Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Nordic Chef Explores Backyard

 

Noma's Shrimp and Sea Urchin Powder

 

Blev väldigt sugen på att äta där nu, och jag ska nog boka bord när jag kommer hem till Sverige i januari. Vet du hur lång tid man måste boka innan? Hur mycket kostar det för två personer inklusive vin?

 

är rätt högt tryck på platserna, minns inte riktigt, men räkna med 3-6månader och kanske att du får ringa ett antal gånger. efter att de blev utnämnda till världens bästa restaurang 2010 har det blivit svårt att få bord. ca 4-6k för 2pers beroende på hur mycket vin man ska ha. kolla in:

http://foodsnobblog.wordpress.com/2009/06/20/noma-copenhagen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var och käkade på m^2 igen, riktigt god mat. dalsjöforskött i sotad purjolök var en ny smaksensation. imo göteborgs prisvärdaste finare mat.

 

 

vi österrikare är rätt trötta på att ha rätt. på tiden att någon lyssnar på oss och slutar spendera arbetarklassens pengar på massa skit som inte har någon effekt och att vi låter marknaden göra riktiga kalkyler utan att någon centralbank sätter priserna. tvivlar på att österrikiska skolan kommer gå mainstream, den gynnar ju inte den politiska överklassen och den offantliga sektorn som idag har rätt stark maktposition :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken modell är det du har som visningbild på fejjan? Sjukt sugen på sådana, funkar dom ute när de är lite kallt samt ha inne på gymmet tror du?

 

bytte avatar här också nu. är VFF bikila i avatarblå.

Vibram%20FiveFingers%20BIKILA%20Sky%20Blue%20-%20Yellow%20-%20Grey.jpg

 

köpes med fördel härifrån:

http://www.vibramfivefingers.it/eng/bikila.aspx

 

nog lite kalla för vinterlöpning. dels slutar de rätt tidigt, dels är de rätt tighta så sämre blodcirkulation. nöten för gymmet imo, hört en del pokerspelare som bara har dem för gym som älskar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Äh, jag rekommenderar min polare Ramans bok i så fall.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Raman_Mehrzad

 

Mehrzad has been praised for “Medical student of the year” three times (2005, 2006 and 2008) and held an average exam score of 90-95% on all of his medical exams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en typ hälften av alla i gymnasiet MVG i allt nuförtiden?

 

hörde någon siffra på att antalet med 20.0 har ökat med en faktor 8x samtidigt som våra resultat i internationella jämförelser faller rejält jämfört med tidigare generationer. ska väl ändras till A-F igen. gah, hur svårt ska det vara? 0-100 med nationellt prov i samtliga kärnämnen och skippa betygsättning i de andra imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag rekommenderar min polare Ramans bok i så fall.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Raman_Mehrzad

 

Mehrzad has been praised for “Medical student of the year” three times (2005, 2006 and 2008) and held an average exam score of 90-95% on all of his medical exams.

 

Jag har läst den och var tbh inte speciellt imponerad. Den handlade mycket om att lägga ner tid och det är ju precis vad man inte vill göra. Jag har inte gått svenska gymnasiet, men det känns inte som att det svåra är att få toppbetyg, utan att få det utan att anstränga sig speciellt mycket.

Kan påpeka att jag inte själv gick ut med motsvarande 20,0.

 

Edit:

 

hörde någon siffra på att antalet med 20.0 har ökat med en faktor 8x samtidigt som våra resultat i internationella jämförelser faller rejält jämfört med tidigare generationer. ska väl ändras till A-F igen. gah, hur svårt ska det vara? 0-100 med nationellt prov i samtliga kärnämnen och skippa betygsättning i de andra imo.

 

Inte allt för långt från det finska systemet. Där får man betyg i alla olika kurser (minst 75 st), men de söker man inte in på. Tror reglerna var sådana att man inte får få underkänt i två kurser efter varandra i samma ämne. Betygen var väl mest så att eleverna skulle gå på lektioner.

Sista året skriver man minst 4 studentexamensprov som är nationella. Tror att modersmål var det enda obligatoriska. När man söker vidare så är det oftast dels inträdesförhör och dels studentprov.

