Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Tyvärr finns det bara en dator med hög upplösning och det är Znote 6625WD med 1680x1050 upplösning. Däremot tycker jag att de verkar hålla hyffsat låga priser (har själv bara konfigurerat 1680 burken). Nu har jag inte så jättebra koll men jag lägger upp ett prisexempel så kan nån expert säga vad han tycker :-D.

 

15,4" WSXGA+ 1680x1050

NVIDIA® Geforce 8600M GT

120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®

6 Cell batteri

Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit

SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W

2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz

2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto

Microsoft® Windows® XP Pro - UK

 

15 000:- (14 000:- utan OS)

 

 

Antar att du är ute efter en bärbar-bärbar och inte en bärbar-som-enbart-går-att-använda-brevis-ett-eluttag-bärbar.

 

Tänk till lite med batterikapaciteten. Jag vet inte hur bra de där 6cells batteriet håller. Men glöm förguds skull inte kolla upp, oavsett vilken modell det blir.. 2-3h är inte mycket att hänga i granen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du kommer inte kunna spela några krävande spel med höga grafikinställningar med det inbyggda grafikkortet. Men om du inte prioriterar spelande är det en hyffsat prisvärd laptop.

 

 

Måste för pokerspelande:

 

LCD-skärm 17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife® [lägg till 2175,00 kr eller 85:-/månad-1]

 

 

Ger en rätt schyst prestandaboost för bara 300kr då minnen och processorns fsb får gå 1:1:

 

Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] [lägg till 300,00 kr eller 12:-/månad-1]

 

 

 

Ger laptopen mycket längre batteritid:

 

Primärt batteri 9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar) [lägg till 343,75 kr eller 13:-/månad-1]

 

Okej! Beställde den nu med de uppgraderingarna du skrivit ner pluss lite annat smått o gott :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte kunna spela några krävande spel med höga grafikinställningar med det inbyggda grafikkortet. Men om du inte prioriterar spelande är det en hyffsat prisvärd laptop.

 

 

Måste för pokerspelande:

 

LCD-skärm 17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife® [lägg till 2175,00 kr eller 85:-/månad-1]

 

 

Ger en rätt schyst prestandaboost för bara 300kr då minnen och processorns fsb får gå 1:1:

 

Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] [lägg till 300,00 kr eller 12:-/månad-1]

 

 

 

Ger laptopen mycket längre batteritid:

 

Primärt batteri 9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar) [lägg till 343,75 kr eller 13:-/månad-1]

 

 

Den datorn till höger för ca 8200 kr, är inte den prisvärd? Jag ska köra poker och film, det är väl allt egentligen. Räcker den inte då? Det viktigaste för mig är skärmen. Kan man köra fyra primabord utan överlappning?

 

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/inspn_9400?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sebsdt1&kc=NRSD8301&l=sv&oc=L06832XP&rbc=L06832XP&s=bsd

 

Ta bort alla försäkringar och ta den bättre skärmen.

 

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300 (2.0GHz/4MB/800MHz) with Intel GMA X3100 redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska redigera

FÖRETAGSSUPPORT Ingen företagssupport behövs redigera

COMPLETECARE-FÖRSÄKRING Ingen Complete Care redigera

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) DellSharp Wide Aspect Ratio TFT display redigera

MINNE 2,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (2 x 1024 MB) redigera

HÅRDDISK 120 GB hårddisk (5 400 rpm) redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x DVD+/- RW-enhet med programdekoder

 

12143,00 kr

 

Notera 15,4" skärm, men det tycker jag nästan är bättre än 17, smidigare.

 

 

Ändra till 80gb hårddisk och T7100 processorn så får du detta paket för 10200,00 kr med vista business och 5% studentrabatt. Säg bara att du e student till säljaren, du behöver inte visa ngt bevis :-D .

 

Synd bara att man ska betala moms på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/inspn_9400?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

 

Mycket av anledningen till att jag frågade om datorn till höger var att jag tidigare hade en HP bärbar med ungefär samma processor (lite långsammare) och en gig RAM och på den kunde jag kolla på film med bra kvalitet utan problem och körde tolv bord på party med acehud utan minsta problem.

 

Så varför inte ta den till höger om man bara ska spela poker och titta film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra till 80gb hårddisk och T7100 processorn så får du detta paket för 10200,00 kr med vista business och 5% studentrabatt. Säg bara att du e student till säljaren, du behöver inte visa ngt bevis :-D .

 

Synd bara att man ska betala moms på det...

 

Hitta inte vart man kunde kirra det? :P

 

Hur lång tid tar det efter beställning tills man får sin laptop från Dell? Åka iväg på semster en vecka på lördag, ska man passa på att beställa innan man åker tro?

 

Edit: Står tio arbetsdagar på deras hemsida. Fast kanske bra att höra andras erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta inte vart man kunde kirra det? :P

 

Hur lång tid tar det efter beställning tills man får sin laptop från Dell? Åka iväg på semster en vecka på lördag, ska man passa på att beställa innan man åker tro?

 

Edit: Står tio arbetsdagar på deras hemsida. Fast kanske bra att höra andras erfarenheter.

 

Ring till dell - alla val kan inte göras på hemsidan. Ca en vecka sa de till mig att jag skulle ha den hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle beöva lite hjälp. Jag tänkte köpa en ny laptop och skulle veta vad ni tycker är viktigast. Hade tänkt använda den till att surfa en del också och kanske lite andra spel också.

Batteritiden är ju viktig, men vet ej så bra vad som krävs för poker. Hade tänkt ordna ett mobilt bredband också pga att jag ska flytta.

