Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Imo sit back and enjoy the ride. Inte så att bitcoins vara eller icke vara kommer bestämmas av en säljorder i december 2013. Eller är jag fragile nu?

Om något blir du väl mindre fragile av att inte bry dig om snabba trender.

 

I övrigt håller jag med och som sagt tror jag bitcoins behöver en stor mängd bakslag för att ha en chans. Vägen till starka tjänster är att tjänsters misslyckanden görs uppenbara; enda sättet att fördela innehavet är att starka/centrerande kapital på något vis dumpar det; att problem uppstår är viktigt, för det betyder att vi åtminstone har chans att se problemen i tid snarare än att de döljs; att olika stater/makter gör olika bedömning skapar debatt och tvingar fram diskussion och analys på global nivå.

 

Allt detta leder även till volatil kurs, inte minst plötsliga ras. Är man med i leken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill köpa bitcoins för upp till 30k. Har stars, MB och swedbank.

 

Har för närvarande bara verifierat konto på mtgox men man kanske kan ta emot på bitstamp utan att ha ett verifierat konto?

Bitstamps största problem har varit verifieringar (vilket väl iof känns ganska tryggt). Så jag skulle helt enkelt försöka se till att bli verifierad först.

 

Kan bli ett gäng långdragna vändor fram och tillbaka där de menar att du skickat för dåliga dokument. Även för mig blev det komplettera en gång, och jag aldrig varit med om att sidor nekat den typen av dokument jag skickade. Vet inte om detta var slump: vad jag gjorde var att vara väldigt professionell i mitt svar och noga adresserade specifikt de (möjligen felaktiga) nedslag de hade angående dokumenttyp/upplösning/datum osv. Då blev jag verifierad rätt fort.

 

Vissa har suttit och skickat grejer 4-5 gånger, och det kan ta flera dagar innan du får svar på varje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitstamps största problem har varit verifieringar (vilket väl iof känns ganska tryggt). Så jag skulle helt enkelt försöka se till att bli verifierad först.

 

Kan bli ett gäng långdragna vändor fram och tillbaka där de menar att du skickat för dåliga dokument. Även för mig blev det komplettera en gång, och jag aldrig varit med om att sidor nekat den typen av dokument jag skickade. Vet inte om detta var slump: vad jag gjorde var att vara väldigt professionell i mitt svar och noga adresserade specifikt de (möjligen felaktiga) nedslag de hade angående dokumenttyp/upplösning/datum osv. Då blev jag verifierad rätt fort.

 

Vissa har suttit och skickat grejer 4-5 gånger, och det kan ta flera dagar innan du får svar på varje.

 

Varför är bitstamp så mycket bättre än mtgox då? Sen tar det väl ett antal dagar innan kontot blir verifierat och jag fått in pengar också. Har skjutit på detta i för många månader nu. Tänkte köpa för 150k när den låg på $200 men orkade inte göra banköverföringen.. :-( livet jävlas som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är bitstamp så mycket bättre än mtgox då? Sen tar det väl ett antal dagar innan kontot blir verifierat och jag fått in pengar också. Har skjutit på detta i för många månader nu. Tänkte köpa för 150k när den låg på $200 men orkade inte göra banköverföringen.. :-( livet jävlas som vanligt

Bitstamp är faktiskt den enda exchange jag litar på, trots att det finns en del. Sen får ju var och en göra sin egen bedömning dock. Jag tror inte du blir scammad på mtgox, däremot känns det nästan garanterat att du kommer få problem med uttag och lite allt möjligt annat. Att "goxed" blev ett verb var ju ingen slump.

 

Standard-goxning:

 

 

rs779u.jpg

 

 

:-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återköper vid $690. Får ett minirally till $820 på 25 minuter :)

 

Singing in the rain.

Enligt klockan skrev du detta tidigare, så inte bara ett heller.

