Gå till innehåll

Dagboksrushen hösten 2022


UnitOperations

Recommended Posts

Beating a dead horse, men det är verkligen ett jävulskt slöseri med tid nu när GG har bekräftats som skattepliktigt. Winratesen är ju uppenbarligen mycket lägre på GG, även post rb då det är svårt att table selecta antar jag. Värt notera att snittfisken förlorar markant mycket mindre på GG än vad de gör på andra siter. Shoutout till alla gucci-kineser som spelar 20% vpip och köper in för 20bb.

Enig dock att snittreggen är mycket sämre, men antar det inte spelar så stor roll.

Redigerad av brusig1
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att du skriver så. Definitivt värt att fundera ett extra varv innan jag eventuellt kastar bort en massa tid.

Nit-fiskar och 20BB-fiskar ska man ta hänsyn till att det inte alls bidrar med särskilt mycket EV. Table selecta är lite svårt, men jag brukar ändå vara noga med att quitta alla dåliga bord asap på nästa BB. Leta efter bättre men vara någorlunda kräsen med vad jag öppnar. 

Tycker dock ändå att det är så pass vanligt med 2 eller t.o.m. 3 fisk på ett bord och att de sitter åt minstone 50BB deep. Det vanligaste är nog 1 fisk med avg stack 50bb dock, vilket kanske helt enkelt är för dåligt om fisken inte sitter direkt till höger. För att GG ska vara spelvärt måste jag väl kanske upp i snitt 10BB/100 pre rake på Nl500 och 8-9 på NL1k. Det kanske är en glädjekalkyl helt enkelt, där jag missbedömer hur mycket fisken förlorar. På NL€400 iPoker ligger jag mellan 8-10BB/100 pre rake. Känslan är att de är tuffare eller likvärdiga med GG NL1k. Men skenat kan mycket väl bedra. Jag har ju som sagt varit långt från de siffrorna hittills och jag tar din åsikt/bedömning med hög vikt. 

Får se hur jag gör. Brukar ta "sommarlov" i Juli, så eventuellt att jag nöter GG tills dess, eventuellt en mix. Kanske tar jag till och med förnuftet till fånga och skippar GG helt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, säger UnitOperations :

 

Nit-fiskar och 20BB-fiskar ska man ta hänsyn till att det inte alls bidrar med särskilt mycket EV. Table selecta är lite svårt, men jag brukar ändå vara noga med att quitta alla dåliga bord asap på nästa BB. Leta efter bättre men vara någorlunda kräsen med vad jag öppnar. 

Akta så du inte blir reportad för bum hunting som vissa blir om de quitar när fisken har bustat

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger ölkaka :

Akta så du inte blir reportad för bum hunting som vissa blir om de quitar när fisken har bustat

Jo har hört om sånt med. Men helt ärligt, isf är det nog lika bra om kontot blir avstängt. Det kan kanske påverka PVI antar jag. Men tänker inte sitta i spel som kostar mig $50/h bara för att kanske hålla uppe PVIn. Får jag inte byta bord så är det nog garanterat -EV att grinda där. 
 

Märkte dock att dom infört att man inte får lämna ett bord direkt. Tror man måste spela 10 händer eller nått. Om man inte gör det får man inte joina poolen på en stund. Så ibland får man lira 4-5 handat med regs eller inte joina poolen på en stund. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med bumhunting-grejen är att det är systemet som autoflaggar om du vinner för mycket pengar av en och samma spelare över kort tid  eller något sånt. Jag är inte 100% exakt hur algoritmen är , men den är "felaktig" eller hur man ska säga för regs får den mot regs ibland och i de fallen lyckas de överklaga det vad jag har varit med om. De har också infört en extremt stekig algoritm där du kan också flaggas för Hit N Run lol. Vilket också är ganska random, fungerar lika dåligt då det är automatiskt. En av de som spelat top 3 mest volym HU på vip-borden på gg blev nyligen flaggad för  Hit N  Run mot en oldschool regg som spelat <500 händer HU senaste 10 åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tjena! Var ett tag sen jag skrev något. Hade sommaruppehåll från midsommar fram till större delen av Juli. Bara hängt med familjen, lite polare och spelat lite golf.

