Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag undrar hur denna skulle funka som poker data?

 

http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m2010?c=us&l=en&s=dhs&cs=19&~oid=us~en~29~xpsnb_m2010_anav1~~

 

Isf vad e de jag behöver "customize" för att kunna lira ha PA HUd MSN PT osv samtidigt.

 

det står att den kostar 2 k dollar = lite mindre än 12 k sek

men på svenska sidan kostar den 18 k sek nån lösning på de problemet?

 

christopher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skulle säkert fungera som pokerdator, vilket även mer eller mindre alla nya datorer/laptops oxå skulle göra. Men ska du ha den enbart för poker så finns det bättre! Testa använd prisjakts sökmotor där du enkelt kan ställa in din krav på just din önskade dator.

Kolla exempelvis in deras XPS serie och Latitude, finns några 15,4 tum med 1920x1200 i upplösning vilket är mkt nice om du ska grinda poker!

 

Ang USA pris kontra Sverige är det kort och gott en tillgång - efterfråga fråga. Varför är exempelvis en Volvo dyrare här i Sverige än USA? Men detta är mkt OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar ihjäl mig snart..

 

Söker efter en laptop som klarar av Adobe CS seriens program utan problem plus att den ska vara mysig att grinda på. Storleken är inte så där extremt jätteviktig, den får vara 19" om det är så. (Biffen)

 

Sen en annan fråga:

Vad krävs för att kunna koppla in en 24" skärm och köra maxupplösningen på 24" och standard på laptopen? Eller fungerar det med alla laptops? Det är jävligt viktigt då jag har tänkt att använda datorn till jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar ihjäl mig snart..

 

1. Söker efter en laptop som klarar av Adobe CS seriens program utan problem plus att den ska vara mysig att grinda på. Storleken är inte så där extremt jätteviktig, den får vara 19" om det är så. (Biffen)

 

Sen en annan fråga:

2. Vad krävs för att kunna koppla in en 24" skärm och köra maxupplösningen på 24" och standard på laptopen? Eller fungerar det med alla laptops? Det är jävligt viktigt då jag har tänkt att använda datorn till jobb.

 

1. Hur menar du "Adobe CS utan problem"? Ska du hålla på med grafik (rendering, filmer etc) så är det väl bara att satsa på en laptop med bra grafikkort och mkt minne. Kollat in Macbook Pro? JA det går att köra windows XP eller Vista på mac (via ex parallells eller bootcamp).

 

2. Det beror lite på (anslutning och upplösning). Men vad jag vet så klarar 99 av 100 nya laptops att driva en 24" skärm. Det kan bli lite meck beroende på upplösningen så kolla med laptopens grafikkort och vad den stödjer. Det blir mer problem när du börjar komma upp i 2560x1600 och kräver DUAL-Link utgångar etc. (Typ Macbook Pro).

 

Ang. varför XPS är så dyr? Jag kan spekulera lite i att de beror på att den har mkt mkt vasst grafikkort (ska du spela spel måste du ha senaste o dyraste, vilket den har). Sen tror jag även att den har ganska så bra service avtal.

Kolla även in Dells företags serie typ Latitude D830 gillar många pokerspelare. Jo man kan köpa företagslaptops som privatperson, bara ring och snacka med Dell så brukar man kunna deala till sig lite extra "lull lull".

 

Det ni ska fråga er (om det är er första laptop) är: Vad ska jag använda den till och hur ska jag använda den?

Mao, ska jag ha en bärbar modell a max 12-14 tum och ca 1-2kg max.

Eller en släpbar modell a 15,4-19 tum och ca 2-5 kg.

Var in till en större hemelektronik kedja som har lite olika modeller och testa och känn lite på olika modeller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Det finns inget som heter MAC eller PC längre, båda använder mer eller mindre lika hårdvara, så du kan välja att installera vilket operativsystem du vill.

 

Jag tror att både Mac och PC finns och kommer finnas kvar ett tag till. Men det du syftar på är att båda numera använder Intel kretsar varför man kan köra vilket OS (operativsystem) som man nu själv väljer på båda.

