Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Grattis!

Men är det verkligen möjligt att göra så stora spel i Sverige? Spelinspektionen är ju enormt griniga när det gäller vad man får göra och vad man inte får göra. Du kanske spelade på ett bolag som inte har licens i Sverige?

Det kanske kommer som en överraskning för dig men de finns mer än ett spelbolag. Man måste inte spela allt på ett och samma bolag...

Jag är skriven i Sverige, har "sommarstuga" på Åland

Redigerad av Ola Brandborn
Postad
10 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Varför detta fåniga uttryck "kör-Sven"? Det är inte alla kuskar som heter Sven. Dom kan heta Johan, Magnus, Mats, Örjan, Adrian, Björn och lite av varje.

Dom borde skriva kusk i programmen i fortsättningen.

sven betyder "ung man", "yngling" eller "tjänare" och kommer ursprungligen från det fornnordiska ordet sveinn. 

Postad
1 timme sedan, säger Lobo :

Detta är en jävligt snygg middle om den sitter. 👍

Jag anser att detta är min topp tre bästa spel efter danska kungabarnsfödseln (hade 60k på detta spelet)  och Juholt som sossarmas partieldare (fick in 20k).

Det var tider det...

Postad
11 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Varför detta fåniga uttryck "kör-Sven"? Det är inte alla kuskar som heter Sven. Dom kan heta Johan, Magnus, Mats, Örjan, Adrian, Björn och lite av varje.

Dom borde skriva kusk i programmen i fortsättningen.

Ska jag försöka på mig en grov gissning så kan det hänga kvar från förr i tiden när tränarna körde sina egna hästar. Tränare och körsven tillsammans låter bättre i mun än tränare och kusk. 'Här segrade häst nummer 4 Victory Tily. Tränare och körsven, Stig H Johansson'

Postad
5 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Det kanske kommer som en överraskning för dig men de finns mer än ett spelbolag. Man måste inte spela allt på ett och samma bolag...

Det tänkte jag inte på. Så kan man naturligtvis göra.

5 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

sven betyder "ung man", "yngling" eller "tjänare" och kommer ursprungligen från det fornnordiska ordet sveinn. 

Nuförtiden kör även kvinnor häst. Då är det olämpligt att fortfarande använda ordet körsven.

Postad

Fantastiskt fina hästar till start idag och därmed roliga lopp att titta på. Ur ett spelmässigt perspektiv finns en rolig aspekt och en tråkig: Roligt för att det lyser rött överallt i startlistan. Mindre rolig då det saknas direkta incitament att verkligen försöka vinna.

Det hade varit spännande om ATG försökte utveckla sina produkter efter loppen mer. Tänk om man en sån här gång kunde spela mot poolen och där syftet är att hitta vilka 2 hästar som går vidare i stället för den häst som vinner. Man har ju valt att fortsätta satsa på topp 7 trots att det där inte finns samma korrelation som idag med topp 2.

• Like 1
Postad
3 minuter sedan, säger Markus80000 :

Det hade varit spännande om ATG försökte utveckla sina produkter efter loppen mer. Tänk om man en sån här gång kunde spela mot poolen och där syftet är att hitta vilka 2 hästar som går vidare i stället för den häst som vinner. Man har ju valt att fortsätta satsa på topp 7 trots att det där inte finns samma korrelation som idag med topp 2.

I vissa länder vinner man pengar om man har noll rätt på Lotto.

Postad
24 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

I vissa länder vinner man pengar om man har noll rätt på Lotto.

Vet inte hur det passar in i sammanhanget riktigt. Min poäng är att om loppen utgår från att topp 2 är det viktiga så borde poolspelen göra detsamma. 

Postad

Jösses vilka nätdiskussioner som följer av att Steffe Holm slitit nån provokativ poddare i tröjan. Precis alla verkar vilja ta ställning för någon av sandlådekämparna, men ingen verkar se hur båda betett sig mycket tveksamt.

Postad
6 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Nuförtiden kör även kvinnor häst. Då är det olämpligt att fortfarande använda ordet körsven.

