Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

du får bli entreprenör, obv.

 

Alltid undrat exakt vad som menas med en entreprenör?

 

hehe consider yourself informed då, t,o,m Thuritz var där ett par gånger. Ropa till nästa gång du kommer till hemmaplan.

 

Ojoj finbesök ända från Laguna, visste inte att det var så mysigt där. Lär ju bli under sommarlovet nästa gång jag har möjlighet o komma dit, får komma och hänga lite då. Fick lite nostalgi när jag läste Jakobs blog därifrån faktiskt.

 

Alltså det är ju svårare och du kommer ju att få börja från botten och visa att du faktiskt är duktig och full med driv osv. Det är ju lite svårt att kliva in en bit upp utan att faktiskt på papper kunna visa att man kan det och det. Sen ska ju inte variansen underskattas heller ;)

 

mm insett nu att dom förmodligen inte kommer anställa mig bara för att jag tror att jag är grym :) Dock vart tal om att jag ska ta masters etc idag, palla sitta där med en vanlig kandidat när man kan fixa jävligt eftertraktad utbildning om man lägger ner lite extra tid. Vi får se var det slutar, men inget kommer hända om jag inte skärper mig och verkligen hakar på den här skolgrejjen nu så det är högsta prioritering på det.

 

Har vart lite duktig idag också och lagat kyckling och rotfrukter i ugn samt handdiskat all disk som fanns (inte pallat läsa manualen till diskmaskinen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Alltid undrat exakt vad som menas med en entreprenör?

 

 

 

Ojoj finbesök ända från Laguna, visste inte att det var så mysigt där. Lär ju bli under sommarlovet nästa gång jag har möjlighet o komma dit, får komma och hänga lite då. Fick lite nostalgi när jag läste Jakobs blog därifrån faktiskt.

 

 

 

mm insett nu att dom förmodligen inte kommer anställa mig bara för att jag tror att jag är grym :) Dock vart tal om att jag ska ta masters etc idag, palla sitta där med en vanlig kandidat när man kan fixa jävligt eftertraktad utbildning om man lägger ner lite extra tid. Vi får se var det slutar, men inget kommer hända om jag inte skärper mig och verkligen hakar på den här skolgrejjen nu så det är högsta prioritering på det.

 

Har vart lite duktig idag också och lagat kyckling och rotfrukter i ugn samt handdiskat all disk som fanns (inte pallat läsa manualen till diskmaskinen)

 

Citerar wiki på entreprenörsfrågan: förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter.

 

Precis, ingen kommer anställa någon på såna grunder om du nu inte känner någon som vet att du kan lära dig jävligt bra. Men även då så är det rejäl uppförsbacke. Jag ska själv börja plugga nu till hösten som kommer och tänker väl lite så att om jag ska göra det, då ska jag göra det ordentligt.

 

Att säga upp mig från mitt nuvarande jobb och plugga kandidat i tre år kommer inte att ge mig bättre jobb (+EV att jag fick jobb som systemtestare på Ericsson för att jag gått IT på gymnasiet. I mean wtf :lol:). Det lär typ bara kosta typ 700k i missad inkomst och 100k i studielån, så jag ska ta tag i det ordentligt tillsammans med tjejen som också är sugen att börja plugga (flyttar 100 mil till Luleå). Hon kommer att köra Civ. ing. i teknisk design och jag internationell ekonomi, kandidat och sen master i elektronisk handel. All utbildning på engelska tillsammans med en termin utomlands första terminen 3e året, skulle vara fint med Australien...

 

Vad har du tänkt att läsa för master isf? Har ingen jättekoll på vad det finns att välja på i Lund faktiskt. Tror iaf att det är ett bra val med en gedigen utbildning, det är många år kvar till pensionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom flesta underskatter det skjut intressanta CV:t som Ramzi kan ställa upp med som vinnande pokerproffs och sponsrad spelare. Den CV:n sticker garanterat ut ur mängden.