 

Jag la en köporder på just $690 för bara några minuter sedan. Pang så sprang kursen upp i $817. Tror inte den går igenom. :roll:

 

EDIT: Forumklockan är mongo men eftersom det var 25 minuter sedan var det ju ändå inte samma rekyl. Har du någon aning om varför det är sån konsekvens i hoppen? Det var ju rimligt när Gox loopade, men nu fattar jag det inte. Borde inte botar skapa mycket mindre intervall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard-goxning:

 

rs779u.jpg

 

:-P

 

Precis. Är kanske någon bugg i mjukvaran som felrapporterar. Känns väldigt april i repris...

 

 

Ska bli kul att höra hur Cornucopia förutspådde att denna kraschen skulle komma.

 

chart.png

Blir bitcoin mer och mer turbulent?

 

---

 

Fint hur antifragile bitcoin är:

http://www.coindesk.com/core-developer-bitcoin-node-space/

 

700k växlingskontor kommer acceptera bitcoins?

http://www.coindesk.com/zipzap-offer-cash-bitcoin-service-28000-uk-locations/

 

Blir ju lite smidigare om folk bara kan gå till forex och köpa sina bitcoins. Ser verkligen inte vad som skulle hindra ett växlingskontor för att köpa och sälja bitcoins mot några procent avgift. Skulle bli mycket smidigare för alla knarkare som behöver bitcoins omedelbart också. De kan bara visa upp QR-code för depositadressen på BMR/SR2 för Forex, betala en tusenlapp och få pengarna dit direkt. Säg 5% avgift, 2% till till Bitpay och 3% till Forex. Känns som bra business?

 

---

 

Imo en av de mest intressanta graferna för bitcoin:

https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?showDataPoints=false&show_header=true&daysAverageString=7&timespan=all&scale=0&address=

 

Fint hur värderingen följer antal transactions... Så tillväxten är kanske inte helt omotiverad...

 

aVObPNP_700b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att höra hur Cornucopia förutspådde att denna kraschen skulle komma.

 

Kraschar kommer ju alltid förr eller senare så just det är inte svårt att förutspå. Jag luckboxade till att kliva av på toppen och sitter nu och följer slaviskt och hoppas komma in på 350 igen :)

som jag och slaktis diskuterade är det omöjligt att förutspå kursen men man kan göra stora pengar på att använda sitt förnuft..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men man kan göra stora pengar på att använda sitt förnuft..

Hur då, mer specifikt?

Att jag frågar är för att jag själv känner samma sak ibland och har även flera gånger i rad hittat hyfsat nära både toppen och botten.

 

Möjligen skulle den historiken i sig ge statistisk signifikans, men jag har i övrigt inte i närheten av en hållbar analys till att detta skulle vara annat än tur. Jag tycker beteendet på marknaden hamnar i ganska liknande svängningar (nästan gox-loopar) varje gång det wobblar rejält, men det är väl å andra sidan samband min hjärna vill tro att den ser också.

 

Jag kom på när jag vaknade att jag inte tog bort min köporder på $690, så jag antar att den släpptes. Med marginal. :-P Som vanligt om jag bestämmer mig för att sälja slutar jag med fler bitcoin istället för fiat.

 

Fint hur antifragile bitcoin är:

http://www.coindesk.com/core-develop...in-node-space/

 

700k växlingskontor kommer acceptera bitcoins?

http://www.coindesk.com/zipzap-offer...-uk-locations/

Sjukt grymt, gladast är jag över att se att de flesta satsar på just BTC gemensamt. Spekulationsmarknaden är fylld till bredden av folk som är avundsjuka på innovatörerna, fnyser åt det som ett pyramidspel och vill starta upp sin egen grej (sitt eget pyramidspel).

 

De enda jag sett nämna LTC i annat än spekulationssyfte är Ryssland. Och Ryssland är ju liksom Ryssland.

 

EDIT: testar en till sell på $720. Vet inte vad jag gör, men det viktiga här i livet är ju att ha roligt.

