Gå till innehåll

Hunting bots - HUNL


HwardShore

Recommended Posts

9 timmar sedan, säger killerwolf2 :

När inte ens hela regeringen står bakom hotet så så kan man nog ta det med en nypa salt, oppositionen säger liksom sitt lugnt i båten. Den sittande högern är ju ändå den mest militärvänliga vi haft i modern tid, försvaret vill öka sin budget med 197 miljarder och skrämselpropaganda är bästa sättet att justifiera det, meanwhile SD fortsätter trycka på att styra oss mot en auktoritär stat med att ge polisen mer resurser i form av kamera övervakning, och polisrättigheter. Visiteringszoner liksom och nickedockan uffe kör tummen upp.
 

kriget mot invandrarna har börjat och ryssen är bästa syndabocken. 


vi är i avslutande processen att gå med i NATO, och inget medlemsland har någonsin blivit attackerat, ni menar att Sverige med typ längst neutralitet i hela Europa skall bli de första? Vi är ju redan i allians med hela Skandinavien med delad flygflotta och marinflotta. En attack mot oss drar in Finland, och då är cat out of the bag. 

Inte för att ifrågasätta din kommentar eller åsikt. Tycker personligen vi lever i en otroligt oförutsägbar tid numera. Att det är exakt 0% chans att något land hamnar i krig vet jag inte riktigt om jag tror på. Argumenterbart är sannolikheten högre idag än vad den var för 25 år sen. Regeringen höjde ju risken för terrorattentat någon gång inom senaste året vill jag minnas? 

Each to their own hur man edgar/hur mycket. Som pokerspelare tycker jag det är märkligt att säga =/ 0 när vissa av oss nyss satt inlåsta i hemmet i över ett år för någon käkade en fladdermus på andra sidan jordklotet. 

På tal om krig och bitcoin så var ju vår insamling till Ukraina utförd i btc. Det var väldigt dyra växlingsavgifter, vill minnas 5% eller något. Mycket praktiskt att kunna föra över instant till en befolkning i nöd.

Redigerad av brusig1
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0% har jag nog aldrig slängt med, håller med om att risken är högre nu än för 25 år sedan. De flesta borde ju vara hedgad i ett par valutor och BTC för att det är det smarta ur ett ekonomiskt perspektiv oavsett om det är ett ev. krigshot på horisonten. 

Att man kan ha lite grundläggande förberedelser tycker jag är fullständigt fine om det får en att sova bättre om men för att sätta lite i perspektiv, har bekantskaper som pratar om att skaffa vapenlicens liksom utan att vara det minsta jaktintresserad(till och med snack om att skaffa illegalt för att det tar sån tid den lagliga vägen), och bunkra upp hejdlöst med konserver och toalettpapper medan jag är mer av åsikten att ett enklare gasolkök till din camping utrustning(bra för alla som gillar att hajka liksom) och en stor dunk hemmavid för att kunna fylla upp vatten och kolla upp om dem gamla powerbanksen man får i varenda jäkla goodiebag på mtt touren funkar som dem ska ifall du tappar elen ett tag, tämligen kostnadsfri förberedelse men väldigt värdefullt om du blir av med elen vilket jag kan tänka mig är en av de första sakerna som ryker om ryssen kommer för många i landet.
 

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger brusig1 :

å tal om krig och bitcoin så var ju vår insamling till Ukraina utförd i btc. Det var väldigt dyra växlingsavgifter, vill minnas 5% eller något. Mycket praktiskt att kunna föra över instant till en befolkning i nöd.

