Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

inte sett, men ogillar moore's åsikter om ekonomi rent allmänt. det jag har hört om filmen verkar den kass. känns fel att skylla på kapitalism när blandekonomi misslyckas.

 

gillade dock hans film om vapen. är inte helt övertygad om hur jag vill ha det med vapen i samhället. en del av mig tycker alla ska få äga vapen men en annan del av mig vill bo i ett samhälle där få äger vapen. bästa vore om man hade lite mer val på samhällen att bo i så alla blev nöjda.

 

Okej. Han gillar ju att bre på mr moore. men tycker att det han gör oftast är bra ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

why? hur utbrett och testat är eg. geoengineering?

 

inte alls, evolutionen däremot är väldigt testad. det är möjligt att vi kan optimera ekosystemet på en större skala för att passa oss människor men det är väldigt otestat och mycket gissningar i dagsläget. det har blivit diskuterat tidigare i samband med superfreakonomics om du vill söka tidigare i tråden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Han gillar ju att bre på mr moore. men tycker att det han gör oftast är bra ändå

årets understatement om man ska tro kritikerna8-)

här bland annat:

http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html

snubben är på samma nivå som fox news.."fair and balanced"

har han inte gjort debatt mot den där Bill O Reilly? finns lite potential där annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte alls, evolutionen däremot är väldigt testad. det är möjligt att vi kan optimera ekosystemet på en större skala för att passa oss människor men det är väldigt otestat och mycket gissningar i dagsläget. det har blivit diskuterat tidigare i samband med superfreakonomics om du vill söka tidigare i tråden..

 

känns lite tidigt att börja göra det, tycker dock ämnet är intressant på många sätt. dels för att vi i framtiden kanske vara så säkra på det att det blir värt att överväga och dels för att det är bra sista utväg om klimatet går åt skogen. mycket billigare än kyoto och bra mycket större effekt. hörde någon siffra att budgeten till al gores film hade räckt för att geoengineera bort den globala uppvärmningen. minns inte exakt hur siffrorna var, men superfreakonomics om ni vill läsa mer om ämnet. bra bok även om man inte håller med i just denna sakfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo så skulle det bästa vara att inte ha något statligt förbud mot vapen, men att själv bo i områden där alla har kommit överrens om att man inte innehar vapen. Mäklare kan ju t.ex. designa områden där vapen inte är tillåtna om det är det som marknaden vill ha (vilket jag utan att lägga ner desto mer tanke på skulle tro).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo så skulle det bästa vara att inte ha något statligt förbud mot vapen, men att själv bo i områden där alla har kommit överrens om att man inte innehar vapen. Mäklare kan ju t.ex. designa områden där vapen inte är tillåtna om det är det som marknaden vill ha (vilket jag utan att lägga ner desto mer tanke på skulle tro).

 

Ingen får ju i så fall förhindra att någon med vapen tar sig till utan-vapen område?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo så skulle det bästa vara att inte ha något statligt förbud mot vapen, men att själv bo i områden där alla har kommit överrens om att man inte innehar vapen. Mäklare kan ju t.ex. designa områden där vapen inte är tillåtna om det är det som marknaden vill ha (vilket jag utan att lägga ner desto mer tanke på skulle tro).

 

får man skicka kärnvapen från vapenområdet in till pacifisterna ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns fel att skylla på kapitalism när blandekonomi misslyckas.

 

 

Huvudfelet är dock att påstå att det är rejält överdrivet att säga att vårt nuvarande system har "misslyckats" för att en kris kommer.

 

Se

 

http://www.dn.se/debatt/den-ekonomiska-krisen-ar-inte-sa-farlig-for-sverige-1.927615

 

för ett längre perspektiv.

 

Att påstå att vi bör byta ut vårt system mot socialism med hänvisning till finanskrisen är förstås extremt lol och visar att man antingen inte kan ett spår 1900-talshistoria alternativt struntar fullkomligt i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser du att påståendet att det finns ett kulturförakt inom liberala kretsar vara sant? Helt, delvis eller inte alls?

 

stämmer säkert. tror dock intresset för alternativ kultur är högre hos liberaler. gissar att generisk liberal har sett fler anime-serier och bajsporr än genomsnittliga statisten. mer liberala för nya influenser helt enkelt, inte lika mycket för tradition för traditionens skull. stadsfinansierat kultur hatar nog de flesta liberaler och hånar gärna att skattepengar slängs på folk som spelar psyksjuka, fast vem vet, kanske marknaden vill betala för just den typen av konst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/debatt/vi-infor-yrkeslegitimation-for-alla-sveriges-larare-2012-1.1075987

 

samma skit olika förpackningar. vård skola och omsorg snart är det val.men tänk om skola i vård/skola/omsorg betydde omtanke om eleverna och inte byråkraterna och de legitimerade lärarna.

