Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

klickade vidare på mises daily. gillar sidan, confirmation bias lider ju även jag av.

 

http://mises.org/daily/4091

 

sverige är ju inte med i EMU. klarar vi oss från grekland-eländet?

 

 

lol, bryter man ihop för det backet på nivåerna du lirar måste man ha sprungit bra rätt länge.

hehe, bröt väl inte ihop, men det var ovanligt psykiskt påfrestande denna gången. har backat mer än så på enskilda sessioner tidigare och är försumbart i lifetimegrafen men backa rakt ut hand efter hand session efter session i vintermörkret fick mig på ovanligt mörka tankar. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

hehe, bröt väl inte ihop, men det var ovanligt psykiskt påfrestande denna gången. har backat mer än så på enskilda sessioner tidigare och är försumbart i lifetimegrafen men backa rakt ut hand efter hand session efter session i vintermörkret fick mig på ovanligt mörka tankar. :cry:

 

Session efter session? :S Är ju typ 4k händer du backat några inköp på? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja. rent moraliskt har artikeln helt rätt imo.

 

rent praktiskt är det väl egentligen inget större problem, så jobbigt är det inte att skippa att köra när man dricker eller skippa att dricka när man kör.

 

min enda kontakt med fenomenet är väl thailändska mc-chaffisar som luktar sprit vilket känns EV- och så alla Lost-karaktärer som dör när deras skådespelare åker dit för DUI. känns lite overkill att frihetsberöva folk långa perioder för offerlösa-brott. några dagsböter, indraget körkort en månad och någon timma obligatorisk utbildning om risker borde räcka.

 

I konsekvensens namn om vi ska legalisera dricka och köra så är det en hel del andra brott som också bör legaliseras. olaga hot, försök till grovt rån etc

vårdslöshet i trafik ska förstås också ta bort.

 

Det är inte "offerlösa" brott eftersom varje gång någon som är full är ute i trafiken så ökar det risken för mig. om 100 rattfyllon är ute i trafiken och 1 fall leder till olycka med oskyldig part så betyder det inte att 99 ska gå oskyldiga och 1 ska fällas pga av varians IMO.

. We all know
aj aj..
drunks who have an amazing ability to drive perfectly after being liquored up. They should be liberated from the force of the law, and only punished if they actually do something wrong.
detta stämmer helt enkelt inte. Alkolister kan köra något som liknar ditt o mitt normaltillstånd på rutin men deras reaktionsförmåga är avsevärt försämrad. ska man börja en mening med "we all know" så bör man åtminstone komma med ett korrekt påstående.
But it is perverse to punish a murderer not because of his crime but because of some biological consideration, e.g. he has red hair.

 

But it is perverse to punish a drunk driver not because of his crime but because of some biological consideration, e.g. he has red hair

 

Ingen dömer en mördare för att han har rött hår för det är irrelevant.

Om du däremot diskuterar att döda din fru med en bekant. ser till att hon ändrar sitt testamente till din fördel och sedan går och köper ett vapen så kan du dömas för försök till mord.

 

The law should focus on violations of person and property

ja och även försök till intrång. alternativt ska i princip all lagstiftning skrivas om över hela världen. Ska man komma med extrema förslag behöver man ha extrem täckning för förslagen.

, not scientific oddities like blood content.
alternativet vore att fyllestyrning gick under vårdslöshet i trafik vilket det inte gör. det är helt enkelt enklare att schablonsbestraffa än att göra en godtycklig bedömning.

 

Bank robbers may tend to wear masks, but the crime they commit has nothing to do with the mask. In the same way, drunk drivers cause accidents but so do sober drivers, and many drunk drivers cause no accidents at al
jaha. gigantisk fail. det verkar som att han antar att läsaren är idiot och det är inte ett effektivt sätt att övertala läsaren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greywolf: känns som du missar poängerna.