Mac har som regel Mac OSX och PC kör med Windows XP eller Vista. På mac kan du köra både OSX , XP eller Vista. Men jag tror det blir mkt meck med att köra OSX på en PC (lite osäker på detta).

Men de som frågar om man kan köra Poker på Mac så är svaret JA!

Antingen kör du via en klient som stödjer OSX typ FullTilt. Eller så installerar du Bootcamp eller Parallels på din Mac och kör windows som vilken annan PC som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror ni om den här som pokerdator?

 

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=1315&prod_id=35261

 

tänkte koppla den till en lite större skärm och köra två.

 

Skulle absolut inte rekommendera den pga det höga priset.

 

http://www.dell.se ,där kan du hitta en dator med samma prestandor, om inte bättre för ca 10.000. Kika då Vostron som finns under medelstora/små företag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är ute efter en laptop. Ska använda den till surfing och pokerlirande bara. Har hittat några st med bra upplösning och till bra pris men iprincip alla har bara 1gb ram.

Räcker det med tanke på att jag köra PT, Gametime+ och HH Converter, samt 2-3 bord på SVS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter en laptop. Ska använda den till surfing och pokerlirande bara. Har hittat några st med bra upplösning och till bra pris men iprincip alla har bara 1gb ram.

Räcker det med tanke på att jag köra PT, Gametime+ och HH Converter, samt 2-3 bord på SVS?

 

Kanske. Inte ifall du kör Vista. Det är enkelt att själv sätta in minne i de flesta laptops!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om denna? Bra pris iaf..

http://www.pricerunner.se/pl/27-1072551/Baerbara-datorer/Acer-Ferrari-5005WLHI-AMD-Turion-64-X2-TL-60-2.0GHz-2048MB-160GB-TFT15.4-HD-DVD-Win-Vista-Ultimate-priser

 

Kan man lita på alla affärer i pricerunner eller gör man bäst i att välja någon känd typ dustin?

 

Nedan saxat från en tråd på FB:

 

Standardformulär vid köpråd av Laptop? (En del från köpråd vi PC av Coupland)

________________________________________

Jag upplever det som att de flesta trådar som startas där folk vill ha köpråd inför sitt kommande laptop-köp nästan alltid måste kompletteras med mer info, för att trådskaparen glömt nämna många viktiga faktorer inför sitt köp (användingsområde, budget, OS, skärmstorlek etc...).

 

Därför tänkte jag att det kanske vore en bra idé om man kunde skapa ett standardformulär med frågor som trådskaparen ska besvara. Det gör det oerhört mycket lättare att ge rekommendationer, när man vet mer om köpsituationen.

 

Om moderatorn kan sätta den som sticky, så hade det nog kunnat funka riktigt bra.

 

Så här kan jag tänka mig att det skulle kunna se ut. Kom gärna med förslag på fler områden som man bör känna till innan man ger köpråd.

 

===============================================

Alla laptops har idag (till 99,9%) WLAN (trådlöst Internet).

Det första du bör göra är att vara till en lokal datorhandlare för att titta och känna på olika laptops. Fastnar du för någon modell, varför just den och vad är det som är bra med den jämfört med andra? Kolla även in bekantas laptops och fråga varför just den är bra eller dålig, vad är viktigt för dig? Så när du väl hittat några tänkbara alternativ varför inte lista dem i din tråd så vi ser vad du är intresserad av för modell och vad som är viktigt för dig. Det finns idag väldigt många olika latops så några generella råd är svåra att ge, alla modeller har mer eller mindre för- respektive nackdelar. Angående Mac så går det idag att köra Windows på alla nya som har Intel struktur. Detta görs exempelvis via Bootcamp eller Parallels så får du även möjlighet att köra Windows på Mac.

 

Budget (kr):

 

Hur snart behöver du datorn:

 

Användandet av datorn

-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej):

-Bildredigering (Ja/Nej):

-Videoredigering (Ja/Nej):

-Musikproduktion (Ja/Nej):

-Annat (ange vad):

 

Typ av spel kommer att spelas:

 

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej):

 

Vilken skärmstolek behöver du, bärbar (7-14 tum) eller släpbar (15,4-21 tum):

 

Hur viktigt är vikten, hänger väldigt mycket ihop med ovanstående fråga.

