Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hur lågt faller vi idag? $800-900? Dags att tanka på igen.. :rolleyes:

 

 

 

Here u go!

 

1. Hämta din BTC-E adress:

Logga in på BTC-E -> Finances -> Klicka på deposit knappen tillhörande BTC, kopiera den adressen som genereras

 

2. Skicka via Bitstamp:

Logga in på Bitstamp -> Withdrawal -> Bitcoin fyll i amount och klistra in din adress

 

exakt så jag gjort :(. Fast den kanske inte ens visar så låga decimalkoman som jag skickade på första gången(vill ju minimera mina losses om jag inte klarar det så att säga) EDIT: (lol.. missat att jag skickade mindre än minsta belopp de accepterar, FAIL)

 

Vi försöker igen då! BIGGER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ras i BTC-kursen. Får se vart detta landar. Är rätt glad att jag inte har livsförändrande pengar investerade, tror ärligt talat jag inte skulle hanterat detta bra alls.

______________________________

 

Problemet om det kraschar ner till $100 är att det lär ju oftast betyda något. BTC-marknaden kanske inte är "effektiv" idag, men det finns ju fortfarande stark koppling till aggregerad informationstillgång. Börjar marknaden värdera BTC till en tiondel av dagens värde finns ju risken att ni också gör det.

 

IMO: antingen tycker man sig förstå att det är bättre investering än vad marknaden som helhet tycker, eller så tycker man inte det. Osäker på om det finns någon rationell anledning att tajma inköpet, även om det kanske kan vara bra att tänka på tex det tipset jag fick; att inte köpa mitt i en potentiell bulltrap.

Hur dejtar man i USA?

Korta svaret: I CA åker man och klättrar i berg, surfar, eller något annat kul äventyr. Jag kanske umgås i fel kretsar, men jag känner faktiskt inte en enda person här som dejtar på det sättet. Här super folk, eller i bästa fall går de på bio.

 

________

 

 

Kan förstås inte tala för hela USA men jämfört med Sverige tror jag det finns ett antal generella punkter.

 

Undrar om inte en avgörande punkt är att det vi kallar "flörta" här gör man till någon man möter på gatan när det är så mörkt ute att man inte ser varandra. Sociala möten undviks inte, utan man lär automatiskt känna varandra ytligt om man råkar stå i samma hiss.

 

Många svenskar tycker detta är problematiskt. Ni kanske har hört många säga att det är svårt att lära känna amerikaner bortom ytan. Det stämmer helt enkelt inte. Skillnaden är istället att så fort du möter en amerikan lär du känna personen ytligt, sedan märker ni om ni passar ihop. I Sverige finns det en tidigare barriär, så när vi väl lär känna någon lite är det underförstått att vi nu accepterar varandra och ska fortsätta utforska den här gemenskapen.

 

Så många lär känna amerikaner ytligt (lycka till att undvika detta) och har det kulturellt i sig att det betyder något. Sedan blir det en jobbig kulturkrock när de inser att de faktiskt inte ens är vänner ännu.

 

För vissa passar det dåligt, för mig passar det fantastiskt. Jag mår dåligt av att möta människor och låtsas att vi inte uppmärksammar varandra. Jag mår bra av att bekanta mig med människor och sedan avgöra om vi passar ihop, istället för att basera redan en första kontakt på grupptillhörighet eller andra väldigt svenska koncept för att uppmärksamma varandra.

 

En annan punkt i den där listan:

Att vara packad är inte standard, speciellt inte vid romantiska möten. Det är ju inte någon hemlighet att vi har oerhört (enligt mig) konstig syn på alkohol i Sverige.

 

Men utan att dra någon jättewall här tror jag just den största skillnaden blir att människor inte undviker varandra. Det gör att det blir mindre spel utan information, mindre SMS-tolkande. Mindre "bli full så man vågar". En mer sömnlös utveckling från möte, kontakt, interaktion vidare till något romantiskt.*

 

Vilket, som sagt, passar mig bra. Det betyder inte att det är rätt eller fel. Men jag personligen har oerhört svårt för den svenska synen alkohol, dejting, och inte minst möten med okända människor. För mig slår det fel åt alla håll och kanter.

 

*

 

Med det menar jag dock absolut inte att det blir mindre drama i slutändan, de har nog minst lika mycket relationsproblem och liknande. Detta blir en väldigt romantiserande beskrivning, men det är ju för att jag har viss romantisk syn på det hela då det passar mig så mycket bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad det lilla "fallet" idag beror på, från 1220$ till 996$(mt.gox) under bara nån timme.

