Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Hej alla, jag kommer snart börja veckopendla till jobbet så jag kommer behöva en billig laptop att ha och slaska lite på under veckorna, har läst en del i tråden men de flesta verkar satsa på lite dyrare varianter.

 

De enda kraven jag har är att man skall kunna spela poker på 4 bord och att man skall kunna se nån film om man har tråkigt, batteritiden är inte så relevant då jag kommer sitta med sladden i ändå och vikten spelar heller ingen större roll.

 

Har kollat runt en del men alla olika sorters processorer och annat gör mig snurrig därför frågar jag här: Vart hittar jag den billigaste laptopen som fortfarande fungerar att slaska lite på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tetris: Jättebra svar, tackar :D Ska ta och kolla in samtliga datorer.

 

ps. Kom på svaret på varför 1920*1200 inte förhåller sig 16:9. Det förhåller sig som 16:10 vilket tydligen är standard på widescreen-datorskärmar. Har jag förstått det rätt att det kommer vara lite svart längst upp och ner på skärmen ifall man kollar på "trueHD" (1920*1080) material? Och om man kollar på vanlig material (säg HSP ;)) så blir det svart på de båda sidorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter en laptop med ungefär samma konfiguation som Dell Latitude D820 eller HP COMPAQ NW8440. Dessa laptops grafikkort är dock anpassade för arbete med tex OpenGL applikationer, vilket jag inte kommer hålla på med. Jag söker en laptop som har ett grafikkort som är mer anpassat för spel.

 

Krav på laptopen:

 

Processor: Intel® Core™ 2 Duo (minst 2Ghz)

 

Minne: 2GB DDR2 (677Mhz = syncat med prollens FSB)

 

Hårddisk: Helst en SATA disk på 7200RPM (minimum storlek 60GB)

 

Skärmstorlek: 15.4" (17" är för stort)

 

Skärmupplösning: 1920x1200 (Höjer man DPI så blir det kanon på en 15" skärm.

 

Grafikkort: Se nedan

 

Batteri: 9-cell Lithium Jon (ska kunna hålla igång i MINST 3.5h)

 

Vikt: MAX 3KG

 

 

Bästa grafikkortet för Dell Latitude D820:

512MB NVIDIA Quadro NVS 120M TurboCahe

 

3DMark03: 3900 points

3DMark05: 1900 points

3DMark06: 660 points

 

Grafikkorete som sitter i HP COMPAQ NW8440:

FireGL v5200 256MB

 

3DMark03: x points

3DMark05: x points

3DMark06: 900 points

 

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

 

Jämför poängen med grafikkorten i länken ovan så ser ni hur mycket dessa suger för spel.

 

 

Fasen, en sådan här dator är ju exakt vad jag också letar efter :-) Just nu ligger D820 närmst att köpa, men den är ju som sagt inte optimal. Har du köpt en dator än Tetris, isf vilken? En sak jag oroar mig lite för med "business" laptoparna är att deras skärmar tydligen ska vara dåliga för att kolla på film med, eller att använda för media generellt. Någon som kan bekräfta eller dementera?

 

Förresten, vet någon hur det ligger till med att koppla in externa skärmar till laptopar? Jag vill kunna koppla in min till 2st externa skärmar med upplösningen 1600*1200 vardera, och det hade ju varit kanon om alla tre skärmar kunde visa bild samtidigt sen. Går det, eller är grafikkorten för sunkiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen, en sådan här dator är ju exakt vad jag också letar efter :-) Just nu ligger D820 närmst att köpa, men den är ju som sagt inte optimal. Har du köpt en dator än Tetris, isf vilken? En sak jag oroar mig lite för med "business" laptoparna är att deras skärmar tydligen ska vara dåliga för att kolla på film med, eller att använda för media generellt. Någon som kan bekräfta eller dementera?

 

Förresten, vet någon hur det ligger till med att koppla in externa skärmar till laptopar? Jag vill kunna koppla in min till 2st externa skärmar med upplösningen 1600*1200 vardera, och det hade ju varit kanon om alla tre skärmar kunde visa bild samtidigt sen. Går det, eller är grafikkorten för sunkiga?

 

ingen laptop är alltjämt optimal, man måste tyvärr kompromissa :cry:

förstår inte exakt hur du menar att skärmen ska vara "dålig" på att titta på film med? ta och kolla på lite olika modeller på någon butik o se om du störs av något speciellt o undvik det då!

svårt att se hur du ska kunna koppla in 2 externa skärmar från en laptop då typ alla laptops jag sett bara har 1 utgång till extern skärm. du måste antagligen använda någon form av "splitter" eller liknande (mkt osäker om det ens finns). grafikkorten i laptops, är som du säger, tyvärr "för dåliga" för det du önskar.

ang företags laptops kan jag dock verkligen REKOMMENDERA dem istället för konsumets laptops. dels pga support, garanti men främst för deras mkt bättre kvalitet! de är gjorda för att användas i dagligt arbete och håller för det!

