Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

ingen som läser mina postningar? känns bara som jag repeterar...försöker igen :roll:

 

ska ni använda laptopen till att spela så måste ni troligen ha värsta tänkbara prestanda (processor, minne, hd och GRAFIK-kort) men ska ni bara grinda poker räcker det med en enklare modell men kanske hög upplösning så ni kan ha många bord uppe samtidigt och se allt utan överlapp.

 

de delar som är lätta att byta på laptops är minne och hårdisk (HD) medan processor och grafikkorts byte troligen kommer kosta mer än en ny laptop, så välj med omsorg.

ska ni spela mkt spel så rekomenderar jag att satsa på en bra stationär där alla delar går mkt lätt att byta ut/uppgradera allt eftersom spelen kräver mer (vilket de gör och kommer så fortsätta att göra)

 

ang bildkvaliteten tycker jag sony vaio är mktmkt bra! men de kostar därefter. kolla på lite olika alternativ på prisjakt och även i fysiska butiker så ni ser och känner skillnaden mellan släpbara modeller a 17 tum och 3kg +, medan mer bärbara modeller ligger på max 14 tum och 2kg.

typ alla laptops klarar idag att ansluta minst en extra skärm utan bekymmer. bara kolla med resp laptops specs så är det nog lugnt

 

lycka till i laptopdjungeln 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag tänkte köpa mig en laptop idag(måste ha den senast 2a april). Jag vill ha minst 1600*X upplösn, 2gb ram och 15"+ skärm.

 

Sen orkar jag nog inte lägga ut mer än 13k på nånting som jag kommer använda 6 veckor per år.

 

Vad tror vi om denna?

http://www.pricerunner.se/pi/27-1066623/Baerbara-datorer/Lenovo-ThinkPad-R61-Core-2-Duo-T8100-2.10GHz-2048MB-160GB-TFT15.4-DVD-RW-Win-XP-Pro-produktinformation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli dags för mig att sikta in mig på nästa datorköp.

 

Det här ser dreggelvärdigt ut, no?

 

http://www.engadget.com/2008/03/22/dells-leaked-latitude-e6000-and-e5000-series-of-laptops-pack-gp/

 

Nya lappisar som kommer nån gång i sommar med bland annat

 

* UWB, Bluetooth 2.1, mobile broadband

* Integrated GPS, yes GPS

* New 84WHr slice batteries for "all day" computing

* LED backlighting, 1920 x 1200 pixel resolution, discrete nVIDIA graphics and DisplayPort out

* Hard, Hybrid, and Solid State disk drive options with eSATA jack for more

* Optional camera and mic

* Plenty of security options including contact-less smart cards and encrypted hard disks

 

Hur kul låter inte det? Alltså...1900x1200 på en 15.4" låter lite småsjukt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farsan är sugen på att skaffa laptop och hade scoutat ut en SONY VGN-AR51J på On/off för 8.998:-

 

En pricerunnersökning ger Prisintervall: 12285 kr - 13401 kr

 

Kan det vara samma dator?

 

Jag tyckte det såg ut som ett bra köp, prisvärt.

Men tänkte ändå kolla med forumet...

 

Processor: Intel Core 2 Duo Processor T7250

Internminne: 2048 Mb (2X1024)

Blu-ray Disc enhet: BD ROM/ DVD+-RW/+-R DL/RAM

Hårddisk: 250GB Hårddisk

Skärm: 17” WXGA+ X-black LCD

Grafik: NVIDIA GeForce 8400M GT GPU 1023 MB (256 MB dedikerat)

Övrigt: Minneskortsläsare, Tv-utgång, modem, WLAN 802.11a/b/g/Draft n, LAN 10/1001000, 3D Surround, inbyggd webbkamera 1.3 Mp, Windows Vista Home Premium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar stämma det du skriver om, samma dator som onoff rear ut. De kör ju lagerrensing och därför de inte kommer med på prisjakt.

 

Ang. 15,4 tum med 1920x1200 i upplösning fungerar det mkt bra!

 

Men det du bör fråga dig är vad du ska använda datorn till? Sonyn som du länkar till väger 3,9kg och har 1400x900 i upplösning, mao knappast bärbar eller pokervänlig att grinda på. Men den fungerar säkert fint. Beror som sagt vad du ska använda den till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar starkt på att köpa en laptop och eftersom jag har extremt dålig koll så tänkte jag att jag kanske kan få lite hjälp här. Spelar inga spel alls utan det jag vill ha datorn till är att surfa, skriva, lagra lite musik, spela poker (stars, 6-8 bord) och kolla på någon tv-serie då och då.

 

Är det någon som har lite tips på vilken prestanda som behövs för att klara av ovanstående så att allt flyter på smidigt? Vad krävs det för upplösning på skrämen för att borden inte ska överlappa (eller i alla fall så lite som möjligt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar starkt på att köpa en laptop och eftersom jag har extremt dålig koll så tänkte jag att jag kanske kan få lite hjälp här. Spelar inga spel alls utan det jag vill ha datorn till är att surfa, skriva, lagra lite musik, spela poker (stars, 6-8 bord) och kolla på någon tv-serie då och då.

