Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Okay, men hur skulle du göra i mina skor, jag kan avvara upp emot 50k utan att det skulle kännas,svida allt för mkt. Lasta? Köpa 1 btc och glömma bort?

 

jag brottas med min egen hindsight 2,0 att jag hade "självklart" lastat 50k om jag hade varit lite snabbare i vändningarna och inte sådär oskönt pokerlat och så då btc stod under $100 medan jag nu tycker det känns "dumt" lasta så mkt när den är i $1k...... meh.

 

sån är jag, en enda stor rykande pöl av ångest

 

Vi andra som vart med kände likadant vid $100 om $10. Sedan hade vi tur och hann processa tanken från maj-november :twisted:

 

Får tacka Heltok för du i början av året gjorde mig uppmärksam på bitcoin. Tyvärr sålde jag av större delen av innehavet innan denna uppgång men har kvar lite smulor åtminstone.

Köpte även en del LTC och uppgången de senaste dagarna känns minst sagt bisarr...frågan är när det är läge att byta dem till bitcoin?

 

+1

 

:heart:

 

Vore väldigt kul om bitcoin lyckades, inte bara monetärt utan även för att vi "lyckades" men något tillsammans. För bitcoin är inte bara en investering, det är även en frihetskamp, en tankemässig kamp och en rörelse.

 

Trevligt med en till boom efter pokerboomen. Hade trott att tiden för stora pengar var över i mitt liv, men kanske kommer dyka upp nya saker hela livet som det gäller att haka på...

 

Så bitcoins är knutna till din hårddisk? :?: Antar att jag missar något väldigt väsentligt här..

 

Dina bitcoins är förenklat en kombination av några bitcoinadresser och nyckeln till dem vilket egentligen bara behöver vara något som genererar båda. Din wallet innehåller båda och kan spara den på ett usbminne och ge till någon annan om du vill. Du kan skriva även ut dem på ett papper om du vill det eller komma ihåg dem i huvudet. Ska du memorera dina bitcoins se till att frasen som genererar dem inte enkelt kan bruteforceas av en dator, en brainwallet typ "Du gamla du fria du fjällhöga heltok" länsas antagligen på någon minut.

 

Q: What's your exit strategy?

A: Bitcoin is the exit strategy.

 

$1188 snart tar vi guldet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver 1188 och jag kikar bitstamp så är den bara på 1040. Vilken är "mest korrekt"?

 

http://howmuchisafuckingbitcoin.com/

https://bitcoinaverage.com/#USD

 

Värt att notera att priset för CNY antagligen är mer korrekt än priset för dollar då den mesta handeln sker i Kina:

http://btckan.com/price

 

Men mest rätta priset är priset du kan få. Folk railar mest Gox av gammal vana för att de har varit stora länge och det är tacksammast.

 

 

Looking at the current discourse around bitcoin leads me to one major conclusion: many people who are looking at bitcoin now and talking about it do not understand the basics, the true fundamentals of what bitcoin is, and why it is how it is. Initially the interest in bitcoin was from libertarians, computer hackers, and the cypherpunk community. All of these people came together as they saw how bitcoin was perfect from their world view and helped fill in the knowledge gaps of others who joined. I myself joined as a computer guy and crypto enthusiast. After mingling for a year, I picked up the libertarian title.

A good majority of the people entering the space now will ask questions such as “Wouldn't you prefer a currency backed by something, or someone?”, “How is bitcoin not a scam, it requires new people to join in to increase the value?” or state things like “Well darn, I missed the boat maybe next time…” and this just shows how far off some people are from where they need to be to really understand bitcoin.

No, we would not prefer a currency backed by something, such as gold or under the authority of some government. Such things would require central control, and therefore would simply not work. The true innovation behind bitcoin is the distributed proof of a work consensus system. We tried central control: it’s the current money system. The fiat currency system is doomed to fail, and the sooner people understand this the better. Centralized systems have a single point of attack, or failure. For security and stability we needed decentralization. This is why bitcoin is so huge. The innovation behind it was thought impossible by many, but now we have it.

