Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar

?  

192 medlemmar har röstat

1. 1. ?

Recommended Posts

Jag hörde det uttryckligen av en skattejurist med lång erfarenhet på mitt förra jobb inom finansvärlden. Han menade på att lagarna var skitluddiga, men att med ett medvetet uppsåt utnyttja luckor som inte är ämnade att finnas var olagligt. Mer precis än så kan jag inte vara, och med tanke på att han hade en väldigt gedigen erfarenhet och utbildning och ändock inte kunde vara mer specifik säger väl det mesta om lagstiftningen.

Att utnyttja luckor är inte straffbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej han analyserar historisk data för aktiekurser och gör en prognos inför framtiden. Vad säger ni om prognosen ni som är duktiga på TA? Speciellt Djens.

Scenariot är möjligt, jag har hört det från fler duktiga personer men jag tycker det är lite för abstrakt och att det är lite väl att ta i. Jag vill inte göra förutspåelser så långt fram i tiden så än så länge tycker jag man ska ta det scenariot med lite salt även om man självklart kan ha det i bakhuvudet.

Vetinte om det var i denna tråden men jag klistrade in en bild ifrån en jämförelse med 1929 i en tråd innan och sa att det kom ett fantastiskt ras ungefär vid denna tidpunkten då. Det var i slutet av september...

I övrigt: Jag är en köpare på en stor nedgång till imorgon.

Bearmarketrally såklart, men jag tror vi avslutade 3/5/3 idag och man skulle kunna se 776-820 som fjärdevågen. Det som avslutade dagen idag var 3/5/5/3.

Vilket skulle ge oss ett uppjuck närmast följt av lågen för året.

Dock kan min räkning vara åt skogen.

Närmaste starka stöden är vid (ca):

734.50

677

640

Eftersom jag tror att vi bottnar här (tillfälligt) nånstans runt 700-750 så tror jag det är en bra idé att gå lång imorgon med en stoploss på S&P500 < 730.

Men en ännu bättre idé är att vänta på nästa stora nedgång och gå lång på den.

Vi har dessutom haft dubbla 9-1 dagar i rad nu med extremt stark säljvilja.

Volymen idag var dessutom hyggligt hög. Jag vill dock se ännu högre.

Läsvärt via minyanville:

Here's what Richard Russell (Dow Theory Letters) -- one of the few market commentators with first-hand experience of the Great Depression -- has to say: “The market is warning of a coming depression. Next year there’ll be a huge problem of unemployment, job openings will have disappeared, and every business will be going over its personal thinking in terms of who the business can do without.

“The sentiment in the country will be dark grey to jet black. Fortunes will have been wiped out. Thousands of savings plans and 401Ks will have been shattered. Americans who have never experienced true hard times will be living hard times. Confusion and fear will be rampant. How do I know all this? I’ve been here before, I know the signs.”

Oversold conditions have so far not produced more than a temporary reprieve, and nobody knows how far down this bear market will fall. Until we see more signs of base formations being developed, one should tread very cautiously.

Länk till kommentar

Som synes i diagramet ovan är den genomsnittliga avkastningen på aktier exklusive utdelningar cirka 5 % per år de senaste 100 åren. Det är alltså 5 % extra ränta för den stora risk man tar genom att inte sätta in pengarna på banken.

Ingår utdelningarna normalt i ett aktieindex (DJ, OMX, etc.)? Vad är den genomsnittliga utdelningen för bolagen per år? Om inte den totala avkastningen på börsen långsiktigt är bättre än "säkra" investeringar (stadsskuldsväxlar etc) borde hela systemet kollapsa efter ett tag.

Länk till kommentar

Urk, skrev ett lång inlägg men så försvann de.

Cyklop, utdelningar ingår inte i OMXS30. Dom andra index vet jag inte. I prognosen som Mr Mekong räkande på så tog han inte med utdelningar. Anledning var att han räknade med utdelningarna var ungefär lika stor som bankräntan. Jag vet dock inte om det stämmer. Den totala avkastningen på aktier över drygt 100 års aktiehistoria blir ungefär 5%+utdelningen(3-4%) = runt 8-9%. Man får alltså en riskpremie på runt 5% per år för att investera i aktier jämfört med bankräntan. Är det värt det får dock var och en fundera över. Beror på hur lång spartid man har och risktolerant man är.

