Gå till innehåll

Skatteverket på krigsstigen!!


nummer8

Recommended Posts

De skulle ganska lätt kunnat koppla mina nicks på EU-siter till mina icke EU-site nicks. Jag har dock spelat väldigt sparsamt på icke-EU-siter sen det blev klargjort att det var skatt på vinster där och som sagt gått even.

 

Kan tillägga att jag under samma period (2008-2011) tjänat ca 5 MSEK på EU-siter.

 

Dom kanske sett att du inte direkt vunnit nått på icke-EU sajterna och tror att du har rent mjöl i påsen då du faktiskt tagit upp pokervinster i deklarationen, berättade du även om dom där 5 miljonerna på EU-siterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 583
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Haha, knappast.

 

Det är inte upp till den enskilde medborgaren att sitta och bestämma vad som är rimlig beskattning. Du ska redovisa vad du har tjänat. Sedan bestämmer SKV vad du ska betala i skatt. Har du synpunkter på det får du ta det i domstol.

 

Det är så klart inte upp till den enskilde medborgaren att bestämma vad som är rimlig beskattning, men när det är så uppenbart orimligt att man ska beskatta flera miljoner kr mer än vad man någonsin har haft i sin besittning så förstår jag varför spelare inte har deklarerat sina vinster.

 

Jag menar ju att man ska använda detta som försvar i domstol och inte mot skatteverket. Lagstiftningen är orimlig för poker och speciellt när det gäller online poker där man har en helt annan volym. Skatteverket tycker ju också att lagstiftningen är orimlig och har gjort en tolkning som saknar lagstöd! Jag är övertygad om att väldigt många hade deklarerat sina vinster tidigare om det funnits en rimlig nettobeskattning.

 

Förhoppningsvis leder det till att lagstiftningen ses över när det gäller beskattning av pokervinster, men skadan är ju redan skedd för många som "tvingats" bryta mot lagen pga dess orimlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du kan inte se saker så svart på vitt imo. Poker och aktier är olika saker. Du har 100 kr och väljer att spela rakefri DoN som du vinner 200 kr i 23.59 på nyårsafton. Du går en på toa och registrerar sen 00.01 en 200 kr DoN, då din bankrulle dubblats vill du spela högre upp! Du förlorar då dessa 200 kr och slutar spela poker för alltid. Du är då skyldig skv skatt på din 200 kr vinst, fast att du har förlorat 100 kr. Är det rimligt?

 

Ja, det är klart, i alla fall så rimlig en skatt kan vara. Du vinner 100 spänn år 1 och det uppstår en latent skatt på 30 kr. År 2 förlorar du dina pengar. Ska skulden till staten bara försvinna för det? Du har ju spelat för 30 kr som du var skyldig staten.

 

Ponera att du får en restskatt på 50 000 för värdepappersaffärer. Istället för att lägga undan pengarna, köper du värdepapper för dem och förlorar pengarna. Ska skatten skrivas av för det?

 

Givetvis kan det diskuteras detaljer kring hur avdrag och sådant får göras, men ingen har brytt sig om det, utan de allra flesta har valt att smita från skatten istället. Bättre då att fokusera på hur beskattningen ska ske, istället för att försöka få det till att de som får betala skatt på sina vinster är något slags offer, för det kommer ingen lyssna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sponsring är också tveksamt. Misstänker att man är skatteskyldig om man fått "lön" för bloggande eller annan typ av representation. Osäker på vad som gäller om man fått ett inköp betalt (blir det ej avdragsgillt? riskerar man att få skatta 30% på inköpet?).

 

Knappast. Det lär beskattas om inkomst av tjänst/näringsverksamhet.

 

Inget personligt, men jag blir nästan mörkrädd när jag läser sådant här. Varför skulle man inte skatta för de ersättningar man får, just för att det är poker det handlar om? Bloggar du om smink, får betalt för att marknadsföra bilar eller för att göra reklam för ost så får, kommer du beskattas för din ersättning du får för detta. Det är inget att misstänka att det gäller även marknadsföring av poker, utan det är helt självklart. Vad får folk att tro att poker skulle vara en frizon?

 

På samma sätt är det självklart att man får betala full skatt även ifall ersättningen är ett inköp i en turnering. Får du ett inköp till WSOP värt 10 000 dollar, ska du betala skatt för 10 000 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så klart inte upp till den enskilde medborgaren att bestämma vad som är rimlig beskattning, men när det är så uppenbart orimligt att man ska beskatta flera miljoner kr mer än vad man någonsin har haft i sin besittning så förstår jag varför spelare inte har deklarerat sina vinster.

 

Jag menar ju att man ska använda detta som försvar i domstol och inte mot skatteverket. Lagstiftningen är orimlig för poker och speciellt när det gäller online poker där man har en helt annan volym. Skatteverket tycker ju också att lagstiftningen är orimlig och har gjort en tolkning som saknar lagstöd! Jag är övertygad om att väldigt många hade deklarerat sina vinster tidigare om det funnits en rimlig nettobeskattning.