+ på denna, var fint initiativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Killerwolf. Regeringen ställer om retoriken till vad man ser ska gynna samhället i samband med Nato intåget och vill kunna bygga upp försvaret igen. Risken för att någon ska anfalla oss är enligt mig inte högre idag än den var för 1-5år sedan. En terrorattack eller en form av varning skulle självklart kunna hända,(mer troligt kopplat till koranbränningar. Men det är väl aldrig fel att ha någon form av "backup" i en annan valuta eller betalmedel som Ola säger. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OMX 30 faller här i början på året och snart ner 3%.  Många övervärderade folkaktier har under senaste hamnat i totalt fritt fall där hög skuldsättning sämre tider slaktas. I Nibes fall hade marknaden prisat in väldigt många positiva makro effekter kommande tiden t ex Tysk lagstiftning kring värmepumpar och räntesänkningar, så finns nog mer nedsida där. Jag sitter med glädje och inväntar läge att kliva in i kvalitetsbolaget på rimliga nivåer. 

Min portfölj som innehåller mer småbolag där värderingen har varit väldigt låg senaste åren ser mer inflöden. 

Aktier på bevakningslistan: 

Nibe:  Börjar köpa på 60-62 nivåer

Munters  Börjar köpa in mig på dippar under 150

Loomis börjar snitta in mig på nivåer under 250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, säger ölkaka :

Random fråga från en investeringsfisk: Vilken indexfond är GTO på avanza? Känns som Avanza zero är fin? Det enda o kanske det viktigaste jag lärt mig är att låg avgift prio ett :) 

Skippa sverige. Gå för en USA-fond som t.ex Storebrand USA

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tänkte ta mig friheten att skriva en liten post om krypto. Jag har själv investerat/sparat på börsen i 10+ år nu och det har (obv) varit en bra boost vid sidan av poker. Håller de pengarna separat från pokerrulle vilket möjligen gjort att jag hållt rullen lite låg och spelat lägre än vad jag kanske kunde ha gjort. Men vill tro att avkastningen vägt upp för det. 
 

Generellt sett har jag varit skeptisk till krypto länge. Speciellt som investering, eller snarare spekulation då jag tycker investering är ett missvisande ord i det sammanhanget. Det kommer nog mycket från all idioti och underbegåvade personer med hybris som tror att de är smartast i världen. Finns mycket sånt i kryptovärlden! 
 

Anledningen till att jag faktiskt har en hel del krypto sen några år tillbaka och verkligen tror på det på sikt tänkte jag gå in på nedan: 

Vill börja med att simpelt och kortfattat ta ett steg tillbaka och fundera på vad pengar faktiskt är och historien bakom dagens monetära system.
 

Jag tycker man kan se pengar som ett medel för att bevara värde. D.v.s istället för att spara mat hemma för 5 år framåt, som bara hade ruttnat så kan vi istället ha pengar och kontinuerligt köpa det vi behöver veckovis. 
 

I början hade man guld och silver eller andra ovanliga ädelmetaller. Du kunde helt enkelt använda det för att köpa mjöl, kött eller vad du nu behövde istället för att självproducera allt och riskera dålig skörd vissa år, och överflöd andra år där mycket hade gått till spillo eftersom det inte går att konservera. Mer praktiskt än byteshandel dessutom. 
 

Silver och guld har egenskapen att de är ovanligt, finns i en begränsad mängd och är svårt att utvinna. Därför fungerar det som valuta och har fått ett värde. Även om det egentligen är mer eller mindre oanvändbart i sig. 
 

Med tiden blev det ekonomiska systemet mer avancerat. Riksbanker uppkom o.s.v. nu kunde man gå till en bank och byta sitt guld mot en s.k skuldsedel. Denna hade ett motsvarande värde det guldet du hade växlat in, och du kunde återfå ditt guld mot denna sedel alternativt handla med sedeln. 
 

Spolar vi fram några hundra år så ser systemet snarlikt ut men med en stor skillnad att guldreserverna inte längre täcker antalet sedlar i omlopp. Systemet har spårat ur lite eller tappat sitt fäste kan man tycka. Det kan till exempel leda till okontrollerad inflation om en stat trycker en massa pengar. 
 

Under de senaste åren har något nytt kommit. You guessed it! Kryptovaluta. Den fungerar enligt liknande princip som guld och silver gjorde och fortfarande gör. Det finns i begränsad mängd, den är svår att utvinna men är egentligen mer eller mindre värdelöst i övrigt. Precis som guldet. Därför fungerar den bra i syfte att lagra värde. 
 

