Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Angående frågan om utbildning, huruvida det "är värt det" osv.

 

Spontant får man känslan av att de som säger att utbildning inte är värt det är sådana som själv inte har någon akademisk examen och inte har en aning om hur det går till i arbetslivet.

 

Alla historier om hur ens svågers systers kusins brorsbarn fick ett arbete på företag utan examen är just historier. I verkligheten (i Sverige) fungerar det så att när företag/myndigheter ska anställa så ställer de först upp en kravprofil inklusive examen, arbetslivserfarenhet, språkkrav etc. Sedan när man samlat in ansökningarna så sållar man först bort alla som inte har relevant examen (okvalificerade sökande) sedan tittar man på de som har relevant erfarenhet, revisorserfarenhet om det är en sådan tjänst, erfarenhet som controller om det är en sådan tjänst. När företaget sen har grovrensat bort alla okvalifierade sökande i en liten mapp längst in i hörnet hos den minst välbetalda sekreteraren, då börjr man kolla efter extrameriter (som pokererfarenhet). Möjligen höjer rekryteringsfirman (det är ofta sådana numera) ett ögonbryn om det är en väldigt känd sportprofil eller statsministern som söker.

 

Så vill du ha ett ekonomjobb så ska du a) ha en ekonomexamen eller b) en nära släkting som är VD i eget företag.

 

Sedan så snackas det mycket om hur mycket mer pengar man tjänar på poker. Ja det stämmer för många för närvarande. Men huruvida det fortfarande kommer att vara så om 20 eller 30 år beror på händelser helt utanför den egna kontrollen. Lagstiftning kan förändra, nya nöjen dyka upp och konkurrera ut pokern, en själv kan bli sämre, ja allt möjligt. Måste kännas rätt trist att vara 45årig arbetslös pokerspelare med noll utbildning och noll arbetserfarenhet.

 

Kort sagt. Alla som säger att man kan skippa utbildning är idioter. Skaffa dig en utbildning, men spela poker ändå och tjäna pengar. En civilekonomutbildning är knappast på heltid ändå.

 

/jurist med 10 års arbetslivserfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan så snackas det mycket om hur mycket mer pengar man tjänar på poker. Ja det stämmer för många för närvarande. Men huruvida det fortfarande kommer att vara så om 20 eller 30 år beror på händelser helt utanför den egna kontrollen. Lagstiftning kan förändra, nya nöjen dyka upp och konkurrera ut pokern, en själv kan bli sämre, ja allt möjligt. Måste kännas rätt trist att vara 45årig arbetslös pokerspelare med noll utbildning och noll arbetserfarenhet.

 

Kort sagt. Alla som säger att man kan skippa utbildning är idioter. Skaffa dig en utbildning, men spela poker ändå och tjäna pengar. En civilekonomutbildning är knappast på heltid ändå.

Sen kan man ju fråga sig hur kul det är att vara 45-årig arbetslös civilekonom som undrar om det inte hade varit bättre att bara spela poker dom senaste 20 åren med alla perks som det innebär. Vem vet, du kanske blir bättre som spelare om du har mer tid att träna dina skillz.

Då kan du tjäna ännu mer pengar.

 

Men rent generellt tycker jag absolut att folk ska skaffa sig utbildning/jobb.

Annars kommer det ju inte in några friska pengar i pokerekonomin.

 

/inte jurist med 10 års arbetslivserfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju fråga sig hur kul det är att vara 45-årig arbetslös civilekonom som undrar om det inte hade varit bättre att bara spela poker dom senaste 20 åren med alla perks som det innebär. Vem vet, du kanske blir bättre som spelare om du har mer tid att träna dina skillz.

Då kan du tjäna ännu mer pengar.

 

Men rent generellt tycker jag absolut att folk ska skaffa sig utbildning/jobb.

Annars kommer det ju inte in några friska pengar i pokerekonomin.

 

/inte jurist med 10 års arbetslivserfarenhet.