(obs konsument varianter fungerar givetvis men det finns oftast anledning till varför Mercedes kostar mer än Lada, om ni förstår hur jag menar :rolleyes: )

 

lite OT OT men vad tror ni om:

http://www.electro-grammi.com

sjukt billiga iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mawam: Tack för svar! Att skärmarna på företagslaptop ska vara sämre för media var något jag läste någonstans. Generellt skulle de tydligen inte ha lika "rik" färgåtergivning och kännas matta. Har dock glömt var det var, så man får ju vara källkritisk,, bäst är väll som du tidigare nämnt att gå till en butik och kolla runt själv. Dock så tror jag inte att just DELL datorer finns i butiker, eller?

 

Det vore väldigt synd ifall man inte kunde koppla in 2 externa skärmar och därav ha bild på 3st, det är väldigt viktigt för mig. Det måste väll finnas någon multitablare här inne som har undersökt saken lite närmre?

 

Förresten, jag hittade ett väldigt bra jämförelse av processorer. De sa även där att det vara 2 kärnor som gäller. Bäst av processorerna i bärbara datorer är tydligen Intel Core 2 Duo, med modellen T7600 (för övrigt valbar på D820) i spetsen. Här är testet om någon är intresserad: http://www.tomshardware.com/2007/02/27/dual_core_notebook_cpus_explored/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mawam: Tack för svar! Att skärmarna på företagslaptop ska vara sämre för media var något jag läste någonstans. Generellt skulle de tydligen inte ha lika "rik" färgåtergivning och kännas matta. Har dock glömt var det var, så man får ju vara källkritisk,, bäst är väll som du tidigare nämnt att gå till en butik och kolla runt själv. Dock så tror jag inte att just DELL datorer finns i butiker, eller?

 

Det vore väldigt synd ifall man inte kunde koppla in 2 externa skärmar och därav ha bild på 3st, det är väldigt viktigt för mig. Det måste väll finnas någon multitablare här inne som har undersökt saken lite närmre?

 

Förresten, jag hittade ett väldigt bra jämförelse av processorer. De sa även där att det vara 2 kärnor som gäller. Bäst av processorerna i bärbara datorer är tydligen Intel Core 2 Duo, med modellen T7600 (för övrigt valbar på D820) i spetsen. Här är testet om någon är intresserad: http://www.tomshardware.com/2007/02/27/dual_core_notebook_cpus_explored/

 

Det finns en lösning för att ha externa pci-expresskort i bärbara datorer http://www.magma.com/products/pciexpress/expressbox1/

Då borde man kunna ha två externa skärmar, jag har hört talas om någon typ av splitter från matrox men jag kan inte hitta den nu.

Själv har jag en macbook pro 15.4 och är väldigt nöjd med den. 1440x900 kanske är i minsta laget men det funkar ganska bra. Dessutom kan man ha en 30" extern skräm (2560x1600) med mbp vilket är bra.

 

Edit: Matta vs Glansiga skärmar, matta skärmar återger färger mer naturligt än vad glansiga skrämar med mättade färger gör, dessutom reflekterar de mindre ljus från omgivningen, om man jobbar med bilder är det helt klart en matt skräm man ska ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en lösning för att ha externa pci-expresskort i bärbara datorer http://www.magma.com/products/pciexpress/expressbox1/

Då borde man kunna ha två externa skärmar, jag har hört talas om någon typ av splitter från matrox men jag kan inte hitta den nu.

Själv har jag en macbook pro 15.4 och är väldigt nöjd med den. 1440x900 kanske är i minsta laget men det funkar ganska bra. Dessutom kan man ha en 30" extern skräm (2560x1600) med mbp vilket är bra.

Edit: Matta vs Glansiga skärmar, matta skärmar återger färger mer naturligt än vad glansiga skrämar med mättade färger gör, dessutom reflekterar de mindre ljus från omgivningen, om man jobbar med bilder är det helt klart en matt skräm man ska ha

 

ok, "intressant" lösning med flera externa skärmar men frågan är om man orkar? troligen bäst alt som du har då att köra en BRA laptop med MKT BRA grafikort så man kan köra extern STOR/HÖG upplösning till sin externa skärm.

har alltid haft PC men är bra sugen att testa MAC! hur fungerar den med pokerklienter? eller kör du med Windows parallellt? väntar med spänning på vad de nya "kommande" mac:arna ska ha för prestanda! lite synd att de inte ex har 1920x1200 som alt. men det är väl tyvärr som vanligt, man får kompromissa med laptops...

ett hyffsat alt är att ha 2 laptops, en lite större att spela poker på med HÖG upplösning, modell släpbar och sedan en lite mindre, under 2kg och typ 12 tum mao BÄRBAR för övrigt meckande med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ska köpa en ny laptop. Vill först säga att jag tidigare hade en Inspiron 6000, med WUXGA-skärmen. Fungerade utmärkt, och hade nu tänkt att köpa en Dell D820.