Jag vill påstå att det är en modern digitaliserad version av guldet och det ursprungliga principen som guldet uppfyllde. Det är förstås en stor tröskel att få världens befolkning att förstå sig på och acceptera det. Det finns också oändliga incitament för storbanker och stater att hindra utvecklingen av detta av uppenbara skäl. Man ska inte glömma att det fortfarande är väldigt nytt och en sån omställning går inte över en natt. Speciellt inte när det finns stora krafter som gör vad de kan för att bromsa allt vad de kan! 
 

I princip är min slutsats att exempelvis BTC fyller samma funktion och har samma egenskaper som guld. Sen finns det andra kryptovalutor som funkar mer som sedlar eller pengar på ditt bankkonto. De är peggade till en ”vanlig” valuta och tekniskt sett är de lika enkelt eller enklare att betala med som att använda en sedel, swisha eller blippa ditt kort. 
 

Jag tror att det är en bra strategi att ha en andel krypto i sin portfölj. Det är såklart min personliga uppfattning. Det skiljer sig från investeringar på börsen såklart. Ett bolag genererar en vinst och henom att äga en andel av bolaget kan du ta del av den vinsten genom aktier. En valuta genererar inget värde, den ökar eller minskar istället i värde baserat på utbud och efterfrågan. 
 

Lycka till med pokern och investeringarna! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, säger UnitOperations :

Hej! Tänkte ta mig friheten att skriva en liten post om krypto. Jag har själv investerat/sparat på börsen i 10+ år nu och det har (obv) varit en bra boost vid sidan av poker. Håller de pengarna separat från pokerrulle vilket möjligen gjort att jag hållt rullen lite låg och spelat lägre än vad jag kanske kunde ha gjort. Men vill tro att avkastningen vägt upp för det. 
 

Generellt sett har jag varit skeptisk till krypto länge. Speciellt som investering, eller snarare spekulation då jag tycker investering är ett missvisande ord i det sammanhanget. Det kommer nog mycket från all idioti och underbegåvade personer med hybris som tror att de är smartast i världen. Finns mycket sånt i kryptovärlden! 
 

Anledningen till att jag faktiskt har en hel del krypto sen några år tillbaka och verkligen tror på det på sikt tänkte jag gå in på nedan: 

Vill börja med att simpelt och kortfattat ta ett steg tillbaka och fundera på vad pengar faktiskt är och historien bakom dagens monetära system.
 

Jag tycker man kan se pengar som ett medel för att bevara värde. D.v.s istället för att spara mat hemma för 5 år framåt, som bara hade ruttnat så kan vi istället ha pengar och kontinuerligt köpa det vi behöver veckovis. 
 

I början hade man guld och silver eller andra ovanliga ädelmetaller. Du kunde helt enkelt använda det för att köpa mjöl, kött eller vad du nu behövde istället för att självproducera allt och riskera dålig skörd vissa år, och överflöd andra år där mycket hade gått till spillo eftersom det inte går att konservera. Mer praktiskt än byteshandel dessutom. 
 

Silver och guld har egenskapen att de är ovanligt, finns i en begränsad mängd och är svårt att utvinna. Därför fungerar det som valuta och har fått ett värde. Även om det egentligen är mer eller mindre oanvändbart i sig. 
 

Med tiden blev det ekonomiska systemet mer avancerat. Riksbanker uppkom o.s.v. nu kunde man gå till en bank och byta sitt guld mot en s.k skuldsedel. Denna hade ett motsvarande värde det guldet du hade växlat in, och du kunde återfå ditt guld mot denna sedel alternativt handla med sedeln. 
 

Spolar vi fram några hundra år så ser systemet snarlikt ut men med en stor skillnad att guldreserverna inte längre täcker antalet sedlar i omlopp. Systemet har spårat ur lite eller tappat sitt fäste kan man tycka. Det kan till exempel leda till okontrollerad inflation om en stat trycker en massa pengar. 
 

