Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Sheep-scammen rullar vidare, 92k btc nu:

https://blockchain.info/address/1CbR8da9YPZqXJJKm9ze1GYf67eKAUfXwP

 

http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf

1441593_10152014766243898_191723665_n.jpg

Sverige är det land som faller snabbast. Och som vanligen vill både facebookproffstyckarna och politikerna ha mer av samma som lösning på problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni är bästa lösningen för att vända den negativa trenden i Ma och NO?

 

1. Sluta att inte göra småskaliga experiment

2. Kopiera fungerande system, t ex Singapore Math Method eller Charter schools.

3. Sluta förbjud hemskolning

 

Har ett gäng andra förslag som Huemer etc håller med om som kanske inte är realistiska förslag i debattklimatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tonåringar utsätts för sån otrolig mängd stimuli från alla möjliga källor hjälper nog inte heller, skolan skulle behöva vara en telefonfri zon. Var i biblioteket idag med mina barn, av alla skolungdomar som var där så var det endast en tjej som satt och i nåt mysigt hörn och läste en tjock roman, hennes display på telefonen låg klokt nog nedåt också.

 

Resten av packet satt och fbade/ig/candy crushade för fullt. Känns som att hon har mycket goda förutsättningar då hon klarar av att fokusera på en sak i taget, få förunnat bland tonåringar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tonåringar utsätts för sån otrolig mängd stimuli från alla möjliga källor hjälper nog inte heller, skolan skulle behöva vara en telefonfri zon. Var i biblioteket idag med mina barn, av alla skolungdomar som var där så var det endast en tjej som satt och i nåt mysigt hörn och läste en tjock roman, hennes display på telefonen låg klokt nog nedåt också.

 

Resten av packet satt och fbade/ig/candy crushade för fullt. Känns som att hon har mycket goda förutsättningar då hon klarar av att fokusera på en sak i taget, få förunnat bland tonåringar idag.

 

Tror det ligger väldigt mycket i det här. Förbud av mobiler i skolan borde vara själklart, men samtidigt är det inte så att det här problemet är isolerat till Sverige. Varför sker det stora tappet här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det ligger väldigt mycket i det här. Förbud av mobiler i skolan borde vara själklart, men samtidigt är det inte så att det här problemet är isolerat till Sverige. Varför sker det stora tappet här?

 

omfattningen av respektlöshet inför läraren i samband med telefonerandet är nog större(chansning) i Sverige än i många andra länder. Elever är helt enkelt douchigare och mer införstådda i att läraren inte kan göra ett skit annat än förmaningar och konsekvenser finns inte.

 

Tror helt enkelt att en random klass i Norge/Finland(framför allt Finland) inte käftar emot lika mkt och hånar sin lärare och går ut och tjurar en stund med telefonen i högsta hugg som i Sverige, utan de säger ok sorry magistern typ och så smyger de upp telefonen och håller på osett en stund senare eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att folk generellt inte begriper att merparten information de får, inte minst via nätet, inte är lärorik. Vid en rak fråga, vid eftertanke, vet de om att det är så det ligger till men få gör något åt att de inte begriper det intuitivt. Inte minst är föräldrar bovar här.

 

Människan är kortsiktig och äter godis helt oavsett om kalkylen lyser rött redan vid en analys som bara sträcker sig några få timmar. Eftersom jag till vissa personers glädje är för trött för att skriva någon lösning till problemet får ni fantisera själva. Men jag tycker iaf nedslaget är viktigt.

 

Svenskar har förövrigt ovanligt mycket prestige inbyggd i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tonåringar utsätts för sån otrolig mängd stimuli från alla möjliga källor hjälper nog inte heller, skolan skulle behöva vara en telefonfri zon. Var i biblioteket idag med mina barn, av alla skolungdomar som var där så var det endast en tjej som satt och i nåt mysigt hörn och läste en tjock roman, hennes display på telefonen låg klokt nog nedåt också.

 

Resten av packet satt och fbade/ig/candy crushade för fullt. Känns som att hon har mycket goda förutsättningar då hon klarar av att fokusera på en sak i taget, få förunnat bland tonåringar idag.

 

This.

 

Telefonförbud känns ju givet att det skulle införas men det lär ju aldrig hända i detta land som är ett mesarnas paradis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar lite tändvätska på elden nu.. Men.. Tror ni inte att de sämre betygen kan bero på invandringen?

 

(Säger inte att den gör det utan vill bara skapa diskussion)

 

Förövrigt, varför skulle svenska elever vara uppkäftigare än norska/finska?

Norrmän är snälla av naturen o finska lärare har niv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis bidrar invandring och ökad segregation starkt till sämre betyg.

 

Ja, oh att skylla de dåliga betygen på friskolorna som vissa gör är bara nonsens, friskolorna är snarare lösningen - om föräldrarna har hjärna nog att sätta barnen i friskolor somfaktiskt undervisar i kärnämnena i stället för skateboard...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tre av Sveriges storregioner är ungdomsarbetslösheten så hög att EU nu beviljar krispengar. Ja, ni läste rätt. Ekots rapportering om att vi nu befinner oss på samma nivåer som bland annat Rumänien, Irland och Slovakien fick nog många att sätta kaffet i halsen i morse.

