Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Det börjar bli dags för mig att köpa en dator nu. Och det känns som att det är Dell D830 som gäller.

 

Men dock är det irriterande att ifall man ska ha svenskt tangentbord, och därav är tvungen att köpa genom dells svenska sida, så kan man inte alls konfigurera datorn lika mycket som man kan ifall man köper ifrån dells engelska sida. Gå in och jämför själva, helt sjukt vad lite man kan välja i jämförelse. Bland annat ett dedikerat grafikkort, olika vista OS, olika optiska enheter, möjlighet att få HD:n uppdelad i partioner mm. Extremt störande att man inte får välja detta ifrån den svenska sidan.

 

ps. Vet någon ifall cd/dvd-läsaren som sitter i de svenska dell D830 (och alla andra bärbara dell datorer för den delen) klara av att bränna dual-layer skivor? Man får knappt någon information om läsaren på dells sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

såja, nu beställde jag min laptop:

 

MacBook Pro, 17-inch, 2.4GHz Intel Core 2 Duo

Artikelnummer: Z0ED

160 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min) 065-6996

Nationellt paket 065-7009

MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Glossy Widescreen Display 065-7039

SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-6998

2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-6992

2,4 GHz Intel Core 2 Duo 065-6991

Tangentbord med bakgrundsbelysning (svenskt) & Mac OS (svenska) 065-7006 1 SEK 19.371,00 SEK 19.371,00

 

Incase Neoprene Sleeve för 17-tums MacBook Pro - Bourgognefärgad

Artikelnummer: TJ884 1 SEK 212,00 SEK 212,00

Delsumma: SEK 19.583,00

Gratis frakt: SEK 0.00

Moms: SEK 4.895,75

 

Slutsumma: SEK 24.478,75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser misstänkt lik ut den som jag fick hem idag. 8-)

 

Enda skillnaden är att jag valde den snabbare hårddisken. Varför valde du bort det alternativet?

 

Edit: En liten skillnad till förresten. Jag valde engelskt OS, jag står inte ut med svenska manualer etc.

 

najs. posta massa bilder så jag har något att onnanera till i 1vecka.

 

5400 är lagom för laptop tror jag. låg batteriförbrukning, låg ljudnivå etc. prestanda känns föga viktigt.

 

manualer.... är ju osx, allt är intuitivt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kände alltså inte för att vänta in OS X Leopard då? Det känns ju som att de borde släppa uppdaterade macbook pro's i samma veva också. Och vem vill sitta på ett föråldrat OS, vilket ni ju kommer göra när Leopard släpps.

 

Är det någon av er som har erfarenheter av boot camp? Tack vare boot camp så överväger jag faktiskt att köpa en macbook pro (men då får jag ju som sagt vänta in leopard också, segt), det måste ju vara optimalt att både ha OS X och Vista på en dator med så pass bra prestanda som macbook pro faktiskt har. Men jag har aldrig testat boot camp själv, så ifall ni har erfarenheter ifrån det så får ni gärna dela med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kände alltså inte för att vänta in OS X Leopard då? Det känns ju som att de borde släppa uppdaterade macbook pro's i samma veva också. Och vem vill sitta på ett föråldrat OS, vilket ni ju kommer göra när Leopard släpps.

 

Är det någon av er som har erfarenheter av boot camp? Tack vare boot camp så överväger jag faktiskt att köpa en macbook pro (men då får jag ju som sagt vänta in leopard också, segt), det måste ju vara optimalt att både ha OS X och Vista på en dator med så pass bra prestanda som macbook pro faktiskt har. Men jag har aldrig testat boot camp själv, så ifall ni har erfarenheter ifrån det så får ni gärna dela med er!

 

jag vem vill sitta på ett föråldrat os. xp är väl snart 7år gammalt. när leopard kommer så köper jag det för $79(educ) eller $129 vanligt. =)

 

tror en film säger det mesta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med föråldrard var ett skämt :P Men orka sitta med Tiger när Leopard är släppt liksom. Men $79 var ju inte alls farligt! Men du tror inte att de kommer släppa uppdaterade macbook pro's sammtidigt som leopard?

 

Det här VMware verkade riktigt intressant!, men det verkar emulera windows eller?, Min erfarenhet av sådant är att det alltid strular. Personligen tycker jag att boot camp verkar mer lovande, du har inte testat?

 

Fan, jag har läst runt lite om macbook ikväll och det verkar faktiskt kanon, så jag får ta och gratulera dig till ett nice köp. Det är möjligt at jag måste omvärdera det här med att köpa en DELL D830.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med föråldrard var ett skämt :P Men orka sitta med Tiger när Leopard är släppt liksom. Men $79 var ju inte alls farligt! Men du tror inte att de kommer släppa uppdaterade macbook pro's sammtidigt som leopard?

