Gå till innehåll

Dagboksrushen hösten 2022


UnitOperations

Recommended Posts

12 timmar sedan, säger HampusGabriel :

Jag har spelat på heltid nu sen i September.

Fick jobb väldigt fort som IT-konsult med bra lön (25k) för min ålder (19år). Satt många tyckte såklart att mitt beslut att sluta på jobbet för att spela på heltid var "idiotiskt".

Har snittat ca 10K senaste månaderna på poker satt lönen är ju betydligt lägre för mig iaf. Dock ser ju löne utvecklingen otroligt mycket bättre ut för mig än om jag hade suttit kvar på 8-5 jobbet. Brukar jämföra mitt val mot min polare ibalnd. Han pluggar till civilinjengör inom datafysik och har 4 år kvar. Känns som om jag lägger 4 år till på pokern så borde man inte ha så tokig lön med tanke på all tid man kan lägga nu. Dock så har ju han en säker framtid jämfört med mig som inte har så mycket att luta mig åt.

Tycker dock livet är mycket simplare nu när man kan styra sin tid helt och bestämma vad man vill göra på dagarna. Hade jag backat i tiden så hade jag definivt gjort samma beslut och skiter det sig så kan man alltid gå tillbaka till jobbet.

Du bör se över reglerna om utstämpling och utförsäkring även om du säkert får jobb rätt snabbt igen om du ändrar dig. Man kan inte komma och gå i systemet hur man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Om du vart sugen på testa länge, är ung, dessutom velat bo utomlands så känns det som att du har perfekta förutsättningar för att ge det en chans 🙂 Om 5-10 år kanske du är på en helt annan plats i livet och inte längre har möjligheten att testa längre (eller iaf inte lika effortless). OM det skulle skita sig efter 6 månader, vad är det värsta som kan hända? Nada är svaret, du tappar lite cash men that's it.

Tror precis som många skrivit ovan att ta den här typen av arbete snabbt kan leda till att man börja fila på andra typer av inkomster och side-business. Kittlande tanke!

"You miss 100% of the shots you don't take"

- Pness (...)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut du ska testa på! Åker du till Thailand blir ju en 6-12 månaders budget lägre dessutom. 5/10-25/50 svs lär ju absolut vara hållbart för att försörja sig och spara betydligt mer än du hade gjort på ditt jobb. Ska du spela någon till sida på samma stakes skulle jag säga att du tyvärr måste lämna de licenserade sidorna, pga rake back. Det är ett helvete att spela low-mid stakes utan RB! 
 

Har faktiskt själv tittat på att åka antingen till Asien eller Nya Zeeland. Kan säga att det är betydligt krångligare om man har ett hus, en sambo, en son och ett husdjur. Jag skulle behöva försörja hela familjen och min sambo skulle behöva pausa sin karriär, vilket inte hade varit rättvist utan kompensation. Huset hade jag sannolikt inte hyrt ut utan lånat ut till någon jag känner och litar på som kan ta hand om vår katt. Hyra ett bra boende för alla hade kostat 30k+/månad. Att rodda med allt hade dessutom krävt en hel del tid och effort. Så passa på när du har det enklare! Som tur är har jag spelat och bott i Spanien, Australien, Asien och USA tidigare i livet. Jag är också glad att jag har det som jag har det! Så jag är inte bitter, säger bara att du ska ta tillfället i akt! 

  • Like 2
  • Thanks 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar få lite smått psykbryt på att torska alla $10-20K potter. All in EV är brutalt men andra spots nästan värre. Nötkåk in i fyrtal, missa alla floppar i 3-4BP. När man väl träffar nöt så springer det ut piss. Ja, ni som läser vet nog hur poker kan bete sig.


Kan inte annat än vara glad att jag har möjligheten att sitta i så här bra privata spel. Det är lite som att ett jag fått en tidsmaskin och kan åka och spela poker på PartyPoker 2005. Bara klassiskt att springa som isigast när man spelar större.

Lurades själv lite av blindsens storlek men har insett hur högt det blir när alla händer går 4-6 vägs 3BP och det är 1000BB/500str buy in cap. Är väldigt ofta en dynamik där 1-3 pers är totala maniacs med 70% 3B (ingen överdrift) och resten mer normala 40-50% VPIP fisk. Öppnar man blir det antingen ett par syn och sen squeez, eller så blir man 3B och 3 pers kallsynar emellan. 

Börjat tvivla på sig själv och ifrågasätta sin kapacitet att slå spelen ordentligt. Med det sagt så kan det vända snabbt och är absolut möjligt att rusha $100k på en bra vecka. 

