Gå till innehåll

Skatteverket på krigsstigen!!


nummer8

Recommended Posts

  • Svars 583
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För övrigt så visste alla som läst Cyntax trådar här på forumet att denna dag skulle komma. Blir skönt att få skattetolkningen uppklarad en gång för alla, om nu något av dessa fall går till domstol.

 

Lider med er ändå! Och hoppas på gott resultat i domstol!

 

Resultatet kommer givetvis bli att spelarna ska skatta för sina vinster på ett sätt eller annat och det är helt i sin ordning, och väldigt väntat. Finns det någon som INTE har förstått att vinster på amerikanska siter ska beskattas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja.

2. Jag gissar att det var allt, eller nästan allt. De tror nog att de skrämt upp de flesta nu att sköta sig i fortsättningen.

3. Du får först en påminnelse/anmodan. Sen kommer ett övervägande och sen ett beslut.

 

Hur ser Affe2k på att strunta i att svara för att invänta och se vad SKV skriver i övervägandet? Jag menar, risken är ju att man berättar mer i ett svar på förfrågan än man kanske behöver? Varför gola ner sig själv?

 

Jag tror också detta var allt, en ordentlig engångssatsning. Tror inte att skattverket har så mycket mer pengar att hämta i nätpokern kommande åren. Pokerspelare är mer upplysta idag och flesta pokersajterna är skattefria, sen dör ju nätpokern mer för varje dag som går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är onekligen intressant att försöka få reda på:

 

  1. Vilka kriterier Skv formulerat för att filtrera ut personer
  2. Vilken eller vilka gemensamma nämnare dessa spelare har
  3. Hur Skv kopplat sajtnick till personuppgifter

 

Med största sannolikhet varierar detta från fall till fall. Av brevet att döma verkar det som att Skv vet olika mycket om de det skickats till, och att det är spelarna själva som i många fall förväntas bidra med den sista pusselbiten i deras utredning, främst i form av vart de spelat och med vilket sajtnick.

 

Att de riktat in sig på fall där det rör sig om större summor är ganska självklart, men var ungefär går gränsen? Figurerar det några basbelopp för potentiella mål om skattebrott och/eller beror det på någon slags minimigräns avseende påföljd (exempelvis att fängelse finns med i straffskalan) Någon insatt som vet mer här?

 

För att försöka ringa in hur Skv kommit fram till personlistan skulle vi behöva veta följande om de som fått brevet och/eller påhälsning:

 

  • Har alla gjort uttag? Bankkonto eller annan metod? Vilka belopp rör det sig om? 5k? 10k? 50k? 200k+? (SEK)
  • Har någon nolltaxerat (mer eller mindre)?
  • Har någon haft en eller flera anställningar?
  • Har någon haft bolagsengagemang? Te.x enskild firma?
  • Har ni endast spelat online eller även live? satellitat till något event?

 

Vad Hardyson säger är också intressant (främst avseende punkten hur de kopplar nick till personuppgift):

 

Vad har ni använt för källor för att identifiera spelare bakom nicknames?

– Just nu vill vi inte gå ut med vilka källor vi använt i utredningen, men det är nog inte så svårt att lista ut.

 

Vad syftar Dag på här? Att någon källa (pokersajt/e-plånbok/bank) förmedlat personuppgifter och/eller uppgifter om spel/uttag? Att de "googlat"? Annat..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du veta något om hur de har identifierat dig och var de fått sin information?

- Ja, ”Skatteverket har utifrån ett flertal forum och tidningar m.m. som finns publicerade på internet sammankopplat pokeraliaset ”ALIAS” till NAMN.”

 

Från intervjun citerad ovan. Jag tror personligen inte att de har fått så mycket info från banker, svs, stars eller vad det nu är. (kanske naivt?) Kanske att polisen kan ha fått ut något gällande de som åtalas för brott.

 

Tror snarare att de bara snokat jävligt intensivt på forum och facebook och så vidare vilket nog kan ge resultat hur förbannat noga man än varit med nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fick du veta något om hur de har identifierat dig och var de fått sin information?

- Ja, ”Skatteverket har utifrån ett flertal forum och tidningar m.m. som finns publicerade på internet sammankopplat pokeraliaset ”ALIAS” till NAMN.”"