 

Vad jag är osäker på är, har alla Dell D820, en VGA-utgång? Hur fungerar det om man ska koppla denna till en TV?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, "intressant" lösning med flera externa skärmar men frågan är om man orkar? troligen bäst alt som du har då att köra en BRA laptop med MKT BRA grafikort så man kan köra extern STOR/HÖG upplösning till sin externa skärm.

har alltid haft PC men är bra sugen att testa MAC! hur fungerar den med pokerklienter? eller kör du med Windows parallellt? väntar med spänning på vad de nya "kommande" mac:arna ska ha för prestanda! lite synd att de inte ex har 1920x1200 som alt. men det är väl tyvärr som vanligt, man får kompromissa med laptops...

ett hyffsat alt är att ha 2 laptops, en lite större att spela poker på med HÖG upplösning, modell släpbar och sedan en lite mindre, under 2kg och typ 12 tum mao BÄRBAR för övrigt meckande med

 

Jag vet inte det ryktas ju lite om att det ska komma nya bärbara datorer från apple igår uppdaterades specifikationerna på macbook till lite högre hastighet och mer minne, men det är ju så att LED-bakgrundsbelysta skärmar är påväg och Intel nyss släppte sin Centrino Pro (santa rosa) plattform för bärbara, ett rimligt antagande är väl ändå att apple som ju i alla fall låtsas rikta in sig mot foto/film/grafik/layout folk borde ha en laptop som kan visa full HD (1080i/p). Så kanske kommer det en uppdatering inom den närmaste månaden. om nu inte allting går åt till iPhone.

 

Angående poker på mac, så kan man ju köra windows i ett fönster med parallels desktop, då funkar ju alla klienter, sen finns i alla fall fulltilt som mac klient. Sen går det väl att spela i endel utan att ladda ner något program . min macbook pro är inte särskilt tung 15.4 tum och ca 2.5 kg. 17 tummaren väger också mindre än 3 kg

 

förövrigt övrigt är OS X galet mycket bättre än windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter en liten laptop.. typ en 12-13" med batteritid uppåt 6-7timmar iaf. INga direkta krav på hårdvaran mer än att den klarar vanliga kontorsprogram typ.. Gäran roterbarskärm så man kan fälla ihop datorn med skärmen utåt och anteckna på.. Skulle gärna ta en MacBook, men tycker den känns lite för stor för just mitt öndamål.. så en 12-13", icke widescreen vore nice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter en liten laptop.. typ en 12-13" med batteritid uppåt 6-7timmar iaf. INga direkta krav på hårdvaran mer än att den klarar vanliga kontorsprogram typ.. Gäran roterbarskärm så man kan fälla ihop datorn med skärmen utåt och anteckna på.. Skulle gärna ta en MacBook, men tycker den känns lite för stor för just mitt öndamål.. så en 12-13", icke widescreen vore nice.

 

jag tror det just bara är macbook som har så lång batteritid. macbook 13.3" är inte stor, sen kan du själv kofigurera efter önskad prestandan och till pris som passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen, en sådan här dator är ju exakt vad jag också letar efter :-) Just nu ligger D820 närmst att köpa, men den är ju som sagt inte optimal. Har du köpt en dator än Tetris, isf vilken? En sak jag oroar mig lite för med "business" laptoparna är att deras skärmar tydligen ska vara dåliga för att kolla på film med, eller att använda för media generellt. Någon som kan bekräfta eller dementera?

 

Förresten, vet någon hur det ligger till med att koppla in externa skärmar till laptopar? Jag vill kunna koppla in min till 2st externa skärmar med upplösningen 1600*1200 vardera, och det hade ju varit kanon om alla tre skärmar kunde visa bild samtidigt sen. Går det, eller är grafikkorten för sunkiga?

 

Jag tror jag kommer köpa HP NW8440 och sen flasha om grafikkortet till ett x1600, då FireGL V5200 bygger på radeon x1600. Det är det närmsta jag iaf jag kan hitta på en högupplöst, lätt, hög prestanda och lång batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter en liten laptop.. typ en 12-13" med batteritid uppåt 6-7timmar iaf. INga direkta krav på hårdvaran mer än att den klarar vanliga kontorsprogram typ.. Gäran roterbarskärm så man kan fälla ihop datorn med skärmen utåt och anteckna på.. Skulle gärna ta en MacBook, men tycker den känns lite för stor för just mitt öndamål.. så en 12-13", icke widescreen vore nice.

