Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ta inte för allvarligt på råvarubullarna, de har haft fel förr och tenderar att bli lite konspiratoriska och enkelriktade i sitt tänkande...

 

Jag tror det också, sanningen ligger nog någonstans mittemellan icketro och tro på PO.

 

Intressant utveckling idag. Ser ut som vi går mot nya lows i US. Dock tror jag fortfarande på en snar bounce innan dess. Morgondagen bör öppna ~på dagslägsta tror jag och gå sidledes mestadelen av dagen. Och återigen har jag sålt mina björnar för tidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något gloslexikon man kan titta på så man föstår vad som sägs? :rolleyes:

 

Det finns olika "aktier" (som egentligen är en sorts fonder med extra hävstång på olika sätt, med hjälp av olika derivat, som i princip beter sig som börsen i stort men med en faktor 1.5)

 

Bull = tjur = "tjurrsuning" - exempelvis pappret Exct Bull - går börsen upp 1% så går detta papper upp cirka 1.5%.

 

Bear = björn - Eexempelvis pappret Exct Bear som är motsatsen till Bull - går börsen ned 1% så går detta papper upp cirka 1.5%.

 

Så du behöver med dessa papper inte köpa specifika aktier om du tror på upp eller nedgång, du köper helt enkelt en knippe aktier och andra derivat på detta sätt. Passar utmärkt för daytrading.

 

 

 

Inte vad jag vet, kan skriva ett nån dag om jag orkar

Nytt försök med bullar iaf, som säljs på måndag eller S&P under 850.

 

Så vad djens menar när han skriver så här är att han köper något papper (troligen på USA-börsen i och med att han snackar om S&P), men kan även vara Exct Bull som sagt, för att han tror att börsen kommer att gå upp under morgondagen. Han kränger av dom på måndag - men han har även en stopploss om ett index som heter S&P (Standard & Poor?) skulle gå under 550 (ligger just nu på 852).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika "aktier" (som egentligen är en sorts fonder med extra hävstång på olika sätt, med hjälp av olika derivat, som i princip beter sig som börsen i stort men med en faktor 1.5)

 

Bull = tjur = "tjurrsuning" - exempelvis pappret Exct Bull - går börsen upp 1% så går detta papper upp cirka 1.5%.

 

Bear = björn - Eexempelvis pappret Exct Bear som är motsatsen till Bull - går börsen ned 1% så går detta papper upp cirka 1.5%.

 

Så du behöver med dessa papper inte köpa specifika aktier om du tror på upp eller nedgång, du köper helt enkelt en knippe aktier och andra derivat på detta sätt. Passar utmärkt för daytrading.

 

 

 

 

 

Så vad djens menar när han skriver så här är att han köper något papper (troligen på USA-börsen i och med att han snackar om S&P), men kan även vara Exct Bull som sagt, för att han tror att börsen kommer att gå upp under morgondagen. Han kränger av dom på måndag - men han har även en stopploss om ett index som heter S&P (Standard & Poor?) skulle gå under 550 (ligger just nu på 852).

 

Aha, tack. Finns det någon sida som förklarar lite mer angående bullar och björnar? Googlade lite men hittade inget relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grattis, det blir roligt.

Antar att det inte kändes så bra vid sjusnåret :roll:

helt sjuk turnaround på dow

 

Nej, men jag var hedgad med spreadbets som låg 80k sek+ ett tag och slutade på minus. jag själv trodde på utbrott nedåt och hade lite ångest över depån :-(

 

Bullish fakta:

 

Nu var det faktiskt en keyreversalday (eller Dlinder?) Lower low och stängning på higher high (eller iaf tangering).

Samt trippelbotten/ omvänd HS formation beroende på hur man ser det, högre volym än vanligt.

Extremt dystert sentiment.

adv/dec indikerar botten (temporär).

Möjlig dubbeltopp i dollarn.

90%+ upside day.

Mötet i helgen kan säkert orsaka fyrverkerier i form av statliga interventioner = Troligtvis mycket shortcovering imorgon = +imorrn igen.

 

Allt är faktiskt upplagt för ett rejält bearmarketrally.

Vi går nog till 950-960 på S&P iaf. Men med dagens action tror jag nästan på att vi kan gå högre. Det kändes mer som 5(3) än slutet på en ABC korrektion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bearish case:

 

Trenden är fortfarande nedåt i långa loppet.

bredden var ändå hyggligt svag, oljebolagen var väldigt stor del av uppgången.

Vi har ju varit här innan och varje sån här uppgång har varit bra läge att gå kort, eller hur?

Fundamenta i marknaden är verkligen urusel.

 

Sammanfattningsvis: Fortfarande svårt att säga , handla med begränsad exponering och kom ihåg att det viktigaste är att inte förlora pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag var hedgad med spreadbets som låg 80k sek+ ett tag och slutade på minus. jag själv trodde på utbrott nedåt och hade lite ångest över depån :-(

 

Bullish fakta:

 

Nu var det faktiskt en keyreversalday (eller Dlinder?) Lower low och stängning på higher high (eller iaf tangering).

Samt trippelbotten/ omvänd HS formation beroende på hur man ser det, högre volym än vanligt.