Bitcoin is not a scam or some plot to steal your money. It is just the opposite. If the new system has to be decentralised for security and stability and it can't be based on any external commodity due to centralization issues, how else could it gain value but by new people entering the system? People seem to pose arguments against bitcoin that since it is not already a stable currency accepted by everyone, it won't be. How can you go from nothing, to what we all want, without this bootstrapping process? Yes, the benefit early adopters get is massive but that is the same for many things in life.

Missed the boat? This is not a boat that is packing up and leaving you behind. This is a boat that came crashing ashore and was burned so that its contents could never return. The box has been opened, the floodgates are stuck, there is no going back. For better or worse, we have distributed digital currency now, and there is no turning back the clock. So when you see me and my profits, do not ask me when I am going to “cash out”. I am telling you this now there is no me cashing out, there is only you cashing in.

 

1210 :)

 

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article17925082.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist tänkte jag ställa en fråga, hur gör man sina BTC som mest likvida?

Tänker hur man enklast, säkrast och snabbast kan sälja sina BTC till hygglig kurs och sedan ha fiat på sitt svenska bankkonto?

Om det skulle vara lite liv på Kapiton skulle det vara ett val men nu vet jag inte...

 

Undrar samma sak egentligen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi andra som vart med kände likadant vid $100 om $10. Sedan hade vi tur och hann processa tanken från maj-november

Ja precis. Nu har jag ju tyvärr inte rikedomar i btc ändå, men allt är relativt och jag lånade/förskottade pengar till en btc i början av november vilket är allt annat än standard-move för mig.

 

Saken är den att om jag la ihop den där decentraliserings-pusselbiten tidigare hade jag också varit så desperat tidigare och inte låtit min "typisk student"-situation förstört det. Jag var tex csn-berättigad men ville inte låna mer.

 

Tänkte skriva hur jag menar med det då det kan vara användbart för fler, men inte på tunnelbanan med mobilen (note 3s förträfflighet till trots).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dif på nästan 20 procent mellan gox och bitstamp. På tal om bitstamp: vad är det som stoppar fattilaps-europa att pumpa bitcoins? Har de ingen uppkoppling i grekland eller?

 

Tänk playa-spanjoren som bara kunde låtit random GPU snurra medans han sipprade drinkar de senaste 3 åren. De är för lata för att orka lata sig ordentligt.

 

Vid $600 tänkte jag i åtminstone några sekunder innan jag la en order. Äh, tänkte jag sedan, det är ju långsiktigt, skit samma om det blir en korrektion. Sjukt att det är på väg till det dubbla redan. Undrar dock om fler med ett innehav - men under 5 btc - känner som jag, att man ärligt talat hellre sett en viss konvergens och lite lugn och ro för närvarande. Låt BTC-entreprenörerna (och min plånbok) komma ikapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har er syn på bitcoin förändrats över tiden:

1. När ni hörde det första gången

2. När ni läste spam om det här

3. När ni fick er första bitcoin

4. Idag

 

1.

Fick för första gången höra talas om bitcoin i upptakten på (förra) bubblan i April. Till en början ställde det till med en hel del bekymmer. Jag kunde nämligen inte förstå hur systemet fungerade. Detta resulterade i många sena kvällar/nätter där jag försökte reda ut alla begreppen: wallet, blockkedja, proof of work osv. Bitcoin var som en tjock svårdefinierad dimma med väldigt märkliga egenskaper.

Jag är av den där typen som mår dåligt så fort jag inte förstår nånting.

 

Jag insåg ganska snabbt att jag var tvungen att lära mig mer om kryptografi:
Efter lite youtube-tittande och wikipedialäsning så knackade jag ihop ett eget program i matlab som kunde:

- generera en privat och publik nyckel

- Man kunde komma överens om en krypteringsnyckel med en annan användare av programmet

- Kryptera och dekryptera meddelanden.

 

Detta ledde till lite bättre förståelse men dimman var fortfarande ganska tjock och många frågor återstod.

 

Jag såg dock inte bitcoin som en investering vid dethär laget. Jag hade nog inte reflekterat så mycket vad den har för potentiell betydelse. Jag var helt enkelt mest fascinerad över tekniken.

 

2.

