Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Såg att extra minnet inte är monterat på ovan nämda...hur svårt är det att montera det själv?

 

Jag ägde en HP laptop för 2år sedan och då var det superenkelt att sätta in det extra minnet. Det fanns en lucka på baksidan som var just för RAM-minnet. Den satt fast med 2 skruvar och sen var det bara att trixa i det. Det tog inte mer än 2-3min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ägde en HP laptop för 2år sedan och då var det superenkelt att sätta in det extra minnet. Det fanns en lucka på baksidan som var just för RAM-minnet. Den satt fast med 2 skruvar och sen var det bara att trixa i det. Det tog inte mer än 2-3min.

 

Okej det låter ju super. Blir att lägga en beställning så fort ja får loss lite pengar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en 17" så kan du inte räkna med att den ska vara lätt. Har du redan bestämt dig för den storleken så bör du satsa på prestandan först och främst.

 

Jag förstår. Blir ju lite knepigt att ta med en 5 kilos bjässe om man ska resa med tanke på maxvikt osv. Men ifall man vill ha 1920x1600 upplösning med en 15,4" blir det väldigt dyrt förmodar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Blir ju lite knepigt att ta med en 5 kilos bjässe om man ska resa med tanke på maxvikt osv. Men ifall man vill ha 1920x1600 upplösning med en 15,4" blir det väldigt dyrt förmodar jag?

 

nej det är just det inte blir, kolla tidigare i tråden ang Dell Latitude D820 (företagslaptop) alt logga in på Dells hemsida.

 

ska du enbart ha den till pokerspelande rekommenderas VERKLIGEN 1920x1200!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jaha, nu dog den här tråden. Macbook Pro finns numera med 1920x1200.

 

Färdigsnackat!

 

jo nya macbook pro med nvidias 8600 gt är riktigt fet, dock erbjuder dom endast WUXGA upplösningen på 17". På 15" får man fortfarande nöja sig med 1440x900 vilket inte funkar vid multitablande :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo nya macbook pro med nvidias 8600 gt är riktigt fet, dock erbjuder dom endast WUXGA upplösningen på 17". På 15" får man fortfarande nöja sig med 1440x900 vilket inte funkar vid multitablande :(

 

Sen går ju 17" på 27k också med det nödvändiga :roll:

 

Nej jag ska nog slå till på en D820 eller D830, någon som vet skillnaden på dessa eller stort sett samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen går ju 17" på 27k också med det nödvändiga :roll:

 

Nej jag ska nog slå till på en D820 eller D830, någon som vet skillnaden på dessa eller stort sett samma sak?

 

23900kr typ kostade den när jag kollade i apple educ store. så himla mycket större är inte 17" för övrigt.

 

17-inch MacBook Pro

Height: 1.0 inch (2.59 cm)

Width: 15.4 inches (39.2 cm)

Depth: 10.4 inches (26.5 cm)

Weight: 6.8 pounds (3.08 kg) with battery and optical drive installed4

v= 1.0 x 15.4 x 10.4 = 160.16

 

dell 820 15.4"

6.25 pounds

1.39" height

14.2" width

10.3" depth

v=1.39 x 14.2 x 10.3 = 203.3014

 

dvs apple 17" är 20% mindre än dell 15.4"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen går ju 17" på 27k också med det nödvändiga :roll:

 

Skit i det! Tänk istället på att du blir en bättre människa om du köper en mac. 8-)

 

Dessutom finns det som sagt studentrabatter om du är hjälpt av det. Rabatten via mecenat- eller studentkortet (10%) är lite bättre än den via den generella Apple Store for Education.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån har jag! Den e grym!!!!!

 

Hade en NW8240 innan men den tappa ja i sjön:lol: . HP gör bäst datorer. Den e skitsnabb dessutom har HP grym service. Köpte till en carepack försäkring av HP, du behöver aldrig oroa dig för o va datorlös, de kommer me en utbytesdator om den ska in på rep.

 

Enda nackdelen e att den saknar DVI utgång för o njuta av en full hd tv.

 

Jag tror jag kommer köpa HP NW8440 och sen flasha om grafikkortet till ett x1600, då FireGL V5200 bygger på radeon x1600. Det är det närmsta jag iaf jag kan hitta på en högupplöst, lätt, hög prestanda och lång batteritid.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu känns det som pahud och pokerklienter bör funka bra i osx. iaf när man ser:

 

Det är ju Windows som är parallelt installerat, mao kör du windows i/parallelt med mac osx.