 

Ett problem är att många inte tycker det är lika kul att bara spela poker efter säg 5 år. Jag spelade själv poker på heltid i drygt 5 år, började efter ca 1 år plugga ekonomi bara för att få lite rutiner i vardagen samt ha en säkerhet om pokern skulle skita sig. Ju närmare jag kom min examen desto mer sugen blev jag på ett vanligt jobb, även om jag vet att jag aldrig (förmodligen) kommer kunna tjäna de pengar jag gjorde på pokern. Jag tröttnade helt enkelt på pokerlivet. Nu jobbar jag heltid och spelar poker på fritiden. Visst saknar jag ibland den friheten jag hade tidigare men skulle aldrig vilja byta tillbaka till heltid poker. Tycker helt enkelt fördelarna med ett jobb överväger nackdelarna med att bara spela poker. Sen är det ju alltid en fördel att hitta ett jobb man trivs med.

 

Aja, mkt rörigt, men hoppas ni förstår poängen. För många är det inte så glassigt och kul som det en gång var. Sen behöver man inte sluta spela bara för att man jobbar. Och förövrigt är studier inget som behöver göra pokern speciellt lidande, man har sjukt mkt tid till poker bara man planerar lite bättre än tidigare.

 

/ Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem är att många inte tycker det är lika kul att bara spela poker efter säg 5 år. Jag spelade själv poker på heltid i drygt 5 år, började efter ca 1 år plugga ekonomi bara för att få lite rutiner i vardagen samt ha en säkerhet om pokern skulle skita sig. Ju närmare jag kom min examen desto mer sugen blev jag på ett vanligt jobb, även om jag vet att jag aldrig (förmodligen) kommer kunna tjäna de pengar jag gjorde på pokern. Jag tröttnade helt enkelt på pokerlivet. Nu jobbar jag heltid och spelar poker på fritiden. Visst saknar jag ibland den friheten jag hade tidigare men skulle aldrig vilja byta tillbaka till heltid poker. Tycker helt enkelt fördelarna med ett jobb överväger nackdelarna med att bara spela poker. Sen är det ju alltid en fördel att hitta ett jobb man trivs med.

 

Aja, mkt rörigt, men hoppas ni förstår poängen. För många är det inte så glassigt och kul som det en gång var. Sen behöver man inte sluta spela bara för att man jobbar. Och förövrigt är studier inget som behöver göra pokern speciellt lidande, man har sjukt mkt tid till poker bara man planerar lite bättre än tidigare.

 

/ Lasse

 

Bra inlägg, har dock en undran. Hade du jobbat något innan du lira poker i 5 år. Själv sitter jag i en situation där jag lirat poker i 6 år som hobby och jobbat i 22 år av mitt liv (så gammal är jag).

Känns som jag skulle vilja göra nåt helt annat ett tag men frågan är om poker är rätta vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg, har dock en undran. Hade du jobbat något innan du lira poker i 5 år. Själv sitter jag i en situation där jag lirat poker i 6 år som hobby och jobbat i 22 år av mitt liv (så gammal är jag).

Känns som jag skulle vilja göra nåt helt annat ett tag men frågan är om poker är rätta vägen?

 

Jag har jobbat i 10 år och har nu semilevt på poker under snart ett år då jag varit ofrivilligt arbetslös. Hade jag vetat att jag klarade försörjning vad gäller poker långsiktigt, hade krävt dryga 30-50k/månad, så hade jag definitivt satsat på det. Hade också troligen gjort massvis med investeringar o lagt en hel del pengar på hög för att senare i livet ha en bra slant som förökar sig stadigt alternativt startat eget med nåt projekt.