 

I konsekvensens namn om vi ska legalisera dricka och köra så är det en hel del andra brott som också bör legaliseras. olaga hot, försök till grovt rån etc

vårdslöshet i trafik ska förstås också ta bort.

 

äpplen och päron. det ena är avsiktligt, det andra är oavsiktligt. visst man ska straffas för konsekvenser, men lidrigare om det var oplanerat än planerat imo.

 

Det är inte "offerlösa" brott eftersom varje gång någon som är full är ute i trafiken så ökar det risken för mig. om 100 rattfyllon är ute i trafiken och 1 fall leder till olycka med oskyldig part så betyder det inte att 99 ska gå oskyldiga och 1 ska fällas pga av varians IMO.

de som kör nyktra, ska de straffas enligt samma sätt då de 1 av 1000 gånger leder till olycka av oskyldig part och ökar din risk? de som kör sportbilar? folk som kör gamla bilar utan city-safe borde de fänglas för att de riskerar fotgängares liv?

 

kan hålla med om att fulla inte ska vara på vägarna, de som kör fulla borde bli av med sin rättighet att köra på vägen. men att frihetsberöva dem flera månader som i USA för att de ökat risken att någon skadas känns moraliskt felaktigt. rent praktiskt kan jag förstå det dock, men tycker det är moraliskt fel.

 

detta stämmer helt enkelt inte. Alkolister kan köra något som liknar ditt o mitt normaltillstånd på rutin men deras reaktionsförmåga är avsevärt försämrad. ska man börja en mening med "we all know" så bör man åtminstone komma med ett korrekt påstående.

 

och trötta kan sova så de inte kör trötta. därför borde vi straffa alla som kör trötta. griniga personer kan gå på yoga så de lär sig köra lugnt i trafiken alternativt skita i att läsa aftonbladet. borde vi straffa folk som läser aftonbladet och får höga halter adrenalin och testosteron i kroppen och därmed kör sämre? eller folk med låga halter serotonin i kroppen som kör bil?

 

visst du kanske inte köper deras exempel fullt ut, men försök förstå poängen lite. straffa folk för deras biologisk uppsättning vid tillfället görs normalt inte. om en läkare opererar trött när han inte borde operera(utan olycka) får han sparken, han får inte 6månader fängelse.

 

Ingen dömer en mördare för att han har rött hår för det är irrelevant.

 

tror du missar poängen. bara för att någon är full, trött, rödhårig eller mörkhyad ska vi inte dömma dem för att de tillhör en kategori som oftare skadar oskyldiga. det är först när de tänker skada någon eller skadar någon vi bör dömma dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart lite dött här, funderade lite på att lägga ner dagboken. mina diskussioner på sistone har inte vart så intressanta som jag trodde :P

 

februari började bra, sedan kom doomswitchen. minns inte senast jag upplevt en downswing så jobbig rent mentalt. egentligen rör det inte sig om så stora belopp så borde väl inte ta den så hårt men blev många små bäckar så det rann över. setupsen haglade, KK vs AA, 99 vs TT etc etc, hade jag KQs kom floppen K27 mot AK, hade jag AA fick fi set eller floppade stege med sin 64s som synat mitt 4bet. fick jag väl in degen som favorit satt 2outarna på river varje jävla gång. varje session var bara back rakt ut, fick knappt vinna en pott under min downswing. detta i kombo med utebliven mbp, vinter, mörker, allmänt dåliga vanor så tappade jag helt suget för poker.

 

downswing.th.png

 

ser väl inte så farligt ut egentligen, men torska varje jävla hand var jobbigt.

 

blev grinig på mig själv för mitt beteende så försökte ta itu med allt. såg lite filmer bland annat aejones när han lirar rush, rekommenderar den till alla GTO-donks som underhållning, ni andra gör nog klokt i att inte se den. så brutalt dåligt han spelar, sämre än jman vs degenyamine. visar lite hur nlt 6max ser ut 2010, hur gameflownissar som var vinnande förr blir sönderknullade av de kassa regsen som täta sina läckor. information om hur man får tag på den finns på google.

