Gå till innehåll

Zankas filosofiska hörna.


Zanka

Recommended Posts

Jag skulle vilja precisera min kommentar på följande sätt:

Zanka har rätt i att om vi vill mäta resultatet genom statistik så är bb/100 vid en viss tidpunkt edge+spring. Ju mer statistik desto mer går spring mot noll och vi har så småningom bara edgen kvar.

Lobo har rätt i att om någon erbjuder oddset 2.04 vid slantsingling så har vi bara en edge, inget spring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flumtankar här men uppskatta winrates i poker är svårt. I synnerhet för att det tar sån jävla tid skaffa ett sample som är tillförlitligt pga att så mycket saker kan hända under tiden. 

en kis har spelat 1,5 miljoner händer på 12 mån. Han har 3bb/100. Good for him, han har antagligen 3bb/100 ett tag framöver, men nästa 12 mån? Nej. Kis kanske inte jobbar lika mkt på sitt spel som han gjorde innan, men motståndet jobbar på sitt spel-> omgivningen closes the gap. Eller dom 7 största fiskarna på hans stake som donerar varje vecka slutar spela, raken kanske höjs, rakebacken tas bort. "Bästa" siten lägger ner and so on. 

GIvetvis måste kis hela tiden utvecklas med tiden, men ju mer volym Kis försöker pressa i hopp om att maximera sin profit så är det just motsatsen som kan hända i slutändan, "grinden" tar all tid - kis falls of the wagon. Imo bör alla lämna egot vid dörren, och alltid lämna tid till att studera, det enda sättet att på något sätt ge sig själv någon garanti att har en winrate nästa x månad.

hot take(not so hot take): Brusig1 och båten är så framgångsrika som de är för att dem studerar basically hela tiden, pluggar händer i solver javisst, men även alla inlägg här då de erbjuder facit på slaktade händer, i skypesamtal med studenter osv. All "pokertid" går inte åt till grinden, key diff. JAG tror väldigt många lägger 0-20% av tiden de BORDE lägga på studier.



edit; Jackvegas borde vara stolt över den här svenengelskan :)

 

Redigerad av killerwolf2
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag skulle vilja precisera min kommentar på följande sätt:

Zanka har rätt i att om vi vill mäta resultatet genom statistik så är bb/100 vid en viss tidpunkt edge+spring. Ju mer statistik desto mer går spring mot noll och vi har så småningom bara edgen kvar.

Lobo har rätt i att om någon erbjuder oddset 2.04 vid slantsingling så har vi bara en edge, inget spring.

Nix, bb/100 bekräftar om du hade edge, och hur stor den var efter X händer +- varians. Däremot är edge och bb/100 snarlikt ju fler händer du spelar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, säger Lobo :

Nix, bb/100 bekräftar om du hade edge, och hur stor den var efter X händer +- varians. Däremot är edge och bb/100 snarlikt ju fler händer du spelar. 

Vi menar förmodligen samma sak, men uttrycker oss olika. Efter X händer kan vi räkna ut bb/100 och få fram en edge. Men resultatet innehåller en stor varians (spring). Efter Y nya händer är bb/100 förmodligen helt annorlunda och vi får fram en ny edge. Vår mätning av edgen varierar hela tiden.

Du menar att det är fel att säga att bb/100 är edge+spring. Du menar tydligen att bb/100 är edge och inget annat. Men vart har i så fall variansen tagit vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har löst problemet med att vi menar samma sak men uttrycker oss olika. Vi använder ordet "edge" på olika sätt.

När du säger edge så menar du den tillfälliga edge som vi mäter upp efter X händer. När jag säger edge så menar jag den långsiktiga edge som är resultatet av ett stort antal händer.

Med andra ord: kortsiktig edge + hänsyn till varans = långsiktig edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag tror jag har löst problemet med att vi menar samma sak men uttrycker oss olika. Vi använder ordet "edge" på olika sätt.

När du säger edge så menar du den tillfälliga edge som vi mäter upp efter X händer. När jag säger edge så menar jag den långsiktiga edge som är resultatet av ett stort antal händer.

Med andra ord: kortsiktig edge + hänsyn till varans = långsiktig edge.

Njae, inte riktigt. 

Du ka ha edge i vilken gambling situation som helst. Huset har en edge på dig när du spelar roulette. Du kan skaffa dig en edge genom att analysera odds och spela hos en bookmaker. Innan du sätter dig vid ett 6 manna-bord eller spelar en heads-up uppskattar du om det finns någon edge vid bordet. Annars bör du ju inte spela. Köper du in för 100 big blind. Spelar 1000 händer. Vinner 50 big bind, så är din win-rate 5bb/100.

Även om det är svårt skull du kunna uppskatta din winrate på dessa 1000 händer innan sessionen. Skulle du uppsaktta den till 10bb/100 och din win-rate var 5bb/100 har du ju sprungit under ditt uppskattade värde trots du plussade 5bb/100. Du vet ju dock inte om du har uppskattat din winrate korrekt. Du vet ju bara att du plussade 5bb/100. Spelar du 100k händer och har plussat 5bb/100, så berättar inte detta hur bra du är på poker, utan det berättar bara att du har vunnit 5bb/100.

