Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Just det en sak glömde jag skriva: Framfotamaffian (för en sådan finns) kommer att säga åt dig att skor med dämpning kommer att ge dig löparknä och det ena med det andra. Men om du har problem med framfotalöpning (av nån av ovanstående anledningar, eller annan anledning), ja då är det dämpade skor du ska ha. Dämpade skor är till för hällöpning, och däri ligger framfotamaffians problem med dessa skor.

 

har du problem att springa framfota beror det nog på att du springer med skor med hög häl vilket gör det svårt att landa på framfoten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du problem att springa framfota beror det nog på att du springer med skor med hög häl vilket gör det svårt att landa på framfoten.

 

Nu läste du inte riktigt vad jag skrev. Jag sa just att de skorna är gjorda för att springa på hälen, och ja, det är helt korrekt att de är askass att använda om man ska springa på framfoten. Men du kan, oavsett vilka skor du har, ha problem med framfotalöpning, tex på grund av hälsenor, benhinnor eller att man helt enkelt inte klarar av det muskulärt på sina längre distanser. Då är det att föredra att springa på hälen, och då bör man använda de skor som du föraktar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag reagerar starkt om ämnet ja. det är för att jag verkligen upplever skillnaden.

platåskor: ont i knäna, tråkigt att springa

vff: inte ont i knäna, jättekul att springa

 

jag har nog sålt 30-50par VFF direkt, säket 20+ till pokerspelare på detta forumet och jag har enbart hört positiva erfarenheter, de flesta väldigt positiva. all kritik har varit från folk som aldrig prövat dem. visst vi beter oss som religiösa, talibaner och maffia i vår predikan men det är för att vi är upprörda över att ha varit lurade hela våra liv och vill andra väl!

 

Heltok, hur ser en normal träningsvecka ut för dig?

 

springer varannan dag tills jag blir uttråkad, då springer jag hem. brukar ofta ta ca 60min för mig. kör rätt random löpning i backig skog, väldigt ofta på små halvt osynliga stigar och ofta genom pölar, över bäckar och uppför berg. ett pass löpträning med IK-jogg, där blir det lite blandat teknikträning, tröskelpass och annat ca 60-90min inkl pauser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läste du inte riktigt vad jag skrev. Jag sa just att de skorna är gjorda för att springa på hälen, och ja, det är helt korrekt att de är askass att använda om man ska springa på framfoten. Men du kan, oavsett vilka skor du har, ha problem med framfotalöpning, tex på grund av hälsenor, benhinnor eller att man helt enkelt inte klarar av det muskulärt på sina längre distanser. Då är det att föredra att springa på hälen, och då bör man använda de skor som du föraktar så.

 

har rätt dålig koll på hälsenor etc. är dock övertygad om att problemet med hälsenor uppstod av dämpade skor och rätt ovanliga bland tarahumara, afrikaner och andra som inte har tillgång till dämpade löpskor.

 

rekommendationen när man går över till odämpade skor är att man börjar springa 10-25% av distansen man sprang i dämpade skor och ökar max 5min/pass. tar sin tid för fötterna att komma i form efter att ha varit förslappade så många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag har nog sålt 30-50par VFF direkt, säket 20+ till pokerspelare på detta forumet och jag har enbart hört positiva erfarenheter, de flesta väldigt positiva. all kritik har varit från folk som aldrig prövat dem. visst vi beter oss som religiösa, talibaner och maffia i vår predikan men det är för att vi är upprörda över att ha varit lurade hela våra liv och vill andra väl!

 

Du har inte funderat på att sälja dom via affe länkar :D brandos.se har 7% ersättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på att sälja dom via affe länkar :D brandos.se har 7% ersättning.

 

70kr/par, 50par, 3500kr. inga enorma summor det handlar om... brandos har dessutom inte KSO som jag brukar rekommendera folk. tycker man bör pröva dem innan man köper dem, oftast ska man ha 1 storlek mindre än man har på sina vanliga skor.

 

däremot lamaiwanta och oakwood borde man skaffat provision på. undrar hur mycket omsättning extra de har fått tack vare mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag reagerar starkt om ämnet ja. det är för att jag verkligen upplever skillnaden.

platåskor: ont i knäna, tråkigt att springa

vff: inte ont i knäna, jättekul att springa

 

Jag förstår precis. Men problemet med resonemanget är att för att det stämmer jättebra för dig (vilket jag också tror att det gör för de flesta) så behöver det inte stämma för alla. Du begår ett fel som jag vet att du inte vanligtvis gör, och det är att du gör alltför långtgående inferenser av ett på tok för litet sample.