 

Från PM intervjun

 

Jag tror faktiskt det är så enkelt, dom har googlat och gjort så omfattande researchs dom kunnat. Alias knytet till ett namn och dom skickar brev. Nolltaxering eller pokeruttag på deklarationen är nog bara något dom använder sig av för knyta personnamn till rätt person av alla de med samma namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nolltaxerat något år men inte alla. Har knappt spelat på skattepliktiga sajter, och bara ett fåtal av dom. Profit finns ingen att tala om, några svenska lusentappar ett år. Har inga uttag till bank, enbart insättningar.

 

Har kvalat in till turneringar och synts i liverapporteringar, men har varit via EU-sajter.

 

Detta verkar ju särskilja mig från mängden av andra spelare som fått brevet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är svårare än att majoriteten är "googlade" som dom väljer att kalla det. Med dagens användande av sociala medier+forum och diverse pokersidor/rankingsiter som rapporterar om klonkar är det inte supersvårt att pussla, tyvärr. Sen att BEVISA är väl en annan sak, men det hoppas dom väl få lite hjälp med kan jag tro.

 

Turreklonkar lär vara en gemensam nämnare iaf. Skatteverket har väl även rätt att bryta banksekretessen så troligt att dom även stämt uttag där. E-plånböcker är väl tveksammare men de pengarna hamnar ju ändå oftast på ett bankkonto tillslut.

 

från: http://www.expowera.se/mentor/privatekonomi/privatekonomi_lana_banksekretess.htm

 

"I vissa situationer är banken skyldig att bryta sekretessen, till exempel på begäran av Finansinspektionen, Skatteverket eller polisen."

 

"När förundersökning om brott har inletts, får banken lämna uppgifter till polis- och åklagarmyndighet."

 

Någon som vet mer om NÄR en bank får lämna ut uppgifter till SKV? Kan väl inte räcka med att SKV bara har en misstanke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/ehandel/privatehandelspel/vadarrakeochhurbeskattasrakeback.5.dfe345a107ebcc9baf80007946.html

 

 

Du får då inte heller avdrag för rake som du betalar och som en följd av detta så är inte heller den rake-back du kan tänkas få skattepliktig. Observera att det är bara när det är fråga om en ren rake-back som denna blir skattefri. Om det är fråga om någon form av bonus inblandad kan bedömningen bli en annan.

 

 

Har fått ut info om insättningar/uttag från PS nu och för min del är rakebacken på ungefär samma nivå som nettovinsten men man kan undra vad dom menar med "ren rake-back". På pokerstars får man ju sin rena rakeback i form av poäng där varje poäng är värd $0.016.

 

Ex. Man har 5000 rakebackpoäng och kör en sat där vinnaren får plats i en turnering där inköpet är $1000. Man sattar in och avanmäler sig och har med andra ord omvandlat sina rakebackpoäng till $1000.

 

Finns det något prejudikat i fall där rakeback i form av poäng varit inblandat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge exempel på någon Amerikansk sajt?

 

Gamla Pokerstars och Full Tilt Poker är två. Det kan inte komma som en överraskning för någon att SKV klassar dem som icke EU.

 

Folk som har spelat där utan att redovisa vinsterna har försökt göra en fuling och nu har de blivit tagna med byxorna nere. Inte konstigare än en hantverkare som jobbar svart och blir skönstaxerad. Givetvis jobbigt för de pokerspelare som åker fast, med det är det för hantverkaren också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, som mitt alias antyder, startat ett nytt alias enbart för den här tråden, hoppas det är okej med forumet. Jag har också använt en kompis mailadress så det inte enkelt ska gå att spåra mig den vägen.

 

Jag har inte fått brevet. Egentligen borde jag nästan vara upprörd för det... Många kan säkert gissa vem jag är, men snälla håll det för er själva då. Jag är relativt känd inom pokersvängen och har synts en hel del i mainstreammedia också, inte bara på forum.

 

Har alla gjort uttag? Bankkonto eller annan metod? Vilka belopp rör det sig om? 5k? 10k? 50k? 200k+? (SEK). Jag har aldrig gjort något uttag direkt till bank, enbart till MB/Neteller, som jag sedan skyfflat runt pengarna på olika sajter. Mindre uttag har gjorts från spelkonto till kreditkort (riktiga kreditkort, inte bankernas betalkort). Plockat ut en del i kontanter i bankomater utomlands via Netellerkortet.