 

Skärmupplösning, det finns upp till 1920x1200 på laptops, Är detta viktigt för dig eller räcker standard 1280x800 för dig?

 

EDIT: Info om skärmupplösning:

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

 

Är batteritiden viktig och kan du tänka dig extra batteri i väskan?

 

Vilka in- utgångar måste finnas?

 

Är du villig att betala extra för att få extra bra support/garanti (Ja/Nej):

 

Andra speciella krav/önskemål:

 

Jag "tycker" alla laptops är bra frågan är bara vad man ska använda dem till etc ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu skaffat mig en bärbar med 1920x1200 upplösning på 17".

 

tycker att alla tecknen är så små att man får ont i huvudet efter ett tag då det är ansträngande att avläsa skärmen.

 

jag spelar främst på SvS och bossklienten verkar inte gå att resiza.

 

Har höjt DPI'n och allting fungerar nu kanon förutom just SvS/boss klienten, någon som vet hur man kan "zooma" upp den lite?

 

 

eller är det bara att gå och köpa glasögon redan iförväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu skaffat mig en bärbar med 1920x1200 upplösning på 17".

 

tycker att alla tecknen är så små att man får ont i huvudet efter ett tag då det är ansträngande att avläsa skärmen.

 

jag spelar främst på SvS och bossklienten verkar inte gå att resiza.

 

Har höjt DPI'n och allting fungerar nu kanon förutom just SvS/boss klienten, någon som vet hur man kan "zooma" upp den lite?

 

 

eller är det bara att gå och köpa glasögon redan iförväg?

 

Nejdå, välj en lägre upplösning bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är det enda du kan testa tyvärr. Det är osäkert om det blir bättre eftersom bilden blir suddigare ifall du inte kör nativeupplösningen plus att det överlappas.

 

Menar du att nya laptops bara är gjorda för den högsta upplösningen? Det låter oroande. Jag vet inte själv, har inte skaffat någon bärbar på länge, och sist jag löpte en platt skärm kostade den 4500 för en 17'' - och då såg de bara bra ut med 1024X768 och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är det enda du kan testa tyvärr. Det är osäkert om det blir bättre eftersom bilden blir suddigare ifall du inte kör nativeupplösningen plus att det överlappas.

 

 

kan bekräfta att det ser oacceptabelt ut.

 

Med oacceptabelt menar jag inte bara att det ser förjävligt ut, utan att man också får ont i huvudet och ögonen efter 1-2h grind. allt blir grynigt och oskarpt och det är väldigt ansträngande.

 

 

Visst blir det lite grynigt om man t.ex. resizar ett vanligt FTP fönster t.ex., men det här är mycket värre.

 

 

 

 

Efter 4-5h grind med 1920x1200 fick man nu också grymt huvudverk, man måste ständigt anstränga sig för att se hur stora stackar de andra har, speciellt med Boss glossy texter för stackar.

 

 

 

Någon nämnde tidigare i trådan att han satt med 1920x1200 på 15.4" på en COmpaq laptop, jag är imponerad.

 

 

Man kanske ska köpa förstoringsglasögon bara för grinden? I annat fall, tre kvällar till och jag kommer nog att vara närsynt 4life.

 

ni andra med relativt små skärmar och höga upplösningar, berätta gärna hur ni gör =).

 

 

En anna fråga är om det är samma sak med 30" skärmarna. 30" för 2560x1920 eller vad de är inte heller stort. har ni samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att nya laptops bara är gjorda för den högsta upplösningen? Det låter oroande. Jag vet inte själv, har inte skaffat någon bärbar på länge, och sist jag löpte en platt skärm kostade den 4500 för en 17'' - och då såg de bara bra ut med 1024X768 och inget annat.

 

farsan kör också den upplösningen på sin 17", visst ser man att det inte är native upplösning ,en det är nog ändå acceptabelt. sen har jag inte provar grinda på den i flera h.

 

saken är nog den att jag måste resiza ca 1,5ggr för att få acceptabel storlek, men då blir det väldigt grynigt.

 

 

att bara resiza den lite blir 1. fortfarande litet 2. grynigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...