Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

http://www.iglhrc.org/cgi-bin/iowa/article/pressroom/pressrelease/1257.html

 

The United Nations has removed a plea for lesbians, gays and bisexuals not to be executed in a narrow vote.

 

 

For the last 10 years sexual orientation has been included in a list of discriminatory grounds for executions – gay rights activists say the vote to remove that listing is “dangerous and disturbing.”

 

But now sexual orientation has been taken out of the list. The amendment was supported by Benin in Africa on behalf of the African Group in the UN General Assembly. It passed on a narrow vote of 79 for, 70 against , 17 abstentions and 26 absent.

 

Some of those voting to remove sexual orientation were countries where gays are known to be or thought to be executed or summarily killed including Iran, Nigeria, Sudan, Saudi Arabia, Yemen and Iraq.

 

 

In favor of the amendment to remove sexual orientation from the resolution on extrajudicial, summary or arbitrary executions(79):

Afghanistan, Algeria, Angola, Azerbaijan, Bahamas, Bahrain, Bangladesh, Belize, Benin, Botswana, Brunei Dar-Sala, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, China, Comoros, Congo, Cote d’Ivoire, Cuba, Democratic People’s Republic of Korea, Democratic Republic of Congo, Djibouti, Egypt, Eritrea, Ethiopia, Ghana, Grenada, Guyana, Haiti, Indonesia, Iran, Iraq, Jamaica, Jordan, Kazakhstan, Kenya, Kuwait, Lebanon, Lesotho, Liberia, Libya, Madagascar, Malawi, Malaysia, Maldives, Mali, Morocco, Mozambique, Myanmar, Namibia, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Qatar, Russian Federation, Rwanda, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and Grenadines, Saudi Arabia, Senegal, Sierra Leone, Somalia, South Africa, Sudan, Suriname, Swaziland, Syrian Arab Republic, Tajikistan, Tunisia, Uganda, United Arab Emirates, United Republic of Tanzania, Uzbekistan, Viet Nam, Yemen, Zambia, Zimbabwe

 

Against (70):

Andorra, Argentina, Armenia, Australia, Austria, Belgium, Bhutan, Bosnia-Herzegovina, Brazil, Bulgaria, Canada, Chile, Costa Rica, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Dominican Republic, Ecuador, El Salvador, Estonia, Finland, France, Georgia, Germany, Greece, Guatemala, Hungary, Iceland, India, Ireland, Israel, Italy, Japan, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Mexico, Micronesia (FS), Monaco, Montenegro, Nepal, Netherlands, New Zealand, Norway, Panama, Paraguay, Peru, Poland, Portugal, Republic of Korea, Republic of Moldova, Romania, Samoa, San Marino, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Former Yugoslav Republic of Macedonia, Timor-Leste, Ukraine, United Kingdom, United States, Uruguay, Venezuela

 

Abstain (17):

Antigua-Barbuda, Barbados, Belarus, Cambodia, Cape Verde, Colombia, Fiji, Mauritius, Mongolia, Papau New Guinea, Philippines, Singapore, Sri Lanka, Thailand, Trinidad and Tobago, Tuvalu, Vanuatu

 

Absent (26):

Albania, Bolivia, Central African Republic, Chad, Dominica, Equatorial Guinea, Gabon, Gambia, Guinea, Guinea-Bissau, Honduras, Kiribati, Kyrgyzstan, Lao People’s Democratic Republic, Marshall Island, Mauritania, Nauru, Nicaragua, Palau, Sao Tome Principe, Seychelles, Solomon Islands, Togo, Tonga, Turkey, Turkmenistan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför springer Colting i vanliga löparskor och med hälisättning?

 

http://nyheter24.se/modette/common/image.php?blog_id=1144&path=%2F2010%2F11%2FIMG_5194.jpg

 

jonas-colting-swe-run-fs.jpg

 

vanliga och vanliga, han springer i väldigt lätta skor med väldigt lite dämpning så kallade tävlingsracers och rent allmänt, tårna behöver man främst när man springer på ojämna underlag. coltings bror däremot hade VFF på sig:

IMG_51931.jpg

 

rätt rejäl prestation:

http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/

 

citerar jogg.se

40-41 min på första milen är inte extremt snabbt för en frisk Colting. Han hade den öppningen 2004 när han sprang på sin hittills bästa tid 7.14 och fick den näst bästa totaltiden genom tiderna (21.41). Colting ansåg sig vara betydligt bättre tränad i år, men tyvärr satte en luftvägsinfektion ner dagsformen.