Men det som är anmärktningsvärt är att det har funnits perioder med 20 årig negativ avkastning på börsen. Har funnits väldigt många perioder med 10 årig negativ avkastning. Och som vi vet upprepar sig historien alltid. Och enligt diagrammet ovanför så ser det oundvikligen ut som vi är på väg in i en sådan period. Det enda man inte ska göra är att lyssna på fondförvaltare, bankmän och analytiker som inte kan räkna. Hur många gånger har jag inte hört att på 5 års sikt är aktier en nästan alltid bra investering. Det är långt långt långt ifrån verkligheten. Och att arbeta med att förvalta anda människors pengar och ge sådan råd vet jag inte vad jag ska säga om. Svagt. Inkompetent. Om dom är giriga och bara vill sälja sina produkter är ännu värre.

Djens, intressant. Det ska bli spännande och se vad som händer. Hur högt uppåt tror du vi kommer gå innan vi går neråt igen?

Länk till kommentar

Uppstuds+ny low efter det.

Det här är en rätt stor chansning, men Våg 5/3 ner skulle kunna vara över nu med nedgången till 740 och vi har just satt en tradable low. Vi bröt just dessutom upp ur en konsolidering. Jag testar iaf med ett spreadbet på 765 med stoploss på 757.

Lägg därtill att vi haft dubbla väldigt starka 9-1 dagar innan detta. Skulle kunna bli ett hyggligt rally ikväll.

Länk till kommentar

Det här är en rätt stor chansning, men Våg 5/3 ner skulle kunna vara över nu med nedgången till 740 och vi har just satt en tradable low. Vi bröt just dessutom upp ur en konsolidering. Jag testar iaf med ett spreadbet på 765 med stoploss på 757.

Lägg därtill att vi haft dubbla väldigt starka 9-1 dagar innan detta. Skulle kunna bli ett hyggligt rally ikväll.

Duktig analytiker, desto sämre trader.

Länk till kommentar

Scenariot är möjligt, jag har hört det från fler duktiga personer men jag tycker det är lite för abstrakt och att det är lite väl att ta i. Jag vill inte göra förutspåelser så långt fram i tiden så än så länge tycker jag man ska ta det scenariot med lite salt även om man självklart kan ha det i bakhuvudet.

Vetinte om det var i denna tråden men jag klistrade in en bild ifrån en jämförelse med 1929 i en tråd innan och sa att det kom ett fantastiskt ras ungefär vid denna tidpunkten då. Det var i slutet av september...

I övrigt: Jag är en köpare på en stor nedgång till imorgon.

Bearmarketrally såklart, men jag tror vi avslutade 3/5/3 idag och man skulle kunna se 776-820 som fjärdevågen. Det som avslutade dagen idag var 3/5/5/3.

Vilket skulle ge oss ett uppjuck närmast följt av lågen för året.

Dock kan min räkning vara åt skogen.

Närmaste starka stöden är vid (ca):

734.50

677

640

Eftersom jag tror att vi bottnar här (tillfälligt) nånstans runt 700-750 så tror jag det är en bra idé att gå lång imorgon med en stoploss på S&P500 < 730.

Men en ännu bättre idé är att vänta på nästa stora nedgång och gå lång på den.

Vi har dessutom haft dubbla 9-1 dagar i rad nu med extremt stark säljvilja.

Volymen idag var dessutom hyggligt hög. Jag vill dock se ännu högre.

Läsvärt via minyanville:

Here's what Richard Russell (Dow Theory Letters) -- one of the few market commentators with first-hand experience of the Great Depression -- has to say: “The market is warning of a coming depression. Next year there’ll be a huge problem of unemployment, job openings will have disappeared, and every business will be going over its personal thinking in terms of who the business can do without.

“The sentiment in the country will be dark grey to jet black. Fortunes will have been wiped out. Thousands of savings plans and 401Ks will have been shattered. Americans who have never experienced true hard times will be living hard times. Confusion and fear will be rampant. How do I know all this? I’ve been here before, I know the signs.”

Oversold conditions have so far not produced more than a temporary reprieve, and nobody knows how far down this bear market will fall. Until we see more signs of base formations being developed, one should tread very cautiously.

Jaså, du lyckades pricka in jämförelsen med 1929 i september...WOW!! Här har vi mannen med kristallkulan! LOOOL!!!!

Din tråd bevisar ju bara att vilken jubelidiot som helst får starta upp en tråd här. Och vi vilket syfte? Är du så in i helvete naiv att du tror att folk tar dina börsanalyser på allvar? Eller du kanske tar andras köprekommendationer på allvar, rusar iväg och köper som en annnan blådåre...!!! Köp bara, spendera hela din BR på skitaktier och gula sen!!!!!!!!!!:twisted: :twisted: :twisted:

Länk till kommentar

Decoy vad var det där ?