 

en kommentar:

I think,that in Sweden you are more interested in "the Paper" than you are in the "People"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/debatt/vi-infor-yrkeslegitimation-for-alla-sveriges-larare-2012-1.1075987

 

samma skit olika förpackningar. tror inte det går att ha mer fel än så här. detta förslag gynnar byråkrater och lärare som är legitimerade :(

en kommentar:

 

säkert sant. mailade förresten ett universitet i singapore om att läsa till mattelärare där. de har rätt annorlunda pedagogik

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Singapore_Math_Method

 

In the final lesson with my first year diploma students (they will go on to read at least two more mathematics education courses as part of their pre-service training), we had a chance to review the test they took and key learning theories.

 

I used examples from fraction additions to discuss theory of variability (Zoltan Dienes). How is 2/5 + 2/5 different from 2/3 + 2/3? Both are symbolic representation of fraction additions. But mathematically they are not the same. Dienes refer to this as mathematical variability. In 2/3 + 2/3, students need to have the knowledge of mixed numbers and improper fractions. Such knowledge is not needed in doing 2/5 + 2/5. These two tasks possess mathematical variability.

 

In Singapore, these are taught in different grade levels. 2/5 + 2/5 is taught in Primary 2 while 2/3 + 2/3 are taught in Primary 4.

 

How about 1/8 + 1/8? This is taught in Primary 3. Why is addition of like fraction (2/5 + 2/5, 1/8 + 1/8 and 2/3 + 2/3) are considered not the same and are taught in different grade levels? According to Dienes, there is mathematical variability among the tasks. The Singapore approach seems to suggest the need for students to be systematically introduced to each variation.

vilket visst har gett resultat:

 

http://nces.ed.gov/pubs2009/2009001.pdf

intressant att sverige hamnar långt efter de enligt media dumma jänkarna och i nivå med ungern/armenien

 

Table 3. Average mathematics scores

of fourth- and eighth-grade students,

by country: 2007

Grade four

Country

Average

score

TIMSS scale average 500

Hong Kong SAR1 607

Singapore 599

Chinese Taipei 576

Japan 568

Kazakhstan2 549

Russian Federation 544

England 541

Latvia2 537

Netherlands3 535

Lithuania2 530

United States4,5 529

Germany 525

Denmark4 523

Australia 516

Hungary 510

Italy 507

Austria 505

Sweden 503

Slovenia 502

Armenia 500

Slovak Republic 496

Scotland4 494

New Zealand 492

Czech Republic 486

Norway 473

Ukraine 469

Georgia2 438

Iran, Islamic Rep. of 402

Algeria 378

Colombia 355

Morocco 341

El Salvador 330

Tunisia 327

Kuwait6 316

Qatar 296

Yemen 224

Grade eight

Country

Average

score

TIMSS scale average 500

Chinese Taipei 598

Korea, Rep. of 597

Singapore 593

Hong Kong SAR1,4 572

Japan 570

Hungary 517

England4 513

Russian Federation 512

United States4,5 508

Lithuania2 506

Czech Republic 504

Slovenia 501

Armenia 499

Australia 496

Sweden 491

 

Percentage of fourth- and eighth-grade students who reached the TIMSS advanced

international benchmark in mathematics, by country: 2007

 

Sweden 2%

Singapore 40%

 

 

lätt att tro att vi ligger i topp med utbildning vilket verkligen inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna har ju alltid haft en väldig vikt på just matte, dom läser betydligt mer matte än din genomsnittsliga matte b/c gymnasist, och dom läser svårare matte tidigare. Att svenska kids är dåliga på matte är väll knappast nån nyhet :P

 

Det skulle dock vara intressant att se en jämförelse i säg religion eller historia, omvärldskunskap sas.

 

Är det dåligt att gynna legitimerade lärare? Varför isf?

 

Jag har haft dåliga lärare, både legitimerade och o-legitimerade, men dom allra flesta dåliga har varit o-legitimerade. Är det fel att begära att dom som ska utbilda ungarna faktiskt har visat att dom vet vad dom pysslar med?

 

Självklart ska ingen ha fördelar om dom lär ut bevisligen lika bra, men hur ofta finns dom bevisen? En rektor gör bara en uppskattning av vad du kan och hur bra du är som lärare, och har jävligt ofta fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna har ju alltid haft en väldig vikt på just matte, dom läser betydligt mer matte än din genomsnittsliga matte b/c gymnasist, och dom läser svårare matte tidigare. Att svenska kids är dåliga på matte är väll knappast nån nyhet :P

 

Det skulle dock vara intressant att se en jämförelse i säg religion eller historia, omvärldskunskap sas.

