Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fast väldigt långt upp på anledningar skulle jag placera punkten du verkar låtit bli; allt beror på vad man mäter.

 

Jag passar inte alls för asiaternas stela siffer-runk och att en massa folk (bara här inne ensamt) såklart är bättre än mig på mycket, inte minst inom naturvetenskap, tar inte bort det faktum att jag står mig väldigt bra internationellt nästan vad du än slänger i knät på mig. Där tycker jag n=1 räcker bra eftersom det visar just att mätetalet kanske inte berättar sanningen.

 

Överlag står sig även just svenska studenter och arbetare utmärkande bra internationellt. Varför? Hur kopplar vi detta till att skolan är sämst?

 

Angående den rådande rasforskningen finns siffror (leta) som tydligt visar liknande sämsthet med detta filtrerat. Sen kan man fortfarande såklart tala om segregation och social påverkan om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missförstår texten här men om de insinuerar att det är någon skillnad på olika folkslags hjärnkapacitet så håller åtminstone jag absolut inte med. Tror inte det är någon skillnad i folk från afrikas hjärnor, snarare är det väl som så att om man inte växer upp i en kultur som främjar intellektuellt arbete osv så är det inte så konstigt att man presterar sämre på ett iq-test. Det är ju löjeväckande att påstå att IQ-test inte beror (nästan enbart) på hur mycket man har tränat och stött på liknande slags problem tidigare. Vem som helst kan förbättra sin IQ resultat avsevärt genom att helt enkelt träna några gånger på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är skillnad på intellektuell kapacitet om man endast gör regression på den förklarande variabeln "genetisk härkomst" (eller vad man nu ska kalla det) tror jag knappt ens att många PK-fånar skulle ha några problem att erkänna, åtminstone inte efter några minuters diskussion.

 

Sedan är det ju typ löjligt mycket statistisk som behövs för att neutralisera bort alla typer av betingelser och korrelationer till denna genetiska härkomst innan man med någon rimlig signifikans kan påstå att maskinvaran i huvudet hos populationen A har lägre snittpotentiell än maskinvaran i huvudet hos populationen B.

 

Det gör inte det minsta ont i magen av tanken på att vissa populationer rent genetiskt skulle ha bättre förutsättningar rent intellektuellt, det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var så, dock känner jag inte till seriösa studier som kan påvisa detta med signifikans. Det känns som alla som refererar till uppenbara tendenser i sverige eller omvärlden hos olika folkgrupper minst sagt är gravt oärliga bara. Min uppfattning är att väldigt många faktorer kan ha extremt stor påverkan. Tror inte det går att jämföra med utseende bara för att ta något exempel, det ser jag som en mer robust egenskap.

 

 

lol-edit: har ingen aning om vad ni ens pratat om eller vad som står på wikilänken. Utgick från dåren innan och kände att jag ville köra lite trillskestuk.

 

edit-igen: jag har 38.5 graders feber så lite oklart om jag förstår vad jag själv tänker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

itt vet jag, men områdena med absolut lägst iq är ju också dem områden där svält härjar absolut hårdast i hela världen, hjärnan brukar inte utvecklas sådär skitbra om man svälter, tror bara det inte är helt random på urval helt enkelt, bekvämare slippa gå till den absolut fattigaste delen i Indien och istället utföra"stickprov" på ett random call center, står du mitt i mörkaste Kongo så är det svårare vara "bekväm".

 

jag tror helt enkelt inte att jag och min enäggstvilling som blev separerad från födseln och hamnade i absolut värsta delen i subsahara presterar lika bra som mig i ett iq-test som växte upp under betydligt trevligare förhållanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska sjukt att en fråga om att den svenska skolan är kass mynnar ut i en diskussion om mörkhyade har lägre hjärnkapacitet.. Jag äger ett uppslagsverk publicerat i början av 1900-talet som slår fast att negrer är godmodiga men trögtänkta och därför lätthanterliga. Skönt att se att vi kommit såhär långt i vår syn på rasbiologin de senaste 100 åren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle personligen säga att de löjligt dåliga resultaten bland mina samåriga beror på tre saker;

 

1) Dålig lärar-prestation i klassrummen, dels på sjunkande krav och stolpskott till lärare (som i sin tur beror på en rad orsaker), dels på löjeväckande befogenheter bland lärare och bristande stake (eftersom de blir anmälda om de tar av mössan från en elev). De måste också spendera onödig tid på att skriva en jävla massa åtgärdsprogram och diverse andra papper som tar tid från sådant som är viktigt. Finns inte heller något direkt incitament för att göra ett bra jobb ifrån sig, din lön grundar sig inte direkt på hur du presterar och det finns ingen kontroll på om du gör ett dåligt jobb, så länge du lyckas undvika att bli anmäld! Dessutom finns det ingen karriär inom läraryrket, de är hårt styrda kring lön och annat eftersom de är en statlig enhet, så även om du nu mot förmodan skulle uppmärksammas som en bra lärare kan du inte få nämnvärt mer i löneökning än dina idioter till kollegor.