 

sedan såg jag boywonders film som också var brutaldålig och sjukt sömnpiller. men den fick mig iaf att tänka på den mentala biten som jag helt försakat vilket han verkar vara duktig på. så bestämde mig för att ta en dålig dag då jag bara slöade och sedan börja om. gå och lägga mig i tid så jag hinner vakna innan byggjobbarna väcker mig, grinda, äta, handla, grinda, springa. hade mitt livs härligaste löprunda på kvällen, jag ensam med snön i den helt tysta skogen under rosa himmel. bra knark!

 

tog verkligen itu med mitt spel och det kändes bättre än någonsin och ev-resultaten kom och tillslut började oturen lätta något så nu är jag plus för månaden. :D grymt skönt i misären.

 

varför varför krävs det downswings för att få upp fokus och utvecklas? varför kan man inte spela lika bra även när det går bra och i början av downswings?

 

Not sure if serious..... Tror du sprungit lite för bra de senaste 3-4 åren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

de som kör nyktra, ska de straffas enligt samma sätt då de 1 av 1000 gånger leder till olycka av oskyldig part och ökar din risk? de som kör sportbilar? folk som kör gamla bilar utan city-safe borde de fänglas för att de riskerar fotgängares liv?

 

.

nyktra bilförare leder till risk för mig det är oundvikligt. jag bör kompenseras för det genom skatt och/eller försäkringar vilket redan sker. högre risk borde leda till högre skatt/högre försäkringspremie vilket är ungefär vad som sker idag.

 

 

 

visst du kanske inte köper deras exempel fullt ut, men försök förstå poängen lite. straffa folk för deras biologisk uppsättning vid tillfället görs normalt inte. om en läkare opererar trött när han inte borde operera(utan olycka) får han sparken, han får inte 6månader fängelse.

 

 

Ok jag tycker läkaren bör dömas för ex(kanske finns bättre brottsrubricering): försök till framkallande av fara för annan.

lämpligt straff är väl böter eller ett par månaders fängelse.

det är också vad som borde ske om lagstiftningen vore konsekvent IMO

:

En HIV-smittad kvinna, som haft upprepade oskyddade vaginala och orala samlag med flera män har frikänts från försök till grov misshandel men dömts för försök till framkallande av fara för annan till ett års fängelse och utvisning enligt NJA 1995 s. 448.
https://lagen.nu/dom/nja/1995s448
En man har dömts för framkallande av fara för annan bestående i att han hanterat en så kallad bengalisk eld vid en fotbollsmatch.[5]

 

 

och trötta kan sova så de inte kör trötta. därför borde vi straffa alla som kör trötta. griniga personer kan gå på yoga så de lär sig köra lugnt i trafiken alternativt skita i att läsa aftonbladet. borde vi straffa folk som läser aftonbladet och får höga halter adrenalin och testosteron i kroppen och därmed kör sämre? eller folk med låga halter serotonin i kroppen som kör bil?

 

Ja jag är konsekvent. Kör en individ ex väldigt trött så tycker jag att han ska förlora körkortet och om hot om fängelse har en tillräckligt avskräckande effekt så bör vi även låsa in dom en period. om vi kunde försäkra bort problemet e.l så skulle det funka också men kistor med guld gör mig inte gladare när jag ligger i graven. Räcker det inte att ta dina pengar så tar vi din tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har han som sagt sprungit extremt bra senaste åren och vet inte vad en downswing är.

 

nog så. sa ju inte att downswingen var så stor, bara att jag tog den ovanligt hårt.

 

nyktra bilförare leder till risk för mig det är oundvikligt. jag bör kompenseras för det genom skatt och/eller försäkringar vilket redan sker. högre risk borde leda till högre skatt/högre försäkringspremie vilket är ungefär vad som sker idag.

