Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)
24 minuter sedan, säger Markus8000 :

58 är respektingivande Folke. Väldigt kul du kämpar på här ❤️

Tack. Det vore kul om Sverige kunde komma långt i årets VM, men ända till finalen har man svårt att tro på. Det är ju 48 lag totalt i år, nytt rekord. Det var lättare förr i tiden.

1958 blir svårt att slå.

Redigerad av Folke Rosvall
Postad
3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Tack. Det vore kul om Sverige kunde komma långt i årets VM, men ända till finalen har man svårt att tro på. Det är ju 48 lag totalt i år, nytt rekord. Det var lättare förr i tiden.

1958 blir svårt att slå.

Jag har försökt hitta vm-låten från 58 men gått bet. Låten som gick varm 94 var denna:

Postad
50 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Det kanske inte fanns någon VM-låt 1958.

Skulle säga din analys stämmer. Det finns en spellista som heter Fotbolls VM på Spotify. Tycker vi i denna tråd ska bygga stämning. Låten som jag inleder med är:

• Like 1
Postad (redigerade)

Om någon är intresserad kan jag berätta lite om hur det var när TVn kom på 50-talet.

Min pappa köpte sin första TV 1954. Det fanns två storlekar, 14 tum och 17 tum. Han köpte den mindre. Det fanns bara en radiohandlare i Danderyd, där vi bodde, som hade börjat sälja TV-apparater. Han hade bara sålt en TV dessförinnan så vi var nummer två i hela Danderyd.

Sveriges Radio hade inte kommit igång ännu. Det enda man kunde titta på var provsändningar från Tekniska Högskolan i Stockholm. Sändningarna skedde på kanal 5, alltså cirka 170 MHz. Det var inte mycket att titta på. Provsändningar lite då och då. Testfilmer. Allt var svartvitt.

Så småningom kom Sveriges Radio igång med TV-sändningar. Det var väldigt märkvärdigt. Nästan ingen hade köpt TV till att börja med. Grannarna kom och tittade. "Fröken" från skolan kom och tittade.

Det var tider det.

Redigerad av Folke Rosvall
  • Like 1
Postad

Jag tror att det var Kanadas premiärminister som sade ungefär då här: Aldrig tidigare har tekniken utvecklas så snabbt som nu. Och i framtiden kommer den aldrig att utvecklas så långsamt som nu.

En person som föddes strax före år 1900 gick alltså från en värld utan bilar, med ångmaskin som hightech, till månlandning under sitt liv. Och därefter har det bara accelererat...

• Like 1
Postad

Jag kommer ihåg när farsan, som var vägdirektör i Skåne, fick en biltelefon. Inte mobiltelefon, utan bil - fast monterat i bilen. Snordyrt att ringa. Tanken var att det var välbärgade "direktörer" som skulle vara kundgruppen.

Så blev det ju inte, de hade ju sekreterare som tog hand om samtalen när de var utanför kontoret. Yrkesgruppen som blev de stora användarna av dessa tidiga (mo)biltelefoner blev de enskilda hantverkarna, som helt plötsligt kunde vara nåbara för nya uppdrag när de var ute på byggena eller körde runt mellan arbetsställen.

Postad
4 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Jag kommer ihåg när farsan, som var vägdirektör i Skåne, fick en biltelefon. Inte mobiltelefon, utan bil - fast monterat i bilen. Snordyrt att ringa. Tanken var att det var välbärgade "direktörer" som skulle vara kundgruppen.

Så blev det ju inte, de hade ju sekreterare som tog hand om samtalen när de var utanför kontoret. Yrkesgruppen som blev de stora användarna av dessa tidiga (mo)biltelefoner blev de enskilda hantverkarna, som helt plötsligt kunde vara nåbara för nya uppdrag när de var ute på byggena eller körde runt mellan arbetsställen.

Även min pappa hade en sådan. Den monterades av någon anledning till bilens tuta och det blev man brutalt medveten om upprepade gånger. Kunde vara att vi befann oss på affären, en fotbollsmatch osv när bilen ilsket började tuta. Då var det bara låta benen gå för att fysiskt springa till bilen så att tutandet skulle upphöra.

Täckningen i det gamla NMT-nätet var dock exceptionell och det fanns få tillfällen där den inte fungerade.

Fantastiskt spännande omgång till helgen. Mest sett ur ett sportsligt perspektiv. Mest ser jag fram emot Barack face första bfro. Stenhårt namn på stenhård häst som dock inte fått ut särskilt mycket hittills.