Första är nästan läskig; 

Dealt to Hero: K J J 9 8

UTG Folds, MP Folds, HERO Raises To $54, CO Folds, BTN Folds, SB Calls $50, BB Raises To $233, UTG Folds, HERO Calls $179, SB Folds

Hero SPR on Flop: [5.84 effective]
Flop ($537): 3 T 7
BB Bets $537 (Rem. Stack: $3608), HERO Calls $537 (Rem. Stack: $2598)

Turn ($1611): 3 T 7 K
BB Checks, HERO Bets $1611 (Rem. Stack: $987), BB Calls $1611 (Rem. Stack: $1997)

River ($4833): 3 T 7 K 4
BB Checks, HERO Checks


BB shows: A A A 3 2

BB wins: $4808

Femtioelfte gången gilt:
UTG ($8778) [VPIP: 63.1% | PFR: 33.8% | AGG: 22.8% | Hands: 1462]

Dealt to Hero: Q J T 9 5

UTG Folds, HERO Raises To $54, HJ Folds, CO Calls $53, BTN Folds, SB Folds, BB Raises To $236, UTG Folds, HERO Calls $182, CO Calls $182

Hero SPR on Flop: [6.65 effective]
Flop ($728): Q 3 9
BB Checks, HERO Bets $364 (Rem. Stack: $8800), CO Calls $364 (Rem. Stack: $8952), BB Folds

Turn ($1456): Q 3 9 K
HERO Bets $1092 (Rem. Stack: $7708), CO Raises To $4732 (Rem. Stack: $4220), HERO Raises To $8800 (allin), CO Calls $4068 (Rem. Stack: $152)

River ($19056): Q 3 9 K 3

Players agreed to run it 2 times.

River #2($19056): Q 3 9 K 8



CO shows: Q J T 9 3

HERO wins: $4758
CO wins: $14273

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2023-12-13 kl 15:42, säger UnitOperations :

Kan inte annat än vara glad att jag har möjligheten att sitta i så här bra privata spel. Det är lite som att ett jag fått en tidsmaskin och kan åka och spela poker på PartyPoker 2005. Bara klassiskt att springa som isigast när man spelar större.

Om något är för bra för att vara sant...

Förutsatt att du inte bidrar med en massa fisk eller säljer majoriteten av din action till ägare av spelet får du fråga dig varför någon skulle vara intresserad av att ha ett svenskt internet-proffs i sitt spel.

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger killerwolf2 :

just omaha spelen skulle jag vara VÄLDIGT försiktig med på appar.

Skulle vara kul om du vill förklara anledningen till detta för mig som inte förstår sånt här. Är det större chans att bli fuskad mot i en app? Jämfört med vad? Varför? Ge mig en textvägg som att du förklarar budgetunderskott till Michael Scott KW2. Gärna kryddat med ditt signum - engelska uttryck. ❤️

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foliehatt.gif ENABLED

för att det finns ett gäng som har utvecklat en solver som tar hänsyn till foldade kort. Vilket du kan förstå blir jävligt läskigt i exempelvis 5c för det räcker med att det är 2 gubbar som är i maskopi för att edgen ska bli brutal. Detta syns inte ens på motståndarnas grafer, snarare ser det ut som att dem har sjukt jävla otur för att dom inte hänger sina flushdraws ovetandes att fi vet att 2 har foldats och har 1 eget t.ex. 

foliehatt.gif DISABLED

Collusion. sånt orkar ju folk bara hålla på med på de största klubbarna/stakesen, hence why man borde hålla sig till NLHE där på appar därför dem inte reglerar collusion (som är reglerat vanligtvis med en en särskild algoritm från sajtens sida) . Edgen med att veta massa nyckelkort har foldats är brutal och inget som syns i hjältens graf, annat än att dem har sjuk otur.

 

Redigerad av killerwolf2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta vad jag säger med en nypa salt förstås. Min coach är upp $1.2m+ på appar i år men tokvägrar spela omaha nu och bara nlhe efter kopiös mängd jävligt skumma spel, tolka det hur ni vill han är iaf paranoid som sjutton, men spelas det så stort som dem spelar så är det ju ytterst naivt att inte tro skit händer.

edit: skrev fel siffra, första var livegames

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, säger killerwolf2 :

foliehatt.gif ENABLED

 

Tack för bra svar KW.

 

Edit: tog bort citat om du nu inte ville det skulle synas

 

Edit 2. Svårt med mobilen på pf. Ska köpa en dator nån gång. Den senaste slutade fungera efter en spilld Coca-Cola och är för lat för att åka tunnelbana.