Tog nog inte många veckor innan jag såg (topic på tokboken var nånting innehållandes
bitcoin
) att det pratades bitcoin. Det var väl då en började fundera lite kring den verkliga potentialen bitcoinen har i macroekonomisk skala. Var dock lite fundersam på hur bitcoinen skulle fungera som valuta under deflation.

 

3.

Mina första bitcoins köpte jag med kontater av en kompis som i sin tur hade köpt 20 bitcoins på Bitstamp. Det första jag reagerade på var transaktionstiden som var en ganska stor besvikelse. Jag hade väntat mig att det skulle gå betydligt fortare att skicka pengar än ~60 minuter.

Min första investering gamblades dock bort på marknaden. Detta var dock småpengar(med dåtidens mått) och är inget som grämer mig allt för hårt.

 

Under denna tid påbörjade jag tillsammans med två polare att skriva en arbitrage-bot i python men vi gav upp när vi började inse hur krångligt det var att handskas med fiat. Hade kanske varit rik nu om jag bara orkat
:-)

 

Bestämde mig dock nån månad senare för att göra en ny investering och köpte nya bitcoins i två omgångar för $105/฿ och $120/฿. Denna gång på bitstamp. Avsikten med dessa är att handla för dem, inte växla till fiat.

 

4.

Idag har jag bättre förståelse än nånsin för hur systemet fungerar rent tekniskt, har dock mycket kvar att lära mig.

Jag ser valutans egenskaper mer som guld än med fiat. Jag är betydligt mer övertygad om att bitcoinen ett samhälle skulle fungera minst lika bra med bitcoin som primär valuta,
.

 

 

Lärdomar sen i jag fick höra om bitcoin för första gången:

 

+ Kryptografi (Hashfunktioner, kryptering, signering osv...)

+ Makroekonomi

+ Aktiemarknader

+ Programmering (Läste till och med 7.5 hp c för att få bättre förståelse :-D )

+ Investeringsstrategier

 

+ Anarkokapitalism

+ LCHF

+ Tesla

 

 

 

Jag kan nog lugnt säga att även om bitcoinen går i botten så har det varit en väldigt positiv erfarenhet för mig.

 

Framtidsplaner:

 

I hunger på fortsatt kunskap så har jag tänkt skriva en egen Wallet från grunden. Inte för att det är något fel på dom som finns utan för att själv lära mig mer om bitcoin och programmering. (skicka pm den som vill haka på)

 

 

Kommer jag köpa mer bitcoins? Det känns väldigt avigt att handla bitcoins för 10 ggr högre pris än vad jag köpte för sist. Min uppfattning är dock att bitcoinen fortfarande är undervärderad men jag måste komma över denna känsla innan jag kan köpa mer.

 

edit: Även jag har nog mycket att tacka tokboken! Skulle kanske inte haft självförtroendet att göra en re-buy på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade alltså hur användandet av bitcoin som betalningsmedel utvecklats rent empiriskt, inte vad som borde hända i framtiden. I den mån det ökar är det ju ett tecken på ett underliggande värde i form av användbarhet som inte smittas ned av spekulationsiver. Att bara titta på priset ger ju, så länge det stiger kraftigt, inget sätt att särskilja mellan bubbel- och inneboende-användbarhet-eller-vad-man-ska-kalla det eftersom båda hypoteserna förutspår prisstegring, medan bara en av dem förutspår att folk faktiskt kommer använda btc som ett betalningsmedel pga tekniska fördelar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade alltså hur användandet av bitcoin som betalningsmedel utvecklats rent empiriskt, inte vad som borde hända i framtiden. I den mån det ökar är det ju ett tecken på ett underliggande värde i form av användbarhet som inte smittas ned av spekulationsiver. Att bara titta på priset ger ju, så länge det stiger kraftigt, inget sätt att särskilja mellan bubbel- och inneboende-användbarhet-eller-vad-man-ska-kalla det eftersom båda hypoteserna förutspår prisstegring, medan bara en av dem förutspår att folk faktiskt kommer använda btc som ett betalningsmedel pga tekniska fördelar.
Ja, LTC visar ju detta tydligt. Väldigt få som investerar tycker att de egentligen investerar i något. Ingen bryr sig, det är bara värdeökningen i sig som ligger i fokus. Sällan det blir fullt så transparent.