 

jag har nog sålt 30-50par VFF direkt, säket 20+ till pokerspelare på detta forumet och jag har enbart hört positiva erfarenheter, de flesta väldigt positiva. all kritik har varit från folk som aldrig prövat dem. visst vi beter oss som religiösa, talibaner och maffia i vår predikan men det är för att vi är upprörda över att ha varit lurade hela våra liv och vill andra väl!

 

Saken är att jag håller med dig till största delen. Fram tills nu har mainstreamskolan gjort gällande att det bara är dämpade skor med hög häl som gäller. Framfotalöpning har varit förbehållen för tävlingslöpare, något man bara gör om man har bråttom, bråttom. Bland tävlingslöpare är det här sedan länge välkänt, men i butikerna har man alltid prånglat på folk dessa stora klumpiga skor som tvingar alla till att springa på hälen. Jag håller helt med om att man har fört folk bakom ljuset.

 

Det är bra att det kommer en motreaktion, men som så många gånger förr när "nya" rön kommer ut till allmänheten så uppstår det en överrekyl. Det blir lite väl religiöst och ensidigt. Sanningen ligger nånstans mittemellan, och det är det jag försöker förmedla.

 

Btw, jag är själv intresserad av att skaffa VFF. PM:a gärna. men jag kommer inte att använda dem på varje pass. Var sak har sin plats. :mrgreen:

 

springer varannan dag tills jag blir uttråkad, då springer jag hem. brukar ofta ta ca 60min för mig. kör rätt random löpning i backig skog, väldigt ofta på små halvt osynliga stigar och ofta genom pölar, över bäckar och uppför berg. ett pass löpträning med IK-jogg, där blir det lite blandat teknikträning, tröskelpass och annat ca 60-90min inkl pauser.

 

Vad är målet med din löpning? Såg att du skrev nåt om marathon?

 

har rätt dålig koll på hälsenor etc. är dock övertygad om att problemet med hälsenor uppstod av dämpade skor och rätt ovanliga bland tarahumara, afrikaner och andra som inte har tillgång till dämpade löpskor.

 

rekommendationen när man går över till odämpade skor är att man börjar springa 10-25% av distansen man sprang i dämpade skor och ökar max 5min/pass. tar sin tid för fötterna att komma i form efter att ha varit förslappade så många år.

 

Det finns ju elitlöpare som springer på framfoten över långa distanser också, absolut. Gebreselassie ligger ganska långt upp på foten när han springer 10 km iaf, och han har ju satt världsrekord några gånger. Vet inte hur han gör på marathon, men skulle inte förvåna mig om det är likadant där. Men det är inte självklart att det måste vara det bästa för alla. Det finns rysligt snabba hällöpare på marathondistans.

 

Om man är seriös med sin löpning och vill slippa minska träningsmängden med 75-90% så tycker jag att man ska göra ungefär så som jag föreslagit (ldo :rolleyes:): Att fortsätta springa på hälen på sina långa pass och använda VFF på kortare distanspass. På snabba intervallpass använder jag i dagsläget ett par lättviktsskor (med tunn platt sula) eller spikskor som i stort sett inte har nån sula och som är byggda för att springa på tå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår precis. Men problemet med resonemanget är att för att det stämmer jättebra för dig (vilket jag också tror att det gör för de flesta) så behöver det inte stämma för alla. Du begår ett fel som jag vet att du inte vanligtvis gör, och det är att du gör alltför långtgående inferenser av ett på tok för litet sample.

 

ok, lägg till ca 100pers från birthdayshoes jag har läst reviews av och och de kanske 30pers på jogg.se jag har läst deras erfarenheter av och de 35 som är med på run altern. och ett gäng jag skummat igenom deras kommentarer till posterna här:

http://www.facebook.com/pages/Vibram-FiveFingers/20025344225?ref=ts

kanske visst överlapp mellan forumen men tror inte det är så stort.

 

har hört 1 användare som varit negativ till VFF, det var en pf:ares kompis som var elitlöpare som sa att han föredrog tunna skor för tävling. jag hänvisar till att KSO är anpassat för hiking, nästa modell bikila kanske är bättre för tävling, får se om den enda negativa kanske blir positiv då också.

