Gå till innehåll

Skärmupplösningar och olika pokerklienter, en guide!

mawam

Recommended Posts

En liten sammanställning över de vanligaste frågorna angående skärmupplösningar (gäller givetvis både stationära och laptop). Det viktiga när du väljer skärm är dess upplösning och inte dess storlek. Exempelvis finns det 42 tums plasma/lcd skärmar som enbart visar 1280x720 (WXGA) alternativt finns det laptopskärmar på 15,4 tum som kan visa 1920x1200 (WUXGA) . Med andra ord kolla skärmupplösningen och inte enbart storleken på skärmen ifråga.

Sen finns det lite olika sätt att ansluta skärmen till datorn alt till laptopen, VGA (analog) är det vanligaste som de flesta grafikkort och laptops har denna utgång. DVI (digital) är det som kommer mer och mer. Sen finns det också Dual DVI som du måste ha om du ska ha en 30 tums skärm med 2560x1600.

De flesta stationära datorer har grafikkort som har 2 utgångar som du kan köra 2 skärmar på utan bekymmer, kolla bara utgångarna på kortet respektive skärmen!

EDIT: Givetvis går det att köpa flera grafikkort och därmed köra med ännu flera skärmar (tack för påpekandet brainslicer). Kolla bara upp innan hur många ledig platser din dator har respektive vilken sorts plats det är (AGP vanligt förr men numera PCI och PCI express

Har idag bilder från klienterna: B2B, Ipoker, Prima, Party och SvS med olika bord och i olika skärmupplösningar. Om ni önskar flera kan ni PMA (klicka på mitt namn till vänster) eller maila mig (fundera@gmail.com) så ska jag försöka fixa det!

Några klienter (Party och Pokerstars) erbjuder även möjligheten att ändra fönsternas storlek varför ni själva kan prova er fram hur många pokerfönster ni får plats med respektive upplösning.

Jag har idag max skärmupplösningen 1920x1200 men det finns större, bla Dells 30 tummare med 2560x1600 så om någon kan sponsra med skärmdumpar av högre upplösningar så lägger jag upp dem ASAP, detsamma gäller andra eventuella pokersiter ni önskar skärmdumpar på!

OBS man måste ladda ner ett litet program för att få det att fungera, försökt fixa det via imagehackus men får inte till det, någon som kan hjälpa till med detta så kanske det blir ännu lättare!

Om du inte redan har Diino installerat kan du ladda ner den härifrån:

http://www.diino.se/download.html

För att kunna komma åt den utdelade mappen startar du Diino och loggar in med uppgifterna nedan:

Användarnamn: markuss

Lösenord: pokerforum

Alt sätt att testa olika skärmupplösningar och hur många pokerbord man får plats med:

Postat av: Mr GZON

När: 2007-04-17

1)Starta ett ritprogram

2)Skapa ett art som är 1600x1200 (Edit: alt den skärmupplösning ni önskar/har på er skärm)

3)Gör prinsscreen på ett bord

4)Kopiera in bordet X-antal gånger i artket du skapade i punkt två.

5)Ta beslut om de du kommer att vara nöjd eller inte med upplösningen på skärmen som du fundera på att köpa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser