Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

In igen, 5k norska bullar som jag ska "göra en Zaphod" med.

Dvs, de ska ligga kvar tills stoplossen går ut eller vi är på toppen.

 

B&B - Jag tror det är en dålig strategi.

Vi är färdiga med ungefär 2/3 av raset denna gång. Men har kanske 20-40% nedsida kvar som kommer nån gång under 2009.

 

Bäst är nog antingen att vänta en bit in på 2009 och köpa efter nästa stora nedgång eller att swingtrada, dvs byta positioner nån gång varannan månad och följa de stora trenderna.

 

Men vill du göra absolut så lite som möjligt så väntar du in nästa stora nedgång och köper i mitten av 2009 för allting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser kommentarerna på di.se

 

Den här tyckte jag var intressant. Vad finns det för nackdelar med att göra så här? Spontant känns det ganska smart.

 

Bestäm en fördelning mellan aktiefond (helst indexfond med låga avgifter) och en räntefond, exempelvis 70% aktier och 30 % räntor. Gör sedan löpande insättningar med denna fördelning. Två gånger per viktar du om portföljen så att fördelningen 70% / 30% upprätthålls. Därigenom kommer du automatiskt sälja aktier när de är dyra och köpa dem när de är billiga. Avkastningen blir betydligt bättre och slår troligen de flesta hedge- och blandfonder med minimal arbetsinsats och utan kunskap om aktier.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten ni kanske kan ge mig några kommenterar på min strategi jag har. Först lite grundfakta om mig.

 

Kan inget om börsen. Vill inte bli en daytrader. Kan inget om TA. Är 27 år. Vill bara att pengarna ska jobba för mig så att jag någon gång i framtiden slipper spela poker. Om jag ska lära mig daytrading seriöst så krävs det massa studier och tid som jag inte vill lägga ner. Då lägger jag hellre ner den tiden på att spela poker där jag allifall tror mig har en edge.

 

Har gått på myten om att börsen alltid är en bra investeringsform om man satsar för minst 5 år. Vilket inte stämmer. Började köpa Avanza Zero i Mars i år. Har under hela börsnedgången köpt på mig mer andelar för att "nu är det ju så billigt nu måste det snart vända" .. bla bla typiskt fisk beteende. Man snittar ju ner sig hela tiden så det är ju allifall något positivt i det hela.

 

Började köpa andelar när OMXS30 låg runt 1000 och köpt ända ner till när OMXS30 låg runt 575. Snittkursen är runt 850.

 

Har satt in totalt ca 204,000:- på depån och har kvar 156,000:-

Har ungefär lika mycket till på pokersiter och bankkonton så om mina andelar i Avanza Zero skulle bli värdelösa så är jag inte bankrutt.

 

Min strategi är att försöka sätta in runt 15,000:- varje månad i Avanza Zero under en treårs period från och med nu. Är detta sunt eller dumt?

 

Man ska ju inte jaga förluster och man ska ju ta ett bra beslut varje gång man ska investera har jag ju fattat nu efter bland annat läst vad ni har skrivit. Men jag har ju absolut ingen aning om börsen ska upp, ner eller om allt går åt helvete.

 

Hur tror ni min strategi kommer att funka utifrån det här? Man blir ju lite rädd när du Djens pratar om att vi kanske ska ner till omxs30 till runt 300 innan allt är över. Ifos har jag inte tänkt och använda pengarna på flera år så jag har tid och vänta på att det ska gå upp. Men det kanske är lång ifrån det smartaste investeringsbeslutet? Eller är det smart och hedga mig med xact bear?

Du ska absolut inte hedga dig, nej. Att månadsspara avgiftsfritt i indexfond är det absolut bästa man kan göra som "know nothing". Förutsatt att man har förtroende för marknaden långsiktigt. Har man inte det, kan man köpa guld och shotguns. Men ingen kommer vilja köpa guld när marknaden ruttnar och fiatpengarna blir värdelösa heller iofs. Så det bästa vore nog att skaffa sig en självförsörjande gård med skyddsrum för användning när Bomben faller...