 

kolla de som svarat i min dagbok här, rätt många som haft stora problem med sina plattfötter, hälsenor, knäna etc vars problem helt är försvunna sedan de började med fivefingers.

 

kan du länka till någon som använt fivefingers enligt rekommendationerna som varit missnöjd?

 

visst skorna är inte för alla. men jag är övertygad om att 90% av hobbylöparna som läser dagboken här skulle se stor förbättring av deras livskvalite om de bytte ut sina dämpade skor mot fivefingers. kanske 5% neutrala, 4% marginellt negativa och 1% negativt. imo är det värt risken.

 

Det är bra att det kommer en motreaktion, men som så många gånger förr när "nya" rön kommer ut till allmänheten så uppstår det en överrekyl. Det blir lite väl religiöst och ensidigt. Sanningen ligger nånstans mittemellan, och det är det jag försöker förmedla.

 

"nya rön" i sammanhanget är dämpade löpskor. kan du länka till en studie som visar att dämpade löpskor minskar skaderisken? default är att springa barfota som vi gjort i 2M år.

 

anser du att sanningen ligger någonstans mellan ateism och kristendom? bara för att båda sidor är religiösa om sin ståndpunkt ur ögonen på motståndaren behöver inte det betyda att sanningen är mittemellan. :P

 

Btw, jag är själv intresserad av att skaffa VFF. PM:a gärna. men jag kommer inte att använda dem på varje pass. Var sak har sin plats. :mrgreen:

så det brukar börja :) min väninna springer 2mil i sina vanliga tunna skor och 1mil i sina fivefingers varje dag nu medan hennes fötter vänjer sig. är övertygad om att efter sommaren kommer det vara 100% fivefingers. känslan är så mycket bättre i dem!

 

Vad är målet med din löpning? Såg att du skrev nåt om marathon?

må bra. springer mest för jag tycker det är kul och jag njuter av det. runners high är så sjukt överlägset alkohol. när jag började springa var det för att gå ner i vikt, gick ner 8kg på ca 1år. anmälde mig till stockholm marathon för att det vore häftigt att ha sprungit det och det kanske kunde sporra mig att träna hårdare.

 

 

Det finns ju elitlöpare som springer på framfoten över långa distanser också, absolut. Gebreselassie ligger ganska långt upp på foten när han springer 10 km iaf, och han har ju satt världsrekord några gånger.

 

undrar vad löplabbet hade sagt om hans löpstil:

 

 

sorry om jag låter tiltad. 2k under ev igen gör en lite edgy...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, lägg till ca 100pers från birthdayshoes jag har läst reviews av och och de kanske 30pers på jogg.se jag har läst deras erfarenheter av och de 35 som är med på run altern. och ett gäng jag skummat igenom deras kommentarer till posterna här:

http://www.facebook.com/pages/Vibram-FiveFingers/20025344225?ref=ts

kanske visst överlapp mellan forumen men tror inte det är så stort.

 

har hört 1 användare som varit negativ till VFF, det var en pf:ares kompis som var elitlöpare som sa att han föredrog tunna skor för tävling. jag hänvisar till att KSO är anpassat för hiking, nästa modell bikila kanske är bättre för tävling, får se om den enda negativa kanske blir positiv då också.

 

kolla de som svarat i min dagbok här, rätt många som haft stora problem med sina plattfötter, hälsenor, knäna etc vars problem helt är försvunna sedan de började med fivefingers.

 

Nu gör du dig skyldig till confirmation bias istället. Jag förstår att det inte är nån idé att diskutera saken med dig, för du har redan din sanning. Jag är glad att det funkar för dig, och som sagt, jag tror att det funkar för de allra flesta. Jag är själv en stor förespråkare av framfotalöpning. Men jag är lite mer nyanserad bara.

 

kan du länka till någon som använt fivefingers enligt rekommendationerna som varit missnöjd?

 

Nix. Vore dumt att själv falla för confirmation bias. Jag försöker hålla mig till fakta ist. På samma sätt som jag inte bygger mitt spel av hålpipdrag på andras upplevelser. Jag föredrar att bygga mitt spel på egen analys och bakomliggande fakta.

 

visst skorna är inte för alla. men jag är övertygad om att 90% av hobbylöparna som läser dagboken här skulle se stor förbättring av deras livskvalite om de bytte ut sina dämpade skor mot fivefingers. kanske 5% neutrala, 4% marginellt negativa och 1% negativt. imo är det värt risken.