Av en slump halkade jag dock in på en amerikansk app. Är skeptisk till appar rent generellt, det är oftast bättre än det låter, sannolikheten för collusion eller liknande är hög, raken är hög osv. Detta verkade dock lite annorlunda eftersom han som bjöd in mig är en bekant amerikan som själv arrangerar home games och har varit i home game scenen i 20 år. Visade sig vara mer eller mindre ett home game i mobilen och betalmetoden är bara amerikanska varianter som Venmo eller straight up cash då många känner varann från IRL home games. Har även spelat deras vanliga home game en gång och de är mestadels medelålders semiförmögna - förmögna amerikaner. Det som spelas är PLO5 och BigO, dvs spel som jag har <50h erfarenhet i och ca 2 studietimmar. 

Har under semestern och fram till nu slöspelat ett bord på mobilen lite då och då. Eller kanske dryga 100h. Konsumerat lite PLO5 material och är plus dryga $30k på 2/4 - 6/12 stakes. Är kul att variera sig lite (obv när det går bra…) från vanliga NLH- grinden. 
 

Kommer nog fortsätta att mixa in det lite. Håller mig dock till selektiva spots som live eller appen och lägger nog för tillfället ingen större energi på att bli bra på riktigt. Men känns ju som PLO5 eventuellt kan ha en framtid och i så fall kan det ju vara en bonus att ha lite kött på benen där. Vem vet man kanske konverterar helt en dag och tar coaching eller nått…
 

Kört sedvanliga NLH några veckor nu, där jag har tusentals studietimmar och miljoner händer av erfarenhet. Är väl cirka b/e eller lite plus 😀

Redigerad av UnitOperations
  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå! Dags för lite random pokertankar.

Har spelat mer PLO5c sen senast. Gått lite kallt ett par veckor nu, men fortfarande OK resultat sen start. Är fortfarande medioker som bäst, men har lärt mig en hel del sen start! Givet att jag spelar softa games tror jag att jag vinner mer än jag gör på NL$1K online på vanliga sidor, så kommer fortsätta. 

Framtiden är lite oviss. Tanken på att lägga ca 15 år och 1000-tals spel- och studietimmar NLH bakom mig känns lite sorglig. Känner dels att jag kanske inte uppnått allt jag vill i NLH. Även mycket investerad tid som inte kommer tas vara på framöver även om det såklart har ett värde även i ett nytt spelformat. 

Min tanke var att mixa ca 50/50 PLO5/NLH. Kan bli så ett tag, men har också funderingar på att ta PLOn mer seriöst och försöka bli bra på riktigt och klara av att spela MS-HS på vanliga sidor. Vi får se. 

För egen del hade jag velat ha en fin 1M+ händer graf på NL$1K+ innan jag pensionerar mig och konverterar till PLO helt. Samtligt kanske det är smartare att försöka uppfylla det målet med enbart PLO istället. Jag tror helt enkelt att PLO har mer potential på i princip alla nivåer. 

Det som är intressant med PLO är hur uppenbart mycket större edges som uppstår. I NLH så kommer edges egentligen från effektiva exploits. Obviously en bra teoretisk grund och en förmåga att kunna uppskatta hur equilibrium ser ut. Att sen förstå hur dina motståndare avviker från equilibrium och hur man exploitar de avvikelserna på rätt sätt är dock nyckeln imo. Mot "statiskt equilibrium" förlorar man knappt något (2bb/100 när jag har importerat sample i GTO wiz och delar av de är medvetna explo folds osv). Med andra ord hade jag tagit ett prop bet där jag fick spela 6-handat mot 5 GTO wiz och fått 5bb/100 handikapp. Missförstå mig rätt, solvern är inte kass på något sätt, men så länge den inte är clairvoyant mot din strategi så krossar den inte. Helt enkelt eftersom många beslut är mixade och har samma EV i GTO, och inte kostar något så länge solvern inte vet hur du avviker.