 

och jag som aldrig ens prövat knark borde få pengar av alla andra i samhället som knarkat. ge mig nu!

 

Ok jag tycker läkaren bör dömas för ex(kanske finns bättre brottsrubricering): försök till framkallande av fara för annan.

lämpligt straff är väl böter eller ett par månaders fängelse.

det är också vad som borde ske om lagstiftningen vore konsekvent IMO

idag döms läkare OM de misslyckas med operationer på samma sätt som att DUI enligt artikeln bör dömmas OM de orsakar olyckor. artikelns poäng kvarstår.

 

En HIV-smittad kvinna, som haft upprepade oskyddade vaginala och orala samlag med flera män har frikänts från försök till grov misshandel men dömts för försök till framkallande av fara för annan till ett års fängelse och utvisning enligt NJA 1995 s. 448.

smittskyddslagen är bra ja. var hon medveten om det bör hon få högre straff än om hon var omedveten om det imo. tycker dock det är lite fel att dömma folk för att de har oskyddat sex med varandra bara för att det är ett riskbeteende mot framtida partners.

 

En man har dömts för framkallande av fara för annan bestående i att han hanterat en så kallad bengalisk eld vid en fotbollsmatch.[5]

känns rimligt ja, i trånga miljöer på någon annans mark bör man inte få släppa loss orimliga mängder gaser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det inte vidunderligt kallt att springa med fivefingers i denna outhärdliga vinterkyla?

 

faktiskt var det ovanligt varmt. hade köpt ett underställ som jag körde med för första gången, innan har jag bara kört med ett par tunna träningsbyxor då har det varit lite småkyligt om benen vilket har kylt fötterna. har strumpor under som värmer. blir lite problem med snön att området kring tårna blir blött som kyler lite. helst skulle man väl ha KSO Trek eller Trek Tex. tycker dock det inte är ett större problem, har lärt mig leva med det. innan jag går ut och springer har jag på mig kläderna en stund så jag är varm, försöker undvika pölar och anpassar landningen lite genom att lyfta lite på tårna så de inte plogar ner för djupt i snön. är främst tyget mellan tårna som suger åt sig fukt som sedan sprider sig 3-4cm upp på ovansidan.

 

 

i början vintern frös jag en del om fötterna, men fötterna anpassar sig. skrev någon post om det på ett annat forum:

Today I went for my normal run about 10km. It was -9°C and a few milimeters of snow. When I first started running my KSO felt really stiff, it was hard to make the toes bend the shoe, my toes were bending fine but the shoe was stiff and didnt bend but I kept running anyway. I got to a lake and saw some ice-skaters, so I thought I might aswell try running on ice with them. It was a bit hard getting grip but I stumbled forward, where the ice was covered with snow it felt like running on a trail, but the clear areas were a bit hard. When I was departing the lake on the other side I had to cross some low vegetation and stepped into some water. IIIIIICH my toes on my right foot were wet and cold and I was a bit scared of not making the last 4km home before I lost some toes. But then it happened, my body and shoes adapted. Some extra blood to the feet and the extra heat-conduct from the water and my feets were getting warmer and my shoes were getting softer. It just felt great, much better than when my feet were dry and cold.

 

fick massa svar:

Not pleasant initially but sets up a wet suit effect.

 

Ah, the dreaded slush step... I was experiencing this a bit today as well. The worst is when it's lurking under a layer of new snow, and you can't tell. I've also gotten very good at perceiving shallow puddles that don't look like puddles until you step in them!

 

My experiences have been similar to yours - ice feels interesting under foot (well, the lumps - we don't have any sheets here yet) and non-slushy snow's pretty cool. I left a whole bunch of toed footprints all over town today!