Ypperligt fin dubbelbotten på på dow ikväll, man kan nästan se den snygga OHS:en som bildas inom närmsta 5-10 dagarna (pga tackar-dagen i us)

8500 på ren TA, sen finns det ju massor av annat som styr.

Men i normalt klimat så ser det klockrent ut.

Med mina bullar så var kvällens rekyl välkommen kan man säga. En riktigt losecvecka för min del. :roll:

Nu till handlingen på måndag.

Vad gör man ?

Snittet på xactbull ligger på 69,74 nu, om nu man hamnar kring det ormådet under måndagen. Sälja och pusta ut en relativt jobbig period samt position eller vara girig ?

Kvällens passning

Somali Pirates in Discussions to Acquire Citigroup

By Andreas Hippin

November 20 (Bloomberg) -- The Somali pirates, renegade Somalis known for hijacking ships for ransom in the Gulf of Aden, are negotiating a purchase of Citigroup.

The pirates would buy Citigroup with new debt and their existing cash stockpiles, earned most recently from hijacking numerous ships, including most recently a $200 million Saudi Arabian oil tanker. The Somali pirates are offering up to $0.10 per share for Citigroup, pirate spokesman Sugule Ali said earlier today. The negotiations have entered the final stage, Ali said.

"You may not like our price, but we are not in the business of paying for things. Be happy we are in the mood to

offer the shareholders anything," said Ali.

The pirates will finance part of the purchase by selling new Pirate Ransom Backed Securities. The PRBS´s are backed by the cash flows from future ransom payments from hijackings in the Gulf of Aden. Moody´s and S&P have already issued their top investment grade ratings for the PRBS´s.

Head pirate, Ubu Kalid Shandu, said: "We need a bank so that we have a place to keep all of our ransom money. Thankfully, the dislocations in the capital markets has allowed us to purchase Citigroup

at an attractive valuation and to take advantage of TARP capital to grow the business even faster."

Shandu added, "We don´t call ourselves pirates. We are coastguards and this will just allow us to guard our coasts better."

*CITI IN TALKS WITH SOMALI PIRATES FOR POSSIBLE CAPITAL INFUSION

*WILL REQUIRE ALL CITI EMPLOYEES TO WEAR PATCH OVER ONE EYE

*SOMALIAN PIRATES APPLY TO BECOME BANK TO ACCESS TARP

*PAULSON: TARP PIRATE EQUITY IS AN `INVESTMENT,´ WILL PAY OFF

*KASHKARI SAYS `SOMALI PIRATES ARE ´FUNDAMENTALLY SOUND´ ´

*Moody´s upgrade Somali Pirates to AAA

*HUD SAYS SOMALI DHOW FORECLOSURE PROGRAM HAD `VERY LOW´ PARTICPATION

*SOMALI PIRATES IN DISCUSSION TO ACQUIRE CITIBANK

*FED OFFICIALS: AGGRESSIVE EASING WOULD CUT SOMALI PIRATE RISK

* FED AGREED OCT. 29 TO TAKE `WHATEVER STEPS´ NEEDED FOR SOMALI PIRATES

Länk till kommentar

Djens: Var tror du det vänder nu då och vad blir ny "low"? Tror du omx kommer följa usa hela tiden eller kommer vi falla/lyfta med usa hela tiden?

Länk till kommentar

Nej han analyserar historisk data för aktiekurser och gör en prognos inför framtiden. Vad säger ni om prognosen ni som är duktiga på TA? Speciellt Djens.

Du tycker kapitalmarknaderna är likvärdiga i början av 1900 talet och början av 2000 talet? Han jämför ju 2 helt olika saker.

Som att prediktera ett fotbollslags säsong.

IFK Göteborg 1950 - 2008. Hur kommer det gå för Göteborg nästa år?

Tar du med indata från 1950-1999 i den analysen också?

Länk till kommentar

TA ger varningar. Skippa diskussionen om TA är bra eller dålig metod här, annars blir det gula/röda kort. Den diskussionen är en annan tråd.

Vet inte om du syftade på mitt inlägg/analys, i sådant fall är jag ledsen, tänkte inte på rubriken.

Var är det andra tråden som diskuterar detta ? så jag vet

Länk till kommentar

Jaså, du lyckades pricka in jämförelsen med 1929 i september...WOW!! Här har vi mannen med kristallkulan! LOOOL!!!!