Samma challenge i PLO och jag gissar att jag hade förlorat med 40BB/100 HCP och en duktig HS reg hade behövt minst 20. Har tränat lite preflop PLO5. Ett exempel är CO vs MP open. Det är vanligt att göra misstag enbart i den noden som är större misstag än att öppna 72o UTG i NLH. Bara det är rätt fascinerande...

Lägg sedan till alla beslut (som ofta verkar vara pure och inte mix i GTO) senare i spelträdet när potten är större och besluten är mer komplexa. Det säger sig självt att man kommer punta rätt rejält. Addera exploits på det och slutsatsen för mig blir i alla fall att det är mycket svårare att inte bli totalt överkörd av den bättre spelaren enbart genom alla rena blunders. Sen finns det självklart utrymme för aktiva exploits som kan öka en potentiell edgen ytterligare.

PLO känns mer dessutom mer hållbart med avseende på ekosystemet. Dels p.g.a. ovanstående, men även eftersom variansen är högre vilket skrämmer regs och lockar fisk. En random fisk som bara vill gambla kan rusha nån vecka genom att springa bra i all in EV. Det är i princip omöjligt i NLH om du vill spela en 50% VPIP och 20% 3B stil. 

Det var allt! Heja rushen så får vi se vad jag sysslar med längre framöver.

Redigerad av UnitOperations
  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med uppdatering!

Angående spelform är jag ej lämpad i att ge vägledning.  Det som däremot är uppenbart och bra för dig, är att du i din analys redan har väglett dig själv att ta ett bra beslut 😊

Investerad tid är något ( av förklarliga skäl) som gör att många klamrar sig fast vid något, även fast de känner att en annan väg är bättre. Oavsett om det är karriärsval, dataspel eller en idé/ struktur på arbetet. 
 

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Har fått smaka ordentligt på den negativa variansen i PLO5. 7000BB under All in EV i November, lagom till att man började studera spelet lite och spela lite ”seriösare” med emulator och tracker. 

Spelen är dessutom lite större än jag normalt spelade i NLH. Blindsen är ”bara” $3/6/12+ante, men spelar ofta $5-25k effektivt med 1000BB buy in cap. Skulle väl kunna jämföras mer med PLO$5K eller NL$5k-NL$10k med avseende på potstorlek och stackar.
 
Den 2023-10-13 kl 00:17, säger soldado9 :

Vad kör du för nivåer i nl och sida? Börjat spela lite smått igen på svs och med förkrossande bra resultat. Allt är i sin vanliga ordning. Hoppas bara svs hittar tillbaka med lite mer action högre och med högre menar jag /10 uppåt. Är ju fan knappt ett bord som runnar


Spelade $/€ NL400-NL2K med några sporadiska 5K games när det rullade bra line ups. Hade iPoker som huvudsida för dom har bra trafik på dagtid, men även lite andra sidor. 

Inte spelat SvS på länge och inte testat nya klienten. Har däremot lite insyn i vad som pågår där. Delar din uppfattning, verkar som sämre och mer sporadisk trafik högre upp, men fortfarande soft och högst profitabelt! 
Får bjuda på en HH eller två som sammanfattar November. 
 

