Gå till innehåll

Skatteverket på krigsstigen!!


nummer8

Recommended Posts

Det var mer av en retorisk fråga.

 

Fast om jag läser Cyntax korrekt så är ju uppgifterna från SvS en del av grunden för husrannsakan, vilket gör att de måste i så fall haft en annan grund för att få uppgifter från SvS.

Ja, beviset från SvSp var en av punkterna/grunderna som SKV lämnat till Förvaltningsrätten för att göra husrannsakan och betalningssäkra.
Det blir möte och du är dessvärre inte välkommen eftersom du i detta sammanhang är att se som en konkurrent till oss.
Synd.

Men om du är i Stockholm kan vi träffas off?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 583
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, beviset från SvSp var en av punkterna/grunderna som SKV lämnat till Förvaltningsrätten för att göra husrannsakan och betalningssäkra.

 

Vilket visar ett problem i Sverige eftersom åklagare och skatteverk i detta fall inte har någon egentlig motpart och då ingen kunde påpeka att uppgifterna från SvS bara kan ge information om att någon vunnit pengar under ett visst nick på SvS.

 

Synd.

Men om du är i Stockholm kan vi träffas off?

 

Jag får om jag hinner. Troligtvis imorgon kväll i så fall. Drar till Göteborg på torsdag kväll. Hur ser det ut för dig imorgon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får känslan att cyntax och affe jobbar emot varandra?

Vore det inte bättre ifall det fanns ett sammarbete här och att försöka hjälpa till tsm vilket känns som ett dream team?

Just nu känns det som ni jobbar emot varandra och då är ju frågan vilken av er vill man välja? Kan tycka att i ett sånt här läge så borde väl ändå målsättningen vara att hjälpa gruppen som blivit drabbad mer än att tjäna några kronor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får känslan att cyntax och affe jobbar emot varandra?

Vore det inte bättre ifall det fanns ett sammarbete här och att försöka hjälpa till tsm vilket känns som ett dream team?

Just nu känns det som ni jobbar emot varandra och då är ju frågan vilken av er vill man välja? Kan tycka att i ett sånt här läge så borde väl ändå målsättningen vara att hjälpa gruppen som blivit drabbad mer än att tjäna några kronor?

 

Varför skulle det vara det? Egentligen?

 

Men för att svara på din fråga så är jag och Cyntax konkurrenter i detta sammanhang. Jag är dessutom förhindrad att inleda ett samarbete med honom (vilket dock inte med nödvändighet innebär att vi inte kan dra nytta av varandras kunskaper).

 

Jag försöker dock göra mitt bästa för att de drabbade får (allmän) information som kan hjälpa dem och detta utan att de behöver anlita mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket visar ett problem i Sverige eftersom åklagare och skatteverk i detta fall inte har någon egentlig motpart och då ingen kunde påpeka att uppgifterna från SvS bara kan ge information om att någon vunnit pengar under ett visst nick på SvS.
Amen.
Jag får om jag hinner. Troligtvis imorgon kväll i så fall. Drar till Göteborg på torsdag kväll. Hur ser det ut för dig imorgon?

Var det inte torsdag du/ni skulle vara i Stockholm?

Onsdag kväll är helt blank i min kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om jag läser Cyntax korrekt så är ju uppgifterna från SvS en del av grunden för husrannsakan, vilket gör att de måste i så fall haft en annan grund för att få uppgifter från SvS.

 

Ja, det är osannolikt att man började med en husrannsakan och sedan ringde bredbandsbolaget och svs för att kolla vilka sajter man varit uppkopplad mot. Det brukar vara tvärtom :)

 

Hade jag varit utredare hade jag hittat ett gäng misstänkta bland nolltaxerande som mottagit stora summor / personer vars förmögenhet växt osedvanligt mycket utan tillräckligt stora känd inkomster. Mellan skatteverkets register och bankernas lagstadgade skyldighet att lämna kontrollsiffror är detta en barnlek.

 

De flesta av dessa kommer ha ägnat sig åt kriminell verksamhet på ett eller annat sätt. Alltså är detta en grupp att spana / detaljstudera.