 

Förhoppningsvis leder det till att lagstiftningen ses över när det gäller beskattning av pokervinster, men skadan är ju redan skedd för många som "tvingats" bryta mot lagen pga dess orimlighet.

 

 

Fast det funkar ju inte så. Man kan inte skita i att deklarera en inkomst för att man anser att beskattningen av den skulle bli orimlig, utan man får deklarera den och sedan hävda att beskattningen är orimlig, om nu SKV skulle hävda det du påstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är klart, i alla fall så rimlig en skatt kan vara. Du vinner 100 spänn år 1 och det uppstår en latent skatt på 30 kr. År 2 förlorar du dina pengar. Ska skulden till staten bara försvinna för det? Du har ju spelat för 30 kr som du var skyldig staten.

 

Ponera att du får en restskatt på 50 000 för värdepappersaffärer. Istället för att lägga undan pengarna, köper du värdepapper för dem och förlorar pengarna. Ska skatten skrivas av för det?

 

Givetvis kan det diskuteras detaljer kring hur avdrag och sådant får göras, men ingen har brytt sig om det, utan de allra flesta har valt att smita från skatten istället. Bättre då att fokusera på hur beskattningen ska ske, istället för att försöka få det till att de som får betala skatt på sina vinster är något slags offer, för det kommer ingen lyssna på.

 

Så, år 2 när jag då förlorar 200 kr (alt 170), får jag göra avdrag för dessa?

 

Eller det kanske är jag som är orimlig...

 

Antar att du tycker att systemet med att skatta på varje cashgame-pot är dåligt? Det blir ju liknande för en turneringsspelare som varannan gång dubblar pengarna och varannan gång förlorar. Sen att det råkar vara ett kalenderår mitt mellan dessa turneringar med inköp på $1M, det ser inte du någon problematik runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att sammanfatta några grejer som är helt solklara:

 

  • Bonusar och rakeback är fortfarande oklart. Då de kan ses som en REDUKTION av faktiska AVGIFTER som betalats till siten bör de rimligtvis kunna vara skattefria men det finns inget självklart här.

 

Då måste pottstorlek före rake räknas till nettovinsten, annars blir det helt orimligt.

 

Hade inte "avgiften" funnits hade man ju plussat mer och därmed fått betala mer i skatt.

 

Exempelvis hade skatten automatiskt blivit 0 om man hade 100% rake och 95% rakeback (om man ser det som att vinnaren betalar raken), vilket ju är ganska orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt att våra situationer är 99% lika....

 

Jag har inte fått brevet.

 

Jag är mycket känd inom pokersvängen och har synts mycket i media.

 

Jag har aldrig tagit ut direkt till bankkonto.

 

Jag har aldrig nolltaxerat.

 

Jag har öppet redovisat alla (ganska stora) live vinster.

 

Jag är delägare i ett antal aktiebolag.

 

Jag har spelat massor både online och live. Kvalat till alla större turneringsserier (WSOP, EPT, GSOP, ECPT, SPT, IPT osv).

 

Jag är typ even på alla icke EU-siter för dessa år (massivt plus några år tidigare). Vet ej exakt men mitt netto är från back $30k till plus $30k.

 

Jag tror också att svenska banker "läckt" efter påtryckning från SKV. Mycket troligare att de lämnat ut uppgifter än någon pokersite eller MB/Neteller.

Frågan som är mest brinnande är väl om nick på pf/pokersiter kan kopplas till ditt namn med rimlig ansträngning.

 

Verkar vara väldigt mycket avancerade teorier som alla går ut på att den här utredningen skulle ha sjukt mycket resurser och hög prioritet och/eller otroligt smarta utredare. Skatteverket being en statlig institution och det här högst troligt en väldigt liten utredning med förhållandevis liten total uppsida säger mig att det mest sannolika är att alla de som åkt dit antingen på olika olika vis slarvat med anonymitet så att skatteverket lätt kunnat snoka upp dem eller att de blivit golade på av någon och därefter utredda.

 

Mer avancerade spekulationer faller tämligen omgående bort att döma av den information som hittills blivit offentlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom "rullen"/vinstpengarna är arbetsverktyget så borde väl den allra rimligaste principen vara att man borde ha rätt att fondera vinster och kvitta mot kommande förluster och bara betala skatt när man väljer att realisera kapitalet?

 

Exakt! Totala uttagsbeloppet från icke-eusiter per år med avdrag för insättningar man gjort sedan man skattade sist. Enkelt, tydligt och rättvist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får folk att tro att poker skulle vara en frizon?