 

Enligt mig handlar inte bitcoins om hur grafen utvecklat sig. Klart, är man en van daytrader går det väl säkert att göra en hacka på volatiliteten. Men som mer normal, lite mer långsiktig, investering tycker jag inte att det är där det ligger. En viss koppling till exponering såklart, men i övrigt tycker jag kursvärdet på alla sätt och vis är lite "mjeh" än så länge. Säger nog inte så mycket.

 

Förövrigt:

Varje morgon promenerar jag till Östermalmstorg för att i rusningstid ta röd linje mot Fruängen. Om jag ser tåget åka iväg mitt framför näsan på mig tar jag det som en man. Jag suckar lite, men inte mer än så. Promenerar hem igen, tar en kaffe och funderar lite på varför det gick som det gick. Det är inte hela världen. Framåt kvällen har ångesten lagt sig, och resten av veckan spenderar jag med att lista ut hur jag ska komma på nästa tåg.

 

Förövrigt 2:

Om nödvändigt, se BTC som företag och krypto som marknad.

(för den som får återkommande ångest av paralleller till IT-hysterin)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade alltså hur användandet av bitcoin som betalningsmedel utvecklats rent empiriskt

 

Finns väl få riktiga siffror på det, men de flesta siffrorna jag har sett från befintliga företag pratar om 1000%+ ökning första halvan av året. Och antalet affärer ökar i samma takt. Har inte sett några riktiga siffror på länge, men får känslan att det ökat på rätt bra i november. Kommer posta när jag ser nya siffror.

 

Om bitcoinpriset stiger enligt en S-kurva kan vi nog räkna med att faktiska användandet kommer ha en delay då spekulationen oftast går före resultaten. Och fortfarande väldigt få känner till bitcoin, i takt med att fler känner till det kan vi nog räkna med att fler kan tänka sig använda det.

 

 

---

 

I don't understand it, but I know how it should be.

Imo vet man inte hur något funkar bör default inställning vara att det antagligen funkar som det ska av bra anledningar, iaf sålänge allt sker frivilligt.

 

---

 

Bitcoin är halvvägs på logskalan nu :)

FsCxYpV.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget får man ärligt talat förbryllas över en R2 på 80.

Men vad menar du egentligen med att det (bara) är halvvägs? Vart är toppen och varför?

 

Hur många äger över 1 btc idag då tro? Lär ju hänt en del sedan ni spekulerade sist. Vi är nog fortfarande rätt få va?

 

Toppen är att fiat gular, dvs oändlighet. Men justerat för dagens köpkraft skulle jag gissa att maxvärdet inom säg 10år är $1-10M ish. På längre sikt med tillväxt är det givetvis högre.

 

Angående fördelningen så verkar bästa gissningen se ut såhär:

The consensus is as follows:

 

26. Oct 2013

 

#People #Bitcoins #TotalBitcoins

50 BTC10k+ 2.9M

1100 BTC1k-10k 3.1M

12k BTC100-1k 3.3M

58k BTC10-100 1.8M

110k BTC1-10 0.4M

110k BTC0.1-1 0.1M

57k BTC0-0.1 0.0M

 

 

Total: 11.5M bitcoins, 350k owners

120,000 people own bitcoins that are valued at more than $1,000 (BTC5 or more).

 

Dvs ca 200k har 1btc+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen är att fiat gular, dvs oändlighet. Men justerat för dagens köpkraft skulle jag gissa att maxvärdet inom säg 10år är $1-10M ish. På längre sikt med tillväxt är det givetvis högre.

 

Angående fördelningen så verkar bästa gissningen se ut såhär:

 

 

Dvs ca 200k har 1btc+.

 

När fiat gulat är det inte bara Bitcoin som går mot ett oändligt värde i fiat, undra vad man helst äger om det skulle hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt ramverk för decentralisering täcker inte riktigt det där med att fiat skulle gula. :-) Det är en bra bits mental friktion till dessa scenarion. Däremot kanske man idag har lite lättare att se en övergångsfas snarare än "armageddon och allt börjar om".