 

Skulle jag spekulera skulle jag säga att det kan vara kopplat till att några av de största drogsiterna gått ner.

 

Sheep Market Place verkar ha scammat/blivit hackat och 40k bitcoin är på vift, kommer eventuellt cashas ut?

 

Black Market Reloaded stänger för att de inte pallar alla användare från sheep, wtf lol?

 

Silkroad2 är nere för maintaince.

 

Dessutom:

BTC China nere

http://www.downforeveryoneorjustme.com/btcchina.com

 

Bitcointalk nere...

 

Priserna pushades eventuellt upp lite under Black Friday som nu är över, kanske företagen som fått alla ordrar cashar ut dem?

 

Tillväxten i mining har tagit fart igen, dvs mer pengar lämnar ekonomin:

http://bitcoin.sipa.be/

 

Och blocksize bli oroväckande stor:

http://blockchain.info/

 

När ghash.io får för många block i rad växer ibland högen med transactions utan fees så att nästa block kan vara riktigt nära 1MB-gränsen som de kanske inte riktigt är redo att ta bort än.

 

Eller så bara random varians. Ryktas om löning i Kina imon, kanske blir fart igen. Får inte glömma att det knappt var 10dagar sedan kursen stod i $500, tar ett tag för köpdjupen att stabilisera sig... Bitcoin lider fortfarande av växtvärk, många som snabbt blivit väldigt rika och kan bete sig lite märkligt med random-bets och cashouts i större volym än folk vågar arba än.

 

Bra ras i BTC-kursen. Får se vart detta landar.

Vi som har varit med tycker inte att ett 20% fall är ett bra ras... Vi hade ju $900 till $500 på någon dag förra veckan, detta är ju knappt från $1200 till $1000 änsålänge... Och april ska vi inte glömma då bitcoin crashade 80% på en dag:

Bitcoin-chart-August-201_466.png

 

Vänj er vid varians, stora uppgångar och stora uppgångar kommer hända gång på gång till bitcoin antingen har gulat eller ersatt fiat.

 

PS, kineserna handlar för $1030-1200 fortfarande:

http://btckan.com/price

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som har varit med tycker inte att ett 20% fall är ett bra ras...

Håller å ena sidan inte riktigt med, folk är mer inveserade i BTC idag, 20% tror jag gör att det wobblar rejält.

 

Håller å andra sidan med; det som står på spel här är inte det långsiktiga värdet, det som står på spel är en nuvarande luftbubbla av kortsiktiga spekulanter.

 

Men det är det jag menar med att jag antagligen inte hade hanterat det lika rationellt om jag var djupare investerad. Hade sett för många $-tecken sväva iväg om jag hade miljoner investerat. Från mitt nuvarande perspektiv tycker jag nog tvärt om det känns lagom med en korrektion. Kan gärna få lägga sig på 7-800 inför veckan.

 

Vi har liksom den där exponentiella s-kurvan vad gäller kursvärde och mental adaption.. men jag får uppfattningen av faktisk användning av tekniken inte riktigt hänger med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch det är bara latjo att swinga $4k på ett par timmar. Får man känna sig levande för en sekund :mrgreen:

Alla svaga händer skräms bort, snart är det bara pokerspelare och asiater som äger BTC. 8-)

 

Tåls ju även att påpeka att kvällens utveckling är ren och skär deja vu från tillfällen där kursen sedan tagit rejäl fart uppåt. Vet inte om det betyder något, men ändå.

 

Lär ju älska bitcointalk:

 

 

16m6m54.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla svaga händer skräms bort, snart är det bara pokerspelare och asiater som äger BTC. 8-)

 

Tåls ju även att påpeka att kvällens utveckling är ren och skär deja vu från tillfällen där kursen sedan tagit rejäl fart uppåt. Vet inte om det betyder något, men ändå.

 

Ganska mycket folk som gjort sjuka pengar på altcoins denna veckan. Antagligen cashar dom ut nu :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu går vi uppåt igen? Snabb dipp där men vände vid $840.

Har verkligen SHeep och BMR så stor inverkan på efterfrågan nu? Känns som de flesta investerar istället för att handla på de svarta marknaderna, det lär ju inte vara uppe i SR's volymer iaf.