 

På samma sätt är det självklart att man får betala full skatt även ifall ersättningen är ett inköp i en turnering. Får du ett inköp till WSOP värt 10 000 dollar, ska du betala skatt för 10 000 dollar.

 

Precis tvärtom... Anledningen att det KAN vara skattefritt är att sponsring inom andra områden klassats som inkomst av hobbyverksamhet. Det finns tex en dom från både länsrätt och kammarrätt där en person fått sponsring inom dragracing (omfattande sådan) och sluppit skatt.

 

Gällande inköpet så är det ju inte heller solklart. "Värdet" kan lika gärna ses som det du i slutändan vinner/inte vinner och som du ju är skattskyldig på!

 

Det enda man blir riktigt mörkrädd över är när tomtar som du anser att det är en rimlig beskattning SKV nu kräver in. Grundsatsen i svensk skattelagstiftning är att skatt ska utkrävas med hänsyn till den faktiska betaningsförmågan/inkomsten. Om någon vunnit 10 miljoner på PS och förlorat 20 miljoner på FTP och därmed backat 10 miljoner ett år och troligen är i personlig konkurs så är det såklart helt orimligt att beskatta personen med 3 miljoner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att alla ni som blivit granskade och som kan uppvisa ett negativt netto ställer upp för pokersverige och hävdar er rätt till att få göra avdrag för förlusterna i tidigare års taxeringar.

 

Den här statistiken gäller förvisso bara cash game och enbart för Full Tilt och Party men det framgår ju klart att det totala nettot för den svenska spelarbasen är ett väldigt stort underskott.

 

http://www.pokertableratings.com/top-countries

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå blivit drabbad. Hade lagt poker bakom mig och såg det som ett avslutat kapitel i livet, sen fick jag denna bomb i brevlådan.

 

Jag ligger dock mest back på siter utanför eu, är dock plus på ftp och back på ps.

 

Vad är bäst för en i-stort-sett-minus spelare som mig, ska jag göra allt skv ber mig om eller ska jag bara skita i detta brev och låta dom göra all research själv?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte skatteverkets påstående om det rör sig om storleksordningen 300 miljoner som är oskattade orimligt högt? Med tanke på att vissa som fått brevet påstår sig spela ganska lågt och andra som spelar högre vara väldigt marginellt plus. 300 miljoner skulle ju innebära över 2 miljoner i vinst per skalle i snitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom åren är väl preskriberade?

 

Ett skattebrott har begåtts om den undandragna skatten uppgår till minst ett prisbasbelopp. Ett skattebrott är grovt om den undandragna skatten uppgår till minst tio prisbasbelopp, vid grovt skattebrott är det 10 år som gäller, annars 5 år.

 

Jag gissar att dom som råkade ut för en husrannsakan låg i den övre skalan, där det kanske också kan bli fängelse?

 

OBS, jag är ingen expert, jag har bara googlat mig till allt jag skriver, rätt mig gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det bara handlar om 135 spelare så tror jag inte att skatteverket har kommit över något kundregister som någon spekulerade i tidigare. Tråkigt för de drabbade kanske, men samtidigt verkar det enbart handla om storspelare som spelat på skattepliktiga sajter, vunnit mycket eller ganska mycket och försökt komma undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni spelare som fått brevet men som ligger minus eller plus/minus noll på FTP och PS, varför funderar ni på att skita i att svara?

 

Är inte det bästa att ge dem nicken, skicka dem de uppgifter de vill ha och få "rent samvete"? För ni har ju inget att förlora? Att SKV får era nick gör ju inget eftersom ni ändå gått minus. Och skulle ni vinna en större summa med det nicket i framtiden så behöver ni ju ända inte betala skatt då sajterna nu anses vara skattefria?

 

Eller tänker jag fel här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det bara handlar om 135 spelare så tror jag inte att skatteverket har kommit över något kundregister som någon spekulerade i tidigare. Tråkigt för de drabbade kanske, men samtidigt verkar det enbart handla om storspelare som spelat på skattepliktiga sajter, vunnit mycket eller ganska mycket och försökt komma undan.

 

Nä, detta stämmer inte då jag inte är någon storspelare.

 

Dock har jag spelat några större live turrar inom eu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom åren är väl preskriberade?

 

Ett skattebrott har begåtts om den undandragna skatten uppgår till minst ett prisbasbelopp. Ett skattebrott är grovt om den undandragna skatten uppgår till minst tio prisbasbelopp, vid grovt skattebrott är det 10 år som gäller, annars 5 år.

 

Jag gissar att dom som råkade ut för en husrannsakan låg i den övre skalan, där det kanske också kan bli fängelse?

 

OBS, jag är ingen expert, jag har bara googlat mig till allt jag skriver, rätt mig gärna!

 

Tror han menar skattemässigt. Och i så fall kan SKV fortfarande eftertaxera åren 2006-2007 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...