 

Har någon nolltaxerat (mer eller mindre)?

Nej, tvärt om, har dessutom öppet rapporterat livevinster utanför EU

 

Har någon haft en eller flera anställningar?

Ja

 

Har någon haft bolagsengagemang? Te.x enskild firma?

Ja, flera aktiebolag

 

Har ni endast spelat online eller även live? satellitat till något event?

Både online och live. Satellitat till massvis med liveevent.

 

Plus eller back på Utom-EU sajterna 2008-2011: fetback på Stars, even på Tilt, lillplus på UB, inget konto på Absolute. Har konto men knappt spelat på Bodog.

 

Tittar man på min historik enbart så misstänker jag starkt att bankerna är det som avslöjat er (uttag till bankkonto eller uttag till bankkort knutet till bankkonto). Alternativt så har man kollat mitt Starskonto och ansett att jag inte är intressant då jag inget vunnit har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, som mitt alias antyder, startat ett nytt alias enbart för den här tråden, hoppas det är okej med forumet. Jag har också använt en kompis mailadress så det inte enkelt ska gå att spåra mig den vägen.

 

Jag har inte fått brevet. Egentligen borde jag nästan vara upprörd för det... Många kan säkert gissa vem jag är, men snälla håll det för er själva då. Jag är relativt känd inom pokersvängen och har synts en hel del i mainstreammedia också, inte bara på forum.

 

Har alla gjort uttag? Bankkonto eller annan metod? Vilka belopp rör det sig om? 5k? 10k? 50k? 200k+? (SEK). Jag har aldrig gjort något uttag direkt till bank, enbart till MB/Neteller, som jag sedan skyfflat runt pengarna på olika sajter. Mindre uttag har gjorts från spelkonto till kreditkort (riktiga kreditkort, inte bankernas betalkort). Plockat ut en del i kontanter i bankomater utomlands via Netellerkortet.

 

Har någon nolltaxerat (mer eller mindre)?

Nej, tvärt om, har dessutom öppet rapporterat livevinster utanför EU

 

Har någon haft en eller flera anställningar?

Ja

 

Har någon haft bolagsengagemang? Te.x enskild firma?

Ja, flera aktiebolag

 

Har ni endast spelat online eller även live? satellitat till något event?

Både online och live. Satellitat till massvis med liveevent.

 

Plus eller back på Utom-EU sajterna 2008-2011: fetback på Stars, even på Tilt, lillplus på UB, inget konto på Absolute. Har konto men knappt spelat på Bodog.

 

Tittar man på min historik enbart så misstänker jag starkt att bankerna är det som avslöjat er (uttag till bankkonto eller uttag till bankkort knutet till bankkonto). Alternativt så har man kollat mitt Starskonto och ansett att jag inte är intressant då jag inget vunnit har.

 

Varför paranoidar du om att bli spårade om du nu ändå inte plussat något utanför EU/EES. Du behöver inte oroa dig för något brev.. och inte jag heller för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla Pokerstars och Full Tilt Poker är två. Det kan inte komma som en överraskning för någon att SKV klassar dem som icke EU.

 

Folk som har spelat där utan att redovisa vinsterna har försökt göra en fuling och nu har de blivit tagna med byxorna nere. Inte konstigare än en hantverkare som jobbar svart och blir skönstaxerad. Givetvis jobbigt för de pokerspelare som åker fast, med det är det för hantverkaren också.

 

Du tror inte att frågan var lite ironisk eftersom du verkar sätta likhetstecken mellan icke-EU och amerikansk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara möjligt att kringgå skatten med hjälp av rakeback om sidorna hjälpte till?

 

I en tab finns det privata bord där man kan spela mot en bot för playmoney.

Alla bord har olika rake, $10, $100, $1000, $10000 med 100% rakeback.

Så det är bara att spela så många händer man vill på valfritt bord.

 

Sedan betalas detta enklast ut till förbestämt konto som rakeback för att detta ska va tydligt och enkelt att redovisa som rakeback.

 

Bord väl funka så länge reglerna inte ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...