Gå till innehåll

Zankas filosofiska hörna.

Zanka

Recommended Posts

19 timmar sedan, säger Hammar98 :

image.thumb.png.7bc2c1899b5da0450846e440e729a2f5.png

Jag är föredetta eleven =). Grafen från 2023, var elev hoss Zanka och GTO+ under 9 månader (spelade 1/2-2/5 svs när jag gick med cfp) och har till stordel dem att tacka till där jag är idag. Spelar 100-400nl samt några händer på 600-1k med målsättning att fästa mig där under 2024. 

Vilka framsteg sedan din dagbok! Imponerande. Grattis får man väl säga 🤩

• Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Pokergod1 :

Vilka framsteg sedan din dagbok! Imponerande. Grattis får man väl säga 🤩

Tack så mycket =), kommer fortsätta labba i pio för att göra framsteg och försöka vara mer aktiv här på pf för att dela resultaten.

• Like 5
Länk till kommentar

34 minuter sedan, säger Hammar98 :

Tack så mycket =), kommer fortsätta labba i pio för att göra framsteg och försöka vara mer aktiv här på pf för att dela resultaten.

Hade varit kul med en young gun på pf, utlovar hjälp i utbyte mot en aktiv db!

• Like 4
Länk till kommentar

Den 2024-03-13 kl 14:52, säger brusig1 :

Hade varit kul med en young gun på pf, utlovar hjälp i utbyte mot en aktiv db!

Deal, startar en dagbok där jag delar resultat, målsättning och generalla tankar ibörjan av april =).

• Like 4
Länk till kommentar

Den 2024-03-13 kl 15:05, säger UnitOperations :

Kul att se! Imponerande! Spelar ni fortfarande svs eller bara annat? Vilka sidor kör ni $/€ spel, om man får fråga? Väldigt fina WRs för globala sidor! 

Tack =), varken av oss spelar SVS nuförtiden. Bådas resultat är från en ganska lite euro sida, Jag har även börjat spela ACR+Bodog.

• Like 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Sådär nu är jag tillbaka. Varit iväg på en 10-dagars vipassana meditation så är en liten omställning att komma tillbaka till vardagen. 
Men gått igenom lite PMs och kommer svara lite under dagarna här.

Flera som skrivit och undrar vilken site som erbjuder 10bb/100+ winrates så får jag tyvärr göra er besvikna med att det inte finns någon hemlig undangömd site som går under svensk licens som ni inte redan vet om. Det handlar om att jag och @Hammar98 varit smått besatta med att arbeta off table under det senaste året och att vi hittat rätt mkt edge i saker som de flesta förbiser numera. Det är inte enbart negativt att vara gammal explo-gubbregg. 

• Like 3
Länk till kommentar

2 timmar sedan, säger Zanka :

Sådär nu är jag tillbaka. Varit iväg på en 10-dagars vipassana meditation så är en liten omställning att komma tillbaka till vardagen. 
Men gått igenom lite PMs och kommer svara lite under dagarna här.

Flera som skrivit och undrar vilken site som erbjuder 10bb/100+ winrates så får jag tyvärr göra er besvikna med att det inte finns någon hemlig undangömd site som går under svensk licens som ni inte redan vet om. Det handlar om att jag och @Hammar98 varit smått besatta med att arbeta off table under det senaste året och att vi hittat rätt mkt edge i saker som de flesta förbiser numera. Det är inte enbart negativt att vara gammal explo-gubbregg. 

Snälla snälla, lär mig! Jag vill också vinna miljoner!! :D

• Like 1
Länk till kommentar

• 1 month later...

Kom på att det är 3 år sedan jag sade upp mig och tänkte jag borde skriva någon typ av uppdatering kanske.

Första året handlade om att komma ikapp med teorin (är gubbreg för den som missat det), andra året så lärde jag ut den teorin jag lärt mig och tredje året ägnades åt ritkigt mkt teori och fördjupning, nu har vi precis börjat att lära ut igen.