 

Hittade en länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Studentexamen#Finland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den och var tbh inte speciellt imponerad. Den handlade mycket om att lägga ner tid och det är ju precis vad man inte vill göra. Jag har inte gått svenska gymnasiet, men det känns inte som att det svåra är att få toppbetyg, utan att få det utan att anstränga sig speciellt mycket.

Kan påpeka att jag inte själv gick ut med motsvarande 20,0.

 

får väl dela upp frågan i olika betygsnivåer:

20.0: i min klass gick ca 10pers ut med 20.0, hemligheten är att få mvg i alla ämnen man inte får räkna bort... de flesta ämnen kan man forcera mvg i, som matte, engelska, kemi etc men i bild, musik etc kräver det att man antingen har talang, erfarenhet eller gör det som krävs. sedan får man inte klanta sig och råka få vg i religion eller dylikt, 20.0 handlar mycket om att undvika farorna för att klanta sig och råka få VG i något skitämne. finns bra strategier jag gärna utvecklar för enskiljda ämnen och generalla strategier för att få bra betyg.

 

15.0->19.99: få bra betyg handlar om att

1. lära sig saker man kanske har nytta av

2. prestera bra på prov

3. få läraren att sätta bra betyg på en

 

finns givetvis bra strategier för dessa, tycker boken jag länkade var ovanligt bra på beskriva 3an. hade helt klart bättre strategier än jag hade, mer förfinade.

 

få godkänt 10.0->15 handlar mest om att inte fucka upp, inte ha dålig attityd och att iaf anstränga sig lite på lektionerna. ligger man efter får man slita ikapp men de flesta bör klara det bara genom att inte vara kriminella, inte vara ohyfsade och att lite halvt aktivt lyssna på läraren ibland iaf.

 

 

 

tror de flesta som vill få 20.0 men inte lyckas med det brister i att de inte har viljan att göra det som krävs. de kan ha viljan att få 20.0, men de är inte beredda att göra vissa saker. t ex pröva nya inlärningsätt, lyssna på nörden i klassen, erkänna sina brister, rationalisera inlärningen, rita upp strategier etc etc. som med allt i livet, vill man lyckas med något svårt måste man vara beredd att göra det som krävs.

 

även om man inte har viljan att ens få bra betyg finns det dock mycket man kan lära för att om inte få bra betyg iaf ha en trevlig tid eller få kunskaper man senare kan använda utan att få en mindre trevlig tid. känns som många knappt bryr sig om varken hur trevligt de har det, vilka betyg det får eller vad de lär sig. denna apatin är nog farligast, vårt välfärdssystem suddar ofta ut skillnaden mellan bra och dåliga resultat så folk slutar bry sig om vad de gör...

 

--

 

colting imponerar:

 

 

-

 

intressant artikel om nordkoreas militär:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?162240-Bluffer-s-Guide-North-Korea-strikes!-(2009)

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/11/24/north.korea.capability/index.html

 

läste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aegis_Combat_System

och blev fascinerad över bilderna och blev intresserad av modern krigsföring. har rätt dålig koll på hur krig skulle se ut idag, vilka vapen som finns, vilka strategier som finns, vad som vinner mot vad etc. finns det någon bra dokumentär om modern krigsföring?

 

häftigt, gissar sydkoreanerna är lite kåta på detta:

 

---

 

tänkte slänga in truecrypt på laptopen. aes gav 1GB/s, sitter en 256gb realssd och en i7 i den. bra eller anus med truecrypt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0-100 med nationellt prov i samtliga kärnämnen och skippa betygsättning i de andra imo.
0-100 är nog lite väl hög upplösning. Test får vara bra stora för att kunna skilja mellan 94 och 95 med någon precision alls. I den mån man faktiskt behöver skilja akademisk förmåga tydligare än i 10-20 steg så kan man ju göra riktade tester. Det är rätt brutalt att låta någon i 50:de percentilen göra delar av ett test som är till för att skilja mellan 99:de och 100:de percentilen, eftersom han i stort sett kommer få fel på allt.

