Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Den har ju så dålig skrivhastighet, 70 MB/s, och så är den ju inte speciellt billig... Kikade på en sådan fast i 40GB version, det borde väl räcka med 40GB för systemet om man har en till för lagring?

 

Menar du en vanlig mekanisk HDD som lagring? Blir väl ingen skillnad för program öppning och överföring etc? Snabbare windows men samma fart som innan för program, eller är jag ute och cyklar?

 

EDIT, har en 2 år gammal Sony Vaio . Går det att sätta in en SSD på den utan problem? eller den stödjer kanske inte SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har ju så dålig skrivhastighet, 70 MB/s, och så är den ju inte speciellt billig... Kikade på en sådan fast i 40GB version, det borde väl räcka med 40GB för systemet om man har en till för lagring?

 

Just den modellen finns inte i 40GB (skiljer sig i beteckningar (-V/-M) samt prestanda). En systemdisk ska ha låg accesstid samt hög läshastighet först och främst vilket stämmer in på de flesta SSD-diskar och inte minst på den länkade ovan.

 

Menar du en vanlig mekanisk HDD som lagring? Blir väl ingen skillnad för program öppning och överföring etc? Snabbare windows men samma fart som innan för program, eller är jag ute och cyklar?

 

EDIT, har en 2 år gammal Sony Vaio . Går det att sätta in en SSD på den utan problem? eller den stödjer kanske inte SSD?

Allting startar snabbare i princip. Alla skeden där data ska läsas (eller skrivas) till hårddisken kommer snabbas upp vilket sker ganska ofta.

 

SSD-diskar använder samma gränssnitt som vanliga mekaniska diskar (SATA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har ju så dålig skrivhastighet, 70 MB/s, och så är den ju inte speciellt billig... Kikade på en sådan fast i 40GB version, det borde väl räcka med 40GB för systemet om man har en till för lagring?

 

så ofta skriver man inte i över 70MB/s. det är accesstiden som är bisarrt mkt snabbare och random read också. detta märker man som användare.

 

Man bör väll köra Win7 för SSD?

 

man bör köra win7 oavsett ssd eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den modellen finns inte i 40GB (skiljer sig i beteckningar (-V/-M) samt prestanda). En systemdisk ska ha låg accesstid samt hög läshastighet först och främst vilket stämmer in på de flesta SSD-diskar och inte minst på den länkade ovan.

 

Ok, såg det där med -V/-M. Men är inte denna bra då eller: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585889&view=detailed#ProductTabs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt coolt ut, Wired är duktiga. Men jävlar vad trött jag är på Apple och iTunes. Slängde min touch med gott samvete när jag köpte en nexus nu.

 

Hoppas Apple får lite vett och öppnar upp sina system.

 

jag kör inte itunes längre heller. gillade det förvisso, men ser inget behov av det längre.

 

 

bråkade lite med min iPhone. hade lagt in 3.1.2 i sverige och kört lagligt ett tag men nu inför resan vill jag unlocka. pwnage bråkade, itunes bråkade allt gick åt skogen. var redo att ge upp och slänga in 3.1.3 vara körd med unlock för all framtid men iaf ha en fungerade telefon i sverige. guiderna för upplåsning sög verkligen. men körde iaf blackra1n i cydia för att se om det kunde fixa itunes-problemen. då helt plötsligt börjar gsm funka igen. inte säker på om den var upplåst och hade inget att pröva med, men när jag väl kom till thailand så funkade DTAC.

 

note to self: kör aldrig itunes igen, uppdatera firmware med cydia. cydia ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om inte Sveriges befolkningsutveckling ser snarlik ut? I och för sig, all invandring kanske gör att vi inte har lika mycket röda siffror. Det kanske går att få tag i det på SCB. Det hade varit intressant att jämföra tycker jag!