 

Efter lite detektivarbete går jag vidare och sorterar in dem i olika fack, t.ex. mc-gäng, penningtvättare, har rik släkting och lever på pappa, pokerspelare osv.

 

I shortlistan för pokerspelare börjar jag kanske med att ringa och fråga hur tusan de kan leva utan att ha inkomst. Svarar de pokerspel och det visar sig att summorna de dragit in är stora kan det vara dags att kolla specifika bankkontoutdrag. Finns det några utländska insättningar?

 

Har någon varit så dum att man satt in pengar direkt från FTP eller Stars?

 

Eventuellt gör man tvärtom och börjar med kontoutdrag för att sortera in dem lättare.

 

Det finns också smartare och enklare sätt att identifiera pokerspelare, men jag tänker inte redogöra för dem här.

 

Det är först när man samlat på sig tillräckligt mycket information och har en rimlig misstanke om brott och att brottets art är av sådan natur (proportionalitetskrav) man börjar ringa runt till isp:er, kräver in uppgifter från Svenska Spel och slutligen gör en husrannsakan / säkring av bevis.

 

Vi kommer få tillgång till fuppar / dokumentation om vad som användes till grund för vad tids nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får känslan att cyntax och affe jobbar emot varandra?

Vore det inte bättre ifall det fanns ett sammarbete här och att försöka hjälpa till tsm vilket känns som ett dream team?

Just nu känns det som ni jobbar emot varandra och då är ju frågan vilken av er vill man välja? Kan tycka att i ett sånt här läge så borde väl ändå målsättningen vara att hjälpa gruppen som blivit drabbad mer än att tjäna några kronor?

Nej, vi jobbar inte mot varandra, vi har bara lite olika åsikter ibland. Vilket är bra, för då måste man tänka. :lol:

 

Om jag ska vara ärlig så är jag lite trött på det här med poker, skatt och Skatteverket. Det jag sa för 20 månader sedan stämde, då lyssnade ingen. Varför skulle någon lyssna på mig idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tycka att i ett sånt här läge så borde väl ändå målsättningen vara att hjälpa gruppen som blivit drabbad mer än att tjäna några kronor?

 

Nej? Dom kan ju inte jobba gratis bara för att det handlar om poker, alla har ju vetat att stars med största sannolikhet inte varit skattefritt fram till .eu. Fall som fall, jobb som jobb osv. Tycker redan att dom verkar göra ett jävla bra jobb här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ganska rolig "överraskningsplan" för SKV som vi skulle kunna göra. Nästa vecka? Så får ni veta vad SKV har på er redan. Skicka pm om ni är intresserade och vill vara med. Skitkul faktiskt! :mrgreen:

 

Nu ska jag börja svara på alla era pm, detta kan ta lite tid. *pust*

 

blev/blir det någon överraskning för skv?

 

För övrigt förstår jag inte riktigt hur vissa tänker som postar i denna tråd (om dom nu öht gör det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När lämnar våra banker ut hela vår kontohistorik?

 

Räcker det t.ex. med att man är nolltaxerare och SKV vill kolla djupare på hur man överlevt?

 

Enligt ett svar här i tråden (från Flashback) så verkar det som dom glatt lämnar ut all info så fort SKV frågar. Men kan det verkligen stämma? Någon som faktiskt vet på riktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vi jobbar inte mot varandra, vi har bara lite olika åsikter ibland. Vilket är bra, för då måste man tänka. :lol:

 

Om jag ska vara ärlig så är jag lite trött på det här med poker, skatt och Skatteverket. Det jag sa för 20 månader sedan stämde, då lyssnade ingen. Varför skulle någon lyssna på mig idag?

Kämpa på bara! Hårt arbete betalar sig i längden.

 

http://pokerforum.nu/forum/1660658-post50.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När lämnar våra banker ut hela vår kontohistorik?

 

Räcker det t.ex. med att man är nolltaxerare och SKV vill kolla djupare på hur man överlevt?