 

På tal om osäkra framtider håller BTC på att skapa en transaktions-bubbla nu också. Det är precis som det var i Holland, när de okontrollerat började skicka tulpaner till varandra.

https://blockchain.info/charts/n-transactions

 

______________

 

Vidare har jag tänkt på det där enda som bromsar bitcoins i övrigt obegränsade potential; konsensus vid förändringar. Jag kan inte släppa tanken på att protokollet snarare tvärt om är designat för att hantera precis det. När vi behöver/verkligen tjänar på en större förändring borde det tvärt om vara här - om någonstans - det går att genomföra.

 

Jag kan inte se precis hur, men är tanken god så att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade alltså hur användandet av bitcoin som betalningsmedel utvecklats rent empiriskt, inte vad som borde hända i framtiden. I den mån det ökar är det ju ett tecken på ett underliggande värde i form av användbarhet som inte smittas ned av spekulationsiver.

 

På riktigt kort sikt kan det säkert vara bra för bitcoin om värdet stiger i bubbla efter bubbla. Det ger bitcoin genomslag i mainstreammedia och ger medelsvensson kännedom om systemet. Bitcoin har dessutom redan idag ett grundvärde, det är mycket osannolikt att priset långvarigt rasar under t.ex. $80 när bubblan spricker nästa gång.

 

På längre sikt kommer det inte fungera. Att försöka utbyta varor och tjänster genom en högspekulativ tillgångsklass har historiskt sett varit sällsynt dålig idé för såväl köpare / säljare som spekulanter.

 

Andra lösningar skulle slå ut mediet på grund av snabbare tillväxt. Jämför ESS inom spelteori.

 

Och jo, det är ett problem när att det underliggande betalningsmediet svänger +- 10% under tiden man väntar på att få 6 verifieringar (vilket är branschstandard vid transaktioner). Och nej, det går inte att lösa med bitpay.

 

Att bara titta på priset ger ju, så länge det stiger kraftigt, inget sätt att särskilja mellan bubbel- och inneboende-användbarhet-eller-vad-man-ska-kalla det eftersom båda hypoteserna förutspår prisstegring, medan bara en av dem förutspår att folk faktiskt kommer använda btc som ett betalningsmedel pga tekniska fördelar.

 

Det finns olika sätt att studera hur mycket varor och tjänster som faktiskt utbyts med bitcoin som underliggande betalningsmedel. Något man kan göra själv om man läst lite fourieranalys är att subtrahera tidsspatiala volymfrekvenser genererat av de största börserna från den totala handeln och därvidlag försöka få en bild av det som "återstår".

 

Resultaten antyder ansenlig spekulation.

 

Ett annat (mer tillförlitligt) sätt vore att slumpmässigt intervjua ett antal invånare världen över och kartlägga deras bitcoinvanor. Detta skulle dock vara extremt dyrt eftersom man skulle vara tvungen att intervjua kopiösa mängder människor innan man ens hittar 1 person som köpt någon vara eller tjänst, än mindre ett tillräckligt antal människor för att med statistisk säkerhet kunna säga något om deras konsumtionsvanor.

 

Slutligen det anekdotiska. Många i min umgängeskrets äger bitcoins. Men när jag frågar hur många procent av deras konsumtion (alltså köp av varor och tjänster) som idag sker med bitcoins blir svaret svävande. Antingen för att de endast köpt trosor för några tusenlappar eller att de pliktskyldigt köpt någon elektronikpryl. Inte för att det var billigast och bäst, utan för att det var "kul att testa".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jo, det är ett problem när att det underliggande betalningsmediet svänger +- 10% under tiden man väntar på att få 6 verifieringar

Och hur troligt anser du det scenariot vara? Som jag ser det bör kursen stabiliseras i takt med att valutan sprids i takt med att valutan blir mer och mer intressant att använda för både konsumenter och företag (till en början en växande skara småskaliga experiment).

 

Menar inte nödvändigtvis så harmoniskt som jag fick det att låta, men jag tycker det borde uppstå relevanta korrelationer. Håller du inte med?

 

Något man kan göra själv om man läst lite fourieranalys
Tala för dig själv. :(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...