Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Jo, du har rätt i att macbooken är bra konkurrent, men främst p.g.a. design. Det är nog SSDn som drar upp priset men däremot så har Vaio snabbare processorer och bättre grafikkort i de flesta modellerna, och priset är ju faktiskt lägre. Jag tycker att det är problemet med de flesta mac-datorer, man får betala mer för samma prestanda jämfört med en PC (däremot får man en jävligt snygg dator). Man får väl vänta lite och se hur det utvecklar sig, jag tror att Lenovo Ultralight X300 kan bli intressant!

 

är inte macbook air billigare än vaio? alltså standardboken utan ssd.

 

i övrigt så tycker jag är ett sämre grafikkort är bättre än ett snabbare grafikkort i detta fall, iaf om det snabbare grafikkortet drar mer energi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan utfärda lite varning för macbook pro.

 

Jag valde en macbook pro istället för en av sonys minilaptops, och det ångrar jag nu. Visar sig att MBP:n har haft absurt mycket hårdvarufel, närmare 20% i en stor undersökning på 3000 personer. Mitt ex verkar ha något strul med minnet som gör att den hänger sig omgående om datorn jobbar med något tyngre än lite surfning. Dessutom glappar tangentbordet och man får stötar av chassit.

 

Ingen aning om det innebär något för Luftboken, men det kan nog vara bra att vänta och se om det kommer mycket klagamål från de tidigare användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inte SvS, däremot Unibet och några andra Microgaming-sajter, och då ser jag direkt med ditt test (tack!) att 1280x800 suger. Dock funkar min favoritklient UB utmärkt eftersom den har resizable tables - och miniview. Party har ju också resizable tables, men jag vill helst inte spela där mer.

 

Hm, är ändå sugen på denna Dell, UB får kanske duga som grindsajt när jag är på språng.

 

Finns det någon bra 15-tummare med högre upplösning?

 

Jag har Beställt en Dell XPS 1530m med 1680x1050. Så ska du beställa en sånn tycker jag helt klart att du ska välja den bättre skärmen för annars kmr du bli besviken när du får den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kikade nyss på Dell Vostro 1700 och måste säga att det verkar vara en RIKTIGT prisvärd dator

 

2,4 GHZ Duo2

Vista Business

17" ultrasharp 1920x

Webkamera 2mpxl

250GB hårddisk (uppgraderbart)

Nvidia Geforce 8600GT (bra grafikkort!)

4096MB RAM

 

Det som jag nämnt här kostar ca 17.500SEK inkl moms!

Utseendet var inte det bästa men det kompenseras med priset

och prestandan på denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia Geforce 8600GT (bra grafikkort!)

 

Har inte Vostron ddr2 minne till grafikkortet? Det är isf inte så bra

 

EDIT: Fortfarande rätt prisvärd dator dock. Fick ner till typ 13500 med 2,2ghz istället för 2,4 (typ ingen skillnad, båda med 4mb cache) och 3gb ram istället för 4gb. Utan rabatter då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Vostron ddr2 minne till grafikkortet? Det är isf inte så bra

 

EDIT: Fortfarande rätt prisvärd dator dock. Fick ner till typ 13500 med 2,2ghz istället för 2,4 (typ ingen skillnad, båda med 4mb cache) och 3gb ram istället för 4gb. Utan rabatter då.

 

Ok, har bara koll på att GeForce8600 är bra....resten har jag noll koll på, så det är inte bra alltså? men går att lira nya spel me iaf va!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Vostron ddr2 minne till grafikkortet? Det är isf inte så bra

 

EDIT: Fortfarande rätt prisvärd dator dock. Fick ner till typ 13500 med 2,2ghz istället för 2,4 (typ ingen skillnad, båda med 4mb cache) och 3gb ram istället för 4gb. Utan rabatter då.

 

Stämmer.

Men jag spelar Cod 4 i 1024x768 utan det minsta lagg.

Har High på det mesta sen oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade nyss på Dell Vostro 1700 och måste säga att det verkar vara en RIKTIGT prisvärd dator

 

2,4 GHZ Duo2

Vista Business

17" ultrasharp 1920x

Webkamera 2mpxl

250GB hårddisk (uppgraderbart)

Nvidia Geforce 8600GT (bra grafikkort!)