Känner att det har varit en rätt bra cykel för mig, trycka in massa ny information, och sedan repetera och fördjupa kunskapen genom att lära ut det.
Tycker att jag har gjort saker i rätt ordning den här gången och har en riktigt stabil grund att stå på. Fokuset för året har varit att öka volymen men att bibehålla konkurrensfördelen jag har i gamesen jag redan spelar. Har gått ifrån att snitta 450händer/h till runt 600 med bibehållen winrate samtidigt som jag tkr det tar mindre och mindre energi att grinda.

Försökte alltid spela 100% a-game förut men har lutat mig tillbaka och förlikat mig med att jag kommer gå in och ut ur a-game oavetsett hur mkt jag försöker. Målet är att ligga på minst 85% av a-game istället och sen inte fundera så jäkla mkt in game utan istället fokusera på att uvecklas teoretiskt vid sidan av.

Tycker att det är riktigt roligt att ha en ny grupp av elever och känslan är att det kommer bli fler heltidsgrinders här under 2025 :) Poker kan ju vara lite ensamt i perioder men att få jobba med lite unga (och nån äldre)  hungriga spelare är riktigt givande.

Anyways, livet som heltidsgrinder är riktigt fint och jag ser fram emot en sommar där jag verkligen ska passa på att ta lite ordentligt ledigt för första gången sedan jag klev av kneget.

Shoutout till @Hammar98 också som varit (och är) riktigt viktig för mitt pokerspelande.

/ Z

• Like 10
  • Thanks 2
Länk till kommentar

• 3 months later...

Tkr det är roligt med alla dagböcker som är igång här på pf så tänkte att jag skulle göra ett litet ryck och vara med och bidra ett litet tag. Tänker temat kommer att vara rätt mkt kring hur vi (jag) hanterar en downswing på bästa sätt. Som av en händelse så har jag då börjat september med att backa runt 20bi på ett par dagar. 20bi är inget uppseendeväckande i sig, även med relativt hög winrate så händer det väl lite emellanåt men det påverkar mig ändock (när det mesta av det är på min högsta nivå), trots några miljoner händer under bältet och 15 år som spelare.

Frågeställningar till mig själv:
Hur använder jag denna downswing till att bli en bättre spelare?
Vilka var orsakerna till downswingen? (standard varians, tilt, sömnbrist, irl-saker)
Bör jag ändra på något?
Hur vill jag hantera downswings? (ta breaks, köra på som vanligt, studera mer/mindre, leva IRL mer etc)

downwing.png

• Like 7
Länk till kommentar

Jag brukar inte titta resultat särskilt ofta, jag har inga regler utan det är mer att jag inte ser poängen + inte bryr mig + spelar bättre, men när jag har en såndär dag där allting går åt hvete så brukar jag ändå göra en haveriutredning och gå igenom händerna och jag mår oftast bättre av att facea då som i det här fallet 20bi i hålet än att gå och tänka för mkt. Tror att jag förut var tvärtom och ville gömma mig när det gick dåligt haha, men hursom, det här är det som jag känner fungerar bäst. 
Oavsett vad haveriutredningen kommer fram till, tilt, varians etc, så brukar jag sedan göra 2 saker. Titta på en varianskalkylator och zooma ut grafen.

image.thumb.png.ffa7cf64e43aab2dbcb56deba7f6ec36.png

Som vi ser ligger vi lite utanför 95% confidence men det är ändå något som ska hända ibland. Fine. Okej.

image.thumb.png.a8408d430b21a7992e72b1c0ee4b9eff.png

Och här måste min hjärna börja acceptera att jag nog inte är förlorande över tid. Tkr inte det är så mkt att sitta och fundera över utan mer att jag kan gå vidare till att se till att utföra rätt saker på rätt sätt vid borden. Mer senare.

/ Z

• Like 7
Länk till kommentar

Tycker som du att det är kul att det har kommit igång lite dagböcker på pf igen.

Din graf är verkligen vacker, imponerande!

Ang downswings osv, har man bra rutiner med sömn, kost och träning, livet i ordning utanför pokern och framförallt en ordentlig rulle för sina nivåer samt en stor buffert på bankkontot är downswings så otroligt mycket lättare att hantera. Detta var inte direkt riktat till dig då jag nästan vet att du har koll på detta, mer riktat till nyare spelare som jag tror underskattar hur mycket "basics" betyder för ens välmående, winrate och förmåga att hantera downswings.