Sen lär det ju också vara taktiskt riktigt att springa lite snabbare under de mörka svala gryningstimmarna, längre fram på dagen kommer ju värmen att begränsa hastigheten...

Med facit i hand, om han nu kunde veta att dagsformen var kass, så kanske det hade varit taktisk riktigt att öppna mer defensivt, inrikta sig på att bevaka LeRoux och tappa max 4 min per mil mot honom.

LeRoux är en bättre löpare och han förbättrade faktiskt sitt PB på sträckan med 33 min. För att matcha honom hade Jonas behövt förbättra sitt PB med 11 min och springa på ca 6.53. En frisk Colting hade kanske klarat det, men en frisk Colting hade kanske också lett med en timme mot LeRoux efter andra dagen...

 

vilken kropp hade ni velat ha:

IMG_5286.jpg

är jag ytlig som säger 2,1,3,4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Titta gärna på början av listan för att komma på idéer.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att skapa en bucket list (saker att göra innan jag dör) och tänkte vända mig hit för att få lite tips.

 

Alla tips uppskattas, allt från löjliga saker man kan göra som kan bidra till att man har en rolig historia att berätta till resemål man "måste" ha gjort. Titta gärna på början av listan för att komma på idéer.

 

Några ledande frågor:

Vilka platser/sevärdheter etc skulle ni rekommendera att besöka?

Vilka länder får man inte missa?

Uppleveleser/aktiviteter som att gå inkaleden, flyga helikopter över grad canion etc man inte ska missa?

Tips på saker man kan göra som sprider glädje?

Bedrifter med stor prestige, tex fullfölja marathon?

 

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

 

De bedrifter som jag har erfarenhet av att folk brukar gilla att lyssna på är när jag cyklade lite drygt 40mil i nian och hyffsat långa vandringar i vildmarken typ 7-8 mil och uppåt helst för att fiska eller jaga brukar fachinera folk från södra sverige. Bilresa genom europa någon månad är en dröm jag har att göra innan jag dör. Skaffa barn är ett måste innan du dör, så stor grej och livsförändrande att det är nästan omöjligt att förstå innan man gjort det, man får helt annat perspektiv på livet.

 

Tips på att sprida glädje är att göra saker för andra som de flesta tycker är för pinsamma eller för jobbiga. Som att berömma dina vänners pretationer och utseende kanske och säga att du älskar/tycker om dem dem, prata om jobbiga saker som psykiskhälsa mm, ställa upp för folk fast det är jobbigt och helst för dem som behöver det mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bedrifter som jag har erfarenhet av att folk brukar gilla att lyssna på är när jag cyklade lite drygt 40mil i nian och hyffsat långa vandringar i vildmarken typ 7-8 mil och uppåt helst för att fiska eller jaga brukar fachinera folk från södra sverige. Bilresa genom europa någon månad är en dröm jag har att göra innan jag dör. Skaffa barn är ett måste innan du dör, så stor grej och livsförändrande att det är nästan omöjligt att förstå innan man gjort det, man får helt annat perspektiv på livet.

 

Tips på att sprida glädje är att göra saker för andra som de flesta tycker är för pinsamma eller för jobbiga. Som att berömma dina vänners pretationer och utseende kanske och säga att du älskar/tycker om dem dem, prata om jobbiga saker som psykiskhälsa mm, ställa upp för folk fast det är jobbigt och helst för dem som behöver det mest.

 

O se till att du gjort stora delar av listan innan du skaffar barn... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer specifika frågor:

Vad kan en allmänt respektabel Elo rating vara för en hobbyspelare?

Vad är en respektabel tid på Göteborgsvarvet för en hobbylöpare?

 

Med respektabel menar jag att jag tex ska kunna säga min tid till en löpare och han ska ärligt tycka att det är en helt ok/bra tid. Ungefär som milen under 40 min, fast aningen lättare.

 

TIA

 

2000 är väl respekt, jag hade 1750 som ung utan att anstränga mig överdrivet, sitta stilla länge var inte min grej. men 2000 känns som ett bra mål att ha.

 

göteborgsvarvet finns väl ett gäng olika tider som är milstolpar i karriären. 2.00 bör de flesta kunna klara ganska enkelt. 100min är tuffare ska göra ett försök på det 2011 kanske. 4.00tempo är väl status i kretsarna, en mil på 40min är inte orimligt som mål. men som eget mål är marathon det som utmärker sig mest, kan rekommendera att träna inför det!