Mjaa, jag kan inte se någon speciell anledning till att uppdaterade MBP:s kommer just samtidigt som Leopard. Du är medveten om att MBP just HAR uppdaterats va? Just då känns resonemanget att vänta med köp för att det kanske snart kommer en uppdatering lite... fel. :)

 

Åtminstone såtillvida det inte är en väldigt specifk uppdatering man väntar på, som man inte kan vara utan. Men den specifika uppdateringen inträffade just för oss pokerspelare: 1920x1200.

 

Det här VMware verkade riktigt intressant!, men det verkar emulera windows eller?, Min erfarenhet av sådant är att det alltid strular. Personligen tycker jag att boot camp verkar mer lovande, du har inte testat?
Jo, Parallells och VMware emulerar. Folk verkar ändå tycka att det funkar finfint, men jag har inga egna erfarenheter av det. Bootcamp kör native och funkar precis (lika illa) som att köra windows från en vanlig PC. Möjligen kan man få nåt litet småproblem med nån drivrutin, men ingenting en windowsanvändare inte är van vid. :roll:

 

Fan, jag har läst runt lite om macbook ikväll och det verkar faktiskt kanon, så jag får ta och gratulera dig till ett nice köp. Det är möjligt at jag måste omvärdera det här med att köpa en DELL D830.

Om du köper en MBP och sen ångrar dig att du inte valde en Dell så köper jag en Dell åt dig. Känns som ett safe bet från min sida. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med föråldrard var ett skämt :P Men orka sitta med Tiger när Leopard är släppt liksom. Men $79 var ju inte alls farligt! Men du tror inte att de kommer släppa uppdaterade macbook pro's sammtidigt som leopard?

Det här VMware verkade riktigt intressant!, men det verkar emulera windows eller?, Min erfarenhet av sådant är att det alltid strular. Personligen tycker jag att boot camp verkar mer lovande, du har inte testat?

Fan, jag har läst runt lite om macbook ikväll och det verkar faktiskt kanon, så jag får ta och gratulera dig till ett nice köp. Det är möjligt at jag måste omvärdera det här med att köpa en DELL D830.

 

jag kör med VMware på min MacBook utan bekymmer. det är just pga alla pokersidors dåliga stöd för OSX som man bör kunna emullera win på något sätt. har tidigare haft bla Dell laptops och nu när man väl har en Mac undrar jag bara varför jag inte skaffat en tidigare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren grabbar! Ni har nog faktiskt övertalat mig, med största sannolikhet så blir det en macbook pro. Om Vista ändå funkar nästan felfritt tack vare boot-camp + att VMware verkar fungera bra (fast klarar det av att emulera Vista, eller är det bara XP?) så finns det ju knappt någon ursäkt för att inte ta en macbook pro. Man får ju typ den bästa prestandan som finns tillgänglig för bärbara kommersiella datorer.

 

Synd bara att 1920*1200 bara finns till 17 tummaren, det känns ju lite stort, men Heltoks beräkningar var ju iaf lovande. Men jag får väll gå till applecenter och se efter själv, att ha en för stor dator orkar man ju inte med.

 

På apples sida står inte någon batteritid, bara att den ska vara väldigt bra, men ungefär hur många timmar kan man grinda i solstolen innan den behöver laddas? Eftersom den bygger på Intels santa rosa borde den ju kunna hålla ut länge, men åt andra sidan så kan jag tänka mig att nvidia GPU:n äter en hel del.

 

På tal om solstolsgrind, vilken skärm valde ni? Den matta eller den glänsiga? Är det någon som har testat båda och kan reogöra för skillnaden? Den matta ska tydligen ha någont slags reflexskydd så jag antar att den blir bäst för solstolsgrind.

 

Och så en sista fråga, har den bara ett skärmuttag? Det står att den har en dvi och en vga, men sen verkar det som att med vga-uttaget menar dom att man ska använda en dvi till vga adapter i dvi uttaget. Det ultimata för oss pokerspelare hade ju varit två stycken skärmuttag, hur ligger det till egentligen?

 

Med rabatt från CSN går kalaset på 25k, så jag antar att jag får börja grinda SNG'S då (massive beat). Men det verkar väl värt besväret.

 

EDIT: Glömde en fråga,, hur tyst är den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På apples sida står inte någon batteritid, bara att den ska vara väldigt bra, men ungefär hur många timmar kan man grinda i solstolen innan den behöver laddas? Eftersom den bygger på Intels santa rosa borde den ju kunna hålla ut länge, men åt andra sidan så kan jag tänka mig att nvidia GPU:n äter en hel del.

