Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

som film var avatar kanske bara häftiga effekter, klicheer och tunn handling. handlar mer om en upplevelse, en chans att få besöka en fantasivärld. för mig och många andra var det en storslagen upplevelse likt att läsa en bra fantasybok. trist för de som missade chansen och trist för de som såg den utan att kunna leva sig in i den helt. min mamma såg den i 3d och tyckte inte den var något speciellt så jag kan förstå att den inte är för alla.

 

tillräckligt många verkar älskat filmen för att man måste anse att cameron lyckats sjukt bra. jag blir förvånad hur många som säger att det är den bästa filmen någonsin. en jag red med på azorerna tyckte att azorerna påminde en del om pandora och kallade sitt bildalbum på facebook "azorerna aka pandora", ligger ju rätt långt söderut, har samma klimat året om och rikligt med regn så växer ju så det knakar där så kan förstå liknelsen. gillar man natur hjälper det säkert för att man ska gilla avatar...

 

sulla: såg du den i 3d första gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör ju tänka på att filmer som försöker få miljardpublik måste sikta in sig på nedre delen av världssnittet vad gäller filmtittarrutin och förmåga att ta sig till avancerad plot points, dialog osv. Det går inte att göra särskilt mycket finlir i dialog, karaktärer, handlig osv utan att tappa miljoner potentiella tittare eftersom stor del av publiken då inte kommer hänga med. Särskilt inte när det rör sig om närmare tre timmar som för Avatar.

 

Uppläggen i andra megahits är också ganska puckade i många avseenden, just eftersom de är förenklade nog att funka för en stor publik.

 

Whinar man om dialog, etc så får man förstå att Cameron fullständigt skiter i vad man tycker och att hans mål aldrig var att göra en film som tilltalar just dig.

 

Man skulle möjligen också kunna dra någon lärdom av att man trots de väldigt förutsägbara bristerna ändå gick och såg filmen, trots att man envetet hävdar att man bryr sig väldigt mycket om KVALITET. http://en.wikipedia.org/wiki/Revealed_preference och http://en.wikipedia.org/wiki/Signalling_(economics) slår mig som relevanta koncept vid en eventuell självrannsakan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvdöva borde inte heller få uttala sig. Missar man ljudets fulla effekt går det inte få med sig helhetsbilden korrekt.

 

touché? Vet inte om jag ska ta det som ett angrepp då jag nämligen är döv på höger och gravt nedsatt på vänster, antingen elefantminnet(har väl nämnt det 1-2 ggr under hela min postningskarriär) och ville pika eller så sjuka sjuka randomträffen när du ville göra en poäng. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm låter troligt att stålet genom ren chans hittar rätt.

 

du tror inte det kan vara så att han har dåliga erfarenheter från er som är döva och att det då är rätt lätt för honom att lägga det på minnet när någon representerar sig som döv? du borde skämmas. jag har nog hört vad du och din sort har utsatt Stålet för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok: Nej, såg den på HD tv med surroundljud, störde mig på handlingen men tyckte trots avsaknad av 3d att det visuella var rätt maffigt ibland.

 

Sen vill jag tillägga att miljardpubliken till viss del är en lättköpt klump som om de bara pumpas med tillräckligt mycket och rätt sorts förväntningar kommer hylla filmen bara den i nån mån räcker upp till förväntningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det är mycket, mycket svårare att lyckas med en Titanic än det är att göra en kritikersuccé som Gudfadern 2.

 

Hur definierar du "svårare", innefattar det att skaffa budget?

 

Jag har inga belägg, men intuitivt tror jag att givet att budgeten för respektive film är säkrad hade färre regissörer lyckats med Gudfadern 2 (eller i ännu högre grad Gudfadern 1 där Coppola jämförelsevis hade en skitbudget) än Titanic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur definierar du "svårare", innefattar det att skaffa budget?
Nej, inte budget, men saker som marknadsföring ingår. Och med en "film som Titanic" menar jag förstås en film som säljer som Titanic, inte någon form av kvalitetsjämförelse.

