Gå till innehåll

Skönheten och Odjuren


Othello

Recommended Posts

  • Svars 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Jennez

    1468

  • Ola Brandborn

    1056

  • TotalFarsa

    1010

  • Liza

    862

Top Posters In This Topic

Hey Jens, då måste du läsa den här, http://www.bokus.com/b/9789185507283.html, om du inte redan gjort det.

Helt klart den bästa (fakta)boken om Jack jag läst. Mycket bilder, fotografier och fakta om alla de mord han påstås ligga bakom samt givetvis alla teorier om vem han egentligen var.

PM:a adress så skickar jag mitt sönderlästa ex om du inte redan läst den förstås.! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hey Jens, då måste du läsa den här, http://www.bokus.com/b/9789185507283.html, om du inte redan gjort det.

Helt klart den bästa (fakta)boken om Jack jag läst. Mycket bilder, fotografier och fakta om alla de mord han påstås ligga bakom samt givetvis alla teorier om vem han egentligen var.

PM:a adress så skickar jag mitt sönderlästa ex om du inte redan läst den förstås.! :-D

 

Den har jag redan läst! :-D Den var riktigt jäkla bra. När jag bodde i London bodde jag precis i Jack Uppskärarens kvarter (runt Brick Lane). Det går guidade turer där nästan dagligen och får ni chansen så ta den. Det blev tyvärr aldrig så att jag gick en sådan rundtur men jag stannade och lyssnade flertalet gånger. Kul också att känna igen alla gator och platser från boken. Miljön är som hämtad från det viktorianska London på vissa gator och man får en riktig Sherlock Holmes-känsla.

 

Fler boktips för tusan!

 

Edit: Jag kan tipsa om "Vad hände på vägen till Damaskus?" av Lena Einhorn. En beskrivning av den historiske Jesus, mer eller mindre nedtecknad som en avhandling. Många intressanta teorier och inte minst fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag hjälp av lite innebandyregelkunniga (hihi) människor. Var ett tag sedan jag lirade med "riktiga" regler och jag har uppdaterat mig via nätet. En del nya regler har tillkommit ser jag, men de har jag alltså koll på. Jag behöver veta om det finns ngn begränsning för hur långt målvakten får göra ett utkast? Halvplan eller ngt sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag hjälp av lite innebandyregelkunniga (hihi) människor. Var ett tag sedan jag lirade med "riktiga" regler och jag har uppdaterat mig via nätet. En del nya regler har tillkommit ser jag, men de har jag alltså koll på. Jag behöver veta om det finns ngn begränsning för hur långt målvakten får göra ett utkast? Halvplan eller ngt sånt?

 

FRISLAG SKALL DÖMAS

A: När en spelare slår, låser, lyfter eller sparkar på klubban. (901,902,903)

B: När en spelare tacklar på annat sätt än skuldra mot skuldra, tränger eller hindrar en

motståndare. (904,910)

C: Vid tillslag av bollen för klubbladet över höfthöjd. En hög framåtsving är tillåten om ingen

spelare är i närheten. (905)

D: När en spelare försöker spela över knähöjd med klubban eller med foten.(905,906)

E: När en spelare placerar klubban, foten eller knäet mellan en motståndares ben.(907)

F: När man spelar bollen två gånger med foten, utan att bollen spelats med klubban.

G: När en spelare tar emot ett fotpass.(908)

H: När en utvisning ges.

I: När en spelare hoppar upp från planen och påverkar spelet.(909)

J: När en spelare beträder målvaktens eget målvaktsområde.

K: När en spelare backar in i en motståndare.

L: När målvakten vid utkast helt lämnar målområdet.

(Frislag tekningspunkten.)

M: När målvakten kastar eller sparkar bollen över mittlinjen utan att ha vidrört golv, spelare eller sarg.

N: När målvakten har bollen under kontroll mer än tre sekunder.

O: När en motståndare står så nära att målvakten hindras.

P: När en utespelare hindrar ett utkast från målvakten.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du aud opp smöred å sked i skaulen! Lött pau hälen å trö pau tauen!"

 

- Du åt upp smöret och sket [alt. med sked] i skålen. Lyft på hälen och gå på tå.

 

Norra Skåne har dock lite speciell dialekt så jag reserverar mig för felöversättning på enstaka ord här. Bland annat säger de "ö" istället för "å" i lite annat skumt. Bäst att rådfråga Myssion, han pratar mongoskånska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite för långt åt västerifrån för att säga ö ist för å. Men det ska vara "sket", inte "med sked".

 

För övrigt ska citatet, vad jag förstår, föreställa sydosthalländska, o inte skånska.

 

;)

 

Är det förresten lönt att ens snacka om sydost och sydväst när det gäller Halland? Det måste ju vara högst typ 1,5 mil mellan sydosthalland och sydvästhalland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...