 

Nej, men saknar du kompetens men tror att marknaden långsiktigt går uppåt, så har du historien med dig ifall du investerar i index. Men tänk på att det kan gå upp emot 20 år (!) om du har otur och köper index på en topp. Att då månadsspara är smart så att man inte riskerar att träffa en topp med sin investering pga att man inte kan bedöma fundamentan i marknaden. Och att hedga med xact bear är ju idiotiskt om man över tid tror att marknaden går uppåt eftersom det då skadar ens ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En pullback är bara nyttigt, hade vi gått rätt upp idag så hade det varit dåligt, inte hållbart.

 

Bör vända uppåt runt S&P 860 som senast. Jag sätter iaf 860 som stoploss.

under 850 vore dock säkrast.

 

Börjat daytrada Dlinder?

 

Nej, swingtradat ett litet tag däremot. Någon till några dagars längd på affärerna. Gått mkt bra hittills, tajmade in de volatila bottendagarna utmärkt. Idag klev jag in alldeles för tidigt däremot, kanske bra att komma ner på jorden igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte hedga dig, nej. Att månadsspara avgiftsfritt i indexfond är det absolut bästa man kan göra som "know nothing". Förutsatt att man har förtroende för marknaden långsiktigt. Har man inte det, kan man köpa guld och shotguns. Men ingen kommer vilja köpa guld när marknaden ruttnar och fiatpengarna blir värdelösa heller iofs. Så det bästa vore nog att skaffa sig en självförsörjande gård med skyddsrum för användning när Bomben faller...

 

Nej, men saknar du kompetens men tror att marknaden långsiktigt går uppåt, så har du historien med dig ifall du investerar i index. Men tänk på att det kan gå upp emot 20 år (!) om du har otur och köper index på en topp. Att då månadsspara är smart så att man inte riskerar att träffa en topp med sin investering pga att man inte kan bedöma fundamentan i marknaden. Och att hedga med xact bear är ju idiotiskt om man över tid tror att marknaden går uppåt eftersom det då skadar ens ev.

 

håller med, sen bör man fördela sitt kapital så att man inte lägger allt i ett land t.ex avanza zero, utan gärna fördela mot andra länder/världsdelar/brancher..någon som vet några bra utländska indexfonder med låg eller ingen avgift, liknande avanza zero?

 

tål att tänka på angående långsiktighet:

 

"Backa drygt 100 år och föreställ dig att en placerare baserat på det som då var känt om ekonomisk styrka och naturtillgångar hade valt mellan Kina, Ryssland, Tyskland och USA. Vilket land skulle bli vinnare under 1900-talet? I två av fyra försvann aktiemarknaden helt på grund av revolutioner och i Tyskland förstördes ekonomin av hyperinflation och förluster i två världskrig. "

 

"En undersökning av Elroy Dimson, Paul Marsh och Mike Staunton vid London Business School har jämfört utvecklingen på 16 aktiemarknader som existerade oavbrutet under hela 1900-talet (då ingår alltså inte Kina och Ryssland). Bara fyra av dessa länder har inte upplevt 20-årsperioder med negativ real avkastning från aktier (alltså värdet inklusive utdelningar, men justerat för inflation).

 

På aktiemarknaderna i Frankrike, Japan, Spanien och Tyskland har investerare fått vänta mellan 50 och 60 år på att få en positiv avkastning. Värst är Belgien och Italien, som från en topp för aktiemarknaden i början av seklet haft en väntetid på 70 år innan aktier gav en positiv real avkastning. Även Sverige hade en lång period med dålig avkastning från aktier som startade år 1918, även om den svenska reala avkastningen inte var negativ lika länge (se ”62 dåliga år från aktier”, länk ovan till höger). "

 

 

http://www.morningstar.se/news/markets.asp?ArticleID=53202&validfrom=09/10/2007

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men företagen som är med i Avanza Zero är ju ganska globala, är det ändå nödvändigt att ha andra fonder än den om man ska placera i aktier och vill vara passiv?

 

EDIT:

Dom blå markerade företagen exporterar ju över hela världen. Dom lär ju påverkas av globala förändringar. Både positiva och negativa.