 

Apple.se:

 

# 15-tums MacBook Pro

 

* 60 wattimmars litiumpolymerbatteri (med inbyggda statuslampor) som ger upp till 6 timmars batteritid

 

17-tums MacBook Pro

 

* 68 wattimmars litiumpolymerbatteri (med inbyggda statuslampor) som ger upp till 5,75 timmars batteritid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack eloge38, jag missade det.

 

Efter lite undersökning kan jag svara på de flesta av mina egna frågor.

 

Som eloge28 sa så ska den maximalt ge 5,75h i batteritid, men som brukligt är stämmer aldrig tillverkarens egna siffror på sådant här. I en recension jag läste så uppmäte de batteritiden till 4h vid normalt bruk, vid hårdare användnig som ex. kollande på dvd-film så halverades den siffran.

 

Den har bara ett dvi uttag. Och det följet som sagt med en adapter för att göra den till vga.

 

Den ska vara mycket tyst av sig, dock så kan den bli väldigt varm snabbt.

 

Det jag inte har fått klarhet i än är skillnaden emellan skärmarna. Det blir väll att jämföra på applecenter även här.

 

ps. en sak som är lite avskräckande är att jag tycker att Ipod är första klassens skräp (äger en 30gb video, har ägt en 20gb G4) och extremt övervärderad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. en sak som är lite avskräckande är att jag tycker att Ipod är första klassens skräp (äger en 30gb video, har ägt en 20gb G4) och extremt övervärderad.

 

har haft en ipod photo hyffsat länge och den har fungerat klockrent!

här du en sak som brukar övertyga "tvivlande PC användare"

 

 

provade precis på min macbook o de e helt klart en onödig men ack så rolig sak! missa inte heller att MB fotar "tjuven" :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. en sak som är lite avskräckande är att jag tycker att Ipod är första klassens skräp (äger en 30gb video, har ägt en 20gb G4) och extremt övervärderad.

 

mac är inte för alla. vissa gillar apples prylar andra inte. gillar du inte ipod lär du inte gilla osx etc. ipod är enkel, fungerar, och snygg. samma sak med osx, macbook pro, iphone, allt annat. vissa föredrar svåra, krånglande och fula saker. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac är inte för alla. vissa gillar apples prylar andra inte. gillar du inte ipod lär du inte gilla osx etc. ipod är enkel, fungerar, och snygg. samma sak med osx, macbook pro, iphone, allt annat. vissa föredrar svåra, krånglande och fula saker. =)

 

 

Nja, Ipods gränssnitt är väll okej. Problemet är att den hänger sig ofta i samband med laddning. Och den ser förävlig ut redan efter en månads användning, rispor överallt. Ni kan ju tänka er hur min ser ut då jag har haft den i 1,5 år. Sedan blir batteriet skitkasst snabbt, ibörjan klarade den väll ca 15h på en laddning, nu är den tiden reducerad till ca 4h. Och hela grejen med att musiken är bunden till ett itunes biblotek behöver jag väll inte ens ta upp, helt idiotiskt. Sammtliga av dessa problem hade jag också med min 20gb G4:a, så att förbättra kvaliten verkar inte vara största prioritet hoss apple.

 

Dock så tycker/tror jag inte att Ipods tillkortakommanden gäller för macbook pro eller os x, så jag kommer ändå med stor sannolikhet att köpa en sådan. Prestandan är ju som sagt i topp och det finns möjlighet att installera andra OS. En sak jag inte har fått klarhet i är om processorn (Intel core 2 duo T7700) är 64-bit eller inte? Någon som vet?

 

ps. Bilalarmsgrejen verkar ju riktigt rolig, dock helt onödig. Men det är ju ett bra sätt att jävlas med familjemedlemmar/kompisar som vill använda datorn iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Ipods gränssnitt är väll okej. Problemet är att den hänger sig ofta i samband med laddning. Och den ser förävlig ut redan efter en månads användning, rispor överallt. Ni kan ju tänka er hur min ser ut då jag har haft den i 1,5 år. Sedan blir batteriet skitkasst snabbt, ibörjan klarade den väll ca 15h på en laddning, nu är den tiden reducerad till ca 4h. Och hela grejen med att musiken är bunden till ett itunes biblotek behöver jag väll inte ens ta upp, helt idiotiskt. Sammtliga av dessa problem hade jag också med min 20gb G4:a, så att förbättra kvaliten verkar inte vara största prioritet hoss apple.

