Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varför blåser du dom? Och vilken rätt har dom att "äga" dig i den mån att du inte längre kan bestämma över rätten till ditt eget liv?

 

Dom bestämmer inte över ditt liv nej, men du är egoistisk som inte tänker på att du sårar de människor som har valt att satsa i dig...(omtanke,kärlek,vänskap, familj etc.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom bestämmer inte över ditt liv nej, men du är egoistisk som inte tänker på att du sårar de människor som har valt att satsa i dig...(omtanke,kärlek,vänskap, familj etc.)

 

Det är ingen negativ händelse per automatik. Och att tro att du förlorar allt det du givit den personen enbart för att han väljer att ta sitt liv är inte korrekt. Den ultimata kärlekshandlingen till någon är att ge personen total frihet. Så även över sin död.

 

Hela poängen är att man aldrig förlorar något samt döden är lika naturlig som allt annat. Genom att lägga "skulden" på den som tar sitt liv och hävda att han är egoistisk som borde tänka på andra gör du personen till någon form av syndabock. Du lägger in etiska och moraliska perspektiv vilket inte behövs. Det enda som du behöver veta är om du vill leva eller inte. Allt annat är oväsentligt. Och ja jag har känslor osv. Har varit med om personer i min närhet som begått självmord och vet innebörden av det. Men hela principen håller lika bra för det. Men det går också lite hand i hand med hur vi uppfattar världen idag.

 

Luddigt osv, sry Ramz för off topic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen negativ händelse per automatik. Och att tro att du förlorar allt det du givit den personen enbart för att han väljer att ta sitt liv är inte korrekt. Den ultimata kärlekshandlingen till någon är att ge personen total frihet. Så även över sin död.

 

Hela poängen är att man aldrig förlorar något samt döden är lika naturlig som allt annat. Genom att lägga "skulden" på den som tar sitt liv och hävda att han är egoistisk som borde tänka på andra gör du personen till någon form av syndabock. Du lägger in etiska och moraliska perspektiv vilket inte behövs. Det enda som du behöver veta är om du vill leva eller inte. Allt annat är oväsentligt. Och ja jag har känslor osv. Har varit med om personer i min närhet som begått självmord och vet innebörden av det. Men hela principen håller lika bra för det. Men det går också lite hand i hand med hur vi uppfattar världen idag.

 

Luddigt osv, sry Ramz för off topic.

 

Du är väldigt extrem om du klarar av att hålla den åsikten då du har nära som har tagit självmord, jag hade inte tänkt ta upp det då det får mig att se jävligt färgad ut men en familjemedlem i den allra närmaste kretsen har försökt ta livet av sig 4 ggr under gravt alkoholmissbruk i kombination med en svår manodepression, jag kommer aldrig förlåta honom/henne för detta svek mot oss andra. Nu är personen stabil sen många år tack vare bra hjälp -> nykter sen många år och bra medicinering. Skulle nästan vilja påstå att människan är tillfreds med sitt nya liv och lycklig.

 

Döden i största allmänhet är jävligt svår att hantera och är inget jag önskar någon. Min flickvän har tappat båda sina föräldrar nu, har ingen annan släkt än sin bror och är 26 år. Detta är båda av naturliga dödsorsaker(cancer båda två - dvs långsam process) men det smärtar mig så oerhört att se detta.. ännu värre om det hade varit självförvållande dödsfall.... såna jävla as som lämnar bakom sig barn eller nära och kära som älskar dom över allt annat.

 

Du säger att valet står vid om man vill leva eller inte. Hur kan man veta om man vill leva eller inte då man inte vet vad som väntar? Det finns ingen ångerrätt på detta köp. Du kommer att oundvikligen att dö, det finns inget stopp på det så varför inte försöka göra det bästa av det tills det verkligen är dags? Gör allt du kan, sök hjälp, prata med folk, medicinera, etc... Det är ett psykiskt problem, du kan finna dig ut ur ditt mentala fängelse med rätt omgivning och hjälp. har du försökt till 110% och verkligen gett ditt yttersta men det går verkligen ändå inte så lär din närmaste omgivning veta om det ändå och din död inte kommer som en chock utan mer som en väntad utgång.

