Gå till innehåll

Skatteverket på krigsstigen!!


nummer8

Recommended Posts

Ber härmed om ursäkt å min väns vägnar. I det tillstånd han skrev detta hade han (som han själv uttrycker det) "tagit ett par pruttare för mkt".

 

Jag ber om ursäkt själv för det bryska svaret. Befann mig själv i samma tillstånd ifall "pruttare" har med alkohol att göra. Skönt att man fick sig 3 timmars sömn inatt iallafall, nytt rekord sen brevet kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 583
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Notera vad SKV skriver:

 

 

4. de vill alltså även få kontoutdrag från purplelounge, 5050 etc vilket är omöjligt att ge idag. samt från alla skattefria siter typ partypoker, unibet etc.

 

5. de vill alltså se samtliga transaktioner man har gjort på det gamla VISA-kort man har slängt, varje restaurangbesök, internetbutik, 100kr i medlemsavgift till piratpartiet och annat.

 

Kan man inte argumentera för att detta är oerhört integritetskränkande?

 

Alltså det är väl enbart pokersajter utanför EES man ska namnge o vilka nicks man haft på dem o tillhörande konton? Så tolkar jag det, eller ska man in med alla sajter, nicks, konton oavsett inom utanför EES?

 

Hur ska man tolka deras förfrågan egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kommer inte SKV att kunna agera mot "överraskningen" sedan när de blivit överraskade av överraskningen?
Aha! Med det vill vi. Då kommer överraskningen. SKV är fisk.

 

Fler än jag som har en liten otrevlig gnagande känsla av att det där med skattefri poker kommer att gå förlorat i längden? I den mest sjuka av scenarion går det ju att fantisera fram retroaktiv beskattning när saker och ting ska omtolkas. Det är väl iof troligare att dö av någon dum sjukdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utöver förfrågan angående mitt pokerspel 2008-2011 även fått ett ytterligare papper ifrån SKV där dem vill att jag ska lämna in självdeklaration för inkomståret 2009. Har inte den blekaste varför jag har fått denna eller varför dem har valt just år 2009.

 

Är det fler som fått brevet som även har fått en liknande begäran ifrån SKV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utöver förfrågan angående mitt pokerspel 2008-2011 även fått ett ytterligare papper ifrån SKV där dem vill att jag ska lämna in självdeklaration för inkomståret 2009. Har inte den blekaste varför jag har fått denna eller varför dem har valt just år 2009.

 

Är det fler som fått brevet som även har fått en liknande begäran ifrån SKV?

Har du lämnat in deklaration för det året? Om inte så är det nog standard om de nu anser att du överskridit inkomst för att behöva deklarera (runt 18k).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lämnat in deklaration för det året? Om inte så är det nog standard om de nu anser att du överskridit inkomst för att behöva deklarera (runt 18k).

 

Tack för svar.

Har precis som du säger inte deklarerat för detta år då jag inte haft något annat än pokern. Dock gäller samma sak för åren 2008 och 2010 så ser inte riktigt logiken att dem väljer just år 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrade var om det kan ha någon praktisk betydelse om SKV får reda på överraskningen tidigare eller senare. Det skulle ju förutsätta att det finns någon slags deadline inom nära framtid för motåtgärder från SKV.

 

Nja, det slutar ju vara en överraskning om man får reda på det i förtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utöver förfrågan angående mitt pokerspel 2008-2011 även fått ett ytterligare papper ifrån SKV där dem vill att jag ska lämna in självdeklaration för inkomståret 2009. Har inte den blekaste varför jag har fått denna eller varför dem har valt just år 2009.

 

Är det fler som fått brevet som även har fått en liknande begäran ifrån SKV?

 

Vet en som fått det, går inte att skicka pm till dig men skicka ett pm till mig med något sätt att kontakta dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det slutar ju vara en överraskning om man får reda på det i förtid.

 

 

Dåligt formulerat av mig.

 

Har det någon praktisk betydelse för eventuella motåtgärder från SKV om de får reda på överraskningen tidigare eller senare?

 

Jag har svårt att föreställa mig vad det är som de inte skulle kunna göra efter att de blivit överrskade som de skulle kunna göra om de får reda på överraskningen i förtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte skattefriheten för sajter inom EU att komma i en annan dager om man anpassar beskattningsprinciperna så att de blir rimliga för icke-EU-sajter?