Fick folk ens ut sina pengar nu när BMR stängde? Kan ju bara gissa hur många BTC som försvann/ hamnade i Amerikanska statens händer efter att SR stängdes ner?

 

Någon som testat sidan https://www.fybse.se/. Måste väl vara snabbaste/säkraste sidan för oss svenskar som vill få in pengar fort? 0.8% avgift och man kan dega in upp till 20k kr utan verifiering som ju brukar ta ett tag att ordna. Inte hittat någon som verkar smidigare iaf. Självklart för ni över era BTC till er egen wallet så fort ni handlat.

 

Edit: såg att det låg väldigt lite orders ute på fybse iofs vilket inte är särskilt bra.

Edit 2: BMR verkar sköta det snyggt iaf och ha en plan för nedstängningen. Sheep kan ha varit en enda stor scam? Och alla dumma säljare som lämnar sina BTC på sidan, först SR och nu detta. :roll: Hur ska folk våga handla på dessa marknader när en efter en stänger ner och användarna blir av med sina BTC.. Som tur är blir BTC mer och mer godtagbart på sidor som säljer lagliga produkter iaf.

 

Väntar med spänning på lite kommentarer från de "insatta" i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är frågan hur rationellt det är att överhuvudtaget vilja ha in pengar fort. Jag är ju lika god idiot själv, men undrar om inte det tänket bara är kortsiktiga hjärnspöken.

 

Såvitt jag förstår om jag försöker sätta lite perspektiv på detta så är det snarare så att ju mer man kan undvika möjligheten att göra snabba val, desto bättre. Dumförklara sig själv med barnsäkring, men ändå. Människan är till naturen efterbliven vid snabbt beslutsfattande, och anser man det får man väl stå för att man anser det och ta det hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silk Road 2.0 ska tydligen vara tillbaks i slutet av nästa vecka med uppdaterigar som gör att du i princip fått tillbaks alla bra funktioner som den gamla Silk Road hade, tex domestic osv. Tror det kommer bli bra fart på försäljningarna då, speciellt nu när många andra black markets "försvunnit".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är frågan hur rationellt det är att överhuvudtaget vilja ha in pengar fort. Jag är ju lika god idiot själv, men undrar om inte det tänket bara är kortsiktiga hjärnspöken.

 

Såvitt jag förstår om jag försöker sätta lite perspektiv på detta så är det snarare så att ju mer man kan undvika möjligheten att göra snabba val, desto bättre. Dumförklara sig själv med barnsäkring, men ändå. Människan är till naturen efterbliven vid snabbt beslutsfattande, och anser man det får man väl stå för att man anser det och ta det hela vägen.

 

Nej där kan du säkert ha rätt. Jag tänkte mest att jag vill få in pengar fort på en sida där jag kan handla BTC så att jag är likvid när väl chansen ges. Är ju inte Avanza man handlar på precis. Sen att jag skulle handla BTC till asking price för hela summan jag skeppar in kommer inte på tal, än så länge iaf :-)

 

Just därför jag ville höra lite angående era tankar om FYBSE också då man kommer ha x antal tkr liggandes där isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silk Road 2.0 ska tydligen vara tillbaks i slutet av nästa vecka med uppdaterigar som gör att du i princip fått tillbaks alla bra funktioner som den gamla Silk Road hade, tex domestic osv. Tror det kommer bli bra fart på försäljningarna då, speciellt nu när många andra black markets "försvunnit".

 

Dock så är det en helt ny skapare som använder sig av namnet Dread Pirate Roberts och kallar sidan SR 2.0. Vilka nya åtgärder har tagits för att förhindra en scam eller shutdown? Ingen eller väldigt få vet vem som döljer sig bakom "nya" DPR nicket. Finns otroligt mkt pengar att tjäna på en scam omss. Frågan är hur stor del av efterfrågan på BTC som kommer från dessa svarta marknader som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så är det en helt ny skapare som använder sig av namnet Dread Pirate Roberts och kallar sidan SR 2.0. Vilka nya åtgärder har tagits för att förhindra en scam eller shutdown? Ingen eller väldigt få vet vem som döljer sig bakom "nya" DPR nicket. Finns otroligt mkt pengar att tjäna på en scam omss. Frågan är hur stor del av efterfrågan på BTC som kommer från dessa svarta marknader som sagt.