 

Tror jag också, även om jag inte är säker på siffrorna, säkert lite pulled from your ass. Men det ser väl ut som halvrimliga uppskattningar.

 

"nya rön" i sammanhanget är dämpade löpskor. kan du länka till en studie som visar att dämpade löpskor minskar skaderisken? default är att springa barfota som vi gjort i 2M år.

 

Jag tror du misstolkade mig en smula i den delen. De "nya" rönen är att framfotalöpning är bra. Det har vi som hållit på med löpning seriöst vetat i många, många år, därav citationstecknen - det är inga nya rön. Men de är "nya" i allmänhetens ögon, och jag tycker som sagt att det är bra att de kommer ut. Men när de kommer ut på så bred front som de gjort och på det sätt som skett så ser man överrekyler i form av människor som, likt du själv, blir överreligiöst övertygade och ska frälsa världen med framfotalöpning.

 

Samma effekt ser man i POSE-rörelsen.

 

anser du att sanningen ligger någonstans mellan ateism och kristendom? bara för att båda sidor är religiösa om sin ståndpunkt ur ögonen på motståndaren behöver inte det betyda att sanningen är mittemellan. :P

 

jag anser att sanningen ligger i ateism. Det är en dålig jämförelse, därför att du genom din metafor gör gällande att min tro på mellanvägen bygger på det (påstådda) faktum att båda rörelserna är religiösa (vilket inte riktigt är sant, hällöpningen har inte samma typ av sekteristiska anhängare, om än den är en seglivad kvasivetenskap, men det var ett sidospår). Nej, att en teori samlar en skara anhängare av närmast religiös karaktär gör varken till eller från för dess korrelation med verkligheten. Men min egen uppfattning råkar ligga mitt emellan de båda skolorna, alldeles oavsett.

 

så det brukar börja :) min väninna springer 2mil i sina vanliga tunna skor och 1mil i sina fivefingers varje dag nu medan hennes fötter vänjer sig. är övertygad om att efter sommaren kommer det vara 100% fivefingers. känslan är så mycket bättre i dem!

 

Ja, ja. Du får förlåta att jag drar lite på smilbanden när du implicit berättar för mig vad jag inom kort kommer att föredra, med tanke på att jag hållit på med löpning i 10 år och under hela den tiden har lagt många tankar på dessa saker. Jag har lite koll på vad som funkar för mig och vart jag är på väg trots allt, tro't eller ej. ;)

 

må bra. springer mest för jag tycker det är kul och jag njuter av det. runners high är så sjukt överlägset alkohol. när jag började springa var det för att gå ner i vikt, gick ner 8kg på ca 1år. anmälde mig till stockholm marathon för att det vore häftigt att ha sprungit det och det kanske kunde sporra mig att träna hårdare.

 

Agreed. Finns inget bättre än känslan under/efter ett riktigt bra träningspass. Hoppas det går superbra på maran. Klarar man halva distansen på träning utan problem så klarar man hela på D-day. Och det är en skön "merit" att ha gjort det.

 

Själv vet jag inte om jag ska springa maran, vore kul att göra bara för att visa att man fortfarande kan, men det passar inte så bra med min träning som är inriktad på betydligt kortare triathlondistanser.

 

undrar vad löplabbet hade sagt om hans löpstil:

 

Intressant, där fick jag svart på vitt hur han springer maran.

 

Btw, om klippet var tänkt som ett svar på något du tror att jag menat att insinuera om pronation, så ska jag upplysa att jag alls inte är någon motståndare till pronation (det finns ju en sådan skola också). Tvärt om hintade jag om att den är en del i den naturliga stötdämpningen vid hällöpning, vilket jag ju som sagt inte är emot. Över- och underpronation har jag däremot ingen uppfattning om, det har inte varit aktuellt att fundera på för mitt eget vidkommande.

 

sorry om jag låter tiltad. 2k under ev igen gör en lite edgy...

 

Lite tiltad låter du ju, men visst, jag attackerar ju till viss del ditt synsätt - även om jag är mer överens med dig än du verkar se. Lite tiltad låter säkert även jag, så jag passar också på att be om ursäkt om det uppfattas så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du dig skyldig till confirmation bias istället. Jag förstår att det inte är nån idé att diskutera saken med dig, för du har redan din sanning. Jag är glad att det funkar för dig, och som sagt, jag tror att det funkar för de allra flesta. Jag är själv en stor förespråkare av framfotalöpning. Men jag är lite mer nyanserad bara.