 

Dock så tycker/tror jag inte att Ipods tillkortakommanden gäller för macbook pro eller os x, så jag kommer ändå med stor sannolikhet att köpa en sådan. Prestandan är ju som sagt i topp och det finns möjlighet att installera andra OS. En sak jag inte har fått klarhet i är om processorn (Intel core 2 duo T7700) är 64-bit eller inte? Någon som vet?

 

ps. Bilalarmsgrejen verkar ju riktigt rolig, dock helt onödig. Men det är ju ett bra sätt att jävlas med familjemedlemmar/kompisar som vill använda datorn iaf :)

 

 

Håller med om det mesta, tror dock det finns "hacks" till ipods som gör det möjligt att föra över musik på annat vis.

 

Gällande processorn, så är det 64-bitars med 2 kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar även jag på en ny bärbar dator, efter att ha kommit underfund med att den jag sitter på nu hämmar min utveckling och är den största orsaken till att jag tiltar.

 

Ska börja plugga till civilingenjör till hösten och då kan det ju vara trevligt med en dator att ha i plugget men jag vill ändå som sagt ha en bra pokerdator. Detta är förstås svårt eftersom 17-tummare är rätt otympliga, och dessutom kostar ju de datorerna oftast mer än jag helst skulle vilja lägga ner.

 

Kom då på en lösning: eftersom jag troligen endast kommer spela poker hemma så kan jag köpa en lagom kraftfull bärbar (tänk Core 2 Duo, 1-2GB ram) och mer eller mindre skita i skärmen (dvs kanske acceptera en 1280x800) och komplettera med en 20" TFT-skärm som bara står här hemma (1680x1050 verkar ju vara det som går att få tag på billigast, men man skulle ju gärna vilja ha 1200 i höjd..).

 

Mina frågor:

Låter detta som en bra idé?

Datortips? Jag har CSN-rabatt från DELL t.ex.

Och så det med upplösning på extraskärmen, duger 1050 pixlar i höjd?

 

Ingen med lite input? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen med lite input? ;-)

 

en lite gullig macbook blir nog perfa. du frå 10% rabatt som student hos apple. sedan fixar du windows gratis av skolan.

 

Pris: SEK 7.516,00

Moms: SEK 1.879,00

Summa: SEK 9.395,00

 

Färdig att skickas efter:

24hrs

Gratis frakt

 

Specifikationer

 

1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs

80 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

Tangentbord (svenskt) & Mac OS (svenska)

2,0GHz Intel Core 2 Duo

Kombinationsenhet

AirPort Extreme-kort och Bluetooth

Nätadapter

Batteri

 

sedan kan du köpa till ramminne från komplett om det skulle behövs. macbook är avtiltande fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter en lämplig laptop/device med följande användningsområde:

 

* Jag vill kunna sitta ute med den. (egentligen ska den bara användas ute)

* Den måste vara liten, jag vill inte sitta med en vanlig laptop i knät (har redan 2, det räcker)

* Måste inte nödvändigtvis ha uppkoppling utomhus överallt, även om det vore trevligt.

* Måste kunna göra enkel "ordbehandling" på den.

* Måste kunna koppla upp mig med WLAN när jag är hemma för att föra över dokument.

 

Det är ungefär allt. Så det handlar om en liten laptop eller annan typ av device. Tangentbord vore förstås bra att ha, men är även intresserad av någon tangentbordsfri device med pekskärm om det visar sig att det går att skriva på den "skapligt fort". Vill mer stolpa det jag ska skriva utomhus, plus läsa genom det jag skrivit, den stationära datorn kommer alltid att slå alla laptops när det gäller produktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter en lämplig laptop/device med följande användningsområde:

 

* Jag vill kunna sitta ute med den. (egentligen ska den bara användas ute)

* Den måste vara liten, jag vill inte sitta med en vanlig laptop i knät (har redan 2, det räcker)

* Måste inte nödvändigtvis ha uppkoppling utomhus överallt, även om det vore trevligt.

* Måste kunna göra enkel "ordbehandling" på den.

* Måste kunna koppla upp mig med WLAN när jag är hemma för att föra över dokument.

 

Det är ungefär allt. Så det handlar om en liten laptop eller annan typ av device. Tangentbord vore förstås bra att ha, men är även intresserad av någon tangentbordsfri device med pekskärm om det visar sig att det går att skriva på den "skapligt fort". Vill mer stolpa det jag ska skriva utomhus, plus läsa genom det jag skrivit, den stationära datorn kommer alltid att slå alla laptops när det gäller produktivitet.

 

macbook. köp med matt skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...