Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tänkte beställa från DELL, alla ni skriver "ringa supporten"

Är det bättre att ringa supporten och beställa, än att beställa via nätet?

 

Tänkte också bara ni som beställt DELL datorer, speciellt den jag ska köpa, Lattitude D820 Är den bra?:D några fördelar/nackdelar?

 

Ska man beställa Vista eller XP?:D

 

om man beställer Vista, visst kan man ändå formatera om den till XP?

 

EN FRÅGA till... om man köper datorn som rymmer 1900x1200, blir det smått?

om man köper samma upplösning, men ändrar skärmupplösningen till 1600.. blir det dålig bild då?

 

 

lite dummar frågor men det är ett stort köp och mycket pengar för mig!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applefish,

Om du ringer har du möjlighet att deala. Eftersom den Inspiron 9400 jag hade tänkt köpa inte gick att få med mindre minne än 160Gb hade jag tänkt använda det som argument för att t. ex. få med antivirusprogrammet gratis. Men då visade det sig att manuellt kunde han lägga in ett 120Gb-minne istället vilket jag sparade cirka 700 spänn på, vilket såklart var väldigt bra. Nackdelen var att mitt förhandlingsargument försvann. Totalt sett är jag ändå nöjd med priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applefish,

Om du ringer har du möjlighet att deala. Eftersom den Inspiron 9400 jag hade tänkt köpa inte gick att få med mindre minne än 160Gb hade jag tänkt använda det som argument för att t. ex. få med antivirusprogrammet gratis. Men då visade det sig att manuellt kunde han lägga in ett 120Gb-minne istället vilket jag sparade cirka 700 spänn på, vilket såklart var väldigt bra. Nackdelen var att mitt förhandlingsargument försvann. Totalt sett är jag ändå nöjd med priset.

 

Okej !:)

 

Tog du VISTA eller XP? (Om man köper VISTA visst kan man lägga in XP om man vill då)?

 

Undrar lite gran hur det är med försäkringar.. valde du med

 

3 Year CompleteCare Accidental Damage Cover [inkluderas i priset]

Olyckor kan inträffa

 

eller tog du utan?

 

Om man inte tar den, har man ingen sorts garanti i ett år eller vad gäller riktigt?:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej !:)

 

Tog du VISTA eller XP? (Om man köper VISTA visst kan man lägga in XP om man vill då)?

 

Undrar lite gran hur det är med försäkringar.. valde du med

 

3 Year CompleteCare Accidental Damage Cover [inkluderas i priset]

Olyckor kan inträffa

 

eller tog du utan?

 

Om man inte tar den, har man ingen sorts garanti i ett år eller vad gäller riktigt?:D

 

Körde på Vista, men mellan raderna lät det som att man kunde välja XP. Online kunde man dock bara välja Vista.

 

Sedan valde jag lägsta möjliga "service" eller vad dom kallar det. 1 års hämtservice. Men försäljaren gjorde ett rejält försök att övertala mig till att skaffa den där 3-åriga historien. När jag sa att jag inte ville ha den prutade han direkt från 1900 kr till cirka 1300 kr på den. Så ska du skaffa den 3-åriga servicen vet du vilket pris du ska ha! Hehe...

 

Enligt konsumentköplagen har man garanti på fabriksfel så det kändes onödigt att pynta 1300 kronor extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde på Vista, men mellan raderna lät det som att man kunde välja XP. Online kunde man dock bara välja Vista.

 

Sedan valde jag lägsta möjliga "service" eller vad dom kallar det. 1 års hämtservice. Men försäljaren gjorde ett rejält försök att övertala mig till att skaffa den där 3-åriga historien. När jag sa att jag inte ville ha den prutade han direkt från 1900 kr till cirka 1300 kr på den. Så ska du skaffa den 3-åriga servicen vet du vilket pris du ska ha! Hehe...

 

Enligt konsumentköplagen har man garanti på fabriksfel så det kändes onödigt att pynta 1300 kronor extra.

 

Okej !:) funderar på att ta mig ett telefonsamtal till den där supporten !

 

Men om man bara väljer 1års hämtservice, så får man inte ut ngt av det om datorn går sönder? eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej !:) funderar på att ta mig ett telefonsamtal till den där supporten !

 

Men om man bara väljer 1års hämtservice, så får man inte ut ngt av det om datorn går sönder? eller har jag fel?