Extremt dystert sentiment.

adv/dec indikerar botten (temporär).

Möjlig dubbeltopp i dollarn.

90%+ upside day.

Mötet i helgen kan säkert orsaka fyrverkerier i form av statliga interventioner = Troligtvis mycket shortcovering imorgon = +imorrn igen.

 

Allt är faktiskt upplagt för ett rejält bearmarketrally.

Vi går nog till 950-960 på S&P iaf. Men med dagens action tror jag nästan på att vi kan gå högre. Det kändes mer som 5(3) än slutet på en ABC korrektion.

 

Hehe, japp, jag skulle säga att vi fick en hård KR igår :)

 

Visst puritaner vill tydligen att öppning ska gappa nedåt (under gårdagens stängning) också, vilket inte skedde. Men detta var bra nog för mig. Köpt Bull idag och förväntar mig stigande kurser på lite sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, japp, jag skulle säga att vi fick en hård KR igår :)

 

Visst puritaner vill tydligen att öppning ska gappa nedåt (under gårdagens stängning) också, vilket inte skedde. Men detta var bra nog för mig. Köpt Bull idag och förväntar mig stigande kurser på lite sikt.

 

Man ska väl egentligen vara mer noga med det där än jag var så i efterhand var det bra du sa åt mig. En "Shooting star" skulle varit rätt benämning.

US terminen gap:ade faktiskt ner i öppningen idag som du sa,908-900 bara dock.

 

Jag tror det kan bli en "Hemsk" uppgång som kommer pågå tills en väldigt massa personer som ligger kort fått sig en rejäl käftsmäll. Analogt med Januari-mars tidigare iår. Vi skulle ligga runt marsbottnen just nu i så fall.

 

(Okej, nu kör vi ett test för att försöka få alla att hänga med i OlaStyle eftersom han förklarade det bra på förra sidan :)

 

Gå in på ett dagsdiagram för indexet S&P500 i usa. 27 oktober tycker jag är analogt med 21 januari, jämför de dagarna. Beteendet uppåt var likadant följande veckorna som vi hade nu. Precis rakt upp trots hemsk makrodata.

Vände tvärt runt 1400 som var starkt motstånd.

 

Sen gick vi ner till samma nivå 17de mars. Och fick sedan ett jätterally dagen efter, det är starkare beteende att få det på samma dag dock.

Efter detta så var det 2,5 väldigt svängiga månader som pekade uppåt och som mycket var blankare som täckte sina positioner. Vi toppade runt 200 dagars glidande medelvärde 19 maj.

 

Ska man gå enligt den här analogin så skulle vi alltså kunna ha rally till ~1250, dvs ~25% upp och ändå skulle trenden nedåt vara intakt! Jag tvivlar starkt på att vi kommer dit, men hursomhelst: Vi ska ner mer innan detta är över.

 

Första stoppet: 950-960, om det går över där, väntar en snabb och våldsam uppgång till ~1000. Över 1000 skulle jag vilja säga att nästa hårda motstånd ligger runt 1100-1120. Och går vi dit så är det björnar med belåning som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten ni kanske kan ge mig några kommenterar på min strategi jag har. Först lite grundfakta om mig.

 

Kan inget om börsen. Vill inte bli en daytrader. Kan inget om TA. Är 27 år. Vill bara att pengarna ska jobba för mig så att jag någon gång i framtiden slipper spela poker. Om jag ska lära mig daytrading seriöst så krävs det massa studier och tid som jag inte vill lägga ner. Då lägger jag hellre ner den tiden på att spela poker där jag allifall tror mig har en edge.

 

Har gått på myten om att börsen alltid är en bra investeringsform om man satsar för minst 5 år. Vilket inte stämmer. Började köpa Avanza Zero i Mars i år. Har under hela börsnedgången köpt på mig mer andelar för att "nu är det ju så billigt nu måste det snart vända" .. bla bla typiskt fisk beteende. Man snittar ju ner sig hela tiden så det är ju allifall något positivt i det hela.

 

Började köpa andelar när OMXS30 låg runt 1000 och köpt ända ner till när OMXS30 låg runt 575. Snittkursen är runt 850.

 

Har satt in totalt ca 204,000:- på depån och har kvar 156,000:-

Har ungefär lika mycket till på pokersiter och bankkonton så om mina andelar i Avanza Zero skulle bli värdelösa så är jag inte bankrutt.

 

Min strategi är att försöka sätta in runt 15,000:- varje månad i Avanza Zero under en treårs period från och med nu. Är detta sunt eller dumt?

 

Man ska ju inte jaga förluster och man ska ju ta ett bra beslut varje gång man ska investera har jag ju fattat nu efter bland annat läst vad ni har skrivit. Men jag har ju absolut ingen aning om börsen ska upp, ner eller om allt går åt helvete.

 

Hur tror ni min strategi kommer att funka utifrån det här? Man blir ju lite rädd när du Djens pratar om att vi kanske ska ner till omxs30 till runt 300 innan allt är över. Ifos har jag inte tänkt och använda pengarna på flera år så jag har tid och vänta på att det ska gå upp. Men det kanske är lång ifrån det smartaste investeringsbeslutet? Eller är det smart och hedga mig med xact bear?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...