 

Skulle tro att ett rent IQ-test kombinerat med ett test av förmågan att göra massor av meningslöst arbete man inte ser poängen med skulle vara en förbättring vad gäller att förutse ungdomars förväntade akademiska framgång jämfört med både högskoleprov och betyg. Det senare testet skulle då vara ett mått på inneboende flit och arbetsförmåga och vara designat för att tråkigt, meningslöst och själsdödande och sträcka sig över lång tid.

 

Jag tror inte vi kommer få, eller ens seriöst utvärdera, systemen vare sig du eller jag föreslår eftersom utfallen skulle gå emot ungefär alla jämlikhetsmål vi har. Dessutom har jag helt bortsett från andra poänger med skolan så som indoktrinering att underkasta sig samhällets normer och att vara ungdomsdagis, vilka är funktioner som antagligen är ungefär lika viktiga som att faktiskt ge användbar kunskap.

 

Vad jag märkt av studenter som maxar sina betyg är att de i väldigt stor utsträckning är a) någorlunda smarta, men inte jättesmarta, b) flitiga utav bara helvete och c) har väldigt stor auktoritetstro. Ju mer lärare sätter betyg ju mer vikt tror jag att b och c får.

 

Edit:

 

Min föredragna lösning skulle nog vara något i stil med att riva bort statlig inblandning från undervisning till till ett absolut minimum, och istället lägga det statliga krutet på att ge pålitliga testresultat som näringsliv och andra organisationer kan ta ställning till. Låter man människor själva finansiera sin utbildning så kommer de åtminstone i någon utsträckning på eget bevåg anstränga sig för att få vettiga mått på hur duktiga de är och självsortera sig efter begåvning i högre utsträckning.

 

Om inte den brutala marknadslösningen jag förespråkar så borde det iaf kunna vara fördelaktigt att dela upp undervisningsväsendet i forskning, undervisning och testning och låta dessa delar vara oberoende av varandra. Så elimineras iaf en del av incitamentsproblemen.

 

En stor del av problematiken som finns bakom betygshets, mm är ju för att utbildningar är "gratis" och det därför blir rationellt att satsa stenhårt på att kapa åt sig en del av värdet som andra står för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort gör en intressant reflektion som även jag upplever som sann, att dom som maxar sina betyg oftast inte är dom smartaste, utan dom är "nördigast" i pluggsynpunkt. Jag är själv en massiv geek, men har aldrig varit en pluggis, medans jag har haft ett ex som kanske inte var sådär toksmart (och enligt henne själv var långt efter mig ;)) men som ändå klarade sina 20.0 utan några som helst problem. Tror det kräver att man ser på det antingen som sitt livsmål, eller som ett sorts spel som dom verkligen, verkligen vill vinna. Jag känner dock ingen som fått 20.0 som inte gav upp mycket i "jakten", jag skulle iaf fortfarande inte (med rätt sunkiga betyg, och hindsight) velat sikta på 20.0, jag föredrar att ha haft det trevligt under gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åh fyfan, inte daterad artikel vad jag kunde se men blev förbannad.

http://svt.se/2.8403/1.128657/dubbelmoral_nar_sverige_stodjer_tobaksodling_030401

 

lol ja. ska man väl subventionera kan man ju iaf subventionera något bra. det är problemet med centralstyre, pengar går massa dåliga saker bara för att egenintressen mutar politikerna.

 

6delar på youtube:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort och heltok har flera vettiga argument men ni tar skola och utbildning på för stort allvar... Det stora målet för samhället är att alla ska må bra och ha det bra, även ni som verkar må bra av att se er som bättre än andra människor, antingen genom terapi eller illusion :)

 

hoho, vi tar skola på för stort allvar. tror inte majoriteten håller med...

 

den andra meningen är ju rätt intetsägande, vi anser ju att även om så vore målet så är politiken som förs rätt inneffektiv för det målet.

 

vad vill du har mål med betygssystemet? vi anser det ska ge en indikation på elevens kunskapsnivå och studieförmåga och förhoppningsvis sporra elever att få bättre kunskaper och studieförmåga? vad vill du? att ingen ska känna sämre än andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur starkt IQ-test korrelerar med hur bra man presterar på en riktigt arbetsplats. Social förmåga, uppfinningsrikedom, passion/driv är förmågor som förmodligen är viktigare ute i verkligheten än en persons IQ.