 

Som pokerspelare skulle du förmodligen ha en hyfsad chans på börstradare och liknande eftersom din intuitiva känslan för varians och avkastning är en stor tillgång i detta jobb. Men, det är klart, med din "arbetserfarenhet" tillsammans med en ekonomiutblidning med inriktning på finans, skulle jag gissa, i princip garantera dig ett intressant jobb inom finansvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som pokerspelare skulle du förmodligen ha en hyfsad chans på börstradare och liknande eftersom din intuitiva känslan för varians och avkastning är en stor tillgång i detta jobb. Men, det är klart, med din "arbetserfarenhet" tillsammans med en ekonomiutblidning med inriktning på finans, skulle jag gissa, i princip garantera dig ett intressant jobb inom finansvärlden.

 

låter nice, tack för inspirationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha Vasabo ;).

 

Det är ju snarare en nackdel än fördel att ta med poker i ett CV speciellt om man är ekonom...

 

Även om det lät jävligt roligt så tror jag du har rätt i att bra pokerspelare är bättre analyserare och generellt har lättare att lära sig inom finansområdet men då får man bevisa det på andra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag hade en polare som fick jobb direkt som valutahandlare när han lade ner sin poker tre år efter avklarad examen. De såg det som en merit...

 

Haha Vasabo ;).

 

Det är ju snarare en nackdel än fördel att ta med poker i ett CV speciellt om man är ekonom...

 

Även om det lät jävligt roligt så tror jag du har rätt i att bra pokerspelare är bättre analyserare och generellt har lättare att lära sig inom finansområdet men då får man bevisa det på andra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vem som rekryterar, min faster är personalchef åt en stor kommun och hon berättade att dem nekade en kille ett av toppjobben på ekonomisektorn just pga att han hade poker som hobby.

 

Utbildningen är väl viktigast, sen har ju äldre generationen en helt annan syn på poker än den yngre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska någon människa jag känner till Deuville eller?

 

Team RedKings och jag åker iaf dit för att hämta lite värde av fransoserna nu när alla proffsen ligger på stranden nånstans. Jag spelar dag 1B och flyger förmodligen eftermiddagen den 20e från Köpenhamn om någon vill göra sällskap.

 

Min nollning börjar på onsdag, ska bli mkt intressant :) Precis kommit igång med träningen igen efter en månads soffliggande så egentligen inte så bra att kröka 4a dagar i rad nu men får ju ta den smällen med tanke på att det lär finnas en hel del trevliga 90-talister i min nollningsgrupp :P

 

På tal om nya seriösa Ramzi så har jag vart ute och sprungit i kylan idag igen och jag ska upp tidigt imorgon för att ta emot leverans av mina nya garderobsdörrar. Kommer inte bli kul att gå upp vid 9 på morgonen när jag vaknat runt 16 varje dag i en månad, men lika bra fixa rytmen nu när skolan börjar. Måste fan gå och köpa skolböckerna också så att jag kan tjuvträna lite innan vi börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt ska du gå kandidat ekonom? Såfall blir vi classmates om det är företagsekonomi du börjar med. Nollningen kan bli mkt intressant, men tyvärr vet jag inte hur jag ska göra med den. Eftersom terminerna på universitet går ihop med varandra har jag sluttenta på fristående kursen jag läser på fredag och givetvis har jag inte pluggat alls mycket. Omtenta är lite jobbigt att ha liggandes. Nice jobb med springandet!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni fick välja mellan civilekonom och ekonomie kandidat, vilken linje hade ni valt och varför?

 

1. Kandidat + master (Hartänkt en termin utomlands under mina studier och jobb utomlands en period är väl heller ingenting omöjligt. Underlättas av den internationella formen.) 2. Civilekonom 3. Kandidat, om jag får svara så. Anledningen är väl att jag tycker det skulle kännas bra mycket bättre med en ordentlig utbildning i ryggen, känns inte som att man kan bli riktigt riktigt duktig på någonting på 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkla tjat om CV/jobb hit och dit så jag får väl ge min bild av det hela.

 

OM du vill ha ett toppjobb, dvs anställd med bra betalt så MÅSTE du ha en utbildning och gärna en som slår ganska högt. Men om du vill tjäna pengar på att hålla på med egna företag och affärsideér så är inte utbildning alls så viktigt då har man väl det mest för att lära sig själv och inte behöva visa upp på papper typ.