Redigerad av Markus8000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2023-12-04 kl 17:54, säger degenstein :

Bollar du fortfarande ingenjörsjobb vid sidan om poker, och hurdant går det?

Tog personligen examen för ca ett år sedan och tycker det är så själsdödande att sitta kontor 8-5 varje dag. Läser heltoks gamla well där det diskuteras hur mycket mer man behöver tjäna på poker för att säga upp sig. Jag tänker mer tvärtom där, hur mycket hade jag varit villig att gå ner i lön för att få friheten som pokerproffs

Tjänat lika mkt på pokern som jobbet iår men timlönen markant bättre på pokern. Bollar idén att säga upp mig. Vore intressant att höra lite tankar generellt från dig som är mkt mer erfaren. Misstänker att konsensus säger att det vore en superusel idé

Bland det knäppaste jag sett, råden i denna tråd kring detta. Du blir snabbt irrelevant på arbetsmarknaden och ett hål på åratal ser riktigt grisigt ut på cv:t. Mitt råd till dig och de 14 pers som följer detta forum är att bita ihop och så spela poker på fritiden. Kämpa på!

  • Like 1
  • Haha 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett hål på fem år kommer leda till en del frågor men på svensk arbetsmarknad gör ett hål på ett år ingen större skillnad mer än för de mest konkurrensutsatta yrkena. inte ovanligt att folk vill förverkliga någon dröm att resa av sig ordentligt, uppleva en annan kultur, träna till iron man, skriva en bok, testa daytrading eller gud vet vad. sålänge som man vinklar vad man gjort till något vettigt så det inte ger bilden av att man är en slacker så är det nog nästan närmare något positivt att hittat på något istället för haft ett till år i hamsterhjulet

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang fusk i Omaha, så behöver det ju inte bara handla om att du vet att draget har bra eller dålig chans att gå in. Det finns andra "intressanta" lägen också om du vet att ett nyckelkort har foldats.

Tex om du vet att polaren foldade esset så kan du helt plötsligt värdebeta dam- och knekthöga färger i vetskapen att fienden inte kan ha nötterna. Kul saker kan nu hända, du kan få syn av sämre färger och du kan få bättre färger att lägga sig. Och du kan aldrig få ett omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger lamern :

ett hål på fem år kommer leda till en del frågor men på svensk arbetsmarknad gör ett hål på ett år ingen större skillnad mer än för de mest konkurrensutsatta yrkena. inte ovanligt att folk vill förverkliga någon dröm att resa av sig ordentligt, uppleva en annan kultur, träna till iron man, skriva en bok, testa daytrading eller gud vet vad. sålänge som man vinklar vad man gjort till något vettigt så det inte ger bilden av att man är en slacker så är det nog nästan närmare något positivt att hittat på något istället för haft ett till år i hamsterhjulet

Är ju ingen generell diskussion när frågan gäller en civilingenjör. Inte direkt ett område där utvecklingen står stilla. Jag har själv aldrig rekryterat ingenjörer så spekulerar fritt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger lamern :

ett hål på fem år kommer leda till en del frågor men på svensk arbetsmarknad gör ett hål på ett år ingen större skillnad mer än för de mest konkurrensutsatta yrkena. inte ovanligt att folk vill förverkliga någon dröm att resa av sig ordentligt, uppleva en annan kultur, träna till iron man, skriva en bok, testa daytrading eller gud vet vad. sålänge som man vinklar vad man gjort till något vettigt så det inte ger bilden av att man är en slacker så är det nog nästan närmare något positivt att hittat på något istället för haft ett till år i hamsterhjulet

Vi har verkligen vitt skilda uppfattningar om arbetsmarknaden. Självklart kan du få jobb på hemtjänsten även om du jagat slutet på regnbågen i 15 år, men nu var det ju en civilingenjörstjänst med sannolik potential att växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var den typen av jobb jag syftade på. det är den vanligaste typen av roll som jag rekryterar till och jag vet inte riktigt vad du menar som hinner hända på ett år. söker du jobb på mckinsey blir det nog uppförsbacke med ett års hål för resande men svårt att se hur det skulle påverka din karriär på electrolux, atlas copco eller random konsultfirma utöver att du hamnar där ett år senare