Under de senaste åren har något nytt kommit. You guessed it! Kryptovaluta. Den fungerar enligt liknande princip som guld och silver gjorde och fortfarande gör. Det finns i begränsad mängd, den är svår att utvinna men är egentligen mer eller mindre värdelöst i övrigt. Precis som guldet. Därför fungerar den bra i syfte att lagra värde. 
 

Jag vill påstå att det är en modern digitaliserad version av guldet och det ursprungliga principen som guldet uppfyllde. Det är förstås en stor tröskel att få världens befolkning att förstå sig på och acceptera det. Det finns också oändliga incitament för storbanker och stater att hindra utvecklingen av detta av uppenbara skäl. Man ska inte glömma att det fortfarande är väldigt nytt och en sån omställning går inte över en natt. Speciellt inte när det finns stora krafter som gör vad de kan för att bromsa allt vad de kan! 
 

I princip är min slutsats att exempelvis BTC fyller samma funktion och har samma egenskaper som guld. Sen finns det andra kryptovalutor som funkar mer som sedlar eller pengar på ditt bankkonto. De är peggade till en ”vanlig” valuta och tekniskt sett är de lika enkelt eller enklare att betala med som att använda en sedel, swisha eller blippa ditt kort. 
 

Jag tror att det är en bra strategi att ha en andel krypto i sin portfölj. Det är såklart min personliga uppfattning. Det skiljer sig från investeringar på börsen såklart. Ett bolag genererar en vinst och henom att äga en andel av bolaget kan du ta del av den vinsten genom aktier. En valuta genererar inget värde, den ökar eller minskar istället i värde baserat på utbud och efterfrågan. 
 

Lycka till med pokern och investeringarna! 

Först att inte säga det inte finns något värde kvar i guld/silver är enligt mig helt fel. En dator/laptop har idag genomsnittligt i varje enhet 60-100kr värde av guld i sig och det kommer bli allt mer relevant med ett krav på högre prestanda på alla ledare (speciellt ur kvalitetsperspektiv samt hållbarhet/driftsäkerhet) CPUerna är alltså vad jag skulle kalla för framtidens teknologiska järnvägar (fundamentan)och kräver detta material för att kunna hålla en högre kvalitet, så lite värde bör det finnas ändå. 

Jag skulle verkligen uppskatta att någon kan förklara någon typ av fundamentalt behov som bitcoin kan fylla (förutom öppna vägar från det nuvarande systemet) och göra transaktionerna anonyma. Är det målet att alla transkationer ska bli anonyma ?  

men jag håller med alla som säger att det självklart är en nyttig funktion i att något form av mardrömsscenario att kunna nyttja en valuta som fungerar på alla platser, men det finns andra medel som går att använda i sånna fall ändå. Bitcoin behöver guld/silver för att kunna vara relevant guldet behöver inte bitcoin. 

 

Redigerad av HwardShore
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Casedags! 

Jag har under en tid läst på om Hove. Företaget gör smörjmedel till vindkraftverk (90% av deras nuvarande affär). De är ledande på med ca 40% av totala marknadsandelen och kursvärdet står idag på 9kr med P/E 10. Bolaget är idag alltså på en otroligt nischad marknad med en otrolig tillväxt potential både i deras nuvarande marknad men även i marknader som hamnverksamhet där de försöker slå sig in. Vindkraftverksutbyggnaden är beräknad att öka med 10% årligen fram t o m 2030 (siffror som är ungefär lika över hela Skandinavien/Tyskland) där Hove idag är aktiva. Skuldsättningen är väldigt låg och bolaget har visat vinst varje år sen start. Mellan 22-23 ökade netto vinst med 100% och de räknar även med att kunna använda sin produkt i andra branscher.  Det blir att börja köpa på en del här och sålt av en del av Vestum då jag ser allt för stor risk i några av deras bolag som inriktar sig mot tak och installation, där jag tror deras höga skuldsättning samt att marknaden tagit ut räntesäknningar alldeles för snabbt kan påverka bolaget negativt under en period framöver. 