Hand History driven straight to this forum with DriveHUD 2 Poker HUD and Database Software

PL 5 Card Omaha 6(BB)
HERO ($6370) [VPIP: 30.5% | PFR: 15.8% | AGG: 28.7% | Flop Agg: 28.4% | Turn Agg: 37.5% | River Agg: 31.2% | 3Bet: 6.4% | 4Bet: 16.2% | Fold to 4Bet: 0% | Hands: 1780]
BTN ($7574) [VPIP: 79.6% | PFR: 77% | AGG: 34.5% | Flop Agg: 46.8% | Turn Agg: 34% | River Agg: 21.1% | 3Bet: 79.7% | Fold to 3Bet: 0% | 4Bet: 48.3% | Hands: 197]
SB ($21884) [VPIP: 61.5% | PFR: 32.4% | AGG: 23% | Hands: 1125]
BB ($2000) [VPIP: 37.6% | PFR: 11.2% | AGG: 25.4% | Flop Agg: 26.9% | Turn Agg: 28.1% | River Agg: 25.9% | 3Bet: 6.7% | 4Bet: 15.9% | Hands: 1937]
UTG ($41435) [VPIP: 53.8% | PFR: 22.3% | AGG: 28% | Flop Agg: 22.6% | Turn Agg: 36.1% | River Agg: 34.6% | 3Bet: 12.9% | 4Bet: 11.4% | Cold Call: 45.2% | Hands: 1255]
UTG ($11168) [VPIP: 38.7% | PFR: 22.9% | AGG: 21.9% | Hands: 1473]
MP ($5992) [VPIP: 34.1% | PFR: 11.3% | AGG: 28.5% | Hands: 1963]
HJ ($1345) [VPIP: 63% | PFR: 0% | AGG: 10.5% | Hands: 27]

Dealt to Hero: A A K 9 8

UTG Folds, MP Folds, HJ Folds, HERO Raises To $54, BTN Raises To $189, SB Folds, BB Raises To $641, UTG Calls $628, HERO Raises To $2760, BTN Calls $2571, BB Calls $1359 (allin), UTG Calls $2119

Hero SPR on Flop: [0 effective]
Flop ($10287): 6 5 2
UTG Checks, HERO Bets $3610 (allin), BTN Calls $3610 (Rem. Stack: $1204), UTG Calls $3610 (Rem. Stack: $35065)

Turn ($21117): 6 5 2 5
UTG Checks, BTN Checks

River ($21117): 6 5 2 5 6
UTG Bets $7179 (Rem. Stack: $27886), BTN Calls $1204 (allin)


BTN shows: A Q 9 7 6
BB shows: A Q J T T
UTG shows: J T T 8 7

BTN wins: $23500

  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bollar du fortfarande ingenjörsjobb vid sidan om poker, och hurdant går det?

Tog personligen examen för ca ett år sedan och tycker det är så själsdödande att sitta kontor 8-5 varje dag. Läser heltoks gamla well där det diskuteras hur mycket mer man behöver tjäna på poker för att säga upp sig. Jag tänker mer tvärtom där, hur mycket hade jag varit villig att gå ner i lön för att få friheten som pokerproffs

Tjänat lika mkt på pokern som jobbet iår men timlönen markant bättre på pokern. Bollar idén att säga upp mig. Vore intressant att höra lite tankar generellt från dig som är mkt mer erfaren. Misstänker att konsensus säger att det vore en superusel idé

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar fortfarande deltid lite vid sidan av. Egentligen lessnat lite på det och håller helt med att sitta på ett ”9-5” är rätt själsdödande. Jag håller mig dock kvar tillsvidare eftersom jag har så bra frihet. Konsultar och är fri att jobba i princip så mycket eller lite jag vill, lägger mitt egna schema osv. Är inte heller beredd att cancla mig själv från arbetsmarknaden efter att ha lagt flera år på KTH. En annan viktig detalj för mig personligen är att jag har väldigt lätt att hamna i dåliga vanor och värdelösa rutiner om jag spelar poker som enda syssla, vilket var en stor anledning till att jag ens började plugga. Det är nog inte samma för alla, många kan nog till och med skapa sig bättre vanor genom att bara spela poker.

Allt är ju såklart väldigt individuellt och är svårt att ge ett generellt svar. Är man 21 år och singel eller är man 30+ med familj och hus etc. Hur mycket kapital man har för att kunna hantera alla livskostnader utan att vara beroende av uttag från rullen osv. 

