Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok dom 2 verkar sjyssta. Hade en Samsung förut som jag också var rätt nöjd med och Vaio brukar väl alltid leverera. Några erfarenheter på hur varma dom där blir efter ett tag eller några andra observationer som kan vara värdefulla för den soff/säng-grindande pokerspelaren?

 

Tack för hjälpen grabbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bränna moderkorten på mina laptops efter ett tag, men den här har inte blivit varm trots mer eller mindre dygnet-runt användning i en månad.

 

När den visar 3d-filmer, rippar blu-rays och om man spelar spel (Deus Ex typ) så går fläkten, men sällan annars (och jag kör normalt sett ganska hårt med datorn och har mycket igång samtidigt när jag arbetar, vilket jag gör konstant).

 

Vaion har lite sämre prestanda (1gb grafikminne, 500gb HDD och långsammare processor), men Sonys burkar är alltid riktigt snygga. Ett tips är att dra förbi MediaMarkt eller liknande och hamra lite på tangentbordet och titta på datorerna innan du köper.

 

(Själv fick jag så kallad "feeling" och beställde klockan två på natten från Dustin, som med sin legendariska logistik levererade klockan 13:00 dagen därpå, så jag gick enbart på specifikationer och lite recensioner som jag läste)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha datorernas motsvarighet till gamla volvobilar så köper du Lenovo 520. Håller för i stort sett allt, går aldrig sönder och är skittråkiga.

 

så om man bara behöver en bärbar som man endast använder när man ska resa(reser inte så ofta) eller grindstuga hos en polare och har endast som krav att man ska kunna se film/grinda som håller länge så är det nått du skulle rekommendera?

 

Känns overkill att lägga 10k~ på en bärbar man inte kommer använda så värst mycket när man knappt har några krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite, det finns två vägar att gå:

 

Alt 1 - Du använder den lite - Kör på en 15,6'' med okej med minne.

Alt 2 - Trots att du använder den lite, du vill ha okej upplösning för att kunna grinda på den.

 

Nästan alla billiga 15,6''-burkar (vi pratar runt 5-6000) har dålig upplösning (1366*768). Så då är nästan rekommendationen att gå upp till en lite (fysiskt) större dator och få upp upplösningen till 1600*900 (fortfarande i samma prisklass) om antal bord och sånt är viktigt.

 

Annars kan man lika gärna ha en lite mindre dator med samma upplösning - vill man ha en 15,6''-dator med hög upplösning studsar priset upp ett hack direkt, så det är en balansgång, och jag ska vara ärlig, att ha en 17''-dator med sig på semestern är fasen jobbigt.

 

Med det sagt här är några som jag tror kan passa dina krav:

 

http://www.dustin.se/hp-pavilion-g7-1121-ci3-21-4gb-640-173-w7hp/product/5010600651 - billig, rätt stor, ny.

 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATC670D101/toshiba-satellite-17-3-barbar-dator-c670d-101 - 5000 spänn, rätt bra pris.

 

http://www.dustin.se/hp-pavilion-dv3-4300-ci3-253-4gb-500-133-w7hp/product/5010586615 - lite mindre, billig, dålig upplösning.

 

http://www.dustin.se/hp-pavilion-dv6-6073-ci5-23-6gb-750-156-w7hp-black/product/5010586621 - rätt okej och mitt emellan de två (kass upplösning, rätt bra prestanda)

 

Jag funderar också på om inte Fujitsu gör dugliga billiga datorer. Men iaf, för dina krav så är du i MediaMarkt/Elgiganten-målgruppen och slipper göra randomköp på nätet. Gå till en butik och titta snabbt på datorerna och se vad du känner för. Ibland kan det finnas en rätt cool burk på någon rea, och då köper du inte grisen i säcken. Låt inte någon försäljare prata med dig dock innan du gallrat ut lite - de har ju ofta provision på allt som inte är utannonserat.

 

Nu kanske det finns någon "skolstartsrea" eller något också, så det kan vara ett okej läge.

 

Nu tiltar snart Ramz på att hans dagbok är kidnappad av datorköp, så jag avrundar diskussionen här. Det är generellt sett rätt tråkigt att köpa datorer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...