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, säger lamern :

det var den typen av jobb jag syftade på. det är den vanligaste typen av roll som jag rekryterar till och jag vet inte riktigt vad du menar som hinner hända på ett år. söker du jobb på mckinsey blir det nog uppförsbacke med ett års hål för resande men svårt att se hur det skulle påverka din karriär på electrolux, atlas copco eller random konsultfirma utöver att du hamnar där ett år senare

 

 

 

Nu var det ju inte ett år som var tal om, men är inte nåt facit i branschen. Tyckte väl mer det var onyanserat positivt när det finns så uppenbara nedsidor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger killerwolf2 :

foliehatt.gif ENABLED

för att det finns ett gäng som har utvecklat en solver som tar hänsyn till foldade kort. Vilket du kan förstå blir jävligt läskigt i exempelvis 5c för det räcker med att det är 2 gubbar som är i maskopi för att edgen ska bli brutal. Detta syns inte ens på motståndarnas grafer, snarare ser det ut som att dem har sjukt jävla otur för att dom inte hänger sina flushdraws ovetandes att fi vet att 2 har foldats och har 1 eget t.ex. 

foliehatt.gif DISABLED

Collusion. sånt orkar ju folk bara hålla på med på de största klubbarna/stakesen, hence why man borde hålla sig till NLHE där på appar därför dem inte reglerar collusion (som är reglerat vanligtvis med en en särskild algoritm från sajtens sida) . Edgen med att veta massa nyckelkort har foldats är brutal och inget som syns i hjältens graf, annat än att dem har sjuk otur.

 

Rake + collusion är två faktorer. En annan viktig faktor är att du direkt tävlar med ägarna av klubben om fiskens deposits i en form av nollsumme-spel.

När jag säger att det är för bra för att vara sant så syftade jag på att de låter en spela så pass softa games så länge man springer dåligt och förlorar.

Om du väl börjar ta $100k deposits i månaden från fisken som inte hinner rejkas runt så klubbägaren tjänar pengar så ryker du rätt fort förutsatt att det inte är fisk som du bidrar med eller att ägaren får en stor andel av dina vinster.

Det är naivt att tro klubbägarna driver gamsen av något filantropiskt syfte och kärlek till spelet, de är ute efter att ta åt sig så stor andel av depositsen som de bara kan och om man som proffs står i vägen blir man bannad illa kvickt. 

5c-Solvers som löser saker realtime är otroligt långt borta så det är inte en faktor jag oroar mig över i ring games. 

  • Like 2
  • Thanks 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lång post för den som orkar. Måste nog jobba på att sammanfatta mig kortare: 

Uppskattar all input och svar angående bristande spelarintegritet, rake traps, diverse fusk osv. Är ju fullt av sånt, särskilt i appvärlden vilket jag också är medveten om.

Har själv varit väldigt kritisk till spel på appar just av de anledningarna och är det fortfarande. Skulle aldrig joina en öppen klubb för att spela plo5. Faktum är att jag egentligen lämnat apparna och när jag först hörde om spelen av min vän så hade jag noll planer på att börja spela där. 

Ska inte gå in i försvarsställning här utan försöka svara objektivt och självkritiskt angående rake och fusk samt hur jag hamnat i denna spelarpool. 

Det som skiljer det här spelet mot andra appar är att det är ett etablerat home game som flyttade till app under pandemin. Det ett gäng som spelat länge där mer eller mindre alla känner alla. Har spelat live med det gänget en gång för några år sen hemma hos han som fick in mig i spelet. Det är inte han som hostar appen, men han har hostat live spel under ca 20 år och detta är mer eller mindre samma gäng. 

I somras var min vän som har access till de spelen här i Sverige och hälsade på en vecka med sin fru och deras tre barn för att träffa vår nyfödde son. Min sambo har känt dom sen ca 10 år tillbaka från att hon jobbade som au pair där när hon var i 20-årsåldern. Dom har väldigt bra kontakt och vi har varit i USA två gånger och hälsat på dom. Jag och farsan i familjen blev lite polare eftersom vi hade poker gemensamt. 
 
Vi har helt olika bakgrund, han är 15-20 år äldre än mig och överläkare. Pokern är en hobby för honom och han arrangerar home games 1 gånger i veckan. Han har en helt annan ekonomi och tjänar >$500k/år från sitt jobb. Även om han faktiskt spelar poker seriöst och är vinnande i dom spelen så är det en kul hobby för honom. Vinner han så unnar han sig nån dyr pryl eller något åt frugan. Torskar han ett tag så påverkar det honom inte nämnvärt ekonomiskt. Ni fattar nog ungefär. 