 

Är det någon som har lite tips på vilken prestanda som behövs för att klara av ovanstående så att allt flyter på smidigt? Vad krävs det för upplösning på skrämen för att borden inte ska överlappa (eller i alla fall så lite som möjligt)?

 

jag har liknande krav men undrar hur viktig processorn är? Märker man skillnad på en Celeron och en Duo Core tex? eller är 2 gig ram mycket viktigare i sammanhanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har liknande krav men undrar hur viktig processorn är? Märker man skillnad på en Celeron och en Duo Core tex? eller är 2 gig ram mycket viktigare i sammanhanget?

 

Ingen mening o köpa "gamla" saker mer än om dem e billiga...

Men till era krav tror jag alla nya laptops räcker mer än väl! Satsa på en med 1920x1200 (ställ upp sökkrat på prisjakt) i skärmupplösning så kan ni grinda poker :)

Dell Latitude D830 är det många pokerspelare som kör med, prisvärd, bra support och bra kvalitet!

Återkom gärna med mer specifika krav, frågor...typ ALLA nya laptops klarar det ni önskar mer än väl! Koppla in extra skärmer, köra många pokerbord (beror som sagt mest på upplösningen om ni vill undvika överlapp), köra PT eller PO, surfa, titta på film etc.

kolla lite i denna tråd med...typ 1-2 sidor bak med så kanske ni hittar lite info, testat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen mening o köpa "gamla" saker mer än om dem e billiga...

Men till era krav tror jag alla nya laptops räcker mer än väl! Satsa på en med 1920x1200 (ställ upp sökkrat på prisjakt) i skärmupplösning så kan ni grinda poker :)

Dell Latitude D830 är det många pokerspelare som kör med, prisvärd, bra support och bra kvalitet!

Återkom gärna med mer specifika krav, frågor...typ ALLA nya laptops klarar det ni önskar mer än väl! Koppla in extra skärmer, köra många pokerbord (beror som sagt mest på upplösningen om ni vill undvika överlapp), köra PT eller PO, surfa, titta på film etc.

kolla lite i denna tråd med...typ 1-2 sidor bak med så kanske ni hittar lite info, testat det?

 

Tack för svaret! Det känns som att 1920*1200 gör datorn väldigt mycket dyrare. Om man kör med minimal storlek på borden på stars, är det någon som har koll på vilken upplösning som krävs då? Hade hoppats slippa lägga mer än 5000 Kr för en ny laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farsan är sugen på att skaffa laptop och hade scoutat ut en SONY VGN-AR51J på On/off för 8.998:-

 

En pricerunnersökning ger Prisintervall: 12285 kr - 13401 kr

 

Kan det vara samma dator?

 

Jag tyckte det såg ut som ett bra köp, prisvärt.

Men tänkte ändå kolla med forumet...

 

Processor: Intel Core 2 Duo Processor T7250

Internminne: 2048 Mb (2X1024)

Blu-ray Disc enhet: BD ROM/ DVD+-RW/+-R DL/RAM

Hårddisk: 250GB Hårddisk

Skärm: 17” WXGA+ X-black LCD

Grafik: NVIDIA GeForce 8400M GT GPU 1023 MB (256 MB dedikerat)

Övrigt: Minneskortsläsare, Tv-utgång, modem, WLAN 802.11a/b/g/Draft n, LAN 10/1001000, 3D Surround, inbyggd webbkamera 1.3 Mp, Windows Vista Home Premium.

 

Någon som vet om den finns kvar, till det priset? Tänkte att jag måste ha fattat fel, det är ju ett helt sjukt pris. Om man kollar på Onoffs hemsida står det att den har utgått ur sortimentet på alla affärer. Någon som vet något om var man kan få tag på den till det priset?

 

Onoff-länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om den finns kvar, till det priset? Tänkte att jag måste ha fattat fel, det är ju ett helt sjukt pris. Om man kollar på Onoffs hemsida står det att den har utgått ur sortimentet på alla affärer. Någon som vet något om var man kan få tag på den till det priset?

 

Onoff-länk

 

 

Någon som vet hur batteritiden är på denna SONY-laptop?

Verkar juh va ett grymt köp?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tycker ni om denna? grymt pris eller hur? bara att uppgradera minnet eller?

 

Den ska va till för att surfa kolla på film och lyssna på musik MEN undrar vad som krävs för att man ska kunna koppla till skärmen från den stationära datorn och om denna klarar det? Hur är kvaliten på dessa datorer eller rekommenderar ni någon annan för 5000-7000?

 

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1819954;c:36159;r:prisjakt

 

Hittade denna med

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=263215

 

Men det ser lite för billigt ut, vad är detta för märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...