat istället för 18L och helt enkelt dricka allt inom en vecka för att ducka den tråkiga utvecklingen Pratar vi stout är jag inte missnöjd med något faktiskt, mer än att vi som privatpersoner inte kan få ett plaskblött spritfat från Kentucky till Sverige genom att knäppa med fingrarna och sen fylla det men det känns lite orimligt att sura för det Personligen skulle jag betygsätta mina stouter till en solid 8/10 om vi ställer dom mot kommersiella öl som inte heller är fatlagrade, annars vinner dom med walk over då öl på spritfat är oslagbart. Har en vän som aldrig köper stout på bolaget mer, han frågar alltid mig istället, tråkigt för honom att jag inte bryggt på två år bara Jävligt bra betyg iallafall Vad gäller att referera till en kommersiell produkt kan vi kolla på Dugges öl Banana Toffee, den kom ut strax före jag provade min första snarlika batch. Smakprofilen i fråga är tänkt lika men vad den fallerar på är att den är så tunn. Har man lite ryggrad i ölet som 12%+ ska inte ölet vara tunt, investera fler koktimmar istället för ett tjockare öl och ta 30kr mer per flaska - samma personer som köper för 65kr (tror det är deras pris idag) är lika glada i att köpa än mer kvalitativt för 95kr. Brukar för övrigt brygga efter vad jag själv vill dricka och oftast finns det ingen sådan produkt på marknaden inom Sveriges gränser som exempelvis när jag bryggde med jordnötssmör. På forum sa folk att det är omöjligt pga fetthalten, de flesta "killgissa" för dom inte vågar prova ens -> då testar man och motbevisar. Ölet blev kraftigt hyllat Oftast när det gäller kommersiell öl anar man bara en hint av vad ett öl målas upp ska smaka, min ambition däremot är att presentera en vägg av smak, tänk typ Ron Jeremy i "wreckingball"-parodin. Exakt sån entré ska smaken göra haha Brygg asså....... finns inget slut på den dialogen, eller monologen som det ofta blir Citera
Recommended Posts