När dom var här i somras drog jag med honom till ett live game en kväll. Han visade mig att de spelar i en privat klubb på appen med gänget so jag träffade hos honom. Det är i princip ett gäng förmögna amerikanska medelålders män. Utan att gå in i detalj så är min vän sannolikt en av de minst förmögna i den kretsen. 

Han vouchade för mig men jag kom inte in i den appen utan fick istället tillgång till en annan klubb som hans vän hostar. Spelade där under sommaren och det gick fint. Efter att ha legat på ganska flitigt lyckades jag tillslut också få komma med i den klubben jag beskrivit ovan. Självklart en hel del politik när det kommer till att få spela i privata games men ger kanske en liten bild hur jag lyckades ta mig runt den biten. Normalt sett är det omöjligt för ett random europeiskt onlineproffs att få spela där. Lite svågerpolitik helt enkelt.

Gick OK ett tag även där innan jag sprang in i en rejäl downswing som nu pågått i drygt 2 månader. Precis de som ni skriver till mig började oroa mig för. Raken är hög, kanske går det inte att vinna så bra trots att man sitter med 6 fisk och 1 dålig nit reg? Kanske förekommer det collusion i någon utsträckning? Är det till och med så att det finns ännu grövre sätt att fuska som att man kan hacka appen och se hålkort eller liknande. Började göra lite research och kom fram till att raken i sig borde inte vara så hög att det inte är möjligt att vinna ordentligt, men i kombination med något slags fusk skulle det såklart vara ett problem. Att manipulera appen i sig skulle vara väldigt avancerat, det skulle kräva långt mer avancerad teknik än att till exempel bygga en vanlig hand converter. 

Jag skulle ändå bedömda sannolikheten till att det sker utbrett fuskande som min vän eller hosten känner till som <1%. Det kan dock såklart vara så att några nässlat sig in och lyckades gå under radarn med collusion.

Såklart är collusion svårt att upptäcka. Just att min graf är $60k under EV är ju en indikator på att det faktiskt skulle kunna vara så. Att döma av omständigheterna och hur folk spelar så ser jag det ändå som osannolikt. Finns dock såklart spelare som inte verkar helt oseriösa och kanske skulle kunna göra något sånt. Finns risken vore det vansinnigt dumt att dumpa majoriteten av rullen på en scam. Å andra sidan trist att missa tillfället om det faktiskt är så att det är legit och jag råkat hitta botten 3% springet och ”luras” att ge upp. 

Har bestämt att pausa lite från appen nu. Kommer kolla igenom händer i min DB för att se om händer ser ut att vara collusion. Till exempel om samma personer upprepat stoppar in med suspekta händer eller dammar in med Ks och behandlar det som nöt suit. Vet egentligen inte vad exakt jag ska leta efter men om någon har orkat läsa så här långt och har idéer så är det välkommet. 

Tänkte också fråga min vän rakt ut hur väl han faktiskt känner till spelarna och berätta exakt vad jag upplevt och beskriva min oro för collusion etc. Är han extremt säker att spelet är legit tror jag säkert han kommer erbjuda sig att backa mig om jag inte känner mig bekväm att ta risken själv. 
 

Tillsvidare blir det nog lite paus och eventuellt hoppa på lite NLH på etablerade sidor igen. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror tbh verkligen inte 60k under ev är botten 3% spring utan antagligen väldigt sannolikt i dessa games. I min lilla nära krets så är det 2st som sprungit 150bi + under ev i år på vanlig 4c/5c utan ante. Generellt så brukar också games med små blinds och antes/stora max bi vara högt rejkade och det tyder ändå på att hosten fattar vad han gör och det kanske inte allt är så oskyldigt spel. Anyways, each to their own

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, säger brusig1 :

Tror tbh verkligen inte 60k under ev är botten 3% spring utan antagligen väldigt sannolikt i dessa games.

Det är nog väldigt sant! All in ev är ju dåligt men kanske inte så illa som 3% eller ens nära. Helheten över samplet och vad en rimlig wr borde vara vs motståndet (givet att spelen är legit) verkar ligga i de krokarna enligt prime dope. Är dock många parametrar som är lite tagna från ingenstans. Kan ju inte veta min edge är eller ens vad std dev/100 är. 
 

Men säger vi botten 10-20% kanske det ändå är sunt att vara extra kritisk mtp att det är en app där det är enkelt att komma undan med sånt jämfört med vanliga stora sidor. 
 

Blir nog hur som helst att stanna upp och göra en noggrann övervägning. Är nog inte ens rullad för spelen, särskilt inte nu efter att ha dumpat en signifikant andel av det jag har avsatt för poker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...