 

vore jävligt häftigt att ha tagit mount everest. kanske inget must do, men man bör tagit en topp iaf imo. kanske mount blanc, kilimanjaro eller varför inte sikta in sig på 8000m.

 

dykcert känns som ett måste för alla iaf.

 

vet inte riktigt städer som är måsten, men tokyo måste upplevas.

 

resten känns mest subjektivt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bedrifter som jag har erfarenhet av att folk brukar gilla att lyssna på är när jag cyklade lite drygt 40mil i nian och hyffsat långa vandringar i vildmarken typ 7-8 mil och uppåt helst för att fiska eller jaga brukar fachinera folk från södra sverige. Bilresa genom europa någon månad är en dröm jag har att göra innan jag dör. Skaffa barn är ett måste innan du dör, så stor grej och livsförändrande att det är nästan omöjligt att förstå innan man gjort det, man får helt annat perspektiv på livet.

 

Tips på att sprida glädje är att göra saker för andra som de flesta tycker är för pinsamma eller för jobbiga. Som att berömma dina vänners pretationer och utseende kanske och säga att du älskar/tycker om dem dem, prata om jobbiga saker som psykiskhälsa mm, ställa upp för folk fast det är jobbigt och helst för dem som behöver det mest.

 

40 mil under vilken tidsrymd? I ett sträck, utan sömn? Funderade faktiskt på att göra det i somras då jag behövde få min cykel från Västerås till Malmö och det var en del problem med transport då man inte fick ta med den på varken tåg eller buss.

Skulle jag sätta ett sådant mål skulle jag nog välja 50milarn, typ Göteborg - Stockholm. Känns som en rolig grej.

 

Längre och hårdare vandrignar kommer att göras. Kommer gå Kungsleden innan jag bestiger Kebnekaise som uppvärmning. Vet du eller någon annan några vandringar som är något utöver det vanliga i utmaning eller upplevelse?

 

Ang. Att bilda familj så är det ett, i mina ögon, givet mål i livet. Det är dock ingenting jag själv kan styra direkt mycket över. Kärleken kommer om den kommer, samma sak gäller barn. Min vilja etc är inte allt som krävs. Därför tycker jag inte det hör hemma på listan, jag vill bara ha saker jag kan uppnå med vilja och ansträngning.

 

2000 är väl respekt, jag hade 1750 som ung utan att anstränga mig överdrivet, sitta stilla länge var inte min grej. men 2000 känns som ett bra mål att ha.

 

göteborgsvarvet finns väl ett gäng olika tider som är milstolpar i karriären. 2.00 bör de flesta kunna klara ganska enkelt. 100min är tuffare ska göra ett försök på det 2011 kanske. 4.00tempo är väl status i kretsarna, en mil på 40min är inte orimligt som mål. men som eget mål är marathon det som utmärker sig mest, kan rekommendera att träna inför det!

 

vore jävligt häftigt att ha tagit mount everest. kanske inget must do, men man bör tagit en topp iaf imo. kanske mount blanc, kilimanjaro eller varför inte sikta in sig på 8000m.

 

dykcert känns som ett måste för alla iaf.

 

vet inte riktigt städer som är måsten, men tokyo måste upplevas.

 

resten känns mest subjektivt

 

Gillar Asien efter att ha besökt ett flertal länder och städer, dock inte Kina eller Japan ännu. Tokyo, Peking och Shanghai är tre städer jag redan skrivit upp på min lista över städer jag vill se. Japan är rent generellt ett av de länder jag är mest intresserad av. (Har tidigare varit i Singapore och Hong Kong som större asiatiska städer).

 

Håller helt klart med om att Mount Everest vore förbannat coolt att ha bistigit. Känns dock som ett extremt projekt med stora kostnader, dessutom är det ganska farligt (speciellt utan större erfarenhet)? Detta kanske är förutfattade meningar dock, inte läst på något utan bara läst sensationsnyheter etc.

 

Men att ta sig över någon drömgräns måste nog hamna på listan, spontant känner jag att 5000m kan bli ett mål. Fast i bergbestigarkretsar är det naturligtvis ingenting att komma med alls, får kanske bli 8000meters gränsen, hur många toppar av den kalibern finns det?