 

vore också intressant vad som har kulturella orsaker i kunskapskillnader och vad som är systemskillnader. i den mån det går att särskilja de två dvs.

ett sätt att förbättra dagens system är iaf att låt vemsomhelst lära ut hursomhelst och öka möjligheterna för eleverna att välja lärare istället. steg i den riktningen har tagits förut men detta är ju helt igenom tvärtom - o de ska komma från liberla och högerpartier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle dock vara intressant att se en jämförelse i säg religion eller historia, omvärldskunskap sas.

 

hjälper ju föga att sälja fler bilar.

 

Amerikanerna har ju alltid haft en väldig vikt på just matte, dom läser betydligt mer matte än din genomsnittsliga matte b/c gymnasist, och dom läser svårare matte tidigare.

 

mm. känns lite fel. borde väl vara bättre att träna upp IQ på barnen, sedan lära dem minnesteknik sedan pumpa fakta-kunskap. inte tvärtom som vi gör i sverige. hur meningsfullt var det att lägga veckor på att lära sig öarna i danmark och floderna i halland som 10åring när man kunde lärt sig samma sak på en fikarast som 20åring.

 

vore också intressant vad som har kulturella orsaker i kunskapskillnader och vad som är systemskillnader. i den mån det går att särskilja de två dvs.

 

trenden i sverige är iaf väldigt oroväckande. trots att vi dubblar anslagen till skolan så försämras resultaten kraftigt. uppenbarligen fungerar vår system dåligt, kanske dags att sluta ge det monopol.

 

Vilket land i världen är bäst styrt?

 

intressant fråga imo. beror ju på kriterierna. men en kandidat är singapores regering. de är populära hos folket(vunnit demokratiska val i 60år med 95%+ av rösterna), har haft hög bnp-tillväxt relativt omvärlden(8% i snitt när sverige haft 3% senaste 50åren typ och gått från att ha varit mycket fattigare än sverige till att vara rikare). väldigt lite korruption och få skandaler. lågt skattetryck men ändå ett fungerande välfärdssystem. detta samtidigt som att de ska balansera att de har en mixad befolkning av malaysiska muslimer, buddistiska kineser, hinduiska indier. lite cred ska allt deras regeringen ha.

 

 

Var är finland på listan, vad jag har hört bör de vara om inte högst upp iaf i toppen på denna lista.

deltog väl inte i studien :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det dåligt att gynna legitimerade lärare? Varför isf?

 

Jag har haft dåliga lärare, både legitimerade och o-legitimerade, men dom allra flesta dåliga har varit o-legitimerade. Är det fel att begära att dom som ska utbilda ungarna faktiskt har visat att dom vet vad dom pysslar med?

 

Självklart ska ingen ha fördelar om dom lär ut bevisligen lika bra, men hur ofta finns dom bevisen? En rektor gör bara en uppskattning av vad du kan och hur bra du är som lärare, och har jävligt ofta fel.

 

det finns antagligen ( men inte helt säkert) en viss korrelation mellan leg/oleg lärare och kvalitet. problemet är att det här systemet utesluter alla obehöriga lärare från yrket. jag råkar veta ett bättre system för att sålla ut dåliga lärare/ge dom sämre betalt oberoende av ev kval på papper: marknadsekonomi. brukar vara svårt att låta någon annan än konsumenten prissätta en vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tveksam till om marknadsekonomi skulle funka i fallet lärare, hur skulle det funka i praktiken? Det finns redan brist på lärare, så jag tror att t om dåliga lärare skulle få jobb, och att lika många ungar skulle få dåliga lärare.

 

Säg att friskolorna får anställa vilka dom vill, och betalar högre löner för bra lärare än kommunala skolor. Dom suger upp toppskicket av lärare, säg dom bästa 10%. Dom skolorna kommer gå fantastiskt bra, och ungarna kommer få utbildning i toppklass.

 

Resten av skolorna kommer ha kvar sina medelmåttor till värdelösa lärare, och nu dessutom inte ha sporren att ha geniala lärare på skolan (Något jag iaf tror sporrar många lärare, iaf av den bättre klassen, att bli bättre i längden). Väldigt få lärare kommer bli av med jobbigt, med tanke på lärarbristen. Hjälper det verkligen samhället i stort?

 

Jävligt jobbig fråga dock. Jag tror steg ett alltid kommer vara att höja löner/statusen på yrket så att det blir attraktivt, gärna med någon form av prestationsbaserad bonus (Svårt att bestämma praktiskt vad som skiljer en bra från en dålig lärare dock. Nationella Prov?). Hårdare krav på lärare/rektorer, men mer belöning för ett bra utfört jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...