 

Jag vill minnas att Ola tog upp detta för något år sedan?

Vad jag förstått är det skattefritt eftersom lotteri mellan spelare är skattefritt inom EU. Om det inte längre är ett lotteri (tur) är det alltså inte längre skattefritt.

 

Sett ur vårt perspektiv (vi som är pyttelite nojiga) är det jobbiga med detta att man alltså inte direkt förändrar huruvida poker är skattepliktigt, det är då istället ett indirekt resultat av att man anser att poker är ett lotteri. Det vill säga är det inte ett lotteri skulle man kunna hävda att det minsan inte var ett lotteri 2009 heller, och alltså skattepliktigt då också. Hoppsan, varför har inte ni betalat skatt?

 

Det vore dock ett rejält mindfuck om det resonemanget skulle hålla i rätten för att få fram retroaktiv beskattning, med tanke på att det finns så många uttalanden om att det faktiskt är skattefritt inom EU, som pekar på att det just är skattefritt snarare än på att det är ett lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen alla lotterier inom EU skattefria då?

Är det inte så att länder inom EU inte har rätt att beskatta sina medborgare för vinster i lotterier i andra EU-länder om spelet är skattefritt i landet som anordnade spelet? Och att det detta som gör att svenskar slipper skatt på vinster från spel anordnade på Malta eftersom spelet är skattefritt på Malta.

 

Detta för att inte kunna beskatta något som är skattefritt i ett annat EU-land.

 

Det finns väl inget hinder för att ett land beskattar sina egna lotterier?

I Sverige är det väl mer eller mindre standard att lotteriskatten bakas in i vinsten och att anordnaren hanterar den sidan så att erhållna vinster är skattefria för spelaren? ( Bilvinster på Bingolotto kan vara ett undantag? ).

 

 

Om detta inte stämmer så viker jag ner mig totalt eftersom jag uppenbarligen har missuppfattat det mesta i ämnet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen alla lotterier inom EU skattefria då?

Är det inte så att länder inom EU inte har rätt att beskatta sina medborgare för vinster i lotterier i andra EU-länder om spelet är skattefritt i landet som anordnade spelet? Och att det detta som gör att svenskar slipper skatt på vinster från spel anordnade på Malta eftersom spelet är skattefritt på Malta.

 

Detta för att inte kunna beskatta något som är skattefritt i ett annat EU-land.

 

Det finns väl inget hinder för att ett land beskattar sina egna lotterier?

I Sverige är det väl mer eller mindre standard att lotteriskatten bakas in i vinsten och att anordnaren hanterar den sidan så att erhållna vinster är skattefria för spelaren? ( Bilvinster på Bingolotto kan vara ett undantag? ).

 

 

Om detta inte stämmer så viker jag ner mig totalt eftersom jag uppenbarligen har missuppfattat det mesta i ämnet. :)

 

Ja, det handlar om att varor och tjänster ska kunna röra sig fritt inom EU/EES på samma vilkor. Läs mer i Lindman-domen.

 

Article 49 EC prohibits a Member State's legislation under which winnings from games of chance organised in other Member States are treated as income of the winner chargeable to income tax, whereas winnings from games of chance conducted in the Member State in question are not taxable.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops! En av de större aha-upplevelserna på längre tid. Snacka om att ha vänt hela skiten ut och in.

 

Däremot gäller det väl fortfarande att detta hänger ihop med tolkningen att poker är mer lotteri än skicklighetsspel.

 

T ex räknas ju vissa typer av spel bort. Om man väljer att behandla inkomster från poker från icke-EU-land som något annat än lotterivinster så är det väl inte långt borta att man omvärderar lotteristatusen hos EU-poker?

 

Eller kräver det att man skattebelägger poker arrangerat från Sverige först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierar helt fräckt från en tråd på FB

 

Vid förfrågan från SKV är ALLA banker skyldiga att lämna fullständiga uppgifter om dina konton och banken får inte ens tala om för dig att de har fått förfrågan

Så nolltaxerare med insättningar på betydande och återkommande belopp och/eller känd vinnande/spelare, är nog den enkla sanningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...