 

är ju rätt troligt, det man gynnar får man mer av, de som tvingas betala får man mindre av. enkla incentiv som folk reagerar på. sverige har nog massiv brain drain.folk utbildar sig i sverige sedan söker de jobb utomlands. folk som vill arbeta däremot tvingas betala världens högsta skatter de flyr utomlands där de får betala mindre. iom bättre kommunikationer blir folk rörligare vilket våra politiker inte tycks fatta utan fortsätter ta invånarna för givet och tillslut står de där med massor subventionerade och få subventionerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är ju rätt troligt, det man gynnar får man mer av, de som tvingas betala får man mindre av. enkla incentiv som folk reagerar på. sverige har nog massiv brain drain.folk utbildar sig i sverige sedan söker de jobb utomlands. folk som vill arbeta däremot tvingas betala världens högsta skatter de flyr utomlands där de får betala mindre. iom bättre kommunikationer blir folk rörligare vilket våra politiker inte tycks fatta utan fortsätter ta invånarna för givet och tillslut står de där med massor subventionerade och få subventionerare.

 

Ja, det har du nog rätt i. Värre lär det väl bli i höst, om (när?) de rödgröna vinner valet. Det är otroligt att politikerna inte ser vad de gör med vårt land, eller gör de kanske det, fast de är så rädda om sina positioner att de hellre kör landet i botten än att förlora dem?

 

När jag är klar med min utbildning kommer jag antagligen fly Sverige på direkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är ju rätt troligt, det man gynnar får man mer av, de som tvingas betala får man mindre av. enkla incentiv som folk reagerar på. sverige har nog massiv brain drain.folk utbildar sig i sverige sedan söker de jobb utomlands. folk som vill arbeta däremot tvingas betala världens högsta skatter de flyr utomlands där de får betala mindre. iom bättre kommunikationer blir folk rörligare vilket våra politiker inte tycks fatta utan fortsätter ta invånarna för givet och tillslut står de där med massor subventionerade och få subventionerare.

 

Och hur vill riksdagshuset vända den negativa trenden?

Jo med en massinvandring som slår nya rekord år efter år från världens mest underutvecklade länder, brain drain är bara förnamnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur vill riksdagshuset vända den negativa trenden?

Jo med en massinvandring som slår nya rekord år efter år från världens mest underutvecklade länder, brain drain är bara förnamnet...

 

halvsanning där..invandrare från de flesta länder har mindre utbildning* men å andra sidan så betalar vi inte deras grundskola. Dom jobbar hårdare än svenskar och efter några generationer så har dom dessutom högre utbildning än infödingar.

 

dessutum utnyttjar dom staten mindre än svenskar, förmodligen sant även om vi räknar bort papperslösa.

 

*i tid då, räknat i kunnande på arbetsmarknad eller w/e så tänker jag inte försöka uppskatta hur mycket som skiljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

halvsanning där..invandrare från de flesta länder har mindre utbildning* men å andra sidan så betalar vi inte deras grundskola. Dom jobbar hårdare än svenskar och efter några generationer så har dom dessutom högre utbildning än infödingar.

 

dessutum utnyttjar dom staten mindre än svenskar, förmodligen sant även om vi räknar bort papperslösa.

 

*i tid då, räknat i kunnande på arbetsmarknad eller w/e så tänker jag inte försöka uppskatta hur mycket som skiljer.

 

Lol får man fråga i vilken PK-blaska du läst detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade med mig 5böcker till thailand, köpt 3 nya sedan jag kom hit. funderade på att först läsa phychocybernetics om hur man ändrar sin självibild men den kändes för seriös och jag är trött och behöver vila upp mig så gick på "Rides a Dread Legion" av Raymond E Feist. måste säga att jag efter 100sidor gillar det jag läser. tycker alla hans böcker varit riktigt läsvärda och rekommenderar dem för er alla som läser fantasy:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_E._Feist#The_Riftwar_Cycle_2

 

 

---

 

kollar ut från min balkong över lang suan i bangkok. ett av de finaste centrala områdena i bangkok och det jag ser gör mig nästan illamående. smutsig betong, dålig asfalt och fula tak åt alla håll och kanter. bilar, motorcyklar och tuktuks överallt, dåliga trottoarer, dåliga vägar, massa byggarbeten som dånar, AC-fläktar som dånar, en doft av smog, kloak och aerosoler. bakfull från gårdagen då man vart i en trång, varm rökig bottenvåning och förgiftat sig med etanol för att stå ut med miljön. vaknar upp svettig, rökluktande med stämplar på händer och armar, uttorkad, hungrig, knappt ork att gå till telefonen och beställa roomservice.