 

som sagt, jag har inte hittat mycket vettig kritik och jag har aktivt letat kritik. att alla reviews har varit positiva är inte confirmation bias.

 

jag är stor motståndare till dämpade skor. dels för folk som ännu inte fått sina fötter förstörda och till de flesta som fått det. är vi eniga om detta?

 

Nix. Vore dumt att själv falla för confirmation bias. Jag försöker hålla mig till fakta ist.

 

har du någon fakta som talar för dämpade skor?

 

Tror jag också, även om jag inte är säker på siffrorna, säkert lite pulled from your ass. Men det ser väl ut som halvrimliga uppskattningar.

 

vad är problemet då? att det i teorin finns någon som det inte gäller för vilket jag håller med om fast i praktiken är de bättre för samtliga diskussionen vänder sig för?

 

 

Jag tror du misstolkade mig en smula i den delen. De "nya" rönen är att framfotalöpning är bra.

 

de gamla rönen var aldrig faktabaserade.

 

Men när de kommer ut på så bred front som de gjort och på det sätt som skett så ser man överrekyler i form av människor som, likt du själv, blir överreligiöst övertygade och ska frälsa världen med framfotalöpning.

 

nej, vi ska bara rensa världen från dämpade joggingskor. jag är a-dämpadeskor-teist. bevisbördan ligger inte på mig.

 

Samma effekt ser man i POSE-rörelsen.

 

POSE är enligt mig bara damage control. utan dämpade skor hade det inte behövts. dessutom är det väldigt svårt att lära sig springa framfota omedvetet utan feedbacken som hälisättning ska ge.

 

hällöpningen har inte samma typ av sekteristiska anhängare, om än den är en seglivad kvasivetenskap, men det var ett sidospår). Nej, att en teori samlar en skara anhängare av närmast religiös karaktär gör varken till eller från för dess korrelation med verkligheten.

 

du fortsätter att upprepa att vi är religiösa. varför inte presentera fakta som motbevisar oss istället? börjar bli tröttsamt med ad hominem.

 

Ja, ja. Du får förlåta att jag drar lite på smilbanden när du implicit berättar för mig vad jag inom kort kommer att föredra, med tanke på att jag hållit på med löpning i 10 år och under hela den tiden har lagt många tankar på dessa saker. Jag har lite koll på vad som funkar för mig och vart jag är på väg trots allt, tro't eller ej. ;)

 

jag drar på smilbanden att du som aldrig har prövat på förhand tror dig veta hur det kommer vara samtidigt som du upprepade gånger kallar mig religiös. jag bara spekulerar baserat på de kanske 100 andra som har prövat och deras utveckling som alla varit väldigt linjära i sin utveckling. visst jag kan ha fel, jag bara gör en bayesiskt baserad gissning.

 

 

Btw, om klippet var tänkt som ett svar på något du tror att jag menat att insinuera om pronation, så ska jag upplysa att jag alls inte är någon motståndare till pronation (det finns ju en sådan skola också). Tvärt om hintade jag om att den är en del i den naturliga stötdämpningen vid hällöpning, vilket jag ju som sagt inte är emot. Över- och underpronation har jag däremot ingen uppfattning om, det har inte varit aktuellt att fundera på för mitt eget vidkommande.

 

jag bara insinuerar att löplabbet är typiskt dåliga att lyssna på. de flesta här på forumet pronerar säkert och hade likt gebrselassie fått skor för att stabilisera foten och motverka pronationen vilket hade lett till skador. det är hela grejjen med löpindustrin, den försöker fixa till problem som inte existerar, hävdar att vissa människor inte är dåligt uppbyggda och inte kan springa utan hjälp.

 

Lite tiltad låter du ju, men visst, jag attackerar ju till viss del ditt synsätt - även om jag är mer överens med dig än du verkar se. Lite tiltad låter säkert även jag, så jag passar också på att be om ursäkt om det uppfattas så.

tycker mycket av attackerna är på petitesser som inte är relevanta och en jäkla massa ad hominem. du har en tendens att läsa mellan raderna på meningsmotståndare men är rätt dålig på att läsa mellan dina egna rader. föredrar saklig debatt, om jag varit osaklig ber jag om ursäkt. jag har presenterat mest anecdotal evidence vilket jag tycker fungerar rätt bra så länge de har varit från urvalet vi diskuterar(forumiter) och diskussionen är på så låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska sova nu, och besvarar därför bara det som känns mest angeläget:

 

jag drar på smilbanden att du som aldrig har prövat på förhand tror dig veta hur det kommer vara samtidigt som du upprepade gånger kallar mig religiös. jag bara spekulerar baserat på de kanske 100 andra som har prövat och deras utveckling som alla varit väldigt linjära i sin utveckling. visst jag kan ha fel, jag bara gör en bayesiskt baserad gissning.