 

My two cents.

ja, förlåt ramz för OT, är ett ämne nära till hjärtat men skall ge fan i det nu. :>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det är den direkta reaktionen och jag förstår hur och varför man väljer att känna så. Men hela poängen är igen, det är enbart du som väljer hur du vill uppleva det. Det är lika själviskt av dig att förvänta dig att han inte skall ta livet av sig eftersom du lever. Det ligger på precis samma nivå. Vi tror att vi gör en välgärning genom att leva, leva är den ultimata gåvan vi kan ge till andra. Och visst, på ett plan är det så. Livet är grymt och du kan göra det till en oerhört grym och fantastisk upplevelse. Men vill du inte, skall du heller inte behöva, oavsett hur du eller andra ser på det.

 

Sen personer som har barn som ännu inte är gamla nog att klara sig själva förstår jag att det finns dilemman. Jobbigt att lämna någon i denna världen utan någon egentlig support. Men det funkar på precis samma plan.

 

För övrigt behöver vi sluta med att döma folk också. Speciellt utifrån etik, moral, "sunt förnuft" osv. Faller nog lite samman med vad jag menar.

 

Märker hur jag börjar svamla lite killer, skickar ett pm hur jag menar sett ur ett större perspektiv. Kanske lättare att förstå då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom bestämmer inte över ditt liv nej, men du är egoistisk som inte tänker på att du sårar de människor som har valt att satsa i dig...(omtanke,kärlek,vänskap, familj etc.)

 

imo är alla helt egoistiska, men endel mår till största del bra av att människor runt om en mår bra medan andra mår bra av andra orsaker.

 

Ruchya har för övrigt väldigt bra inlägg och poänger här. Är inte många som klarar av att se det så objektivt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo är alla helt egoistiska, men endel mår till största del bra av att människor runt om en mår bra medan andra mår bra av andra orsaker.

 

Ruchya har för övrigt väldigt bra inlägg och poänger här. Är inte många som klarar av att se det så objektivt

 

javisst, jag kan bara inte i den livssituation jag befinner mig eller med de livserfarenheter jag har just nu tänka på riktigt samma sätt ännu, det är beundransvärt att kunna se på saker och ting på det sättet han gör.

 

Men jag skall inte OT*a vidare om detta nu, har varit väldigt givande lufta för mig åtminstone och skall tugga i mig det enorma PM'et jag fick av ruchya senare när jag känner mig lite mer nervarvad, är så mkt spring här nu :>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åka plan utan nackkudde i buisnessclass eller åka plan med nackkudde i ekonomi klass? (skiter i självmordsfrågorna och tar diskussionen djupare9

 

Nog för att nackkudde är ett måste för alla flygproffs men i businessclass så kan man ju alltid luta sig långt bak och fråga efter hur mkt kuddar som helst från flygvärdinnorna medans man pimplar mimosas och äppeljuice på löpande band.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My two cents.

ja, förlåt ramz för OT, är ett ämne nära till hjärtat men skall ge fan i det nu. :>

Luddigt osv, sry Ramz för off topic.

Np guys, jag älskar att diskutera själv så jag läser med nöje så länge det är seriös nivå och substansrikt.

 

 

Tyckte väl det var dig jag såg. :) Hur gick det då?

 

Det var rätt kul, men speed datingen var ju rätt dåligt organiserad, man fatta inte riktigt när och hur man skulle byta platser och det blev ofta fel. Jag insåg detta rätt snabbt och började istället sätta mig på lediga platser lite här och var bara där det satt söta tjejer plus att jag struntade i det där att halva gruppen skulle mingla så jag datade på hela tiden.

 

Tog nummer av en söt 90a från Simrishamn som hade världens bästa skratt och så lyckades jag mygla in 2 dater i rad med en grymt söt/snygg brunett 88a som verkade assoft och sa vad hon tyckte på ett härligt sätt samt hade vart och pluggat i LA en termin, my kinda girl :) Men obv så gjorde jag bort mig och dropped the ball genom att inte ta hennes nummer direkt utan tänkte att jag kunde snacka mer med henne sen i baren eller nått, men så var hon såklart spårlöst borta sen :( Hon hette Anna, om någon har några leads så säg till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du lira sm ikväll ramzi?