Vet inte hur diskussionen går i Heltoks gamla bok, men tjänar man 200kr/h på ett vanligt jobb så är det ju betydligt mer än 200kr i EV. På ett ”vanligt” jobb får till exempel pengar ifall man blir sjukskriven, pension ingår och du får fördelar som att ta bra bolån ifall du har en vanlig inkomst. Tror att 40k/månad motsvarar något i stil med 100k/månad från poker. Då kan man använda 60k till att investera i framtiden eller och ha svängrum ifall man skulle bli utbränd eller är med om något oförutsett som gör att man inte kan fortsätta tjäna pengar på poker. 
 

Med det sagt så är det klart att det inte är helt uteslutet att leva enbart på poker även om man bara tjänar så man går runt. Det är nog riskabelt och kanske inte så glamoröst, men gör det än lyckligare så visst. Hade nog sett till att ha en del dörrar öppna. Sen kan man ju alltid testa ett år och se, det betyder ju inte nödvändigtvis att man är comittad for life! 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger UnitOperations :

Allt är ju såklart väldigt individuellt och är svårt att ge ett generellt svar. Är man 21 år och singel eller är man 30+ med familj och hus etc. Hur mycket kapital man har för att kunna hantera alla livskostnader utan att vara beroende av uttag från rullen osv. 

Tack för nyttig input :) Tycker mina förutsättningar tickar många boxar för att våga ta risker. Om jag mot all förmodan går busto är jag ganska övertygad om att jag är välkommen tillbaks hos min chef. Nackdelen är ju att jag möjligen resettas till ingångslönen igen, eftersom jag bara jobbat i ett år. Men känns som att potentiella uppsidan av poker väger upp för det

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger degenstein :

Tack för nyttig input :) Tycker mina förutsättningar tickar många boxar för att våga ta risker. Om jag mot all förmodan går busto är jag ganska övertygad om att jag är välkommen tillbaks hos min chef. Nackdelen är ju att jag möjligen resettas till ingångslönen igen, eftersom jag bara jobbat i ett år. Men känns som att potentiella uppsidan av poker väger upp för det

Kör, om 1 år har du ändå blivit Chatgptad på din arbetsplats 😀

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, säger UnitOperations :

Vet inte hur diskussionen går i Heltoks gamla bok, men tjänar man 200kr/h på ett vanligt jobb så är det ju betydligt mer än 200kr i EV. På ett ”vanligt” jobb får till exempel pengar ifall man blir sjukskriven, pension ingår och du får fördelar som att ta bra bolån ifall du har en vanlig inkomst. Tror att 40k/månad motsvarar något i stil med 100k/månad från poker. Då kan man använda 60k till att investera i framtiden eller och ha svängrum ifall man skulle bli utbränd eller är med om något oförutsett som gör att man inte kan fortsätta tjäna pengar på poker. 

 

 

Detta är ett argument som ofta tas upp, jag tycker det är lite som frågan hurvida ett glas är halvfullt eller halvtomt. Ditt argument är ju praxis oftast, men du kan ju vända på det och säga exakt tvärtom. Som pokerspelare är din inkomst mestadels skattefri. Det finns gott om platser i världen där du kan leva ett lyxigare liv för 1/5 av kostnaden mot vad du betalar i Sverige. Att kunna lägga undan 80% av sin inkomst i kombination med att kunna jobba vart och när du vill är ju lite mer åt hållet mot vad degenstein sa hur mycket av en lägre lön en skulle kunna tänka sig. Tekniskt sätt kan ju en hyvens 2/4 till 5/10kr -regg pensionera sig långt innan i princip alla akademiker.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, säger degenstein :

Bollar du fortfarande ingenjörsjobb vid sidan om poker, och hurdant går det?