 

runners high är så sjukt överlägset knark. alkohol är en jävla skitdrog!

saknar snötäckta änggården där man kan springa i naturen. nog ett av de sämsta storstäderna att försöka springa i. kommit att uppskatta natur mycket mer på sistone, tror det är mkt tack vare löpningen. lyssnade på john durant:

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/263270/february-03-2010/john-durant

där han bland annat jämför hur djur mår i onaturliga miljöer, att de visar upp många av de symptom som plågar oss människor idag. vi är ju djur(källa FI) och tror helt klart vi skulle må bättre av att mer leva som vi är gjorda för att leva. måste ju inte ge upp allt det positiva av modern teknik, men tror helt klart man ska vara försiktig med att överge vårt ursprung.

 

tänker lite på avatar, på hur jorden beskrivs i boken, de har för övrigt en bild på MBK i den. känns som skrivningen om jorden påminner en del om min känsla av bangkok imorse. bara 4 nätter till jag flyger till lamai, lite mer av pandora där även om det är rätt sunkigt det med så kan man iaf springa barfota på stranden vilket ska bli så sjukt härligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://vimeo.com/2697080

http://movnat.com/

 

lite sugen på att pröva något sådant. känner ni till något sådant på något annat ställe?

 

Hela Sverige? Skämt å sido, men Sverige i regel är ju otroligt vackert och i våra skogar kan du hitta miltals orörd skog som du kan leka hur mkt du vill i. Kanske Arjeplog kommun med flera sjöar än invånare vore något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela Sverige? Skämt å sido, men Sverige i regel är ju otroligt vackert och i våra skogar kan du hitta miltals orörd skog som du kan leka hur mkt du vill i. Kanske Arjeplog kommun med flera sjöar än invånare vore något?

 

sant sant. syftade på deras seminarier:

http://movnat.com/seminars/

 

jag är ju inte så van vid vildmarksliv och nog rätt orörlig, vore trevligt med någon form av instruktion så man minskar på nybörjarmissarna och kanske undviker några onödiga skador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade planerat att läsa Six days of War men har hört bra grejer om Feists Riftwar. Var ska man börja om man inte läst något av honom tidigare?

 

Jag började förvisso med imperiets dotter vilket funkade fint det med. Men är väl Magician man ska börja egentligen. denna ordningen blir nog bra:

 

The Riftwar Saga

Magician (1982)

Magician: Apprentice (1986)

Magician: Master (1986)

Silverthorn (1985)

A Darkness at Sethanon (1986)

[edit]The Empire Trilogy

Daughter of the Empire (1987) with Janny Wurts

Servant of the Empire (1990) with Janny Wurts

Mistress of the Empire (1992) with Janny Wurts

[edit]Krondor's Sons

Prince of the Blood (1989)

The King's Buccaneer (1992)

[edit]The Serpentwar Saga

Shadow of a Dark Queen (1994)

Rise of a Merchant Prince (1995)

Rage of a Demon King (1997)

Shards of a Broken Crown (1998)

[edit]The Riftwar Legacy

Krondor: The Betrayal (1998)

Krondor: The Assassins (1999)

Krondor: Tear of the Gods (2000)

[edit]Legends of the Riftwar

Honoured Enemy (2001) with William R. Forstchen

Murder in LaMut (2002) with Joel Rosenberg

Jimmy the Hand (2003) with S. M. Stirling

[edit]Conclave of Shadows

Talon of the Silver Hawk (2002)

King of Foxes (2003)

Exile's Return (2004)

[edit]Darkwar Saga

Flight of the Nighthawks (2005)

Into a Dark Realm (2006)

Wrath of a Mad God (2008)

[edit]Demonwar Saga

Rides a Dread Legion (2009)

At the Gates of Darkness (2010)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...