 

Ang. Subjektivt så är väl allt det? Finns väl folk som inte gillar att dyka och folk som hatar Tokyo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns en del "enklare" 8000m som

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cho_Oyu

 

tar väl över en månad att bestiga ändå men kostar 30kkr istället för everests 300kkr.

 

men visst, är ju en del tid att lägga. kanske nöja sig med en bergstopp man tar på en vecka typ mont blanc, mount rinjani, kilimanjaro, mount kinabalu eller något man passerar.

 

Ang. Subjektivt så är väl allt det? Finns väl folk som inte gillar att dyka och folk som hatar Tokyo...

 

jojo, men man bör iaf ha gett det ett försök iaf, tillräckligt stor andel säger att det var värt besväret och när man ändå gör saker för att ha gjort saker bör det vara med.

 

dykning är ju att utforska livet under vattenytan som är en rätt stor del av jorden, finns väl inget speciellt ställe man ska ha dykt på, stora barriärrevet kanske men är ju inte den bästa dykningen och inte jättespeciellt egentligen.

 

tokyo är en av de största städerna i världen och kulturen skiljer sig så mycket från vad man är van vid så tycker man bör uppleva det om inte för att det är häftigt så för att man iaf får lite perspektiv på allt man tar för givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipsen! Man kan alltid lita på den här wellboken :h:

 

Ang. 8k topparna så blir det ju ett avlägset mål, något jag kanske gör när jag är 30+ och provat på det aningen mer. Gillar jag inte att bestiga en 2000m topp, lär jag inte få ut mer av att bestiga en 8000m topp. Börjar helt enkelt med vår svenska vän kajse.

 

Ang. dykning, så är jag ju helt på din sida heltok. Jag har alltid velat ta dykcert och har fridykt en del. Bla haft den stora förmånen och turen att få fridyka vid ett Fillipinsk rev, som blivit utsedd till världens tredje bästa dykplats i någon ansedd tidning, och fick där syn på minisjöhästar som är unika för platsen, vid ca 8-10m djup. De är inte direkt vanligt att få se dem, speciellt inte på så grunda djup (säger man så? :) ), utan framförallt under 15m.

Anledningen till att jag inte redan tagit dykarcet är att jag har problem med tryckutjämningen och får väldigt ont i öronen när jag går ner under 5m djup eller åker flygplan etc. Hoppas dock det går att träna bort det även om jag garanterat är känsligare än den absoluta majoriteten.

 

Ang el camino del rey. Um, wow. A must do, vilket landskap och vilka utsikter. Ska redan nu föreslå att gå den med min polare till sommaren. På tal om honom, han har rest jorden runt de senaste 2 åren och befinner sig just nu i Vietnam och laddade precis upp nya bilder... Vad sägs om det här landskapet?

 

156312_10150325432570696_700945695_15912465_207981_n.jpg

 

75715_10150325433800696_700945695_15912508_6725929_n.jpg

 

156367_10150325433460696_700945695_15912492_3088541_n.jpg

 

Flytande byar och otaliga klippor som växer ur havet och som man kan klättra på som ni ser på understa bilden. Adrenalin och frihetskänsla där, att klättra utan säkring upp till ca 20-30 meters höjd.

 

Ang. Aliens på jorden, tycks det vara lite av en sensationsartikel.

 

For a start, the bacteria – a strain known as GFAJ-1 – don’t depend on arsenic. They still contain detectable levels of phosphorus in their molecules and they actually grow better on phosphorus if given the chance. It’s just that they might be able to do without this typically essential element – an extreme and impressive ability in itself.

 

Plus, they aren't exactly 'alien' either:

 

Nor do the bacteria belong to a second branch of life on Earth ... When she studied the genes of these arsenic-lovers, she found that they belong to a group called the Oceanospirillales. ... The arsenic-based bacteria aren’t a parallel branch of life; they’re very much part of the same tree that the rest of us belong too.

Läs själv på: blogs.discovermagazine.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TUF:Meh, tråkigt avsnitt. Synd att Phan inte gick vidare, men han verkar lite semi-vek, vågar inte riktigt vara aggro. Synd att Kotcheck bara verkar ha plockat dom muppiga 12åringarna, medans GSP plockade alla mogna fighters, men så syns ju det också i resultaten... 2 decisionmatcher är lite fail, jag hade hoppats på iaf nånting kul. Brookings i final kan dock bli kul, jag tror han vinner på submission i första eller andra. Att Johnson inte har något groundgame var ju smärtsamt uppenbart i det här avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...