 

Vad tycker ni borde göras angående ungdomsarbetslösheten, i framtiden kommer väl nästan alla enklare jobb utföras av robotar? Känns helt fel att detta ska "bekämpas" genom att kasta pengar på diverse projekt mm. som man vet inte kommer skapa några riktiga jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This.

 

Telefonförbud känns ju givet att det skulle införas men det lär ju aldrig hända i detta land som är ett mesarnas paradis.

Mitt hjärta är egentligen helt på er sida, jag hatar mobilerna av ett antal skäl. Ett av dem är just det där med brus. Folk sitter hela dagarna och "lär" sig 99% ren bullshit idag. Blir lite skevt. Ett annat skäl är att jag är en sån där som spänner kroppen istället för att hoppa undan när någon helt nykter individ stirrar på sina egna skor och går sicksack mot mig. Tappar vederbörande sin iPhone av smällen är det ett stort plus.

 

Detta i kombination med att informationssökandet/bristen på uppmärksamhet alltså går ut på att hitta så mycket bullshit som möjligt är... olyckligt.

 

Å andra sidan. Den lite äldre generationen (som inte ens behöver vara gammal) har stora problem med att använda google på ett bra sätt. Förstår inte riktigt poängen med att ha tre monitors. Osv. Det behövs utveckling också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är fel att peka ut invandringen som källan till problemet. Segregationen är ett problem men det är mer en effekt av en rad andra saker. Sedan kan jag av egen erfarenhet säga att även elever i innerstadsskolorna suger rätt hårt i Ma och NO jämfört med när jag gick i skolan i samma område. Visst liten sample men jag tror problemet ligger i andra orsaker. En sak jag inte tror att det har att göra med är att lärarna fortfarande har låg status och därmed lockar fel folk (Lärarförbundet igår). Nej, jag är nog också inne på att det är ett disciplinärt problem. Det tillsammans med att ungarna har noll motivation att lära sig om redox reaktioner, centripetalkrafter osv. Och där kan jag faktiskt till viss del förstå eleverna. Om man inte har siktet inställt på en högre utbildning inom naturvetenskapen är en hel del av det de lär sig otroligt svår att motivera annat än att allmänbildning är viktigt. Men allmänbildning är också något ungdomar bryr sig väldigt lite om i den åldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan. Den lite äldre generationen (som inte ens behöver vara gammal) har stora problem med att använda google på ett bra sätt. Förstår inte riktigt poängen med att ha tre monitors. Osv. Det behövs utveckling också.

 

Min mamma har skaffat iphone i dagarna. Herregud säger jag! Frågorna jag får alltså... :shock:

 

Hon hävdar förstås att hon är mkt tekniskt kunnig o up to date med de senaste tekniska lösningarna. Delusional är bara förnamnet...

 

Iofs väldigt gammal, 75.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tos1qZA.png

8-)

 

Kastar lite tändvätska på elden nu.. Men.. Tror ni inte att de sämre betygen kan bero på invandringen?

 

(Säger inte att den gör det utan vill bara skapa diskussion)

 

Förövrigt, varför skulle svenska elever vara uppkäftigare än norska/finska?

 

Bara en politiker eller journalist skulle påstå annat. Men det är långt ifrån hela sanningen.

8% av de svenska barnen klarade nivå 5 (exakt vad det innebär att klara en nivå vet jag inte). 7 ggr fler av Shanghaikineserna klarade den nivån. 2% klarade nivå 6. 15 ggr fler av Shanghaikinserna klarade den nivån.

Dvs det är inte bara att vi har många som är dåliga, vi har även väldigt få som är bra. Att 56% av eleverna i Shanghai är top 8% av svenskarna går inte att sopa under mattan. De är helt enkelt bättre på att få deras elever att lösa denna typen av tal.

 

Skulle säga att orsakerna mycket beror på följande:

1. Mycket fler har professionell läxhjälp, svenska föräldrar tror att kommunal grundskola är nGTO och är oengagerade i att optimera. Hellre ny iPhone än teknolog åt ungarna.

2. Annan familjesituation, svenska barn växer upp med väldigt liten kontakt med släktingar, i Kina finns nästan alltid släktingar på plats som ser till att barnen blir intellektuellt stimulerade och inte får produktivitetssänkande ovanor.

3. Mindre skyddsnät för låga resultat

4. Högre relativ payoff för toppresultat

5. Videoanalys av lärare i skolan där lärare får ge varandra råd och komma med konstruktiv kritik.

6. Mindre daltande med stökiga elever.

 

Sedan kan man snacka om Björklund hit och Sossarna dit. Det är petitesser jämfört med de övriga skillnaderna som råder mellan Sverige och andra länder. Inte så att om Sverige blir en nyans ljusare av brunt att vi helt plötsligt kommer bli gula eller vitblåa. Och även om vi i teorin skulle kunna tvinga svenska föräldrar att vara bra föräldrar är det inte alls givet att vi därmed ska ge Stefan Löfven mandat att med våld få genomföra det på godtyckligt sätt.