Tog personligen examen för ca ett år sedan och tycker det är så själsdödande att sitta kontor 8-5 varje dag. Läser heltoks gamla well där det diskuteras hur mycket mer man behöver tjäna på poker för att säga upp sig. Jag tänker mer tvärtom där, hur mycket hade jag varit villig att gå ner i lön för att få friheten som pokerproffs

Tjänat lika mkt på pokern som jobbet iår men timlönen markant bättre på pokern. Bollar idén att säga upp mig. Vore intressant att höra lite tankar generellt från dig som är mkt mer erfaren. Misstänker att konsensus säger att det vore en superusel idé

Jag har spelat på heltid nu sen i September.

Fick jobb väldigt fort som IT-konsult med bra lön (25k) för min ålder (19år). Satt många tyckte såklart att mitt beslut att sluta på jobbet för att spela på heltid var "idiotiskt".

Har snittat ca 10K senaste månaderna på poker satt lönen är ju betydligt lägre för mig iaf. Dock ser ju löne utvecklingen otroligt mycket bättre ut för mig än om jag hade suttit kvar på 8-5 jobbet. Brukar jämföra mitt val mot min polare ibalnd. Han pluggar till civilinjengör inom datafysik och har 4 år kvar. Känns som om jag lägger 4 år till på pokern så borde man inte ha så tokig lön med tanke på all tid man kan lägga nu. Dock så har ju han en säker framtid jämfört med mig som inte har så mycket att luta mig åt.

Tycker dock livet är mycket simplare nu när man kan styra sin tid helt och bestämma vad man vill göra på dagarna. Hade jag backat i tiden så hade jag definivt gjort samma beslut och skiter det sig så kan man alltid gå tillbaka till jobbet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft ett riktigt jobb så kan inte jämföra med den tryggheten, men har spelat heltid sen 2011-2012. Skulle säga att "otryggheten" är positiv sålänge man har tillräcklig rulle + buffert för downswings, sjukdom osv då det tvingade iaf mig att bli lite mer driven. Jag tror även de flesta(inkl mig) som spelar heltid börjar leta efter fler inkomstkällor och investeringar efter ett tag och på så sätt bygger upp mer trygghet.

Nu pratar jag ur perspektivet som singel, har man barn/familj osv är det kanske annorlunda.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger brusig1 :

Detta är ett argument som ofta tas upp, jag tycker det är lite som frågan hurvida ett glas är halvfullt eller halvtomt. Ditt argument är ju praxis oftast, men du kan ju vända på det och säga exakt tvärtom. Som pokerspelare är din inkomst mestadels skattefri. Det finns gott om platser i världen där du kan leva ett lyxigare liv för 1/5 av kostnaden mot vad du betalar i Sverige. Att kunna lägga undan 80% av sin inkomst i kombination med att kunna jobba vart och när du vill är ju lite mer åt hållet mot vad degenstein sa hur mycket av en lägre lön en skulle kunna tänka sig. Tekniskt sätt kan ju en hyvens 2/4 till 5/10kr -regg pensionera sig långt innan i princip alla akademiker.

Håller med. Var lite det jag var inne på i andra stycket av min post. Det är högst individuellt och finns inget bra svar som funkar för alla. Är man t.ex. 21 år och singel går det ju utmärkt att sticka till Kambodja och grinda 2/4 svs, spara undan lite deg osv. Sen kan man ju skita i det efter 5 år om man tröttnar, eller fortsätta. Förhoppningsvis kan man öka sin inkomst något över tid och inte spela micros som enda inkomst for life. Till exempel sparar man väl lämpligen i något som ger avkastning, skaffar sig en till syssla, försöker bli bättre och tjäna mer, börjar streama eller vad som nu passar än. 

Det går självklart att göra om du är 33 eller 47 år gammal med. Däremot kan det nog ofta vara lite mer ovanligt att man har en livssituation där det hade funkat. 