 

Det stämmer att det är en ny Dread Pirate Roberts, men även många gamla mods från SR är med och styr den nya skutan vilket ger mig ett visst förtroende redan där. Andra marknader som levt på Silk Roads nederlag har man ju ingen aning om vad det är för tjommar som styrt och vi ser ju hur det gick.

 

Du behöver ju inte vara efterbliven och förvara dina coins på SR utan i din wallet, på så sätt så blir din förlust minimal eller ingen alls.

 

Som sagt jag litade på Dread Pirate Roberts nummer ett och jag litar även på Dread Pirate Roberts nummer två då han är backad av respekerade mods från förra silkesvägen. Vet inte hur pass insatt du är men det finns ju forum på Silk Road om du vill göra lite egen research.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är en ny Dread Pirate Roberts, men även många gamla mods från SR är med och styr den nya skutan vilket ger mig ett visst förtroende redan där. Andra marknader som levt på Silk Roads nederlag har man ju ingen aning om vad det är för tjommar som styrt och vi ser ju hur det gick.

 

Du behöver ju inte vara efterbliven och förvara dina coins på SR utan i din wallet, på så sätt så blir din förlust minimal eller ingen alls.

 

Som sagt jag litade på Dread Pirate Roberts nummer ett och jag litar även på Dread Pirate Roberts nummer två då han är backad av respekerade mods från förra silkesvägen. Vet inte hur pass insatt du är men det finns ju forum på Silk Road om du vill göra lite egen research.

 

 

Ja det gör ju helt klart nya SR mer trovärdig än sheep och BMR iaf. Sen så bör man självklart alltid förvara sina bitcoins i sin egna wallet.

Men det kommer alltid finnas ett window för de som handlar där då de måste ha sina btc på sidan pga escrow systemet. Då är frågan om pris/kvalité/utbud etc som får folk att handla där överväger risken att bli av med sina btc under detta window? Troligtvis gör det väl det för de flesta har nog inte ens har IRL kontakter att vända sig till men en del aktörer har säkerligen redan fått nog och gått "old school" igen.

De stora säljarna lär kunna bli av med rätt mkt cash om de har säg 100 ordrar i escrow som skickats men inte finalizeats och sidan går ner.

Stödjer verkligen inte olagliga aktiviteter men skulle väl inte bli jätteledsen om de lyckas bygga upp en väl fungerande sida som folk vågar använda igen och som skapar mer efterfrågan på btc :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satoshi?

https://likeinamirror.wordpress.com/2013/12/01/satoshi-nakamoto-is-probably-nick-szabo/

 

Snoop Dogg twittrar om bitcoin:

 

Schiff vs voorhees:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153497714515062&id=257702340061

 

http://www.businessinsider.com/im-changing-my-mind-about-bitcoin-2013-12

I'm Changing My Mind About Bitcoin

JOE WEISENTHAL

 

I'm changing my mind about Bitcoin.

 

I used to think it was a joke or at best a currency for clowns.

 

Now, I no longer think that. Now, I don't know what its future is.

 

Here, let me explain.

 

I've gone through two phrases writing about the "crypto-currency" called Bitcoin. I first started paying close attention to it early this year. In April, during its first big mega-spike, I wrote Bitcoin Has No Intrinsic Value, And Will Never Be A Threat To Fiat Currency.

 

Then the price of Bitcoin crashed, and I kind of lost interest.

 

Then a few weeks ago, as the price of Bitcoin started exploding again, I wrote a post that earned me all kinds of trolls and anger on the Internet. That post was titled Bitcoin Is A Joke.

 

That post seriously caused a major ruckus. Everyone on the Bitcoin message boards freaked out. Someone tried turning me into a meme.

 

Other folks, like Max Keiser, eagerly anticipated the moment that I would commit suicide on live TV.

 

Since then, Bitcoin has exploded in price much more, going from about $300 per coin to over $1,000, and even hitting $1,200 at one point.

 

Now there's always a danger in changing your mind on something after a gigantic rally, because that looks like "capitulation" and that usually happens at the top, and then you're made to look like a fool twice. First you end up looking like a fool for being negative at the bottom. Then you look like a fool for changing your mind at the top. You see this kind of thing happen all the time, because humans are herders, and it's difficult to have contrary opinions, especially in markets where the price moves against you daily.