 

[color="Blue"]Swedish Match[/color] tobacco
[color="Blue"]SSAB[/color] steel
[color="blue"]AstraZeneca[/color] pharmaceuticals
[color="blue"]SCA[/color] paper products
[color="blue"]Lundin Petroleum[/color] oil and gas exploration and production
Investor multi-sector holdings
Tele2 integrated telecommunication services
TeliaSonera integrated telecommunication services
[color="blue"]Vostok Gas[/color] integrated oil and gas
[color="blue"]Atlas Copco[/color] industrial machinery
[color="blue"]SKF[/color] industrial machinery
[color="blue"]Alfa Laval [/color]industrial machinery
[color="blue"]Atlas Copco [/color] industrial machinery 
[color="blue"]ABB[/color] industrial machinery
[color="blue"]Sandvik[/color] industrial machinery
[color="blue"]Electrolux[/color] household appliances
[color="blue"]Boliden[/color] diversified metals and mining
Securitas diversified commercial and professional services
Swedbank diversified banks
SEB diversified banks
Svenska Handelsbanken diversified banks
Nordea diversified banks
[color="blue"]SCANIA[/color] construction and farm machinery; heavy trucks
[color="blue"]Volvo Group[/color] construction and farm machinery; heavy trucks
Skanska construction and engineering
[color="blue"]Nokia[/color] communications equipment
[color="blue"]Ericsson[/color] communications equipment
[color="blue"]Assa Abloy[/color] building products 
[color="blue"]Hennes & Mauritz[/color] apparel retail
Eniro advertising

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska göra så här med min portfölj.

Jag ska följa det här rådet och samtidigt djens råd.

 

Bestäm en fördelning mellan aktiefond (helst indexfond med låga avgifter) och en räntefond, exempelvis 70% aktier och 30 % räntor. Gör sedan löpande insättningar med denna fördelning. Två gånger per viktar du om portföljen så att fördelningen 70% / 30% upprätthålls. Därigenom kommer du automatiskt sälja aktier när de är dyra och köpa dem när de är billiga. Avkastningen blir betydligt bättre och slår troligen de flesta hedge- och blandfonder med minimal arbetsinsats och utan kunskap om aktier.

 

Jag har ju köpt Avanza Zero för 204,000. Isåfall ska jag ha 70% aktier och 30% i räntepapper vilket innebär att jag behöver 87,428 i räntepapper.

 

Just nu är min depå värd 156,842. Vi säger att börsen kommer att gå ner ytterligare 20% innan allt är färdigt för den här gången. Då kommer jag ha 125,473 kvar. Då blir det en 59%/41% på aktier och ränte. Då säljer jag av 11% räntepapper och köper aktier för dom för att komma tillbaka till 70%/30%. Om börsen fortsätter att gå ner ytterligare så säljer jag av ytterligare av räntepapprena. Däremot om börsen går uppåt kan jag ju sälja av aktierna och "ta hem" vinster och stoppa i räntepapprena. Samtidigt månadspar jag varje månad, 100% ränta tills jag har fått ihop räntepapprerna eller tills börsen bottnar. Därefter månadsparar jag 70%/30%. Det känns som en ganska bra passiv strategi.

 

Men då är frågan hur ofta ska man vikta om portföljen? Han skriver ju två gånger per år. Men vad spelar det för roll om man gör det varje dag, en gång i månaden eller en gång om året. Vad får det för konsekvenser beroende på hur ofta man viktar om?

 

Förhoppningsviss har jag fått ihop dom 87,428 i räntepapper tills börsen ev går ner nästa år. Då blir det ju perfekt tillfälle att vikta om portföljen. Går börsen inte ner så spelar det heller inte så stor roll. Då har jag ju kvar värdet på dom aktier jag redan har vilket också är bra.

 

Ja tiden får utvisa vad som händer. Ska blir spännande och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är den enda boken jag äger om aktiehandel. Har någon läst den av er ?.

Vad tyckte ni om den i sådant fall.

