Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

Har blivit tyst i denna tråd, det var mer drag förut.

 

Update för mig: Fortsatt köpa på mig aktier, vilket jag gjort kontinuerligt under hösten/vintern. Ligger absolut tyngst i Net entertainment sedan tidigare som jag tror kommer ge ett startk Q4. Ska kränga så mycket dollar jag bara kan vid dessa nivåer, jag tror inte att 8,30 är en varaktig nivå för dollarn. Min gissning är att dollarn ska ned på sikt under 7 kr.Har även köpt på mig i Know IT ganska tungt och snittat ned mig senaste tiden. Know IT har jag inte sönderanalyserat så att säga, men jag tror att IT-konsulter fortfarande har mycket att göra. De enda jobb som finns där ute är just IT-konsulter...

 

Hur som: Har tidigare varit inne i Swedbank under 2 dagar och tjänade en hacka under hösten. Att handla i Swedbank är som en blandning av aktiemarknaden och pokerspel. Nu har jag köpt Swedbanks preferensaktie på 41.40. Dealen med aktien är att den har förtur till eventuella utdelningar på 2,40 kr 2009 samt 4,80 kr fram till 2013 ( notera att 2,40 beror på att det bara är några månader kvar till utdelning, därav den halva summa). En utdelning på 4,80 kr motsvarar drygt 11 procents avkastning förutsatt att företaget delar ut. Att ge utdelning till preferens belastar företaget med ca 600 M 2009 och 1,2 miljarder resterande år. Swedbank tjänade 8 miljarder Q1-Q3 och tog in 13 miljarder i nyemission nyligen. Utöver detta har man rätt till högre utdelning om företaget återgår till sin vanliga utdelning på 8 SEK/aktie.

 

Jag ser utdelning för 2009 som säker om inga större kreditförluster kommer i närtid. Flertalet miljarder i kreditförluster är att vänta utifrån värderingen, men med tanke på att drygt 20 miljarder tillförs banken kommer de ha råd med sina 600 millar till preferens. Jag tror inte de vill jävlas med Folksam, AP-fonderna som nyligen ställde upp med 13 miljarder för att få förtur till utdelningarna.

 

Summa sumarum: Jag har en aktie med direktavkastning på 11,6 procent med förtur till utdelningar i tider då räntan kommer att närma sig kanske 1-2 procent. Jag har rätt att konvertera aktien till en vanlig stamaktie två gånger per år.

 

Jag är den första att säga att det sällan erbjuds gratis luncher men detta känns riktigt bra. Den risken jag i princip tar är defaultrisken, dvs att staten tar över banken.

 

För att spara er tid: Ja, jag vet att Swedbank står inför en tuff tid, men jag menar att risk/reward är mycket aptitlig och att det finns olika grader även i helvetet. Bankerna har fortsatt fått mycket stryk på börsen den senaste tiden efter att många analyshus reviderat ned sektorn.

 

Utöver detta står jag brevid med pengar om något bra tillfälle dyker upp. Tittar lite närmare på Kinnevik och kommer förr eller senare ta position på att oljepriset ska upp en bra bit!

 

Mottager gärna tips för att exponera mig mot oljan. Vill egentligen exponera mig allena mot oljepriset och inte ta företagsrisken, kan man handla detta på något sätt genom avanza?

 

Kommentarer mottages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har blivit tyst i denna tråd, det var mer drag förut.

 

Djens skaffade blog.

 

EDIT:

Kan inte ge dig några kommentarer av värde. Själv väntar jag med att köpa aktier tills vi är i en långsiktigt trend uppåt. Under tiden står pengarna och tickar på i räntefonder. 12/10 months SMA & MEA är fortfarande nedåtgående.(för index, kanske är annorlunda för enskilda aktier)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

"568 miljarder i förlust - jättestöd till AIG bekräftas"

 

På ett kvartal :)

 

Paule Nolte, investeringschef på Hinsdale Associates, kommenterade statens stödlån för Reuters. Han undrade var tecknen finns som ska indikera för regeringen att stödlånen fungerar. Enligt honom var det också värt att notera att det saknas kommentarer från regeringshåll om det finns något slut i sikte för finanskrisen.
lol :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är Foxnews och Glenn Beck, men det är i alla fall lite humor med forkliften ;) :

 

 

vet inte om kan tänka så här.. men hur mkt pengar har inte gått upp i rök senaste åren i usa och bara försvunnit? börs,bostadskrasch mm.. totalen av summan pengar måste ju ändå gått ner 2008-2009 även fast gigantiska räddningspaket blivit till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börsen?

 

Den kommer fortsätta nedåt. Kommer en krash till efter denna.

 

Man kan ju tjäna på börsen nedgång med optioner, satsa på det.

 

Inte för att vara sån men skulle inte bli förvånad om du var en av dom som trodde på superkonjuktur sommaren 2007...

 

Att du skriver "Den kommer.." istället för "Jag tror att den kommer..." säger ju i princip att du inte har så bra koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades kombinera mitt intresse för spelbranchen och aktiemarknaden. Köpte mig väldigt tung i Net Entertainment under hösten/vintern och bara njutit. Jag tror den har mer att ge faktiskt. Sedan överväger jag att gå in med mer pengar i KnowIT igen som oxå varit en fin resa, dock hoppade jag på det tåget lite tidigt och fick se det bottna i drygt -30 procent innan det tog rejält med fart.

 

Ser bra på utdelningsfronten även. Nu avvaktar jag en sättning, tycker inte om att gå in efter det senaste dagarnas rally. Tittar på placeringar såsom Industrivärden, tycker jag är lite överviktig i småbolag. Rätt skönt att lägga sig lång i investmentbolag, gillar rabatten.

 

Vill, vill köpa in mig i handelsbanken men avvaktar lite fler kreditförluster (helst i andra banker), det kommer ... Tror att HSB kommer att dra det längsta strået av finanskrisen, relativt menat ;-) , men är relativt andra investeringar lite dyrt i nuläget. Den ska under 95 för att köpknappen ska darra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Så hur spås börsen gå nu? DJENS pratade om en sista våg neråt men nu har det gått ett tag och ingen dipp har kommit. Finns det fortfarande en stor chans att börsen ska ner på en lägre nivå än vad den låg som lägst förra året eller kan det vara smart att successivt börja gå in långsiktigt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur spås börsen gå nu? DJENS pratade om en sista våg neråt men nu har det gått ett tag och ingen dipp har kommit. Finns det fortfarande en stor chans att börsen ska ner på en lägre nivå än vad den låg som lägst förra året eller kan det vara smart att successivt börja gå in långsiktigt nu?

 

Mmmm, that's the million dollar question jag också undrar över :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har vi inte tuffat på lite väl bra på börsen den senaste tiden? Känns inte lika kul numera att lägga en köporder om man säger så ...

 

Tror på spelbolagen den närmaste tiden, dels för att jag inte tror på cykliska aktier på kort sikt, dels för att de är anmärkningsvärt lågt värderade samt att de tycks må "bättre" i ett surt börsklimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur spås börsen gå nu? DJENS pratade om en sista våg neråt men nu har det gått ett tag och ingen dipp har kommit. Finns det fortfarande en stor chans att börsen ska ner på en lägre nivå än vad den låg som lägst förra året eller kan det vara smart att successivt börja gå in långsiktigt nu?

 

Det här är komiskt på så många plan... Stanna utanför börsen de första 50%en upp för att sedan tima in den "långsiktiga" uppgången. Jadu, 50% motsvarar i normalfall runt fem års utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...