Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I min Mercedes (stor fläskig sak med liten motor som jag ärve av pappa, tänk juggemerca deluxe) sitter "handbromsen" nere vid vänster fot, du lossar den dock med vänster hand, och du "växlar" (lägger i driven, backen eller parkeringen) med en jävla spak på ratten. 

De är inte kloka, tyskarna.

Postad
1 timme sedan, säger Lobo :

Det andra du nämner är assistanssystem. Jag hade kikat i instruktionsboken. Bilen kostar en peng och det finns många nymodigheter som är värda att läsa om.

Bra tip. Jag ska leta fram instruktionsboken och se vad det står där.

Postad
1 timme sedan, säger Ola Brandborn :

I min Mercedes (stor fläskig sak med liten motor som jag ärve av pappa, tänk juggemerca deluxe) sitter "handbromsen" nere vid vänster fot, du lossar den dock med vänster hand, och du "växlar" (lägger i driven, backen eller parkeringen) med en jävla spak på ratten. 

I mina gamla bilar satt alltid handbromsen i mitten av bilen, mellan föraren och passageraren och det var bra. Skulle föraren bli medvetslös kunde passageraren dra i handbromsen.

Men i min nya märkvärdiga bil är passageraren i så fall illa ute.

Postad

Har en rolig historia ang en hyrbil i Milano, jag skulle köra därifrån till en pokertävling i Alperna.

Betalar, hoppar in i bilen, och sitter som ett fån och undrar hur jag får igång bilen. Får lomma tillbaks till Avis/Hertz och be personalen visa mig. Han säger åt sin dotter, som är på besök (det här är på en helg) som glatt springer med och visar (det här var nog inte första gången de behövde visa). Jag tippar på att hon var 12-13 år... 

Jag kände mig inte direkt världsvan när man som vuxen man behöver få ett barn att visa hur man startar bilen. 

• Haha 1
Postad
44 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Har en rolig historia ang en hyrbil i Milano, jag skulle köra därifrån till en pokertävling i Alperna.

Betalar, hoppar in i bilen, och sitter som ett fån och undrar hur jag får igång bilen. Får lomma tillbaks till Avis/Hertz och be personalen visa mig. Han säger åt sin dotter, som är på besök (det här är på en helg) som glatt springer med och visar (det här var nog inte första gången de behövde visa). Jag tippar på att hon var 12-13 år... 

Jag kände mig inte direkt världsvan när man som vuxen man behöver få ett barn att visa hur man startar bilen. 

❤️ Det är inte alla bilar som har nyckel. En gång skulle jag starta en lånebil utan nyckel. Om jag minns rätt var det bara en platta som skulle ligga i bilen. Sedan skulle man hitta en knapp att trycka på. Det tog en stund innan jag fick igång bilen.