 

But I'll say at the outset (and this defense is going to end up being pointless) I don't think that that applies here. First of all, I've never really expressed a view on Bitcoin's "price." The whole thing seemed like a house of cards to me. And at this point, I still have no idea whether it will go up or down. If I had to guess, I'd still guess that the price of a bitcoin is still much more likely to go to zero than to have any durable value out into the future. At this point, I have zero idea what a "fair" price for Bitcoin is.

 

But I'm less convinced that Bitcoin is for clowns or that the whole thing is a house of cards destined to disappear at the first mention of wind. It might be a house of cards! I just don't think I know.

 

The more I've thought about Bitcoin though, the less valid some of my earlier objections to it seem, which is why in the interest of intellectual honesty and being someone who takes into account new evidence when presented with it, I'm writing this post now.

 

Ja det gör ju helt klart nya SR mer trovärdig än sheep och BMR iaf.

 

BMR fanns innan silkroad och deras talesman backopy har rätt mycket förtroende bland användarna.

 

Jag tycker det är märkligt att ingen riktigt bra ersättare har dykt upp än. DPR gjorde ju rätt sjuka pengar om man ska tro FBI, något gäng typ HA eller Nordkorea borde väl kunna dra ihop en fungerande hemsida och sedan ge fan i att scamma användare första månaden utan nöja sig med 10% kommission löpande.

 

Fint att bitcoin är tillbaka efter lugnet med lite 20% swings på någon timme.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är märkligt att ingen riktigt bra ersättare har dykt upp än. DPR gjorde ju rätt sjuka pengar om man ska tro FBI, något gäng typ HA eller Nordkorea borde väl kunna dra ihop en fungerande hemsida och sedan ge fan i att scamma användare första månaden utan nöja sig med 10% kommission löpande.

 

 

Kan tänka mig att iaf privatpersoner tänker en eller tre ggr innan man drar igång något liknande mtp på hur Ulrich verkar bli slaktad av USA:s rättsystem.

 

Rätt sjukt hur de kan göra vad de vill mot folk de inte ogillar. Guantanamo först och sen pressen mot nätpirater/"nätbanditer". Nu blir man NSA-flaggad efter den här posten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BMR fanns innan silkroad och deras talesman backopy har rätt mycket förtroende bland användarna.

 

Sure did. Fick fortfarande aldrig samma genomslag som SR hade och det första backopy lyckas med när SR stänger ner är att använda en VPS och bli av med källkoden till BMR så att vem som helst kunde ladda ner den från ett forum. Jättewp, redan då var det ju påväg och stänga ner innan han insåg att sidan faktiskt gick att rädda. Kunde slutat illa redan då. Sådant ingjuter verkligen förtroende!

 

Nog om det. Uppskattar era inlägg och länkar om btc väldigt mkt så keep em coming!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sheep ryktas ju bara var en enda stor scam, medan SR faktiskt blev bustat av polisen. Sheep stängde ju av withdrawals 10 dagar innan sidan gick ner, även forumet åkte ner i samma veva så folk inte kunde varna andra att hålla sig borta. Rätt skön profit på $50m på ett par månaders arbete. Måste varit en lurig spot för scamern på Sheep, hur länge han skulle våga ha sajten öppen innan han började scamma? Kan tänka mig att 50m dolls lockar mer än att fortsätta ha sajten uppe och bli jagad av polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It's on, Schiff vs evoorhees:

 

cliffs:

Schiff keeps jumping from one argument to another (like everyone I talk to). One time it's the lack of intrinsic value, other time it's the volatility, then the alt-coins, oh but what about the early adopters?

Every argument has some explanation, but when Erik finishes one answer, Schiff comes up with another unrelated argument. And when Erik explain all the points, Schiff jumps at the first one again. It's insane, it's like he wasn't hearing the answers!! Well, he's acting like he's blind, or don't want to see or hear the true.

 

An Open Letter to Peter Schiff A follow-up to the discussion on the Peter Schiff Show, December 2, 2013 (this has been emailed to Peter just now)

Dear Peter,

It was a privilege and an honor to be a guest on your radio show today. I’ve been a fan of yours for more than five years; you were one of the reasons I discovered Austrian economics (and, in turn, Bitcoin), and your eloquent explanation of consumption vs. production in an economy has guided my outlook of the world ever since. So thank you sincerely for what you’ve taught me, and for the opportunity to appear on your show. It was a really special moment for me.