 

Satt och velade mellan utgång och spela och var inte jättesugen på att gå ut eftersom jag nyss vakna men så missade jag reggen med 2 min så jag drar ut och röjer istället. Förmodligen lika bra, fest på parentesen och David West spelar på smålands plus att jag måste ut och leta efter Anna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lagom psycho varning att gå ut i malmö eller var du nu ska för o leta efter en specifik brud... Trodde Tove var din stora kärlek? ska du inte campa i göteborg där senaste idol-tjosanet var? hon ligger väl o gråter i nån rännsten.

 

Yes, jag och en kille som heter David West ska till en klubb i malmö som heter smålands och leta efter en tjej som heter Anna som jag träffade på speed dating i Lund, är det något konstigt med det eller?

 

Jag är över Tove, kan ju för fan inte va tillsammans med någon som kom 4a i Idol, child please.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo är alla helt egoistiska, men endel mår till största del bra av att människor runt om en mår bra medan andra mår bra av andra orsaker.

 

Ruchya har för övrigt väldigt bra inlägg och poänger här. Är inte många som klarar av att se det så objektivt

 

Precis hur man än vänder och vrider på det så blir det egoistiskt på ett eller annat sätt.

 

"Det viktigast för mig är att mina nära och kära mår bra"

= Mår dem bra, mår jag bra.

 

"Jag skänker pengar till fattiga/sjuka barn för det är synd om dem."

= Jag får dåligt samvete över att inte göra något när världen är orättvis.

 

etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis hur man än vänder och vrider på det så blir det egoistiskt på ett eller annat sätt.

 

"Det viktigast för mig är att mina nära och kära mår bra"

= Mår dem bra, mår jag bra.

 

"Jag skänker pengar till fattiga/sjuka barn för det är synd om dem."

= Jag får dåligt samvete över att inte göra något när världen är orättvis.

 

etc.

 

finns droger som kan ändra på detta, så försök inte leka smart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis hur man än vänder och vrider på det så blir det egoistiskt på ett eller annat sätt.

 

"Det viktigast för mig är att mina nära och kära mår bra"

= Mår dem bra, mår jag bra.

 

"Jag skänker pengar till fattiga/sjuka barn för det är synd om dem."

= Jag får dåligt samvete över att inte göra något när världen är orättvis.

 

etc.

 

Jag vet inte om man kan kalla det att allt är egoistiskt. Det är vad man lägger in för värderingar i ordet egoistiskt. Hela grejen att förstå är att du själv kan förändra den bild världen ger dig. Du bestämmer hur du vill se på världen. Allt är subjektivt, det kommer aldrig finnas någon som ser världen på det sätt du ser den.

 

När dina nära och kära mår bra mår du bra, ganska enkelt att förstå men vi tappar ofta bort oss när vi faktiskt förstår vad det betyder. Är du glad/mår bra kommer andra i din närhet må bra/vara glada. Så oerhört basic, men det funkar med en gång. Sen skall vi också förstå att allt är ett, därav när du hjälper någon hjälper du dig själv. Du får tillbaka allt du ger, vanlig enkel fysisk lag, det du ger får du tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kan kalla det att allt är egoistiskt. Det är vad man lägger in för värderingar i ordet egoistiskt. Hela grejen att förstå är att du själv kan förändra den bild världen ger dig. Du bestämmer hur du vill se på världen. Allt är subjektivt, det kommer aldrig finnas någon som ser världen på det sätt du ser den.

 

När dina nära och kära mår bra mår du bra, ganska enkelt att förstå men vi tappar ofta bort oss när vi faktiskt förstår vad det betyder. Är du glad/mår bra kommer andra i din närhet må bra/vara glada. Så oerhört basic, men det funkar med en gång. Sen skall vi också förstå att allt är ett, därav när du hjälper någon hjälper du dig själv. Du får tillbaka allt du ger, vanlig enkel fysisk lag, det du ger får du tillbaka.

 

You're going to reap, just what yow saw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...