 

Sen det där med poker är jag mkt tveksam om jag skulle ta med eller ens nämna faktiskt men det kanske man kan göra inom ekonomi som nån nämnde tidigare, beror mkt på vem som anställer och vilket företag men jag skulle inte säga ett knyst om det i alla fall. Även om företag gillar att man är framgångsrik inom nåt, har en polare som har landslagsmeriter inom kampsport, svensk mästare och varit med i EM VM och sånt och det stack ut en del och hans arbetsgivare gillade det som bara den, nu har han toppjobb inom finans och tjänar väl en 60-70K+ i månaden men då har han iofs jobbat där i ca 4-5 år och slitit som faan på vägen så det är ingen dans på rosor direkt. Men i hans fall tror jag det handlade om att han kunde bevisa att han hade vinnarskalla inom idrott eller nåt sånt.

 

Har väl själv en ganska hyfsad utbildning men jobbar inte alls inom den sektorn för tillfället även om jag har lite nytta av min juridik men jag ska byta inriktning till hösten och då får vi se, problemet jag har är att jag är ganska lat och bekväm av mig och då blir det svårare att få ett toppjobb men jag trivs ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att instämma, själv civilekonom, är du inte beredd att ge allt för karriären och jobba 50-60 timmar i veckan kommer man ingenstans utan rätt kontakter eller hitta klonken dvs en chef med mycket kontakter som kan rekommendera dig till olika headhunter företag. Som sagt tidigare vill du vara egen,entreprenör läs inte ekonomi 4-5 år helt onödigt, vill du ha ett toppjobb på ett företag och beredd att ge allt för det så är en utbildning ett stort plus.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så kommer chefen att höja på ögonbrynen om du har varit ute på wsop circuiten t.ex och kan backa upp det om han är pokerfanboi. Är han dessutom insatt i varians o dylikt så är det ju bättre, men det är rare case chefen heh, i princip alla kommer att

 

"oj, ser här att du har pokrat yadayada" för att fråga dig "alltså igår raisade jag med AA till 10 kr och han gick allin, jag synade och floppen kom JJT43 tror jag och han visade KJ. Vad kunde jag ha gjort annorlunda?"

 

Sen efter ni har surrat en timme skakar ni hand och du blir inte uppringd igen. Du är skitkul prata med, du skulle säkert vara uppskattad i fikarummet men väldigt få skulle se dig som en viktig bit i företaget på dina tidigare premisser, som någon annan skrev idrottsprestationer--- där har du easymode in i branscher. Typ polaren landslagsåkare i skidor, smäller högt hos gubbjävlarna. vinnaranamma... vinnarskalle....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt ska du gå kandidat ekonom? Såfall blir vi classmates om det är företagsekonomi du börjar med. Nollningen kan bli mkt intressant, men tyvärr vet jag inte hur jag ska göra med den. Eftersom terminerna på universitet går ihop med varandra har jag sluttenta på fristående kursen jag läser på fredag och givetvis har jag inte pluggat alls mycket. Omtenta är lite jobbigt att ha liggandes. Nice jobb med springandet!:-)

 

GL med tentan, jag kör nollning imorrn iaf, ska bli mkt spännande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare vill du vara egen,entreprenör läs inte ekonomi 4-5 år helt onödigt, vill du ha ett toppjobb på ett företag och beredd att ge allt för det så är en utbildning ett stort plus.

Lycka till

 

Men tänk om jag kör mitt eget race och failar? Känns lite riskabelt att skita i skolan och försöka köra sin egen grej helt och hållet, det finns ju inga garantier för att jag kommer lyckas även fast jag tror på mig själv. Ska jag krypa till korset som 27 åring och börja plugga då eller? Om jag lyckas på egen hand så kan jag skita i skolan redan nu men om jag misslyckas på egen hand så kommer jag vara glad att jag har en bra utbildning i ryggen, hur vet man om det är värt det?

 

Eller så kanske den bästa planen är att försöka smygstarta lite medans man går i skolan/jobbar och sen kanske hoppa av och köra sitt eget race om man har något på gång som verkar lovande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...