 

My toes didn't enjoy being cold and slushy, that's for sure. At the start of my walk I hit a bit lump of slush and they hurt so much I wondered if I should just give up and go put on regular shoes. But what I found was that they got used to it (though each new slush step was equally unfun) and when I got home, although my toes were chilly, damp and red, they weren't actually cold.

 

I find myself wondering if some of our foot sensitivity to cold is similar to the way that when you first start VFFing, every piece of gravel is painful and startling... and then later you find yourself seeking out lumpy bits to walk on. That is, how much of that pain is due to the feet dealing with an intense and unfamiliar sensation, and how much of it is because the feet are actually being damaged? If it's the former, it seems to go away as the body adjusts and realizes it's not being hurt by those new sensations.

 

I think part of it has to do with adaptation. I've been running barefoot on my shorter runs (<45 minutes) in temps between 25-30 in snow. Each run is a little easier. I think adaptation does occur as long as the temps aren't ridiculous. As far as running in Vibrams, I think they do have a wet suit-like effect. I've noticed the exact same thing.

:shock:

 

I haven't reached a point thats too cold for my feet yet. The KSO's do have a wet suit type impact on my feet especially with injini's. I also think that running on ice with KSO's have better gripping then my traditional running show/cross trainers.

 

jag älskar att springa i dem på snö, speciellt nu när snön har legat lite så den är ojämn, är värst i början när det är slät is under pudret.

 

gick till 7eleven igår och skulle köpa någon biltidning. kollade på runners world och vad ser jag?

a7a29a3d8f8860ffa9dab3843855913a.jpg

 

ett par vita bikila :mrgreen:

 

börjar nog bli lite mainstream. har varit brist på skor lite överallt. beror på detta:

The rep told the owner that they were trying to get everything operational in the new plant. Their main concern was the QC and the training of the new employees. The new plant is in China - no surprise there. Anyway, the rep also said that in the Fall of 2008 their sales projection for 2009 was $800,000. They did $10 million worth in 2009. Oops! That explains the inventory problem seen world wide for the VFFs. Vibram's business model had no way of predicting that massive kind of growth. Also take in account the state of the global economy in late 2008/early 2009. Its clear there was no way they could have predicted the demand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

och jag som aldrig ens prövat knark borde få pengar av alla andra i samhället som knarkat. ge mig nu!

 

 

var kanske lite otydlig här. Menade att jag tycker dagens system med tvång på trafikförsäkring är bra eftersom det garanterar att jag inte behöver betala för en olycka som jag inte är orsaken till och vice versa.

 

angående knark så tycker jag vi bör legalisera åtminstone alla lätta droger och släppa heroin helt fritt till tunga missbrukare och sedan skatta knark i samma stil som vi skattar tobak idag. På sin höjd böter för knarkinnehav men fängelse ska inte finnas på straffskalan. En av anledningarna till att allt knark inte är legalt är svårigheterna att beskatta korrekt.

 

läkaren som opererar trött är en närmast perfekt liknelse med HIV-smittad kvinna. Det är mycket otroligt att läkaren ska orsaka en olycka för att han är trött på samma sätt som det är varierande grader av osannolikt att HIV ska smitta från kvinna till man vid vaginalt samlag utan gummi. I båda fallen så har den som utsätter "offret" mer information. Skillnaden är att kvinnan kan faktiskt fällas även om hon delger sin HIV-status* men skulle läkaren berätta att han är trött och operationen genomförs utan komplikationer så händer absolut ingenting.

 

Kvinnan löper mkt större risk att fällas för framkallande av fara för annan.

Ett av många exempel på hur vårt rättsystem inte är konsekvent.

 

*principen är samma som förbudet att hjälpa någon att avsluta sitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med! kollade just pinnacle men dom hade bara odds på male/female (2,2 på male tror jag).. han är en av få som är likeable + sjunger som en gud + gör om bra låtar till ännu bättre.. komplett kille mao! :) jag har iofs alltid samma jävla tro på att "han är inte så jävla snygg, därför får han många bonusröster pga av nån jävla sympati".. det har väl kanske inte visat sig stämma.. haha.. han skulle ju faktiskt vara den fulaste vinnaren so far, om han vann.. vill inte låta dumblond, men that's a fact..