 

2) Dålig elev-prestation i klassrummen, överlag bristande motivation bland elever känner jag. Alla ska daltas med, ingen får vara bättre än någon annan, alla ska kunna bli astronaouter om de så vill, så länge de har roligt! Släng in lite ifånar på det så får du ungdomar som inte förstår/är motiverade att jobba hårt. De få som är någorlunda naturligt begåvade flyger igenom grund/gymnasie utan någon som helst stimulans, och tror att de är guds gåva till mänskligheten med deras intellekt. De får ju aldrig stöta på en vägg, så det är väl inte så konstigt. Finns heller varken morot eller piska att lyckas med sina studier, en doktorand tjänar inte så mycket bättre än en mcdonalds plats-chef ändå.

 

2) Dålig kursplan (driven av skolverket). Var femte år är det någon ny trend, eleverna ska ha totalt inflytande över (eventuellt) arbete, frihet & grupparbete framför allt, osv osv. Jag tror inte att någon på skolverket någonsin har faktiskt sett en skola med sina egna ögon, då finns det inte en snöbolls chans i helvetet att de skulle vara så här extremt inkompetenta. De har inte gjort ett enda bra beslut på 30 års tid. Måste ha haft variansen på fel sida också, jag menar t.o.m. en jätteval borde få några korrekta beslut under ett sådant stort sample-size.

 

Det jag kom att tänka på on the top of my head :) Allla dessa är ju dock kopplade till en övergripande samhällsförändring imo. Ingen i denna generation har någonsin upplevt svåra tider, man måste gå tillbaka flera generationer för att hitta sånt. Man upplever alltså att allt kommer "ordna sig", och "äsch, det där kan jag fixa när jag blir äldre." I dag fokuserar istället mycket på att man ska "hitta sig själv", "uppfylla sina drömmar" och jaga lyckan. Ingenstans i någon motiverande text för att bli lycklig som människa nämns någonting om att jobba i den konventionella skolgången eller rätta sig i led inom systemets ramar. Detta är naturligtvis en logisk följd av den goda tid vi lever i, och det är ingens direkta fel, som sagt det blir en logisk följd av liv i överflöd. Misstänker att samma utveckling kommer att ske var som helst i världen där levnadsstandarder är goda under en längre tid. Men tror hursomhelst att det är åtminstone en av de bakomliggande orsakerna till varför saker och ting går som de går i flera av skolväsendets delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifs,

Min "generation" (som väl visserligen egentligen är samma men det går ju så snabbt nu för tiden) har samma problem, även om det kanske blir ännu värre för er.

 

Du som verkar kommit igång med seriösa grundläggande studier på en gång kommer kanske fascineras ännu mer när du märker att de andra börjar bli mogna för sådana "enorma livsbeslut" någonstans efter 30. De måste först spendera ett tiotal år med att anse att de kan bli vad som helst och framförallt tro att man väljer detta väldigt toppstyrt och att det är mycket kritiskt att man tänker rätt innan man börjar utvecklas (väldigt bakvänt). Sedan måste de ha ett antal livskriser i förtid där de ifrågasätter livets meningslöshet och deras egna plats i detta. Alltså innan de ens testat att vara med så att säga.

 

När de sedan kommit igång kanske några har turen att de faktiskt växt upp också, men för väldigt många utgör detta ytterligare ett problem att handskas med vid 35-40, eftersom någon grundläggande pusselbit saknas då de aldrig blev män.

 

Jag har en kompis som tycker att en bra lösning vore zombie-invasion så folk fick växa upp med lite tydligare driv. Vet inte vad jag tycker om den saken, men tycker det är lite kul att jag åtminstone förstår precis vad han menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska sjukt att en fråga om att den svenska skolan är kass mynnar ut i en diskussion om mörkhyade har lägre hjärnkapacitet.. Jag äger ett uppslagsverk publicerat i början av 1900-talet som slår fast att negrer är godmodiga men trögtänkta och därför lätthanterliga. Skönt att se att vi kommit såhär långt i vår syn på rasbiologin de senaste 100 åren...

 

Kul läsning dock!

 

Nordisk familjeordbok "Negrer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir rädd när man inser hur låg nivån faktiskt är:

 

27% av Sveriges 15-åringar kan inte lösa uppgifter på den här nivån (level 2)

 

On one trip, Helen rode 4 km in the first 10 minutes and then 2 km in the next 5 minutes.

 

Which one of the following statements is correct?

A) Helen's average speed was greater in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.

B) Helen's average speed was the same in the first 10 minutes and in the next 5 minutes.

C) Helen's average speed was less in the first 10 minutes than in the next 5 minutes.

D) It is not possible to tell anything about Helen's average speed from the information given.

 

 

92% av Sveriges 15-åringar kan inte lösa uppgifter på den här nivån (level 5).

 

QUESTION

The Gotemba walking trail up Mount Fuji is about 9 kilometres (km) long. Walkers need to return from the 18 km walk by 8 pm.

 

Toshi estimates that he can walk up the mountain at 1.5 kilometres per hour on average, and down at twice that speed. These speeds take into account meal breaks and rest times.

 

Using Toshi's estimated speeds, what is the latest time he can begin his walk so that he can return by 8 pm?

 

 

98% av Sveriges 15-åringar kan inte lösa uppgifter på den här nivån (level 6):

 

QUESTION

Helen rode her bike from home to the river, which is 4 km away. It took her 9 minutes. She rode home using a shorter route of 3 km. This only took her 6 minutes.

 

What was Helen's average speed, in km/h, for the trip to the river and back?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...