Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag köpte min första dator 1979. Internet fanns inte, så den var en fristående enhet för att skriva egna program i Basic. Jag hade jätteroligt med den och jag skrev många program för olika matematiska beräkningar. Min första "moderna" dator som var kopplad till Internet köpte jag år 2000.

Den hade Windows operativsystem. Man lärde sej var allting fanns och det fungerade bra. Men då och då skedde ändringar. Under årens lopp har det blivit många ändringar. Man fick ständigt lära om. Det man läste på bredden skulle sedan läsas på höjden för att sedan ändras tillbaka igen. Jag fick en känsla av att man ändrade för ändrandets egen skull, inte för att det skulle bli bättre.

Nu senast var det dags igen. Den senaste versionen är verkligt besvärlig. På den förra versionen visste jag var allting fanns. Mina favoritsidor fanns snyggt uppradade upptill och det gick fort att gå in på det jag ville jobba med. Nu tar allting en sådan tid. För att gå in på en ny sida måste man klicka på "New tab" längst till vänster och sedan skriva in sidans namn. Alternativt finns vissa gamla sidor klickbara via en bild upptill, men inte alltid. När man väl kommer in på sidan måste man varje gång godkänna cookies. Det behövde man inte tidigare, det räckte med att man en gång hade godkänt dom.

Allra värst har det blivit med YouTube. Jag lyssnar ofta på musik och förut hade jag mina favoritlåtar i en prydligt tabell längst till höger, men när man nu går in på YouTube är allt borta. Man kommer varje gång till en startsida där inget finns kvar. Man letar fram en låt som man vill höra, men sedan minns YouTube ingenting. Förut kom låtarna en efter en med en och annan nyhet i samma stil instoppad, men inte längre.

Personerna som sköter Windows verkar undersysselsatta. Man ändrar hit och dit för att motivera sin existens. Det känns som fram och tillbaka utan mening. Och ibland försvinner det som är bra.

Suck.  😩

Postad
41 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Använder du gmail? Det låter som att du var inloggad på gmail på din förra dator när du besökte Youtube, men inte är inloggad på din nya dator, så Youtube "kommer inte ihåg dig".

Nej jag använder inte gmail. Dessutom har jag inte bytt dator. Samma dator men en ny variant av Windows har tagit sej in i datorn utan att jag har bett om det.