 

Att jag inte har testat, var fick du det från? Jag har ägnat mig åt framfotalöpning de senaste 10 åren. Räcker det?

 

Edit: 11 år var det visst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska sova nu, och besvarar därför bara det som känns mest angeläget:

 

 

 

Att jag inte har testat, var fick du det från? Jag har ägnat mig åt framfotalöpning de senaste 10 åren. Räcker det?

 

Edit: 11 år var det visst.

 

syftade ofc på VFF. citatet handlade ju om min väninna som långsamt går över från tunna skor och framfota löpning till VFF och du som skrev att du var intresserad av att skaffa VFF men inte springa alla pass i dem och jag skrev att det kommer sluta med att du springer alla pass i VFF. hur kan du få detta till att jag syftar på framfotalöpning och inte VFF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså den här otroligt övertygande och nästan religiösa upprepande predikan om fivefinger dojjorna får mig att vilja köpa ett par. och jag e inget jättefan av att springa ens. ge mig en länk så köper jag ett par, kommer ge mig lite motivation att ta mig ut å börja springa igen.

 

btw, kolla upp vart fivefingers inte finns i världen, bli agentur i det landet, bosätt dig där, lira poker å kräng dina religionpjucks å tjäna massa bucks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså den här otroligt övertygande och nästan religiösa upprepande predikan om fivefinger dojjorna får mig att vilja köpa ett par. och jag e inget jättefan av att springa ens. ge mig en länk så köper jag ett par, kommer ge mig lite motivation att ta mig ut å börja springa igen.
Jag har hört att TV-shop ska vara jäkligt bra...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså den här otroligt övertygande och nästan religiösa upprepande predikan om fivefinger dojjorna får mig att vilja köpa ett par. och jag e inget jättefan av att springa ens. ge mig en länk så köper jag ett par, kommer ge mig lite motivation att ta mig ut å börja springa igen.

 

tyvärr är de typ slutsålda överallt trots att de ökat produktionen 18x senaste tiden. utomlands är det lite bättre och där är det billigare. imo gambla och köp 1 storlek mindre än normalt på:

http://www.kayakshed.com/vibram-five-fingers/mens-five-finger-kso

 

bäst är att gå till naturkompaniet och se om de har något i lager och pröva storlek iaf.

 

finns i svart här om ni vill stödja sverige/ha relativt enkel returneringsprocess:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=FIVEFINGERSKSO_S08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syftade ofc på VFF. citatet handlade ju om min väninna som långsamt går över från tunna skor och framfota löpning till VFF och du som skrev att du var intresserad av att skaffa VFF men inte springa alla pass i dem och jag skrev att det kommer sluta med att du springer alla pass i VFF. hur kan du få detta till att jag syftar på framfotalöpning och inte VFF?

 

VFF är gjorda för framfotalöpning. Jag vet att jag inte vill springa alla mina pass på framfoten. Alltså vet jag att jag inte vill använda VFF på alla mina pass. Bra så?

 

Sen vet jag inte hur de är för sprintintervaller, men jag antar att mina spikskor sparkar VFFs rumpa när det kommer till sådana intervaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VFF är gjorda för framfotalöpning. Jag vet att jag inte vill springa alla mina pass på framfoten. Alltså vet jag att jag inte vill använda VFF på alla mina pass. Bra så?

 

Sen vet jag inte hur de är för sprintintervaller, men jag antar att mina spikskor sparkar VFFs rumpa när det kommer till sådana intervaller.

 

VFF är så mycket mer än framfotalöpning, men ok tydligare. varför vill du inte göra det?

 

visst skorna är multipurpose, klart man ger upp lite. dina spikskor får nog sin rumpa sparkad av de här flipflopsen:

article-1170253-03FCCDE5000005DC-278_634x411.jpg

när det kommer till 16mil-lopp. och har inte en chans i nedförsbackar mot dessa:

rollershoes_2004_base.jpg

för att inte tala om på is om dessa:

balter.jpg

 

relevant för diskussionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...