 

Jo, garanti för fabriksfel o.dyl. har man ju enligt konsumentköplagen. Kommer inte ihåg om det gäller två eller tre år bara. Sedan ingår det som sagt ett års hämtservice också. Normalt sett ska väl laptopen hålla tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde just efter en Dell Latitude 820D !

 

låter klokt, finns några andra poker spelare som besällt den med och är mkt nöjd, (läs längre tillbaka i tråden). tyvärr är det ganska så stor skillnader i kvalitet mellan företagsmodeller (som du valde) och de konsumentmodeller som finns.

 

har du inte fått svar på dina frågor ang skärmupplösning tidgare i tråden? känns som att jag har svarat på det både 1-2 o 3 ggr :roll:

 

självklart kan man ta vista licens och sen installera xp om man så vill. mjukvaran är lätt att ändra på. värre med hårdvaran som man bör satsa på det man vill ha från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter en laptop med ungefär samma konfiguation som Dell Latitude D820 eller HP COMPAQ NW8440. Dessa laptops grafikkort är dock anpassade för arbete med tex OpenGL applikationer, vilket jag inte kommer hålla på med. Jag söker en laptop som har ett grafikkort som är mer anpassat för spel.

 

Krav på laptopen:

 

Processor: Intel® Core™ 2 Duo (minst 2Ghz)

 

Minne: 2GB DDR2 (677Mhz = syncat med prollens FSB)

 

Hårddisk: Helst en SATA disk på 7200RPM (minimum storlek 60GB)

 

Skärmstorlek: 15.4" (17" är för stort)

 

Skärmupplösning: 1920x1200 (Höjer man DPI så blir det kanon på en 15" skärm.

 

Grafikkort: Se nedan

 

Batteri: 9-cell Lithium Jon (ska kunna hålla igång i MINST 3.5h)

 

Vikt: MAX 3KG

 

 

Bästa grafikkortet för Dell Latitude D820:

512MB NVIDIA Quadro NVS 120M TurboCahe

 

3DMark03: 3900 points

3DMark05: 1900 points

3DMark06: 660 points

 

Grafikkorete som sitter i HP COMPAQ NW8440:

FireGL v5200 256MB

 

3DMark03: x points

3DMark05: x points

3DMark06: 900 points

 

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

 

Jämför poängen med grafikkorten i länken ovan så ser ni hur mycket dessa suger för spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt konsumentköplagen har man garanti på fabriksfel så det kändes onödigt att pynta 1300 kronor extra.

Köpte en laptop därifrån för drygt ett år sedan och han gick ner till nåt liknande pris. Kan lova att det var det bästa tillvalet jag gjort. Fyra gånger har jag haft hem en tekniker för att byta trasiga delar. De kommer redan nästa dag och vart man vill i nästan hela världen där de finns. Förutom den sköna hemservicen så får man ju 3 års garanti också och det är ju inte fy skam ifall skärmen pajar efter 2,5 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, garanti för fabriksfel o.dyl. har man ju enligt konsumentköplagen. Kommer inte ihåg om det gäller två eller tre år bara. Sedan ingår det som sagt ett års hämtservice också. Normalt sett ska väl laptopen hålla tycker jag...

 

 

konsumentverket

 

Från och med den 1 april 2005 har reklamationstiden förlängts från två till tre år. Det gäller alltså varor som du har köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

 

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.

kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.

kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.

häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

 

för mer info se länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att man har 30.000:- att lägga på en laptop, vilken tar man? Skärmen måste ha bra upplösning (1600*1200 borde väll vara optimalt vid pokerspel,, varför allt tjat om 1920*1080?) och inte reflektera så mycket ljus (man vill ju kunna sitta ute i solljuset och grinda). I övrigt så ska väll prestandan förhoppningsvis vara så bra som tekniken tillåter laptops att vara nuförtiden, eller är 30kkr för lite för det?

 

Hursomhelt är jag tacksam för förslag. (Jag är inte riktigt vid den nivån att jag kan slänga ut 30kkr på en laptop men man måste ju sträva efter något)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att man har 30.000:- att lägga på en laptop, vilken tar man? Skärmen måste ha bra upplösning (1600*1200 borde väll vara optimalt vid pokerspel,, varför allt tjat om 1920*1080?) och inte reflektera så mycket ljus (man vill ju kunna sitta ute i solljuset och grinda). I övrigt så ska väll prestandan förhoppningsvis vara så bra som tekniken tillåter laptops att vara nuförtiden, eller är 30kkr för lite för det?