 

Enligt ett svar här i tråden (från Flashback) så verkar det som dom glatt lämnar ut all info så fort SKV frågar. Men kan det verkligen stämma? Någon som faktiskt vet på riktigt?

 

Jag skulle gissa att Skatteverket får begära ut kontouppgifter och banker är skyldiga att lämna ut dem under reglerna om så kallad tredjemansföreläggande/tredjemansrevision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har analyserat den data jag har fått. Är back på nästan alla siter och år utanför EU, totalt skulle jag enligt SKVs tolkning få skatta för vinster på under $5k. Enligt de trackingsiter jag har sett är jag per år och site plus ännu mindre.

 

Är dock under perioden plus ganska stora belopp(flera miljoner sek) på EU-siter och Neteller innehåller flera hundra transaktioner till och från många olika siter, personer och företag där flera av dem är i gråzonen(inom EU men aktiviteter som inte har med lotto att göra). Vad rekommenderar ni att jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pokersverige!

 

Först och främst ett stort tack till samtliga här på pokerforum som lägger ner sin egen tid för att hjälpa oss som blivit drabbade. Att vissa (läs cyntax och affe) i slutändan vill ha ersättning för att hjälpa oss drabbade är inte på något sätt konstigt - snarare rimligt. Jag har läst hela tråden från pärm till pärm och kommer hålla mig uppdaterad tills denna soppa är över. Cyntax och Affe PM:a gärna mig då jag troligtvis kommer vara intresserade av era tjänster.

Jag sitter också som många andra av er på fler frågor än svar i nuläget.

 

Jag ska begära min historik från Stars och FTP innan helgen, är det något jag bör tänka på?

 

I övrigt vill jag slå ett slag för det som någon luftade tidigare i denna tråd, nämligen att sätta lite press på Pokerstars. Vi som varit med länge vet att Pokerstars är kända för sin utmärkta support. Är vi tillräckligt många som ber Pokerstars om hjälp, kanske dom hyr in någon skattejurist som kan bistå oss med hjälp. Det är ju trots allt fickpengar för Pokerstars...

 

Det var allt så länge...hang in there - vi fixar det här! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte så mycket konkret att bidra med. Ett råd som möjligen kan vara av något värde dock är att betrakta processen som bestående av tre separata trådar (även om de har beröringspunkter med varandra i realiteten):

 

1) Frågan om säte/hemvist för FTP och PS

 

2) Frågan om hur eventuella vinster/överskott av spelandet ska beräknas för olika år och olika sajter för den enskilde spelaren

 

3) Frågan om - ifall det nu blir aktuellt i slutändan - agerandet att inte deklarera spelvinster är att betrakta som uppsåtligt underlåtenhet att deklarera inkomster på ett korrekt vis och därmed ska resultera i skattetillägg och i värsta fall även åtal för skattebrott.

 

Kom ihåg att själva eftertaxeringen i sig inte är en straffsanktion, utan bara ett sätt att i efterhand rätta till ett taxeringsbeslut som visat sig vara felaktigt. Den som vill ha nån chans att undgå skattetillägg mm bör nog i eget intresse samarbeta vad gäller punkten 2 för att kunna påvisa att man när frågan väl väckts samarbetat med myndigheterna så mycket som rimligen kunnat krävas för att sätta en korrekt eftertaxering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax och Affe PM:a gärna mig då jag troligtvis kommer vara intresserade av era tjänster.

Jag kan inte skicka pm till dig:

 

----

Cyntax, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

  1. Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?
  2. Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.

----

 

Mitt telenummer står i tråden, skicka ett sms.

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det ni fått i rakeback alltid är avdragsgiltigt (skattefritt). Även bonusar man fått genom sajterna VIP-program bör vara avdragsgiltigt då det i princip är samma sak som rakeback. (man får poäng som baseras på hur mycket rake man betalat som man använder till att köpa bonus/pengar)

 

http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/ehandel/privatehandelspel/vadarrakeochhurbeskattasrakeback.5.dfe345a107ebcc9baf80007946.html

 

Länken som nämnde rakeback fungerar inte längre och jag hittar inte heller detta på skatteverkets sida längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...