While we had some valuable discussion today, I felt a follow-up was appropriate to better articulate my points. You’re right to be highly skeptical of such a new technology and monetary system, but please take the time to ensure your skepticism doesn’t blind you from what I humbly suggest is one of the most important tools for human freedom ever conceived.

The Fundamentals

First, Bitcoin must always be considered as two things: the payment network (Bitcoin) and the currency units (bitcoins). Condemnations of the latter can often be resolved with an understanding of the former. Satoshi should have named them differently to avoid this initial confusion.

When you suggest that bitcoins have “zero intrinsic value,” you are only considering the currency unit itself and ignoring the payment network. While I prefer the term “utility” over “intrinsic value” (because all value is subjective to the valuer), I may indeed admit that bitcoins, as currency units all by themselves, have no fundamental utility and are completely uninteresting. But – and this absolutely critical – the payment network has vast utility.

In fact, this network is probably one of the most valuable and consequential technologies currently on the planet. Some of us realized this a few years ago. Others are realizing it now. Many more will realize it in the future. The Bitcoin network is, fundamentally, a ledger of title controlled by no man. Ponder that for a moment. The transmission of value and ownership has thus just been severed from the State, not by impotent voting, but by the technological achievement of man.

Now, during the show, you agreed that perhaps this payment network has utility. So, if the network (Bitcoin) has utility, and only one currency is accepted on this network (bitcoins), and those bitcoins are scarce, then should not those units themselves command a market price? Who knows what that price should be, but there should be a price, no?

Any good that is useful and scarce will have a price (consider that air is useful but not scarce, and fish with three eyes are scarce but not useful, thus no price for either of them). Because the Bitcoin network is useful, and because only scarce bitcoin currency units are permitted on this network, the bitcoins themselves have a price. Indeed, they must have a price until the network is no longer useful, or the coins are no longer scarce.

This is not magic. It is not a Ponzi scheme or elaborate fraud. It’s just the market pricing something that it finds useful. As the network grows in usage, its utility subsequently grows, and thus scarce bitcoins appreciate further. Those who grabbed coins in the early days benefit hugely, just as those prospectors grabbing nuggets of gold out of the California foot hills did in the early days of the gold rush. Gold is not a pyramid scheme merely because early acquirers profit from later subsequent adoption and demand.

The Utility of Bitcoin and Competitors

So to adequately claim that bitcoins ought to have no price (which is the implicit assumption from your claim on national television that Bitcoin is a Ponzi scheme), you must demonstrate that the Bitcoin network has no utility. As someone who has transferred $100,000 worth of value to another person instantly in another country (on a Sunday when banks were closed, no less), I am confident that you will not succeed in this demonstration.

I believe that you will understand and agree with my above arguments if you objectively ponder them for a while. Your contention then moves to the following: that if Bitcoin (the network) can be replicated by anyone, it isn’t actually scarce at all and thus even though the network is valuable, the price of individual coins will fall toward zero as the system is replicated over and over by competitors. You would explain that while bitcoins are limited to 21 million units, anyone can create a competing crypto-currency and thus the number of possible crypto-currency units are unlimited, thus not scarce, and thus not fundamentally worth anything.

You made this argument several times on the show today. It is a fair point for you to raise, but please allow me to counter it.

Bitcoin, after all, cannot really be copied. True, the open-source code can be copied and the copier could release CopyCoin (indeed this is happening all the time). But, the copier cannot copy the infrastructure. The protocol layer is easily copied. The infrastructure layer is not. On Day 1 of Bitcoin, it had no infrastructure layer. I can tell you, as an entrepreneur in this space for the past few years, Bitcoin’s infrastructure layer is now substantial. Indeed, I am sitting in my office, and looking at my employees building this very infrastructure as I write this. Their work, and that of many thousands of others around the world, is not so easily replicated.

Let’s use an analogy, which you so often convincingly do when describing the absurdity of Fed policy or the counter-productive nature of various government programs. I believe the following is a very fair analogy.

Consider that language itself is a protocol – a set of rules for conveying information. Consider then that one could copy the English language, and change parts of it, and release it as English 2.0. However, why would anyone use it? Even if it had marginal improvements over traditional English, where is the infrastructure? Where are the vast tomes of literature written in English 2.0? Where are the speakers and writers and scholars of this new language? Where are the libraries and Wikipedias full of English 2.0 articles? How many newspapers are written and conveyed in English 2.0? How many Peter Schiff podcasts are disseminated in this new alternative? That infrastructure wouldn’t exist, and neither therefore, would the users. This is merely the natural, spontaneous consequence of network effect, and it applies to English as a protocol for language just as it applies to Bitcoin as a protocol for money.