 

Hursomhelt är jag tacksam för förslag. (Jag är inte riktigt vid den nivån att jag kan slänga ut 30kkr på en laptop men man måste ju sträva efter något)

Jag skulle satsa på Sony Vaios värsting om jag hade råd.

 

Varför 1920x1200? Jo för att det är en widescreenupplösning. Vilket 1600x1200 inte är. Widescreenformat på skärmarna på en laptop är mycket smidigare. Speciellt om man vill ha stor bildyta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att man har 30.000:- att lägga på en laptop, vilken tar man? Skärmen måste ha bra upplösning (1600*1200 borde väll vara optimalt vid pokerspel,, varför allt tjat om 1920*1080?) och inte reflektera så mycket ljus (man vill ju kunna sitta ute i solljuset och grinda). I övrigt så ska väll prestandan förhoppningsvis vara så bra som tekniken tillåter laptops att vara nuförtiden, eller är 30kkr för lite för det?

Hursomhelt är jag tacksam för förslag. (Jag är inte riktigt vid den nivån att jag kan slänga ut 30kkr på en laptop men man måste ju sträva efter något)

 

30 tusen räcker säkert mer än väl, hälften tror jag tom räcker! 1920x1200 är bättre för att du får ännu mer plats än 1600x1200 (och sen kan du skala ner till önskad upplösning men "låser, med skärm som ej klarar ex 1920x1200" du dig med lägre kan du inte höja upplösning) kolla bak lite i tråden så finns post om skärmupplösningar och pokerbord.

det du bör fråga dig är vad du ska använda dig laptopen till samt om den ska vara släpbar eller bärbar. Dell:en som många pokergrinders kör med är D820, bra företags laptop med mkt prestanda för pengarna. Sony har mkt mkt bra skärmar men kostar tyvärr därefter...ang sitta i solen med laptop vet jag ingen som fungerar nå vidare, någon annan som har bra erfarenheter av någon skärm som fungerar bra ute i solen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni svarar!

 

Tänkte mest på att de flesta pokerklienter har bord på 800*600 och därav blir det perfekt plats med 4st på 1600*1200 skärmar. Med 1920*1200 blir de ju överlappning (med 6 bord då), men nu börjar det iofs bli allt populärare hos pokersidorna att man ska kunna förminska fönstret. Självklart har du rätt i att man kan dra ner till 1600*1200, men ifall 1920*1200 är widescreen borde inte 1600*1200 se väldigt konstigt ut på en sådan skärm då?

 

Har tänkt lite mer på det och har kommit fram till att en dator för 30000kr nog är overkill för mina behov. Jag spelar ju inget så den behöver egentligen inte ha något jättebra grafikkort (men man vill ju iaf att den ska ha stöd för 3 skärmar, dvs att man kan koppla in två externa och ha bild på samtliga). Det som behövs är väll bra RAM minne och processorkraft, som pokerspelare arbetar man ju till slut med ganska så ordentliga datorbaser. Skärmen är ju som tidigare nämnt också väldigt viktig. Bra batteritid och att den är relativt lätt, platt och tyst med snygg design är givetvis också stora plus. Inbyggd webbkamera och sånt trams slipper jag helst.

 

Någon som kan rekommendera en dator efter de här kriterierna? Ska ta och kolla upp Sony Vaio grejerna och D820.

 

ps. Vad är fördelen med dual-core? Det syftar väll på 2st processorer om jag inte mistar mig, men varför ha 2st och inte bara en som är dubbelt så snabb? För det borde väll resultera i samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorkenkk: Så är det ja,, tänkte fel, får ta och ändra.

 

Hittar faktiskt ingen som känns lockande av Vaio modellerna, och ingen har ju 1920*1200 i upplösning. Då förutsätter jag att de presenterar samtliga modeller här:

http://vaio.sony.se/view/ShowProductCategory.action?referer=http%3A%2F%2Fwww.sony.se%2Fview%2FShowProductCategory.action%3Fsite%3Dodw_sv_SE&site=voe_sv_SE_cons&category=VAIO+Notebooks

 

Dessutom så har ju bara den med starkast prestanda (VGN-AR31M, för övrigt 1440*900 i upplösning) en processorhastiget på 1,83GHz (fast det står att den har 2 kärnor, vilket jag inte förstår vad de menar med, 2st ala 1,83HGz?) Min 3 år gamla stationära har en hastighet på 3,60GHz. Hoppas jag på för mycket, ligger stationära så mycket före bärbara? Tycker att man borde kunna klämma in lika starka processorer i bärbara som i stationära, de tar ju inte vidare stor plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni svarar!