Personligen är jag 33 år, har en sambo och en 7 månaders bebis. Det hade varit BETYDLIGT dyrare och mer omständigt att åka ifrån sverige. Så länge jag inte dumpar allt är det helt otänkbart att leva för $1k-2k per månad. Jag behöver ett bra kapital och/eller ett EV på 70-100k/månad från poker för att kunna leva mitt liv tryggt. Eller i alla fall motsvarande den ekonomiska trygghet jag hade haft med en vanlig heltidsanställning och ingen poker eller besparingar. Det har jag också byggt upp, delvis genom att grinda poker och investera under mina 20’s.

Alternativt svar på Degensteins fråga:

Jag skulle säga att man kan leva på 1/2kr svs om man VILL. Bara att dra nån stans där du lever bra på 10k SEK/månad, då kan du både leva och spara. Sen kan du utvärdera efter ett tag om de vill fortsätta så eller göra nått annat. Eller varför inte addera en annan inkomstkälla eller rent av byta ut pokern om det inte genererar mer än 20-30k/månad.
 

Har man gjort det tar jag föregivet att man har lite driv och är smart och kreativ nog att inse att man inte nödvändigtvis behöver vara en slav i ekorrhjulet. Därför blir det lite av en paradox att någon skulle bosätta sig i Kambodja och spela micro stakes till pensionen. Tror det mynnar ut i att man antingen klättrar i stakes eller börjar tjäna bättre på något annat. Eller också lessnar man och skaffar sig en utbildning och landar i något jobb, startar eget inom den branschen eller vad det nu kan tänkas vara. 
 

Är man just runt 20 och singel hade jag till och med rekommenderat att göra något sånt och skippa utbildning/9-5 jobb i Sverige ett tag. Tror att om din plan är att grinda ihop till livskostnader + 10k varje månad, och det låter smutt som 20-åring, så leder det ofta i slutändan till något annat. Där du ser dig själv om 10 år som 20-åring stämmer antagligen så gått som aldrig.
 

Jag gissar att du är någonstans där emellan Degenstein?. Att döma av din post är du osugen på att fortsätta jobba med det du utbildat dig till, och har hyfsad frihet att ta lite risker. Hade jag fått tipsa dig baserat på det lilla jag vet - då hade jag sagt go for it! 
 

Prova att spela poker men var smart i ditt upplägg. Bosätt dig där det är billigt eller om du inte kan/vill lämna Sverige så lev på en budget. Avsätt ett kapitel du har att röra dig med under nästkommande 6-12 månader. Håll detta helt skilt från pokerrullen. När perioden har passerat så fyller du på med nästa periods budget, och förhoppningsvis har du vunnit mer än du spenderat och kan lägga överskottet på börsen, på att gå upp i stakes, ta coachning eller något annat. Sen leder det dit det leder. Vem vet vad du gör om 5-10 år. Kanske återgår du och tar upp ingenjörsyrket, eller så fortsätter du med poker, eller kanske till och med gör något helt annat som du inte ens tänkt på ännu. 

 

 

Redigerad av UnitOperations
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unit har många valid points. När jag precis gått ut gymnasiet kände jag en kille som levde på .5/1 på Svs, han gjorde en ~15k i snitt i månaden med låga utgifter. En sån där kille som inte bryr sig om krogen eller åka ut och resa, så det funkade alla tiders för honom. Samtidigt vet jag andra som spelar högt och har gjort det länge, men har rätt absurda utgifter så man funderar om det ens går runt.

Jag tror att allt handlar om ens utgångspunkt och livssituation, precis som Unit säger. Själv fyller jag snart 35, och har spelat heltid i många år. Men det dröjde alldeles för länge innan jag förstod att man inte kan heltidare och leva paycheck to paycheck. Hoppar man på tåget utan en någorlunda vettig liferoll, skild från pokerrullen, kommer det bli både stressigt och jobbigt before you know it. Tro mig, jag har varit där 1-2-3 gånger. Har du stålar för leverne undanlagda för helst ett år, men absolut minimum sex månader, så prova om det är något du verkligen vill. Friheten vi har är svårslagen, men det kommer perioder då det inte direkt rasar in pengar och det är inte så lattjo. Tog mig själv nyligen ur en lång downswing, kan hända vem som helst. Och kommer troligen hända dig också någon gång längs vägen.

