Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

Jag hoppas fortfarande på OMXS30 620-623... lite för envis på sistone.

 

Kan vara rätt. Jag var lite grumpy och seg för några timmar sen. Ska ta en lång promenad och fundera, behöver inte vara fel. Terminerna kan ofta ge falska utbrott på mornarna och resultera i stora uppdagar istället. Lite konsolidering under dagen följt av uppgång på slutet vore mitt absoluta favoritscenario i US.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej alla skickliga!

10. Har jag missat något spännande att investera i?

 

All hjälp uppskattas!

 

Ja det har du! Lägg lite små chansposter i små företag med stor potential, kan betala av sig och är nog mkt EV+ men visst, ganska stor risk så bara små poster i dessa imo

 

Kolla upp Karo bio, Biosensor och Epicept t.ex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har du! Lägg lite små chansposter i små företag med stor potential, kan betala av sig och är nog mkt EV+ men visst, ganska stor risk så bara små poster i dessa imo

 

Kolla upp Karo bio, Biosensor och Epicept t.ex

 

Är du biomedicinsk analytiker eller hur bedömer du potentialen mot kostnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara rätt. Jag var lite grumpy och seg för några timmar sen. Ska ta en lång promenad och fundera, behöver inte vara fel. Terminerna kan ofta ge falska utbrott på mornarna och resultera i stora uppdagar istället. Lite konsolidering under dagen följt av uppgång på slutet vore mitt absoluta favoritscenario i US.

 

Jo, på amerikansk nattetid styrs ju mest terminerna av europa ändå så jag antar att det kan vara förrädiskt.

 

Strax över 865 nu, men det är volatilt som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza har ett nyhetsbrev som man kan få för 39:- i månaden med TA-Analyser.

 

"Teknisk analys med köp- och säljsignaler för alla aktier

Du får dagliga rekommendationer med köp- eller säljsignaler för alla aktier på Stockholmsbörsen och NGM. Med hjälp av teknisk analys görs en rad beräkningar som visar hur du bör agera."

 

Låter ju intressant.

Har någon testat eller har någon synpunkt?

 

http://www.avanza.se/aza/nyheteranalyser/signallistan/abonnera.jsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, sen bör man fördela sitt kapital så att man inte lägger allt i ett land t.ex avanza zero, utan gärna fördela mot andra länder/världsdelar/brancher..någon som vet några bra utländska indexfonder med låg eller ingen avgift, liknande avanza zero?

 

tål att tänka på angående långsiktighet:

 

"Backa drygt 100 år och föreställ dig att en placerare baserat på det som då var känt om ekonomisk styrka och naturtillgångar hade valt mellan Kina, Ryssland, Tyskland och USA. Vilket land skulle bli vinnare under 1900-talet? I två av fyra försvann aktiemarknaden helt på grund av revolutioner och i Tyskland förstördes ekonomin av hyperinflation och förluster i två världskrig. "

 

"En undersökning av Elroy Dimson, Paul Marsh och Mike Staunton vid London Business School har jämfört utvecklingen på 16 aktiemarknader som existerade oavbrutet under hela 1900-talet (då ingår alltså inte Kina och Ryssland). Bara fyra av dessa länder har inte upplevt 20-årsperioder med negativ real avkastning från aktier (alltså värdet inklusive utdelningar, men justerat för inflation).

 

På aktiemarknaderna i Frankrike, Japan, Spanien och Tyskland har investerare fått vänta mellan 50 och 60 år på att få en positiv avkastning. Värst är Belgien och Italien, som från en topp för aktiemarknaden i början av seklet haft en väntetid på 70 år innan aktier gav en positiv real avkastning. Även Sverige hade en lång period med dålig avkastning från aktier som startade år 1918, även om den svenska reala avkastningen inte var negativ lika länge (se ”62 dåliga år från aktier”, länk ovan till höger). "

 

 

http://www.morningstar.se/news/markets.asp?ArticleID=53202&validfrom=09/10/2007

 

 

PerfTable001.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite semi OT:

 

Betway har tydligen ett odds på

 

Kommer Euron att kosta mer än 10 SEK den 1 december 2008?

Ja - 3.00

 

EUR/SEK ligger i 10,1731 senast så jag undrar om nån vet maxinsats?.

 

I min värld kan man sko sig rätt bra genom att hedga upp sig om maxbet inte är nån sketen hunka liksom? Framförallt då jag tror SEKen kommer att performa rätt svagt närmaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej verkligen inte...

 

http://www.redeye.se/medlemsanalys/24905

 

Edit: och poängen var inte att man ska satsa på bio utan att det ÄR bra EV med små företag, men stor risk...

 

Är det alltid bra EV med små företag? Det låter helt orimligt.

 

Personligen håller jag mig ifrån "småspararfavoriter" som Karo och Epicept, eftersom kursen i de allra flesta fall ligger över risk/reward-jämvikten pga forumhaussningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid bra EV med små företag? Det låter helt orimligt.

 

Personligen håller jag mig ifrån "småspararfavoriter" som Karo och Epicept, eftersom kursen i de allra flesta fall ligger över risk/reward-jämvikten pga forumhaussningen.

 

Inte alltid men generellt jämfört med stora företag, mycket större potential..

 

Edit: men även större risk för KK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alltid men generellt jämfört med stora företag, mycket större potential..

 

Edit: men även större risk för KK

 

Ett tips: Läs på om Expected Value innan du använder det som om du visste något.