 

heltokig med psykade dojor: förutsatt att du inte frivilligt skulle ställa upp på en svensk idol-audition, hur mkt $ skulle du ha för att sjunga "öppna din dörr" i idol-tv, om du aldrig får avfärda det som "det var ett vad" osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

To Win Outright - Series 9

6.00Andrew Garcia

8.00Jermaine Sellers

9.00Janell Wheeler

13.00Lilly Scott

13.00Crystal Bowersox

15.00Casey James

17.00Haeley Vaughn

17.00Tyler Grady

21.00Didi Benami

21.00Lacey Brown

26.00Alexander Lambert

26.00Ashley Rodriguez

26.00Chris Golightly

26.00Aaron Kelly

26.00Katie Stevens

34.00Katelyn Epperly

34.00Michelle Delamor

34.00Benjamin Honeycutt

51.00John Park

51.00Lee Dewyze

67.00David Duke

67.00Paige Miles

 

$3k för tommy nilson kanske, vore kul grej att göra men är ju rätt pinsamt. skulle göra ett tappert försök och säkert bli totalsågad för att jag sjunger falskt. sjunga är inte min starka sida och jag har gehör nog att inse hur dåligt jag sjunger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, vi samlar ihop 40 pers här som vill dricka rödvin till heltoks framträdande i nästa Idol!

 

(heltok: min read, då du sågar dig själv sångmässigt men ändå har gehör, leder mig till att ge dig en freeroll på att du får $500 om random jurymedlem tycker du var bra)

 

$100/skalle - KOM IGEN FORUMSLAMPOR!

 

du kan ju fan inte neka $4k + freerollen, heltokis!

 

HIGHER!! HIGHER!!! HIGHEEEEEEEEEEE'EER!!!!!

 

(om tillräckligt bra bud inkommer, kan jag tänka mig att göra en duett med dig.. varit ganska få male/female-duetter.. oftast BFF's å MONGON å MILF's som kört duetter.. iaf i american)

 

var fan är alla starka, snygga skogshuggare btw? inte på krogen iaf //LustLinda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du följa OS?

 

tror inte det. får se. visste knappt att det var OS, enda anledningen att jag visste det var för att alla på irc snackar OS.

 

läste en gullig 20sidor ppt:

http://www.zerohedge.com/article/china-mother-all-black-swans

 

ser lite läskigt ut. funderat lite på det hela med grekland etc. sverige kanske är rätt bra ändå. vi har nästan budgetöverskott, massa statliga företag vi kan sälja ut. kanske sverige klarar sig rätt bra i en eventuell framtida kris. sverige är ju som tur inte med i EMU(ja jag röstade emot EMU) så vi kommer inte falla lika mycket med grekland, spanien, italien, portugal och irland. så känns rätt bra att vara tungt investerad i sverige.

 

iaf ur mitt perspektiv, kanske inte för genrisk svensk. är ju lite trist att 25% av svenskarna har negativ nettoförmögenhet jämfört med t ex 2% i italien.

http://www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?fileticket=T4ktbmqf2VY=&tabid=37

med vårt enorma inkomstskattetryck blir det ju svårt att kunna bygga upp en förmögenhet:

http://www.dn.se/opinion/debatt/rik-pappa-ar-viktigare-an-talang-och-utbildning-1.1040979

 

helt enkelt, sossarna och alliansen har fixat en hyfsat stabil ekonomi i sverige på alla skattebetalares bekostnad. :rolleyes:

 

 

funderar på att skaffa en:

http://www.usseagull.com/production.asp?cid=10&pid=53

 

fått bra reviews på 2+2 och här t ex:

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=199591

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...