Din tråd bevisar ju bara att vilken jubelidiot som helst får starta upp en tråd här. Och vi vilket syfte? Är du så in i helvete naiv att du tror att folk tar dina börsanalyser på allvar? Eller du kanske tar andras köprekommendationer på allvar, rusar iväg och köper som en annnan blådåre...!!! Köp bara, spendera hela din BR på skitaktier och gula sen!!!!!!!!!!:twisted: :twisted: :twisted:

Hur mår du?

Förresten:

likvärdiga i början av 1900 talet och början av 2000 talet

Är faktiskt mer sant än man kan tro. Under 1920 talet var det så kallade "Roaring twenties" som var en gigantisk högkonjunktur som slutade när folk hade alldeles för stora skulder och en massa banker/företag konkade när de lånat ut till folk som inte kunde betala tillbaka det....hmmmmm...

Fast som ni säger, klart det inte kan finnas några jämförelser mellan då och nu, det är ju annorlunda den här gången, eller hur?

Länk till kommentar

Hur mår du?

Förresten:

Är faktiskt mer sant än man kan tro. Under 1920 talet var det så kallade "Roaring twenties" som var en gigantisk högkonjunktur som slutade när folk hade alldeles för stora skulder och en massa banker/företag konkade när de lånat ut till folk som inte kunde betala tillbaka det....hmmmmm...

Fast som ni säger, klart det inte kan finnas några jämförelser mellan då och nu, det är ju annorlunda den här gången, eller hur?

Ja det var 11 spelare på planen 1950 i IFK göteborg också. Spelet har förändrats en del sen dess. Spelarna tränar mer det har kommit bättre skor och bättre bollar.

Samma ramar, olika innehåll.

Läs Nextopia så förstår du vad jag menar.

Länk till kommentar

Ja det var 11 spelare på planen 1950 i IFK göteborg också. Spelet har förändrats en del sen dess. Spelarna tränar mer det har kommit bättre skor och bättre bollar.

Samma ramar, olika innehåll.

Läs Nextopia så förstår du vad jag menar.

Klart det är annorlunda, men inte likadant, jag ser hur du menar och håller med dig till viss del. Det kommer inte bli lika illa och det är just för att vi tagit steg som inte togs då. Däremot är den bakomliggande orsaken precis samma sak.

Ligger vi på samma våglängd ungefär med det antagandet?

Börsjämförelsen skulle inte tagits som analys, det var bara en:

"Vi har följt ganska lika innan fraktionellt sett, om det skulle vara likadant denna gång så skulle vi falla till 750."

Länk till kommentar

http://www.realtid.se/ArticlePages/200811/24/20081124072801_Realtid265/20081124072801_Realtid265.dbp.asp

Utvecklingen kommer bli positiv under vintern

Stockholmsbörsens index var i fredags i det närmaste ned till samma lågpunkt som vi såg måndagen den 27 oktober. Börsen är nu på väg att skapa en bottenformation inför en positiv utveckling under ett flertal veckor under vintern.

Sandvik (41,80) visade den 4 november, när aktien vände ned från 55,75 kronor att en avslutade fas var inledd och att vi kunde söka en ny lågpunkt i slutet av november månad.

Swedbank (56,00) har tappat hela 81,8 procent som mest under de senaste 21 månaderna, efter rekordnoteringen 282,50 kronor den 15 februari 2007.

Ericsson B (48,00) befinner sig fortfarande över lågpunkten vid 40,60 kronor från den 10 oktober.

Frågan just nu är om vi fått lägsta noteringen eller om vi ska få ytterligare en bottennotering den närmaste tiden innan det hela sedan vänder uppåt. Börsen är nu inne i en spännande utveckling, där vi bara väntar på att de negativa krafterna ska ebba ut och ge oss anledning att sikta på en motreaktion uppåt.

Det är ju när det är som mest negativ, som vi oftast får vändningarna och det är i nuläget en sådan situation nu i slutet av november månad.

OMX S30 index (567,61) kommer nu allt närmare den tillfälliga uppgång jag räknar med ska kunna inledas i samband med månadsskiftet november/december. Den långsiktiga trenden är fortfarande fallande och det är inom ramen för denna som vi nu söker en uppgång, som kan lyfta index rejält under vintern. Index var i fredas ned till 561, som lägst och det var i stort sett samma nivå som vi såg den 27 oktober, då index noterade årets lägsta nivå och vände vid 557.

Ingen av dessa nivåer är perfekta ur ett tekniskt perspektiv, vilket gör att jag håller dörren öppen för ytterligare en lägre notering innan det hela kan vända uppåt.