 

iq korrelerar väl med det där också? kanske inte 1.0, men positivt iaf...

 

edit, 0.2-0.6 verkar det vara med jobb..

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient#Job_performance

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk skola är imo ett skämt rakt igenom. De största felen tror jag är:

1. Lärarna har på tok för stort inflytande över betygen.

2. Svårighetsgraden anpassas inte nästan tillräckligt efter förmågan.

3. Man lär sig ytterst lite av vikt.

 

1) Har själv upplevt hur extremt stor vikt lärare lägger vid annat än kunskap. Första halvan av gymnasiet hade jag alla MVG och var en trevlig student med 100% närvaro, andra halvan (efter att ha flyttat 50mil och bytt gymnasium) var jag inte i närheten av lika trevlig (dock inte otrevlig, snarare anonym) och hade betydligt högre frånvaro. Fanns en mängd anledningar till denna förändring, lång historia kort hamnade jag i en mängd negativa spiraler och mådde sämre. Hursom vändes mina resultat från dag till natt. Ett väldigt tydligt exempel var i svenskan. Vi skulle skriva en uppsats inför nationella proven som skulle bedömmas med samma mall. Vi fick tillbaks uppsatsen med betyg i varje bedömningsområde och ett slutbetyg. Från att aldrig ha fått annat än MVG på min uppsatser fick jag plötsligt G, dessutom fick jag G i alla kategorier utom en, där jag fick IG. Skickade sedan samma uppsats till 5 andra lärare och bad dem bedöma den utifrån följande mall. (Min gamla lärare, en annan lärare jag var bekant med på min gamla skolare och tre lärare på min nuvarande skola). Till dem jag kände skrev jag att det var jag, till de tre andra var jag anonym och sa att det var ett projekt. Fick svar från 3 lärare, de två jag kände och en till. De jag kände gav uppsatsen nästan enbart MVG och slutbetyg MVG, den tredje läraren gav betydligt sämre betyg men slutbetyget MVG även om det vägde mot VG.

 

2) Alla bör stå inför likvärdiga utmaningar. Innan gymnasiet hade jag nog inte mött en enda utmaning. Allt var lätt. Det enda ämne som innehöll en utmaning var svenskan, där vår lärare hade sitt eget betygsystem. Han hade en 8gradig skala istället där högsta betyget hette "berömlig" och var ytterst sällsynt. Således blev dessa uppsatser de enda jag verkligen lade extra tid på, då jag verkligen ville få ett B. Jag utvecklades vädligt mycket mer i svenska än i de andra ämnena och lärde mig faktiskt någonting, dessutom blev svenska det roligaste teoretiska ämnet. Jag hade ett säkert MVG redan när jag började, precis som i de flesta andra ämnen, och hade inte den där extra utmaningen i ett B funnits hade jag varit lika slapp där som i övriga ämnen. "Varför anstränga sig mer än nödvändigt, jag får ändå MVG i slutänden". På motsatt sida finns det med största sannolikhet många som står inför för stora utmaningar och istället känner att det inte är värt att försöka, de kommer ändå inte klara det. Det kan inte vara så fruktansvärt svårt att se till att alla får en rimlig utmaning.

 

3) Nästan alla ämnen är uppbyggda på det sättet att man råpluggar ett ämne en kort tid för att sedan skriva ett prov. Två veckor efter provet skulle nog de flesta skriva 50% sämre på samma prov. Man pluggar inte för kunskap utan för att klara ett prov. Ett stort fel imo. Mycket ligger i att eleverna inte har något eget intresse i vad de läser, utan läser för att de måste, för att få betyg. Tror skolan hade blivit mycket bättre om den redan tidigt blev mycket mer valfri. Läser man något man tycker är intressant så lär man sig också mycket mer.

Dessutom så bör man lära sig mycket mer som är av nytta i livet. Kostlära, genusvetenskap, studieteknik, psykologi bakom lycka/självförtroende, hur man hanterar konflikter etc etc.

 

Ett bra TED-talk om utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...