 

Man kan säkert hitta det här bara man letar lite men det tar ganska lång tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle beöva lite hjälp. Jag tänkte köpa en ny laptop och skulle veta vad ni tycker är viktigast. Hade tänkt använda den till att surfa en del också och kanske lite andra spel också.

Batteritiden är ju viktig, men vet ej så bra vad som krävs för poker. Hade tänkt ordna ett mobilt bredband också pga att jag ska flytta.

 

Man kan säkert hitta det här bara man letar lite men det tar ganska lång tid

 

budget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte tänkt köpa någon grym data. 7-8 k kanske

Finns det någon som kan rekommendera något bra mobilt bredband som duger bra åt poker och att surfa med??

ska du ha en bärbar eller släpbar, vilken vikt och skärmstorlek vill du ha? ska du använda den till poker bör du ha hög upplösning om du vill spela flera bord samtidigt.

tror de flesta idag fungerar till dina önskemål.

väldigt svårt att ge rekommendationer till någon som bara säger sig vilja ha en bil och en budget. följdfrågorna blir snabbt väldigt många och kluriga, färg, motor, storlek, extra utrustning etc??? samma resonemang går att applicera på laptop köp.

titta ut några modeller via ex prisjakt och återkom med några alternativ kanske? första laptopen man köper blir oftast lite sådär, först i efterhand man kommer på vad man behöver och vad man faktiskt använder den till.

tja lite tankar, hoppas det underlättar lite :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du ha en bärbar eller släpbar, vilken vikt och skärmstorlek vill du ha? ska du använda den till poker bör du ha hög upplösning om du vill spela flera bord samtidigt.

tror de flesta idag fungerar till dina önskemål.

väldigt svårt att ge rekommendationer till någon som bara säger sig vilja ha en bil och en budget. följdfrågorna blir snabbt väldigt många och kluriga, färg, motor, storlek, extra utrustning etc??? samma resonemang går att applicera på laptop köp.

titta ut några modeller via ex prisjakt och återkom med några alternativ kanske? första laptopen man köper blir oftast lite sådär, först i efterhand man kommer på vad man behöver och vad man faktiskt använder den till.

tja lite tankar, hoppas det underlättar lite :roll:

 

Hade väl tänkt en ganska lätt data eftersom jag tänkte spela lite ute och i bilen etc. Så vkten är ju viktig.

Upplösningen också, men ja hade inte tänkt mig en jätte data och hade väl mest tänkt använda den till poker och surfning så det kanske är som du säger att dom flesta funkar bra idag.

 

Tack för tipsen!

 

Ingen som har något bra mobilt bredband att tipsa om?? Jag är inne på tele2 eller 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har ni laptop-proffs för tips på laptop åt mig.

användningsområden:

Fulltilt (huvudsakligen) multitabla 3-4 bord

pokerace

pokertracker

winamp

se film

använda torrent.

 

allt detta samtidigt helst.

den bör även vara bra att ta med när man reser, dvs ganska liten och lätt, känns som att 15 tum räcker eller vad tror ni?. prisbild ca 10 000kr. gärna bra batteritid. hyffsad hårddisk så man kan ha med ganska mycket film och grejer när man reser. aa det var typ det som spelar nån roll tror jag.

 

vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta ut några modeller via ex prisjakt och återkom med några alternativ kanske? första laptopen man köper blir oftast lite sådär, först i efterhand man kommer på vad man behöver och vad man faktiskt använder den till.

tja lite tankar, hoppas det underlättar lite :roll:

 

 

Vad tror du om den här om man ska köra 4 bord, använda den till att surfa med och köra lite spel.

http://se.pricerunner.com/pi/27-951977/Baerbara-datorer/Dell-1501-Inspiron-AMD-Sempron-Mobile-3500-1.8GHz-1024MB-120GB-TFT15.4-DVDRW-Win-Vista-Home-Basic-produktinformation

 

Jag hade ju inte tänkt köpa någon värstingdata som du förstår men du kan ju säga vad du tycker om den här så jag vet8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om den här om man ska köra 4 bord, använda den till att surfa med och köra lite spel.

http://se.pricerunner.com/pi/27-951977/Baerbara-datorer/Dell-1501-Inspiron-AMD-Sempron-Mobile-3500-1.8GHz-1024MB-120GB-TFT15.4-DVDRW-Win-Vista-Home-Basic-produktinformation

 

Jag hade ju inte tänkt köpa någon värstingdata som du förstår men du kan ju säga vad du tycker om den här så jag vet8-)

 

jo den duger för dina syften. se denna tråd ang skärmupplösning så kommer du säkert återkomma med flera frågor :D

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

enligt mig så är en bärbar max 13 tum och ca 2kg, köper du större typ 15,4 tum så blir den mer släpbar...

sen kommer följdfrågor om ljudnivå, processor (den du länkar till är en gammal modell, dagens är minst dual core), vista eller xp (vilka klienter kör och vilka stödjer de?), spela spel???

enligt mig använder man inte en bärbar till att spela spel (visst finns det extrem modeller typ Dell XPS serien men de kostar därefter) använd istället den stationära till att spela spel på...

tja smaken är som baken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har ni laptop-proffs för tips på laptop åt mig.

användningsområden:

Fulltilt (huvudsakligen) multitabla 3-4 bord

pokerace

pokertracker

winamp

se film

använda torrent.

 

allt detta samtidigt helst.

den bör även vara bra att ta med när man reser, dvs ganska liten och lätt, känns som att 15 tum räcker eller vad tror ni?. prisbild ca 10 000kr. gärna bra batteritid. hyffsad hårddisk så man kan ha med ganska mycket film och grejer när man reser. aa det var typ det som spelar nån roll tror jag.

 

vad tror ni?

 

då låter ju dell M1330 perfekt, framförallt om du reser mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...