 

Men kineserna har la bromsat rätt mjukt ändå?

 

 

2dw7z4g.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då, mer specifikt?

Att jag frågar är för att jag själv känner samma sak ibland och har även flera gånger i rad hittat hyfsat nära både toppen och botten.

.

 

Uttryckte mig klumpigt men man kan med vanlig vinsthemtagning tjäna pengar på dessa enorma svängningar då man hittills ofta fått fina köplägen efter stora uppgångar. Försöka undvika girighet funkar nog länge som taktik..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttryckte mig klumpigt men man kan med vanlig vinsthemtagning tjäna pengar på dessa enorma svängningar då man hittills ofta fått fina köplägen efter stora uppgångar. Försöka undvika girighet funkar nog länge som taktik..
Det tror jag du har alldeles rätt i.

 

Angående det här med att gissa toppar och liknande. Människan ensam är fullkomligt bedrövlig på att gissa grejer överhuvudtaget, men ett otal forskning har ju visat att vi på något vis konvergerar mot ungefär rätt gissning om vi tar medelvärdet av en massa människors gissningar. Gäller detsamma den här typen av kurser? Det vill säga, om vi frågade 1000 personer (slumpmässigt urval men alla känner till BTC) om vart BTC kommer stanna inatt, skulle vi få relevant information eller blir det för mycket bias inblandat ändå? Typ statiskt bias då alltså.

 

Jag tänker mig även att om man då enl. god ekonom-etik börjar anta saker med säkerhet kan man göra mycket kul av detta. Exempelvis kan vi anta att forummedlemmar på bitcointak.org har optimistisk bias. Och så kan vi dra en poll (gärna i uppåtgående trend för att cementera optimismen) angående vart BTCs värde hamnar vid årskiftet. Ett medelvärde av dessa gissningar borde då skjuta en bra bit över vart vi placerar toppen av vårt intervall.

 

//civilingenjör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara, man vet ju att man kan manipulera kurser om man har tillräckligt med andelar i något. Finns det en möjlighet att någon har en sådan mängd och något script som gör att de säljer en extremt stor volym till vad den nu kan säljas för ner till 6xx för att sen köpa så mycket de kan upp till en viss volym och sedan sälja allt? För antingen är det en buggish med kursen eller någon liknande manipulation eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag du har alldeles rätt i.

 

Angående det här med att gissa toppar och liknande. Människan ensam är fullkomligt bedrövlig på att gissa grejer överhuvudtaget, men ett otal forskning har ju visat att vi på något vis konvergerar mot ungefär rätt gissning om vi tar medelvärdet av en massa människors gissningar. Gäller detsamma den här typen av kurser? Det vill säga, om vi frågade 1000 personer (slumpmässigt urval men alla känner till BTC) om vart BTC kommer stanna inatt, skulle vi få relevant information eller blir det för mycket bias inblandat ändå? Typ statiskt bias då alltså.

 

Jag tänker mig även att om man då enl. god ekonom-etik börjar anta saker med säkerhet kan man göra mycket kul av detta. Exempelvis kan vi anta att forummedlemmar på bitcointak.org har optimistisk bias. Och så kan vi dra en poll (gärna i uppåtgående trend för att cementera optimismen) angående vart BTCs värde hamnar vid årskiftet. Ett medelvärde av dessa gissningar borde då skjuta en bra bit över vart vi placerar toppen av vårt intervall.

 

//civilingenjör

 

Medelvärden i extremistan...