4096MB RAM

 

Det som jag nämnt här kostar ca 17.500SEK inkl moms!

Utseendet var inte det bästa men det kompenseras med priset

och prestandan på denna dator.

 

Inte alls ett bra pris, du får ju en XPS1710 för billigare och då är det 512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX vilket kör över 8600GT.

 

Och XPS är även snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls ett bra pris, du får ju en XPS1710 för billigare och då är det 512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX vilket kör över 8600GT.

 

Och XPS är även snyggare.

 

Kikade lite nu hade helt missat, du menar XPS1710 eller?

Fick den för 17050:- om man uppgraderade Ramen till 4096MB, det som skiljer är att processorn är snabbar i den jag nämnde och att det finns webcamera(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat igenom de senaste sidorna men har fortfarande inte riktigt hittat rätt laptop för mig.

 

Priset ska vara kring 10k, kan tänka mig att gå över lite. Söker efter en dator till pokerlirande (dah?). Kör 1600x1200 i min stationära, det räcker till 9 bord. Verkar som att man väljer mellan 1440 eller 1920 så jag antar att 1920 är det jag vill ha.

 

Den ska fungera med ett gäng bord (~9), plus PT och PAH samtidigt igång utan att lagga, hur mycket ram kan krävas? Min stationära klarar detta hyffsat med 1024+512, 1536 i ram. 2g borde räcka?

 

Sen är grafikkort inte speciellt viktigt. Ska väl fungera att lira spel men inget krav. Största använding blir poker, surf och film.

 

Vill ju helst ha en smidigare, lättare än en tung men det är kanske svårt att komma ifrån med hög upplösning?

 

Även schysst om det går att koppla till en extern skärm också.

 

Finns det någon laptop som är skräddarsydd för mitt behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Verkar som att man väljer mellan 1440 eller 1920 så jag antar att 1920 är det jag vill ha.

2. Den ska fungera med ett gäng bord (~9), plus PT och PAH samtidigt igång utan att lagga, hur mycket ram kan krävas? Min stationära klarar detta hyffsat med 1024+512, 1536 i ram. 2g borde räcka?

3.Sen är grafikkort inte speciellt viktigt. Ska väl fungera att lira spel men inget krav. Största använding blir poker, surf och film.

4.Vill ju helst ha en smidigare, lättare än en tung men det är kanske svårt att komma ifrån med hög upplösning?

5. Även schysst om det går att koppla till en extern skärm också.

Finns det någon laptop som är skräddarsydd för mitt behov?

 

1. satsa på 1920x1200 i upplösning om du ska spela poker, varför välja mindre när man kan få det bästa?

2. detta klarar min 2 år gamla dell latidude d810 samt inspiron 6000 utan bekymmer och de är inga prestana monster

3. som du säger är grafikkortet mindre viktigit om du INTE ska spela spel, ska du däremot göra det krävs ett bra och dyrt sådant.

4. svår kombination, kikat på dells 15,4 tums företags modeller typ Latitude D830? smidigare än så och med den upplösningen är svår att hitta.

5. detta klarar typ 99% av alla laptop då nästan alla minst har vga utgång som klarar upp till 1920x1200 på den externa skärmen, bara kolla med laptopens grafikort så ska det inte vara några bekymmer

 

se även:

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

 

EDIT: förslag på pokerlaptop. Latitude D830

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7500 (2.2GHz/4MB/800MHz) with nVidia Quadro NVS 140M redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska redigera

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) UltraSharp Wide Aspect Ratio TFT display redigera

MINNE 2.0GB, DDR2, 667MHZ [1X2GB DIMMS] redigera

HÅRDDISK 160GB serial ATA HDD 7200RPM redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x DVD+/- RW Drive with Windows XP, Vista Home, Vista Business compatible software

för 13k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1730?c=se&l=sv&s=dhs&~tab=bundlestab

 

Funderar på nån av dom dyrare där, frågan är om det är värt att lägga till 4500 för ett bättre grafikkort å större minne.

Har idag ett 256mb GForce 8600M och är helt nöjd med det då jag kan spela dom flesta spel flytande. Minne är inte heller nåt jag är speciellt beroende av då jag inte samlar på massa låtar å filmer :)

 

Nån som har koll på hur mkt det skiljer mellan dessa grafikkort !??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...