 

Enligt mig styr ens livssituation rätt mycket vilken väg man vågar ta. Hade jag vart singel i en hyresrätt så hade det skiljt sig rätt mycket från mitt nuvarande läge med hus, sambo och en vilja att snart få barn. Skapar sig ett lågvariansliv för att inte gula, vill inte få in mitt liv i en marginell coinflipp...typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg, har dock en undran. Hade du jobbat något innan du lira poker i 5 år. Själv sitter jag i en situation där jag lirat poker i 6 år som hobby och jobbat i 22 år av mitt liv (så gammal är jag).

Känns som jag skulle vilja göra nåt helt annat ett tag men frågan är om poker är rätta vägen?

 

Jobbade ca 2 år som säljare på Expert direkt efter studenten, annars hade jag inte jobbat mkt när jag var yngre (27 idag). Sen kan det nog vara så att förr eller senare tröttnar man på det man gör. Min tanke är väl inte att vara kvar på detta jobbet resten av livet utan kliva vidare när jag fått den erfarenhet som krävs för bättre jobb.

 

Svårt att ge dig något tips utan att veta om din livs-/ekonomiska situation. Du bör ju ha ett hyfsat säkerhetskapital bakom dig om du ska säga upp dig och satsa helt på pokern, speciellt om du har familj, stora lån etc. Har gamla pokervänner som inte gick samma väg som mig och nu har det ganska svårt. Spelat bort stora delar av sitt kapital, svårt att dra ner på sina omkostnader och inte har ngt att falla tillbaka på. I din situation bör du ju kunna skaffa ett liknande jobb som idag utan några större svårigheter. Dock finns det ett uttryck jag brukar följa i andra situationer "Man måste skjuta för att kunna göra mål" =) GL anyway...

 

Sry Ramz för OT (om du nu tycker det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående utbildning...mina 2 cent.

 

Tror egentligen aldrig att jag kommer ha någon användning av min examen(håller till och med på att ta en till) på grund av att jag inte tror att jag vill jobba med det helt enkelt. Men trots att jag har "kastat" bort 3 år av mitt liv och skaffat mig massa studielån så var beslutet att börja plugga nog det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Kände att jag växte enormt som person under min studieperiod och jag känner mig bättre rustad för livet nu mera.

 

Så jag tycker, gör de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men trots att jag har "kastat" bort 3 år av mitt liv och skaffat mig massa studielån så var beslutet att börja plugga nog det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Kände att jag växte enormt som person under min studieperiod och jag känner mig bättre rustad för livet nu mera.

Det här kan nog många med en akademisk examen i bagaget hålla med om (more or less). Men det är också ett argument väldigt få personer med avsaknad av denna erfarenhet är villiga att ta till sig. Många utan studieerfarenhet resonerar enbart i termer av vad man får för jobb/lön efter avklarad utbildning, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kan nog många med en akademisk examen i bagaget hålla med om (more or less). Men det är också ett argument väldigt få personer med avsaknad av denna erfarenhet är villiga att ta till sig. Många utan studieerfarenhet resonerar enbart i termer av vad man får för jobb/lön efter avklarad utbildning, tyvärr.

 

+1

 

De snart fem år jag studerat är helt klart de (hittills) bästa i mitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaosrytm nu, gick upp vid kl 17 helt förstörd. Har inte gjort ett skit sen jag kom hem från Köpenhamn, förutom att kolla på allt från OS såklart. Tar en rockstardag och går på kröket direkt så kanske man kan vakna i hyfsad tid imorrn iaf. Slänger på mig en skjorta och fyller pluntan så kör vi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående utbildning...mina 2 cent.

 

Tror egentligen aldrig att jag kommer ha någon användning av min examen(håller till och med på att ta en till) på grund av att jag inte tror att jag vill jobba med det helt enkelt. Men trots att jag har "kastat" bort 3 år av mitt liv och skaffat mig massa studielån så var beslutet att börja plugga nog det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Kände att jag växte enormt som person under min studieperiod och jag känner mig bättre rustad för livet nu mera.

 

Så jag tycker, gör de!

 

+1.

 

Nu vet jag vad jag vill göra med mitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...