 

Som vanligt lär lösningen bli mer av samma. Och om trenden vänder säga att det behövs ännu mer och om trenden inte vänder säga att inte var tillräckligt. Så det blir mer av samma oavsett resultat igen och igen.

 

 

Ursprungligen postat av Stefansson1

De enda som inte får komma till tals angående skolans förfall är de enda som på plats fått uppleva orsakerna. Jag tänker på den lärarkategori jag själv tillhör och som efter en universitetsutbildning på 70-talet i hård konkurrens lyckades bli adjunkter med behörighet att undervisa på högstadiet och gymnasiet.

Från början av just 70-talet var det bara de med de högsta betygen från sina universitetsutbildningar som fick bli högstadie- och gymnasielärare. På 80-talet ändrades detta till att de med de högsta gymnasiebetygen kunde börja på den nya lärarutbildningen som då började med tre års studier på universitetet följt av ett år på lärarhögskolan. Sedan drygt 20 år tillbaka återstår bara en lärarutbildning som kunskapsmässigt innebär en repetition av gymnasiekursen i de ämnen du skall undervisa i och tro fan att denna tragiska utveckling påverkat skolan och att eleverna inte kan lära sig mer än vad deras lärare har att lära ut.

 

Bakom hela denna tragiska och svårt kunskapsfientliga politik låg ett gammalt lärarförakt inom det röda blocket och en strävan inom låg- och mellanstadielärfacket att jämna ut status och löner inom yrket. Så enkelt slår man alltså, av högst personliga skäl, sönder ett lands skola och lyckas göra det bara för att man sitter vid grytorna. Någon tanke på barnen som drabbades såg man inte skymten av.

 

Föreställ dig att vårdsektorn drabbades av samma hjärnblödning så att under- och sjukköterskefacken lyckades driva igenom att alla inom vården skulle ha samma utbildning? Läkarutbildningen ersattes därför av en något förlängd sjukköterskeutbildning, anpassad så att även underköterskorna skulle klara av den? Föreställ dig sedan ett samhälle där eliten står och låtsas som att de inte fattar varför fler och fler larmrapporter kommer in om operationer och andra vårdbehandlingar som misslyckats? Exakt så här sjuk är faktiskt den politiskt korrekta skoldebatten i Sverige.

 

Det räckte inte för Göran Persson och hans parti att tvinga igenom den förenklade lärarutbildningen. Han lyckades även driva igenom kommunaliseringen av skolan. Och jag försäkrar dig att kommunerna inte är kompetenta nog att ta ansvar för skolan. Som facklig företrädare har jag under 20 år mötts av kommunpolitiker som inte förmår se någon skillnad mellan skolans högre stadier och dagisverksamheten. Detta i sin tur har förvandlat den svenska skolan till världens största dagis, befolkad av ett stort antal otillräckligt utbildade kvinnor som saknar styrkan att försvara skolan och dess värden.

Det springer ännu i dag omkring yra tomtar på skolorna och hävdar att skolan måste vara rolig i första hand. Att skolans uppgift är att göra det långa, långa livet efter skolan så rolig som möjligt är de på tok för infantila att förstå.

 

Denna djupt tragiska utveckling kommer att ta flera decennier att reparera, för de som nu sitter och "opererar" har ju sina legitimationer och sin anställningstrygghet.

 

 

---

 

På tal om stökiga elever. Läser en kurs som massa andra program också läser nu. Vissa i den klassen alltså... Sitter och pratar nonstop i ganska hög ton på lektioner, fortsätter när de blir hysschade 4-5ggr av både klassen och lärare samt massa mordiska blickar. 6veckor in på kursen i fortsättningskursen i reglerteknik kommer frågan varför lambda ska vara mindre än noll för att systemet ska vara stabilt. Känns verkligen som vårt program har mycket seriösare elever än de andra programmen vi läser med. Har börjat köra med mina öronproppar på vissa TA-lektioner(alltså där TA löser tal och pratar hela tiden) där de vågar väsnas mer och salarna är mindre.

 

http://www.fastcocreate.com/3017108/you-need-to-see-this-17-minute-film-set-entirely-on-a-teens-computer-screen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan givetvis lägga skulden på den undermåliga undervisningen och outbildade lärare men jag tror största anledningen och som du är inne på är att belöningen för att prestera helt försvunnit.

Det ger idag ingenting i form av status eller större valmöjligheter i att prestera i skolan.

Varenda stolpskott kan få plats på universitet/högskola idag utan att egentligen ha något där att göra. Det är inte förrän först i arbetslivet som den smarta, engagerade individen får möjlighet att kliva ifrån alla såsskallar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...