 

Rätt övertygad om att faktiska priset sammanfattar läget mycket bättre än medelvärden som folk postar på forum. Whisdoms av crowds funkar ok i mediocristan, men är nog lite överskattat. Tror mer på wisdom of markets. Ju friare och mer välkända, desto bättre. Stora problemet med bitcoins värde idag är att så många aktörer är dåligt insatta. Jag har min egna övertygelse att i takt med att fler har lagt lika mycket tid på att förstå bitcoin som jag har gjort kommer de blir mer positiva till bitcoins. För jag har verkligen letat efter intelligent kritik av bitcoin i 1år nu och inte hittat mycket vettigt. I takt med att tiden går och investeringarna i bitcoins infrastruktur skjuter i höjden minskar hela tiden risken för konkurrenter eller svårlösta oförutsedda problem. Jag är väldigt optimistisk.

 

Ser att du angriper Litecoin på FB. Helt rätt, sådana där satelliter lär det ju dröja innan Litecoin ser. Jag kan verkligen inte se hur Litecoin post-Atlantis-scammen skulle ha samma värde som Bitcoin i början av året. Om värderingen är 1/15 av BTC idag känns det som att infrastrukturen är 1/15000 av bitcoins typ. Jag kan köpa en värdering på en faktor 10-100x extra, men inte 1000x... (siffror tagna ur luften)

 

En fråga bara, man vet ju att man kan manipulera kurser om man har tillräckligt med andelar i något. Finns det en möjlighet att någon har en sådan mängd och något script som gör att de säljer en extremt stor volym till vad den nu kan säljas för ner till 6xx för att sen köpa så mycket de kan upp till en viss volym och sedan sälja allt? För antingen är det en buggish med kursen eller någon liknande manipulation eller?

 

Som jag har förstått det är rätt svårt att manipulera bitcoin utan att göra bitcoin-användare rikare och därmed stödja bitcoin. Köpa så priset stiger och sälja när det har stigit blir rätt dyrt då man tvingas köpa dyrt och sälja billigt.

 

Då och då ser man fake-walls, dvs folk som tänker köpa bitcoins som lägger en stor sell-wall så priset faller och sedan köper de och tar bort sin sell-wall. Men sådana walls har köpts upp i svep innan, risken finns att det kommer en 10k buy order som går igenom innan man har hunnit köpa. I november var det en rätt dyr strategi för alla som försökte pusha ner priset istället för att bara köpa direkt.

 

Marknader där jämvikten flyttas upp och ner med många aktörer är väldigt självstabiliserande. De som man kan exploatera genom att herd:a, dvs nykomlingar, tenderar att lära sig läxan efter en gång. Och det finns alltid någon som försöker expoatera en tillbaka. Vinnaren blir ofta alla buy/sell-bottar som ligger och småhandlar och framförallt börsen.

 

Helt enkelt, manipulera marknader är väldigt svårt. Myten om den giriga kapitalisten som köper upp allt ris och så det blir brist på ris och sedan säljer det dyrt är krossad för rätt längesedan.

http://www.economist.com/news/asia/21583281-increasingly-unpopular-government-sticks-its-worst-and-most-costly-policy-rice-mountain

http://world.time.com/2013/07/12/how-thailands-botched-rice-scheme-blew-a-big-hole-in-its-economy/

 

---

 

Fint i Shanghai:

http://www.zerohedge.com/news/2013-12-06/shanghais-record-pollution-creeping-inside-buildings

BaztfaFCEAAnIlc.jpg

BazU0SjCEAIjDwH.png

 

Angående Apple TV:

47376_ORIG-son_i_am_disappoint_trollcat.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka klaga på Trillske, han är en av de som bidrar, sin bild av det hela men verkar också ha en väldigt bra iställning till att ändra tycken och tänkande och är också redo att lära sig. Han ställer relevanta frågor och bidrar till debatt som har iaf har fått mig att förstå/tänka i andra banor och lära mig en hel del. Visst han skriver även en hel del som inte är helt intressant men om man inte gillar hans poster är det väl bara att ignorera han poster+gensvar? Visst det fyller ju det mesta av denna dagbok men ni andra får gärna börja bidra om ni tycker att kvalitén är låg.

 

För övrigt 5 tummar upp till er som gör denna dagbok till vad den är. Kärlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...