Nja, håller väl inte riktigt med, jag uppfattar körsven på samma sätt som sjuksköterska, könsneutralt.

Men till skillnad där så finns det ju kusk med som är helt neutralt och som betyder exakt samma sak. Så det är väl bara att byta tänker jag.

Postad
12 timmar sedan, säger Lobo :

Ska jag försöka på mig en grov gissning så kan det hänga kvar från förr i tiden när tränarna körde sina egna hästar. Tränare och körsven tillsammans låter bättre i mun än tränare och kusk. 'Här segrade häst nummer 4 Victory Tily. Tränare och körsven, Stig H Johansson'

Jag kan mycket väl tänka mig att ursprunget var något i stil med att kusken ägde sina hästar medan körsvennen körde åt andra (orden lär ju komma från väldigt länge sedan när man körde diligens och häst och vagn som transportmedel).

Men det är bara en gissning. Nuförtiden betyder det samma sak enligt alla onlinekällor inkl ATG.

• Like 1
Postad
21 timmar sedan, säger Markus80000 :

Jösses vilka nätdiskussioner som följer av att Steffe Holm slitit nån provokativ poddare i tröjan. Precis alla verkar vilja ta ställning för någon av sandlådekämparna, men ingen verkar se hur båda betett sig mycket tveksamt.

Även tidningarna skriver om det här. Holm ska tydligen söka hjälp för att han är så hetlevrad.

Postad

Historiskt fanns en viss nyansskillnad, även om orden överlappade ganska tidigt:

• Körsven var den äldre och mer allmänna beteckningen på den som för tillfället förde hästarna och fordonet. Det kunde vara en bonde med kärra, en dräng med ett lass, en skjutsförare eller någon som körde en vagn. Ordet är belagt redan på 1300-talet och består av köra och sven – alltså ungefär ”mannen eller tjänaren som kör”.
  • Kusk kom in senare, omkring 1500–1600-talet, via tyskans Kutscher. Det hängde ursprungligen samman med Kutsche, en täckt åk- eller resvagn. Ordet fick därför starkare anknytning till en yrkesmässig vagnsförare, särskilt någon som körde passagerare åt ett herrskap, en droskrörelse eller en diligens. SAOB definierar kusken som en person med yrke att köra ett dragdjursförspänt åkdon, även om ordet också kunde användas om en tillfällig förare.

Den enklaste historiska tumregeln blir därför:

Körsven beskriver funktionen – kusk beskriver oftare yrket eller tjänsteställningen.

En bonde som körde sitt eget hölass var naturligt en körsven, men knappast en kusk. Den livréklädde mannen på kuskbocken framför en herrskapsvagn var däremot tydligt en kusk. I äldre lagar och ordningsstadgor användes därför ofta körsven som neutral beteckning för den som ansvarade för ett åkdon, medan exempelvis droskkusk, postkusk och diligenskusk betecknade bestämda yrken.

Postad

Nu har dom krånglat till det igen. Förut kunde man titta länge på sin datorskärm utan att den släcktes ner, men nu slocknar den efter exakt 5 minuter. Jag har varit inne på settings, men hittar inget som hjälper.

Vet någon hur man ställer upp tiden till max?

Postad
51 minuter sedan, säger Lobo :

En rubrik passar bra. Inställningar>Systemet>Ström & batteri>Skärm-, strömsparläges- & tidsgränser för viloläge

Problemet är att anvisningarna verkar vara avsedda för mobiler. På min dator kommer jag bara till

Systems, Settings and performance

och sedan kommer jag inte vidare. Tack i alla fall.

Postad
40 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

En rubrik passar bra. Inställningar>Systemet>Ström & batteri>Skärm-, strömsparläges- & tidsgränser för viloläge

Problemet är att anvisningarna verkar vara avsedda för mobiler. På min dator kommer jag bara till

Systems, Settings and performance

och sedan kommer jag inte vidare. Tack i alla fall.

Skapa ett konto här:
ChatGPT
Sedan är det bara att ställa samma fråga där. Du blir guidad hur du ska gå vidare. Det är hur lätt som helst att använda.