Det är svårt att definiera saker som att 20bb/100 på 100k händer ska gå på en månad. Det är för många faktorer som spelar in att ens försöka. Många dagar är värdet dåligt på borden, men samtidigt finns det värde och det måste spelas, men det kommer att dra ner din bb/100, men du kommer att förlora pengar på att inte spela så du har liksom inget val. Nu säger jag inte att det inte går att fixa 20bb/100, utan jag säger att det är svårt att definiera på förhand med tanke på din bb/100 dels också beror på vem som sitter vid bordet och spelar mot dig.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lite i senaste laget kanske ;)

Har inte orkat skriva någon sammanfattning då jag var helt slut veckorna efter jag avslutade challengen. Första dagarna var jag riktigt besviken för att jag inte kom närmre (slutade på 71k, det saknas lite i grafen) men såhär med facit i hand så är jag ändå fine med att jag ändå gav det ett skott. Som ni ser var jag bra med halvvägs in i challengen men de där 30k händerna efter det tog tillslut ut sin rätt och jag orkade inte fortsätta mata på med ett positivt mindset. 

Jag fick ändå ganska mycket insikt i mig själv och vad jag uppskattar och inte uppskattar med poker under den här månaden och det har hjälpt mig enormt mycket månaderna efter och jag har verkligen börjat ta allting mer seriöst samt att jag försöker ta mig tid att uppskatta det som pokerlivet verkligen ger en när man gör det på heltid. 

Sry för den sena updaten. 

Edit: Fixade grafen

ssss.thumb.jpg.9521a34181e7fecc8da2a4d8424c9931.jpg

 

Redigerad av Zanka
  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Sådär, då har jag varit heltidsgrinder (vända två) i snart ett år och tänkte väl att jag skulle försöka sammanfatta lite hur det har varit.

Jag slutade kneget 1a maj har jag för mig och jag minns att jag var väldigt sliten pga att jag hade jobbat ~130ish timmar i månaden samtidigt som jag försökte trycka så mkt poker som möjligt under tiden. Jag tog det således relativt lugnt över sommaren och unnade mig lite ledigt som jag väl egentligen inte hade ekonomin för men såhär med facit i hand var det nog ändå ett klokt beslut.
När jag slutade kneget hade jag väl egentligen inte studerat särskilt mkt poker på flera år, det hade varit lite sporadiska grejer när orken tillät men jag var väl i grund och botten en hyfsad spelare med 2013 års standard eller nått :P
Jag hade lite svårt att komma igång med lärandeprocessen och det var lite att jag stod och stampade med mitt spel och motivationen så när chansen för oktoberbettet dök upp så kände jag väl att det antagligen inte kunde mynna ut i något supernegativt men att uppsidan kunde bli stor.
Som ni som följt dagboken vet så torskade jag och kom väl egentligen inte ens nära att klara av det, jag gjorde ganska mkt misstag i upplägget med sömn och fysisk aktivitet och lite sådant som antagligen hade kunnat hjälpa mig iaf komma närmre.

Även fast det inte direkt blev någon monetär succe så tror jag att det där betet var otroligt mkt +ev för mig. Jag fick en massa nya kontakter, lärde mig rätt mkt om mig själv, fick verkligen se varför jag tycker om poker (och vilka grejer jag inte tycker om) och en massa annat. 

Jag fick som sagt endel nya kontakter och det har öppnat upp pokern ganska mkt för mig. Jag har nu lärt mig hur jag ska studera, jag har börjat spela högre stakes med goda resultat och jag känner att jag börjar bli lite varm i kläderna i att leva livet som heltidsspelare. I början var det mkt stora justeringar, med studier, dygnsrytm, vardagsliv och sådant, nu är det lite mer finjusteringar och optimeringar.

Jag har också börjat coacha en barndomskompis lite löst och han har nu tagit sig upp till /2 från lägsta stakesen så det ger väldigt mkt. Jag tycker om hela upplägget med att coacha och tänker mig att det kanske är någonting som jag ska utveckla vidare.

Slutligen så vill jag bara uttrycka hur otroligt fint livet som heltidsgrinder kan vara. För mig så finns det nog ingenting annat som slår det här. Jag har ingen chef, äger min tid, får utmana mig själv dagligen, väljer mina "kollegor".

/z




 

  • Like 17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, jag och en kollega har bestämt oss för att dra igång coaching ihop. Vi kommer försöka ta in 3-4st som spelar /2 + men som har ambitionen att ta sig upp till åtminstone /10.

Vi är riktigt taggade och jag tror att vi kommer få ihop ett bra koncept då vi kompletterar varandra väldigt väl i hur vi approachar spelet (jag gammelreg och han ung gto-trollkarl) men samtidigt har en samsyn kring hur man bäst slår just svs-borden.
 

Jag själv har relativt nyligen gjort resan från /2 upp till /20 medan kollegan (Gto+) har krossat /10-/100 under ganska lång tid + att han har coachat (bla mig) tidigare med väldigt goda resultat. Om någon känner sig intresserad och vill veta lite mer så är det bara att dra iväg ett pm här på pf.

(Två spots redan fyllda så vi letar väl efter en, kanske två, till)

/z

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, säger StoffeRemy :

Lätt, taget. Mitt senaste halvår! 75% volymen på /10 resten /20, upp 2inköp på /50 pruttsample.

Din tur!

 

bild.png

Fan trodde inte jag skulle få syn på den haha. Löser om ett par timmar, är inte hemma atm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...