Now, does the network effect mean English, or Bitcoin, can never be replaced? No. But it does mean it’d be extremely difficult in either case.

But let’s remember something. Even if a superior crypto-currency overcomes Bitcoin in the open market (certainly possible), does that make Bitcoin a failure or Ponzi scheme? Does that negate the utility bestowed by Bitcoin while the market still favors it? Consider that one can benefit from the Bitcoin network with zero or very low exposure to the currency price long term. This means a payment made with Bitcoin last year still accomplished its objective – value moved freely, the users benefited, even if a year later the system falls apart and goes to zero. Thus, there is real utility today even if the system doesn’t work next year. The assumption that Bitcoin will be around for eternity is not a prerequisite for benefiting from its utility in the present.

Mutual Respect for Market-Based Money

I think you will discover, upon reflection, that your concerns about Bitcoin boil down to the thesis that Bitcoin is a volatile, highly speculative, and non-conservative asset class. In this, I wholeheartedly agree. But if your arguments are claiming that the payment network itself is some kind of fraud – a Ponzi scheme undeserved of respect or even consideration – then I must take issue with that. The Bitcoin network is an utterly revolutionary technology. It separates money from the state, in a way that gold, unfortunately, has been unable to do.

When fully understood, Bitcoin should bring tears to the eyes of anyone who fights against the tyranny and ignorance of coercive governments and their monetary witch doctors. This is why thousands of people around the world have dedicated their lives to this campaign. We are carrying out this experiment without anyone’s permission. We’ll either fail, or change the world in a way that was inconceivable before this technology existed.

I wholly support your idea to make a gold-backed digital currency. Please do it. I’d love to be your first customer, because I love gold. But being in this business, seeing how the payments and banking and regulatory world works, I can tell you that your initiative will likely fail, either by self-immolation (GoldMoney severing inter-account payments), or by governmental take down (e-gold).

A monetary/payment system that relies on gold backing is reliant on the backer. It relies on a centralized, trusted party, to warehouse the gold and provide convertibility. This is the counter-party risk eliminated by Bitcoin.

If there is a centralized backer for any payment system, then the system will have to follow all government laws, or be shut down. To follow the laws, personal customer information must be known, meaning privacy is impossible. Transfer limits and strict terms of use will be imposed, meaning financial freedom is impossible. And have fun with the compliance costs. Have you noticed international banks dropping American customers around the world? It is due to this unfortunate dynamic. And then, if the stars align, and the gold-backed currency manages to grow big and become a successful global payments network, it’s not unreasonable to assume that governments will take it down anyway, because it would compete with fiat – from which great swaths of their power originates.

You cannot compete with fiat by having a competitor that is vulnerable to the guns of government. Bitcoin may not be perfectly immune, but it is highly resistant. Censorship of e-gold was easy. Censorship of Bitcoin will be… entertaining.

Regardless, if you’re honestly interested in trying that experiment again, I will help you and support that effort, because I recognize the value of precious metals as commodities and as money. Until such a system actually exists, I am humbly asking you to support our efforts in kind, and am humbly suggesting to you that bitcoins, while non-physical, are indeed real and indeed have real value, because they are the one currency accepted on the most revolutionary payment network known to mankind. This is not theory – it’s actually working for millions of dollars of payments every day. We’ve moved beyond the Mises textbook. We’re running in the open market.

While Bitcoin is still a highly-volatile experiment, it deserves more respect than dismissal as a Ponzi scheme, and regardless of whether you think the current price of a bitcoin unit is justified, you must acknowledge that this technology, broadly speaking, has utility both for both economic exchange and, more importantly, individual freedom.

When my grandparents ask me how to protect their wealth, I don’t tell them to buy bitcoins. I tell them to buy precious metals. When they ask me how to transfer value across distance, I don’t tell them to ship gold. I tell them to use Bitcoin. My hope in writing this letter is simply this – that perhaps you’ll come to see Bitcoin and gold as beautiful compliments and important tools in the advancement of free-market money – one long-standing, conservative, and physical, the other new, technologically and politically disruptive, and digital. One will not replace the other, but I believe both will come to replace fiat, and good riddance to that stuff.

In Liberty, Erik Voorhees

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...