 

 

Jag skulle vänta tills dom släpper dom nya xps burkarna med bla Santa Rosa processorerna och GF 8xx0 serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köra vista på macbook pro ( vilket är ett måste om man ska spela poker) Man kan dessutom installera den helt rent utan Mac OS. Problemet är drivrutiner (både till vista och xp) för apple komponenter (finns visst med på bootcamp cd:n) och att tangentbord och mus är apple anpassat. Små irriterande problem. Skulle istället vänta på den nya hp compaq 17 tummaren som kommer i aug. Har allt och är också extremt slimmad. kanske sony vaio kommer med något nytt roligt, men deras 17 tummare brukar väga bly. Dell spelar inte i samma division vad gäller design och vikt men är väl så bra prestandamässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle istället vänta på den nya hp compaq 17 tummaren som kommer i aug. Har allt och är också extremt slimmad.

Hear hear. Själv hade jag planer på att köpa den senaste Porschen, men jag har bestämt mig för att vänta eftersom jag har hört att Skoda kommer med en ny modell i höst. Den ska tydligen också ha fyra hjul och en ratt.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar även jag på en ny bärbar dator, efter att ha kommit underfund med att den jag sitter på nu hämmar min utveckling och är den största orsaken till att jag tiltar.

 

Ska börja plugga till civilingenjör till hösten och då kan det ju vara trevligt med en dator att ha i plugget men jag vill ändå som sagt ha en bra pokerdator. Detta är förstås svårt eftersom 17-tummare är rätt otympliga, och dessutom kostar ju de datorerna oftast mer än jag helst skulle vilja lägga ner.

 

Kom då på en lösning: eftersom jag troligen endast kommer spela poker hemma så kan jag köpa en lagom kraftfull bärbar (tänk Core 2 Duo, 1-2GB ram) och mer eller mindre skita i skärmen (dvs kanske acceptera en 1280x800) och komplettera med en 20" TFT-skärm som bara står här hemma (1680x1050 verkar ju vara det som går att få tag på billigast, men man skulle ju gärna vilja ha 1200 i höjd..).

 

Mina frågor:

Låter detta som en bra idé?

Datortips? Jag har CSN-rabatt från DELL t.ex.

Och så det med upplösning på extraskärmen, duger 1050 pixlar i höjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hear hear. Själv hade jag planer på att köpa den senaste Porschen, men jag har bestämt mig för att vänta eftersom jag har hört att Skoda kommer med en ny modell i höst. Den ska tydligen också ha fyra hjul och en ratt.

 

;)

 

Håller med,tycker också att Macen är klart överskattad,precis som porshe. Jag menar vem vill bli sedd med porshe nuförtiden:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör Boot Camp i dag och växlar mellan Windows och Mac OS X så måste man stänga ner det ena operativsystemet och starta det andra från grunden.

 

Detta förändras med Boot Camp i Leoparden, vilket är riktigt trevligt. Väljer man alternativet "Restart in Windows" inne i Mac OS X så lägger sig Mac OS X i säker vila och startar Windows. Samma sak och funktion finns i Windows.

 

Detta betyder att man snabbt och enkelt kan byta mellan operativsystemet utan att behöva dra igång program och logga in och hålla på när man gör det. Men, till skillnad från Parallels så ligger inaktiva operativsystemet inte och äter RAM-minne när det är i vila.

 

Genialt och mycket trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör Boot Camp i dag och växlar mellan Windows och Mac OS X så måste man stänga ner det ena operativsystemet och starta det andra från grunden.

 

Detta förändras med Boot Camp i Leoparden, vilket är riktigt trevligt. Väljer man alternativet "Restart in Windows" inne i Mac OS X så lägger sig Mac OS X i säker vila och startar Windows. Samma sak och funktion finns i Windows.

 

Detta betyder att man snabbt och enkelt kan byta mellan operativsystemet utan att behöva dra igång program och logga in och hålla på när man gör det. Men, till skillnad från Parallels så ligger inaktiva operativsystemet inte och äter RAM-minne när det är i vila.

 

Genialt och mycket trevligt.

 

Mm mycket trevligt... OM det nu blir så, tyvärr ser det mörkt ut på den fronten:

http://www.macrumors.com/2007/06/12/leopard-and-boot-camp-faster-restarts/

 

Jag noterade även att Steve Jobs inte nämnde detta i sitt keynote-tal. Tvärtom tyckte jag att han "skyndade igenom" bootcamp-biten. Min gissning är att det var planerat att han skulle presentera denna nyhet i b.c. men att det blev indraget med kort varsel. Ser ingen annan anledning till att "gamla b.c." var en av de 10 features för Leopard som presenterades. Gäsp lixom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...