 

Lite inne på samma spår som du och jag tro att denna HP2710p kan vara nå't:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/23355-284013-284013-284013-12434416-80117062.html

 

Kommer dock inte föränns i juli och jag vet inte vad den kommer att kosta heller.

1,65 kg, 12,1" WXGA. Batteritid verkar vara riktigt bra också, upp till 10 timmar med ett specialbatteri. Finns en test på denna någonstans men jag kommer inte ihåg vart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite inne på samma spår som du och jag tro att denna HP2710p kan vara nå't:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/23355-284013-284013-284013-12434416-80117062.html

 

Kommer dock inte föränns i juli och jag vet inte vad den kommer att kosta heller.

1,65 kg, 12,1" WXGA. Batteritid verkar vara riktigt bra också, upp till 10 timmar med ett specialbatteri. Finns en test på denna någonstans men jag kommer inte ihåg vart.

 

Den ser ju helt klart intressant.. Bara hoppas priset är lika intressant. Dessa smålaptops har väl en tendens att sätta vingar på prislapparna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har just köpt en http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASMW201U och undrar om det är något speciellt jag ska kolla efter eller om alla bärbara klarar av denna skärm. Tar gärna emot förslag kraven är att den ska vara relativt liten och helst ha minst 2048mb i ram-minne. Prisnivå högst 15k

 

Just nu ligger denna bra till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=151731 är den något att ha ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har just köpt en http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASMW201U och undrar om det är något speciellt jag ska kolla efter eller om alla bärbara klarar av denna skärm. Tar gärna emot förslag kraven är att den ska vara relativt liten och helst ha minst 2048mb i ram-minne. Prisnivå högst 15k

Just nu ligger denna bra till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=151731 är den något att ha ?

 

som med vilka kort som är bra före pre så beror det på vad floppen kommer med (jo kanske riktigt dålig liknelse men iaf :roll: )

de flesta bärbara tror jag klara den skärms maxupplösning utan större bekymmer...vill du vara riktigt säker så kollar du med resp leverantör och dess specs. tror "gränsen" för VGA-utgången brukar gå vid 1920x1200 men som sagt riktigt osäker, kolla med resp. leverantör! (grafikkort eller laptops lev.)

 

som jag skrivit tidigare tråden så måste man (tyvärr) prioritera när man väljer laptop. det går inte att få den stationäras prestanda och den lilla 12 tums laptopens smidighet. vad är viktigast för dig? vikt, prestanda, batteritid, kvalitet, support, tillbehör, design etc etc om ni förstår lite hur jag tänker :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zepto har släppt ett par nya,

skärmupplösningen suger, för det som grindar hårt, men annars mår de ganska fint. Ska investera en ny då min gamla zepto börjar bli lite slö.

 

Zepto är perfekt ifall du kör endast 3-4 bord.

 

Modellerna jag syftar på:

Znote 6224W

Znote 6625WD

Znote 6024W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyaste macbook är helt klart en vettig dator om du spelar på ftp. Menar på att ftp klienten till mac är den bästa jag stöt på hittills. Dock är kvaliten på macen lite tveksam om man har otur. Kan gå sönder ned till höger på tangentbordet och den blir lätt smutsig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har man letat efter en bärbar dator som är bra och har hög skärmupplösning. Så hittar man den perfekta till ett bra pris men så väger den 4,8 kilo vilket inte känns så bärbart direkt.

 

http://prisjakt.se/produkt.php?e=138278

 

Hur mycket högre i pris måste man vandra för att få en lika bra dator som väger mindre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter en poker/surf dator och har kikat lite på denna:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105763

 

Räcker upplösning till? Någon med erfarenhet? Ett ok köp?

Tycker datorn med 1 gig minne extra och väska för 10k är det mest prisvärda jag hittar för tillfället. Sen att datorn är ful som stryk det kan jag leva med :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter en poker/surf dator och har kikat lite på denna:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105763

 

Räcker upplösning till? Någon med erfarenhet? Ett ok köp?

Tycker datorn med 1 gig minne extra och väska för 10k är det mest prisvärda jag hittar för tillfället. Sen att datorn är ful som stryk det kan jag leva med :roll:

Ja prestandan räcker gott och väl. Lite överlapp blir det med 1680x1050 men det kan man leva med. Är inget fan av HP men de gör bra datorer. De är fula som stryk men väger inte speciellt mycket. Dessutom så är de billiga som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har man letat efter en bärbar dator som är bra och har hög skärmupplösning. Så hittar man den perfekta till ett bra pris men så väger den 4,8 kilo vilket inte känns så bärbart direkt.

 

http://prisjakt.se/produkt.php?e=138278

 

Hur mycket högre i pris måste man vandra för att få en lika bra dator som väger mindre?

Ska du ha en 17" så kan du inte räkna med att den ska vara lätt. Har du redan bestämt dig för den storleken så bör du satsa på prestandan först och främst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...