 

Det du menar/borde mena är bara att små företag har generellt högre betavärde, det vill säga högre varians. Kursrörelserna är alltså större jämfört med index, både uppåt och nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips: Läs på om Expected Value innan du använder det som om du visste något.

 

Det du menar/borde mena är bara att små företag har generellt högre betavärde, det vill säga högre varians. Kursrörelserna är alltså större jämfört med index, både uppåt och nedåt.

 

Jo precis, och om man antar att du har en edge så kommer du då tjäna mer på små företag... dvs större EV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

620 brutet, 840 brutet i terminer, adv/decline pekar mot snar botten men nedgång idag. Varning för att det kan gå riktigt riktigt snabbt om inte 836-840 håller.

 

Jag ger iaf upp och har lagt mig likvid förutom mitt långsiktiga lilla pearlinnehav.

Satte in ett negativt spreadbet nu när terminen kom upp till 849,9 på HP rapporten, stoplossen sitter på 855. Men eftersom utbrott ned på terminerna generellt är falska så sitter den nog ganska löst.

 

Men vi hoppas på att US slutar -7% under extremt hög volym idag, då tjänar jag pengar och vi kan nog få en botten.

 

Jo precis, och om man antar att du har en edge så kommer du då tjäna mer på små företag... dvs större EV

 

Aktier som haussas på BS och VCW är till 99% torskaktier som man ska hålla sig borta ifrån. Småbolag är dock bra investeringar i början och slutet av högkonjunkturer, fast då ska man ändå hålla sig borta från skitbolagen på BS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktier som haussas på BS och VCW är till 99% torskaktier som man ska hålla sig borta ifrån. Småbolag är dock bra investeringar i början och slutet av högkonjunkturer, fast då ska man ändå hålla sig borta från skitbolagen på BS.

 

Jasså ok, ska ha det i bakhuvudet. Antar att det beror på det som dlinder skrev om risk/reward. När man tänker lite på det så tror jag det största felet folk gör är att dom undervärderderar risken...

 

Ser för övrigt riktigt bra ut inför morgondagen, dow verkar gå fint och 620 höll..

 

btw nån som vet vad som hände med WSIB sista minuten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kinkigt läge just nu, balanserar mellan misär och rekyl känns det som. Låg volym är det med.

 

Har sålt allt just nu. För ostadigt väder =). Lyckades trada någolunda bra idag med, så jag tar förlustan i bull just nu. Kanske kan snappa den lägre ner om en stund om suget finns för trading i aktien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill köpa i en räntefond. Vilken ska jag välja? Har pengarna på avanza och avvaktar på att köpa in mig 100% i avanza zero när den långa trenden är stigande.

 

Tjena,

 

Jag har valt fyra räntefonder. Bättre och ha flera än en för att sprida riskerna. Även om det är väldigt låg risk med räntefonder kan ju dom underliggande obligationerna blir värdelösa om utgivaren går i konkurs.

Jag valde två korta och två långa räntefonder. I varje alternativ valde jag den billigaste fonden samt den fonden som har gått bäst.

 

Men det viktigaste är att du köper räntefonderna i din kapitalförsäkring. Anledningen är att om du säljer av fonderna innan 2008-12-31 så slipper du betala skatt på innehavet.

Efter 2009-01-01 kan du köpa tillbaka dom. Då får du en långt bättre avkasting på dina pengar än om du har dom på vilket bankkonto som helst. Där försvinner ju 30% av räntan i skatt. Om vi räknar med 4% ränta per år inklusive ev utdelning motsvarar det en bankränta på 5.71% vilket inte är helt lätt att få i dag om man inte binder upp pengarna. Den enda banken som erbjuder 5.70% är mig veterligen bluestep. Vet dock inte vad villkoren är.

 

Långa:

Öhman Obligationsfond 0.12% avgift billigast

 

Alfred Berg Obligationsfond Plus 0,50% avgift men gått bäst

 

Korta:

Spiltan Räntefond 0,10% avgift billigast

 

Danske Invest Sverige Likviditet 0,30% avgift men gått bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag har valt fyra räntefonder. Bättre och ha flera än en för att sprida riskerna. Även om det är väldigt låg risk med räntefonder kan ju dom underliggande obligationerna blir värdelösa om utgivaren går i konkurs.

Jag valde två korta och två långa räntefonder. I varje alternativ valde jag den billigaste fonden samt den fonden som har gått bäst.

 

Men det viktigaste är att du köper räntefonderna i din kapitalförsäkring. Anledningen är att om du säljer av fonderna innan 2008-12-31 så slipper du betala skatt på innehavet.

Efter 2009-01-01 kan du köpa tillbaka dom. Då får du en långt bättre avkasting på dina pengar än om du har dom på vilket bankkonto som helst. Där försvinner ju 30% av räntan i skatt. Om vi räknar med 4% ränta per år inklusive ev utdelning motsvarar det en bankränta på 5.71% vilket inte är helt lätt att få i dag om man inte binder upp pengarna. Den enda banken som erbjuder 5.70% är mig veterligen bluestep. Vet dock inte vad villkoren är.

 

Långa:

Öhman Obligationsfond 0.12% avgift billigast

 

Alfred Berg Obligationsfond Plus 0,50% avgift men gått bäst

 

Korta:

Spiltan Räntefond 0,10% avgift billigast

 

Danske Invest Sverige Likviditet 0,30% avgift men gått bäst

 

Får du verkligen ränta för den månad du säljer av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...