• Like 2
Länk till kommentar

Häftigt Zanka! Du borde njuta lite av prestationen också. Kommer ihåg när du velade kring att köra poker heltid och om det var rätt. Stort beslut som du förhoppningsvis kan se tillbaka på likt en hövding som nu beundrar sina marker. 

Angående variansen ska man väl sen inte glömma själva osäkerhetsfaktorn som finns i heltidsspelarens kunnande. Edgen är ju inte konstant. Bara för att man hade 10 bb/100 2023 behöver man inte ha det 2024.  Det är uppsidan med att ha poker som hobby. Man kan vara glad så länge det går att vinna utan att studera spelet öht.

• Like 1
Länk till kommentar

29 minuter sedan, säger Markus8000 :

Häftigt Zanka! Du borde njuta lite av prestationen också. Kommer ihåg när du velade kring att köra poker heltid och om det var rätt. Stort beslut som du förhoppningsvis kan se tillbaka på likt en hövding som nu beundrar sina marker. 

Angående variansen ska man väl sen inte glömma själva osäkerhetsfaktorn som finns i heltidsspelarens kunnande. Edgen är ju inte konstant. Bara för att man hade 10 bb/100 2023 behöver man inte ha det 2024.  Det är uppsidan med att ha poker som hobby. Man kan vara glad så länge det går att vinna utan att studera spelet öht.

finns även andra aspekter som är utanför ens kontroll som påverkar ens winrate om man håller sig till en specifik site, som exempelvis jag gör. Direkt sidan bestämmer sig för att öka rake slashar det min winrate vare sig jag vill eller inte. Vidare, Svenska Spel har ju visat att dom inte bryr sig längre om folket nu när dom klappar ihop CC efter CC så det skulle inte förvåna mig dem börjar höja raken så småningom när dem har lyckats stänga Sthlm också eller - Om Svenska Spel Poker lägger ner? vadan nu? Om man försörjer sig på att spela på specifikt Svenska Spel så tycker jag man skall börja titta på andra jaktmarker under tiden och etablera sig där, det är en ganska rejäl omställning gå från SvS till att spela exempelvis Party eller Stars. Ipoker ligger ju åtminstone nära att testa på då de är samma klient. Börja där kanske.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar

9 timmar sedan, säger magico :

Tycker som du att det är kul att det har kommit igång lite dagböcker på pf igen.

Din graf är verkligen vacker, imponerande!

Ang downswings osv, har man bra rutiner med sömn, kost och träning, livet i ordning utanför pokern och framförallt en ordentlig rulle för sina nivåer samt en stor buffert på bankkontot är downswings så otroligt mycket lättare att hantera. Detta var inte direkt riktat till dig då jag nästan vet att du har koll på detta, mer riktat till nyare spelare som jag tror underskattar hur mycket "basics" betyder för ens välmående, winrate och förmåga att hantera downswings.

Ja men exakt, att ha livet i någon form av balans är a och o imo. Har väl fortfarande lite lätt för att skippa sömn och tid utomhus för att jag jobbar relativt mkt + har familj etc. Men det är ändå miljoner gånger bättre än det var när jag var yngre :)
Det kan vara svårt att göra det enkla.

Länk till kommentar

9 timmar sedan, säger Markus8000 :

Jo, försöker slappna av lite mer och mer här, har varit några års riktigt hårt jobb här så det är väl tid att börja unna sig (lite ;) ). 
Jo men det där är något som jag har med mig hela tiden, att saker förändras, men jag har varit med så pass länge att jag väl ändå tror att det kommer gå att leva på poker i någon form under rätt lång tid framöver, för dem som jobbar hårdast dvs. Folk sa ju 2010 att pokern var död och det är ju lite komiskt såhär i efterhand. Men man lär vara beredd att hela tiden utvecklas och haka på in i framtiden hela tiden.

Länk till kommentar