 

Jag har inga belägg, men intuitivt tror jag att givet att budgeten för respektive film är säkrad hade färre regissörer lyckats med Gudfadern 2 (eller i ännu högre grad Gudfadern 1 där Coppola jämförelsevis hade en skitbudget) än Titanic.
Tror du alltså att när man kontrollerar för budget så är det enklare att sälja in en film till bortåt en miljard biobesökare än vad det är att få något tusental kritiker att ge maxbetyg?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte budget, men saker som marknadsföring ingår. Och med en "film som Titanic" menar jag förstås en film som säljer som Titanic, inte någon form av kvalitetsjämförelse.

 

Tror du alltså att när man kontrollerar för budget så är det enklare att sälja in en film till bortåt en miljard biobesökare än vad det är att få något tusental kritiker att ge maxbetyg?

 

Att få in en film på topp 10 i imdb lär vara svårare än att få en miljard att kolla på den ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få in en film på topp 10 i imdb lär vara svårare än att få en miljard att kolla på den ja.
Behöver jag påpeka den inbyggda begränsningen här?

 

Miljard och miljard. Det är ju bara att kolla på hur många filmer som ses av hundra miljoner+ pers jämfört med hur många filmer som blir kritikerrosade över hela spektrat. 99% av filmer blir ju antingen totalsågade eller får ett ljummet bemötande av de flesta kritiker.
Ja, och mycket, mycket mindre än 1% av alla filmer blir megahittar som Titanic eller Avatar.

 

Nu vet jag inte om någon film över huvud taget setts av en miljard personer, men om vi tar Titanic som baseline och sätter samma andel av världsbefolkning som tröskel, så tror jag det är mycket mindre troligt att lyckas få samma, eller större genomslag, jämfört med att göra en film är lika uniformt prisad som Gudfadern 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter rätt värt, finns den på riktigt och vad heter den isf?

 

Minns inte exakt men det jag minns är att titeln inte på något sätt hade med handlingen att göra. Väldigt konstnärlig titel, fullständigt öppen för egna tolkningar. De är ju såna, de äkta konstnärerna, svåra att förstå sig på svåra att få grepp om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att höfta med lite data: http://www.the-numbers.com/movies/records/inflation.php

 

Gäller bara för USA, och är i dollar istället för besök, men är inflationsjusterat. Med det måttet så är det alltså kring 20 filmer all time som ens klarat sig hälften så bra som Titanic. Jag tror det är iaf 100 filmer all time som kan sägas vara lika bra som Gudfadern 2. Och då får man justera för att Hollywood typiskt satsar på megahit snarare än jättebra kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en sån där onepiece, lätt värt de extra pengarna jämfört med en vanlig skitjoggingdress som är noppig efter två tvättar. vill man ha kvalitet får man betala förd det. dessutom är den rätt snygg, brukar ta promenader i den och mina oakley när det är lite varmare :D får rätt många intresserade blickar då 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en sån där onepiece, lätt värt de extra pengarna jämfört med en vanlig skitjoggingdress som är noppig efter två tvättar. vill man ha kvalitet får man betala förd det. dessutom är den rätt snygg, brukar ta promenader i den och mina oakley när det är lite varmare :D får rätt många intresserade blickar då 8-)

 

"Vad är det för en jävla idiot som går där? En vuxen man, i sparkdräkt? Är det här med i TV? Vart är kameran?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad är det för en jävla idiot som går där? En vuxen man, i sparkdräkt? Är det här med i TV? Vart är kameran?"

 

+1. Hahaha.

 

Dock håller jag med Jello. Den är värd de extra pengarna och håller dessutom värmen extremt bra som underställ när det är riktigt kallt. Använde den som underställ när jag åkte snowboard när det var kallare än -20.

 

Sen är det väl personlige men jag gillar den lösa passformen. Att den är snygg vet jag inte om jag kan hålla med om dock. Jag håller mig åtminstone inomhus med min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...