Den 4 november inleddes den avslutande fasen av en del av den långsiktiga nedgången. Index noterade 1 037 den 19 maj och det är denna nedgång som nu är på väg att avslutas och ge en tillfällig uppgång innan det kan bli aktuellt med ännu en ny nedgång i det större perspektivet under nästa år.

När väl vändningen är bekräftad kan vi inrikta os spå en uppgång till 720-730 i första hand Om uppgången fortsätter över den nivån är det 800-nivån som blir aktuell för ett test och då kan det ske en bit in på nästa år. En dylik uppgång kommer naturligtvis att drivas uppåt under stora svängningar men det viktiga är att vi kan identifiera högre bottnarna på vägen för att få uppgången bekräftad.

New Yorkbörsen

S&P 500 (800,03) steg med hela 6,32 procent i fredags efter att först ha varit ned till årets lägsta notering 741 i den inledande handeln. Detta kan vara vändningen vi väntat på under senare delen av hösten men det är alldeles för tidigt att skena iväg med en positiv syn på fortsättningen, men möjligheten finns att det hela nu börjar bygga för den förväntade uppgången under vintern.

Tidsmässigt måste vi ta med i beräkning att vi får en ny körning nedåt i samband med månadsskiftet men det är närmast en försiktighets åtgärd vi måste ha med.

Den 27-28 november är för mig en viktig avstämningspunkt, där jag förväntar mig en reaktion som i bästa fall ger oss vägledning inför december månad.

Ingemar Carlsson säger samma sak som dig Djens. Förmodligen kör ni med samma analys model :mrgreen: Och ni lär ju inte vara dom enda. Vilket förmodligen kommer göra det till en självuppfallande profetia.

Jag har allifall planen klar för mig. Om OMXS30 kommer upp runt 700-800 kommer jag sälja av Avanza Zero fonderna. Då tar jag en liten förlust.(Just nu är det en stor förlust -32%) Och sedan köper jag 100% ränta/alternativt bear och väntar på en stor nedgång på börsen som ni har förutspått/analyserat. Och sedan köper jag tillbaka zero. Förhoppningsviss runt 400-500.

Detta är allifall planen. Ska bli intressant och se hur det blir.

Länk till kommentar

Lite semi OT:

Betway har tydligen ett odds på

Kommer Euron att kosta mer än 10 SEK den 1 december 2008?

Ja - 3.00

EUR/SEK ligger i 10,1731 senast så jag undrar om nån vet maxinsats?.

I min värld kan man sko sig rätt bra genom att hedga upp sig om maxbet inte är nån sketen hunka liksom? Framförallt då jag tror SEKen kommer att performa rätt svagt närmaste tiden.

Ni ligger väl och ryggar det här sen i tisdags. Ser ju rätt bra ut nu när kronan är rekordsvag mot Euron :)

Länk till kommentar

Det är alltså dessa två kurvor som är på väg ner och som bottnar kring 2016 enligt trendlinjerna och jag skrev om detta dystra år i ett inlägg i förrgår!

Som synes i diagramet ovan är den genomsnittliga avkastningen på aktier exklusive utdelningar cirka 5 % per år de senaste 100 åren. Det är alltså 5 % extra ränta för den stora risk man tar genom att inte sätta in pengarna på banken.

Mekongs argument om 16-års cykler och brytning av 0%-nivån för det flytande medelvärdet är lite diffust och TA-baserat. Nedan följer en lite mer FA-baserad spekulation om kurshistoriken.

1985-09-30 startade OMXS30 på 125. 5% avkastning per år skulle motsvara ett index på 389 i slutet på detta år. 5% avkastning fram till 2016 ger ett index i nivå med det nuvarande vilket stärker teorin om en brytpunkt kring år 2016. Om man utgår ifrån dessa siffror måste alltså OMXS30 ner under 389 i år innan det blir köpvärt igen. Om detta inte inträffar kan man vänta på att börsen går sidledes fram till år 2016.

Om man däremot betraktar DJ-diagrammet i sin helhet för de senaste 100 åren och anser att 5% är den korrekta långsiktiga avkastningen för börsen blir läget annorlunda. Då motsvarar nuvarande kurser en korrekt värdering och börsen kommer stiga med 5% per år under den överskådliga framtiden. Att avkastningen varit klart bättre än 5% sedan 80-talet har då bara varit en kompensation för den generellt sämre avkastningen under perioden från 30-talets depression fram till slutet av 70-talet.

Ovanstånde utgår ifrån att New York och Stockholmsbörsen har haft ungefär samma historiska utveckling.

Länk till kommentar