Gör som du vill, men se till att ha en plan, både in och ut.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att fler folk delar med sig av sina perspektiv :)

4 timmar sedan, säger UnitOperations :

Jag gissar att du är någonstans där emellan Degenstein?. Att döma av din post är du osugen på att fortsätta jobba med det du utbildat dig till, och har hyfsad frihet att ta lite risker. Hade jag fått tipsa dig baserat på det lilla jag vet - då hade jag sagt go for it! 
 

Prova att spela poker men var smart i ditt upplägg. Bosätt dig där det är billigt eller om du inte kan/vill lämna Sverige så lev på en budget. Avsätt ett kapitel du har att röra dig med under nästkommande 6-12 månader. Håll detta helt skilt från pokerrullen. När perioden har passerat så fyller du på med nästa periods budget, och förhoppningsvis har du vunnit mer än du spenderat och kan lägga överskottet på börsen, på att gå upp i stakes, ta coachning eller något annat. Sen leder det dit det leder. Vem vet vad du gör om 5-10 år. Kanske återgår du och tar upp ingenjörsyrket, eller så fortsätter du med poker, eller kanske till och med gör något helt annat som du inte ens tänkt på ännu. 

 



25 år, livsrulle som täcker 1+ år, ingenting som håller mig fast i Sverige, och lagom trött på jobbet! Tog visserligen första bästa uppdraget som uppkom, men även om jag fick jobba med något roligare tror jag knappast det hade hjälpt. Jobb+pendel+lunch så blir det 10h som slösas per dag pga jobbet. Har dessutom fantiserat om att jobba från t.ex. Thailand sedan grundskolan, och pokern kan vara min biljett

Gillar ditt upplägg, hade faktiskt frågor om hur man hanterar uttag som proffs. Hade jag inte brytt mig om vad folk i min närhet tycker så hade jag garanterat bokat första biljetten till Asien, men är tyvärr lite feg. Men folkets respons här får mig svänga åt att ge det en chans. Faktiskt positivt överraskad att folk inte dumförklarar idén att (temporärt) överge karriären för pokern år 2023 :) Kommer tänka igenom det under julledigheten, och iallafall köra jobbet januari ut. 

Annat orosmoln för mig är hur man klarar sig på andra pokersajter. Lirat exklusivt på SVS upp till /50 med goda resultat, men vissa dagar är det helt torrt på /10+, så ambitionen är isådanafall att utöka med fler sajter. Funderat en del på att ta coaching, enbart för att få en bedömning om man är tillräckligt duktig för att bumhunta NL400 €$. Känns som en riktig underskattad del av t.ex. CFP's, att alltid ha handledare osv. Slippa sitta med impostor syndrom hela dagarna, och börja tveka på ens spel vid minsta downswing :D

Redigerad av degenstein
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, säger degenstein :

25 år, livsrulle som täcker 1+ år, ingenting som håller mig fast i Sverige, och lagom trött på jobbet! Tog visserligen första bästa uppdraget som uppkom, men även om jag fick jobba med något roligare tror jag knappast det hade hjälpt. Jobb+pendel+lunch så blir det 10h som slösas per dag pga jobbet. Har dessutom fantiserat om att jobba från t.ex. Thailand sedan grundskolan, och pokern kan vara min biljett

kör på det ett år om det är din situation och du känner så. tröttnar du eller det skiter sig så skaffa ett nytt jobb. du är 25, färdigutbildad och har jobberfarenhet. om ett år är du 26, färdigutbildad och har jobberfarenhet - samma situation. och du verkar inte direkt brinna för ditt nuvarande jobb. då kommer du inte fortfarande gå och fundera på om du skulle tagit det grindåret i thailand när du är 38 och har svårare att komma loss

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...