Har tänkt lite mer på det och har kommit fram till att en dator för 30000kr nog är overkill för mina behov. Jag spelar ju inget så den behöver egentligen inte ha något jättebra grafikkort (men man vill ju iaf att den ska ha stöd för 3 skärmar, dvs att man kan koppla in två externa och ha bild på samtliga). Det som behövs är väll bra RAM minne och processorkraft, som pokerspelare arbetar man ju till slut med ganska så ordentliga datorbaser. Skärmen är ju som tidigare nämnt också väldigt viktig. Bra batteritid och att den är relativt lätt, platt och tyst med snygg design är givetvis också stora plus. Inbyggd webbkamera och sånt trams slipper jag helst.

 

ps. Vad är fördelen med dual-core? Det syftar väll på 2st processorer om jag inte mistar mig, men varför ha 2st och inte bara en som är dubbelt så snabb? För det borde väll resultera i samma sak?

 

du kan inte jämföra (lr jo det kan du men det är som att jämföra folkabubbla med en ny ferrari, ungefär) dagens processorer med de gamla. sen ska du INTE stirra dig blind på MHZ, skälet till att de "minskat" i hastighet är för att de blir för varma om du ska ha "tokhöga MHZ". den ska du satsa på en core duo 2 processor och inte enbart core duo, jo det är STOR skillnad!

du måste oxå prioritera ang storlek och prestanda, man kan tyvärr inte få bägge hos en bärbar.

ska du ha en supersnabb och högupplösning måste du ha minst 15,4 tum samt en vikt på ca 2-3kg mao inte allt för jättebärbart. men bra mkt smidigare än 17 tummare på 3-4kg. satsar du på en så stor laptop så blir givetvis batteritiden lidande, stor skärm, snabbt grafikkort ex drar mkt batteri.

ska du ha en bärbar och inte släpbar, ska du nog kolla på modeller som väger max 2kg och skärmstorlekt på 14 tum, dock kan du då bara ha ca 1440x900 i upplösning och inte 1920x1200 som 15,4 och 17 tummare kan erbjuda.

sen så ska du bara spela poker behöver du verkligen inte köpa senaste och dyraste laptopen, kräver inte allt för mkt av datorn i prestandaväg. det som kräver är om du ska spela senaste PC-spelen, då behöver du bästa prestandan som finns (och troligen räcker det ändå inte varför de flesta spelar spel på stationära och inte laptopen)

 

gå förbi en butik och titta, kän, jämför lite olika modeller så förstår du mer vad jag pratar om!

det är inte lätt att köpa "den ultimata laptopen" (jag letar fortfarande :roll: ) men att jämföra och kolla in utbudet innan man "köper grisen i säcken" rekommenderas starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång för att ni svarar!

 

Jag tänkte mig nog en släpbar i de ordalagen. Jag har granskat utbudet lite och har precis som er kommit fram till att upplösningen ska vara 1920*1200 ifall man ämnar att spela poker. Jag har även kommit till insikt att klockfrekvensen inte är allt precis som du säger. Jag förstår dock fortfarande inte varför dualcore skulle vara så överlägset, förklara gärna.

 

Jag kollade in D820 och den verkar ju kanon! Man får ju skräddarsy den efter egna behov också,, Jag hittade en bra uppsättning för 20k.

 

Vilka andra bärbara finns det med en upplösning på 1920*1200?

 

ps. en grej jag inte förstår är varför 1920*1200 inte förhåller sig som 16:9, trodde att 16:9 var widescreen. ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilka andra bärbara finns det med en upplösning på 1920*1200?

 

Alla dessa har WUXGA+ (1920x1200) på en 15" skärm:

 

1. IBM ThinkPad T60p

 

2. HP COMPAQ NW8440

 

3. Dell Latitude D820

 

4. Alienware Area-51 m5550 (obs! batteritiden suger annars vore den kanon)

 

5. Dell Precision M65

 

6. Tror även Fujitsu/Siemens även skall erbjuda någon

 

klockfrekvensen inte är allt precis som du säger. Jag förstår dock fortfarande inte varför dualcore skulle vara så överlägset, förklara gärna.

 

 

Enkelt förklarat: Den har 2 kärnor vilket innebär att den kan räkna ut 2 saker samtidigt, istället för att sätta sakerna i kö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...