 

http://aktiespararna.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163092395

 

 

Det var visserligen 5-6 år sedan jag läste den kanske 7 år sedan. Handlade en del då under IT- kraschen. Fick lära mig lite då om att vara med om en nedgång, vilket jag känner mig hantera bättre nu , rent rutinmässigt tänkande samt psykologi. För stora risker tar jag fortfarande, men gamble is my middle name. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått till banken och lånat x antal tusen, och på måndag är det dags att inhandla sig en aktieportfölj (Volvo, Trelleborg, ABB, Ericsson, Entraction + lite fonder). Nog kan det gå marginellt ner lite till, men mycket tyder på att det är superläge att köpa nu. 10-15% upp före nyår och 30% upp januari-april 2009. Det är när det ser som värst ut börsen vänder och det är nu under november månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått till banken och lånat x antal tusen, och på måndag är det dags att inhandla sig en aktieportfölj (Volvo, Trelleborg, ABB, Ericsson, Entraction + lite fonder). Nog kan det gå marginellt ner lite till, men mycket tyder på att det är superläge att köpa nu. 10-15% upp före nyår och 30% upp januari-april 2009. Det är när det ser som värst ut börsen vänder och det är nu under november månad.

 

Du kommer känna dig duktig ett tag framöver för att sedan gråta över det här inlägget när vi går in i våg 5 nedåt under 2009.8-):-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg förresten Zyr.

 

Jag ska synda lite nu och lägga in en bild från DIs börssnack.

Ifrån "finimej" som jag tycker verkar vara duktig.

 

http://borssnack.di.se/diseconf/forum/showImage.aspx?image=8C5C4FB1-A147-493D-9511-FBA3F3838206.PNG

 

Bullish indikatorer här med, och man börjar märka lite att folk är:

"Det verkar som det ska upp, men jag tar hem vinster lite då och då..ändå".

 

Hedgefondernas utförsäljningar och oundvikliga krascher är det som kommer att sänka mycket nu tror jag. Fonder, månadstillfixningar, shortcoverings etc tror jag dock kommer trumfa ett tag .

 

Någon gång börjar ju folk också bli trötta på att sälja, att aktierna byter händer till starkare ägare. Jag tror det kan börja hända lite just nu och jag tycker det är bra att US gick ner på slutet igår även om jag sitter i långa positioner. Jag förväntar mig en uppdag på måndag. Mina förväntningar ligger på att råvaror/material kommer outperforma och svenska börsen underperforma då de första gynnas av svag dollar och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla skickliga!

 

Är ganska ny på investeringar och tänkte investera nu i dessa tider - gamla investeringar har gått åt pipan hehe :)

 

Tänkte placera enligt följande:

- 40% Svenska Large Cap Aktier (verkstad, bank, bil)

- 10% Indexfond Sverige: Avanza Zero

- 15% Indexfond USA: Swedbank Robur Indexfond Usa

- 10% USA fonder (mix värde och växande): ABN AMRO US Opportunities + BlackRock US Basic Value A2 USD (Ack)

- 10% Tillväxtmarknader (globalt troligen): kanske Danske Invest Global Emergin Markets

- 15% XACT Bull

 

Detta blir

40% Aktier, 60% Fonder

65% Sverige, 25% USA, 10% Tillväxtmarknader

 

* Tänkte mig långsiktigt sparande och satsa all cash för tillfället då läget är gott

* Vill inte gambla allt för hårt

* Procentsatserna är hur stor procent av mitt kapital jag tänkte satsa på de olika

 

* Aktier jag har: H&M, Investor, Ericsson och Nokia aktier (+ lite SAAB, Telia, Kinnevik och Tele2)

* Fonder som jag har: Avanza Zero, Ryssland, Asien, Kina, Småbolag sverige, Teknologi, USA

 

1. Hur är min fördelning mellan aktier/fonder?

 

2. Hur är min fördelning mellan marknader?

 

3. När investera?

 

4. Hur många köptillfällen ska jag sprida det på?

 

5. Blir det för stort fokus på svenska marknaden?

 

6. Har de aktiva fonderna för dyra förvaltningsavgifter för att satsas på

överhuvud taget? (är rädd att det är så - alla är ju över 1,5% årligen)

 

7. Hedgefonder, är det något att tänka på? (Superfund A och B har ju gått som skållade troll

men avgifterna verkar hutlösa)

 

8. Aktier jag tänkte mig är stabila företag:

Alfa Laval, Volvo, SSAB, Atlas Copco, SKF, Någon bank, Sandvik

+ lite mer chansartade Boliden, Saab, Latour, ACAP

 

Är det någon som verkar skräp eller har jag missat någon kanonaktie?

 

9. Är XACT Bull bra att satsa på i detta läge?

 

10. Har jag missat något spännande att investera i?

 

 

All hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...