Redigerad av HwardShore
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger HwardShore :

 

Jag skulle verkligen uppskatta att någon kan förklara någon typ av fundamentalt behov som bitcoin kan fylla (förutom öppna vägar från det nuvarande systemet) och göra transaktionerna anonyma. Är det målet att alla transkationer ska bli anonyma ?  

 

 

Det är uppenbarligen ingen som advokerar här (eller någon annanstans mig veterligen) för att alla transaktioner vara anonyma.

Ang den första frågan det har nämnts många användningsområden och syften i tråden som du verkar helt ha missat.  Vad exakt är det för svar du söker? Det låter som du inte är öppen för att någonting ska kunna ha användning bara för att det inte "fyller ett fundamentalt behov". Jag håller inte med units kommentar öht att det skulle vara något alternativ till guld, och det känns som en väldigt utdaterad take. Det finns ju oändligt med olika betalmedel och sätt att göra transaktioner på. Swish är ett bra exempel på något som inte fyller ett fundamentalt behov öht, det finns massor med substitut för det och en hade bara kunnat använda bankarnas egna appar lika väl.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger brusig1 :

Det är uppenbarligen ingen som advokerar här (eller någon annanstans mig veterligen) för att alla transaktioner vara anonyma.

Mänsklig rättighet att kunna bedriva handel mellan två individer anonymt. Synd bara Bitcoin är extremt dåligt på det. 

image.png.0a67df28e974b03b44bcd87d6f93c46b.png

 

4 timmar sedan, säger HwardShore :

Först att inte säga det inte finns något värde kvar i guld/silver är enligt mig helt fel. En dator/laptop har idag genomsnittligt i varje enhet 60-100kr värde av guld i sig och det kommer bli allt mer relevant med ett krav på högre prestanda på alla ledare (speciellt ur kvalitetsperspektiv samt hållbarhet/driftsäkerhet) CPUerna är alltså vad jag skulle kalla för framtidens teknologiska järnvägar (fundamentan)och kräver detta material för att kunna hålla en högre kvalitet, så lite värde bör det finnas ändå. 

 

Varför är guld så mycket dyrare än koppar om gulds värde kommer från dess användning som industrimetall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger brusig1 :

Ang den första frågan det har nämnts många användningsområden och syften i tråden som du verkar helt ha missat.  Vad exakt är det för svar du söker? Det låter som du inte är öppen för att någonting ska kunna ha användning bara för att det inte "fyller ett fundamentalt behov". 

 

Ehh ska inte va tjatig, men tycker det blir lite av en pyramidsspelskänsla kring Bitcoin. Där de som sitter tungt investerade försöker få med alla andra på "framgångståget" men förklarar aldrig riktigt vilken station vi ska till. Det är väl lite anledningen till att jag inte ser bitcoin som någon (investering) utan det blir endast (spekulering) vilket jag inte är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, säger GTOBåten :

Mänsklig rättighet att kunna bedriva handel mellan två individer anonymt. Synd bara Bitcoin är extremt dåligt på det. 

image.png.0a67df28e974b03b44bcd87d6f93c46b.png

 

Varför är guld så mycket dyrare än koppar om gulds värde kommer från dess användning som industrimetall?

Andra frågan antar jag är en såndär retorisk fråga ? 

Men på tal om koppar, så är jag väldigt bullish kopparn under kommande 10-15 åren då det har börjat delas upp i två segment. Kvalitetskoppar finns det väldigt lite av idag, vilket behövs för att kunna göra ledingar/batterier av hög kvalitet och kostnaden för att utvinna koppar av hög kvalitet har ökat drastiskt, så när efterfrågan ökar och utbudet minskar blir priset....

Redigerad av HwardShore
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger HwardShore :

Ehh ska inte va tjatig, men tycker det blir lite av en pyramidsspelskänsla kring Bitcoin. Där de som sitter tungt investerade försöker få med alla andra på "framgångståget" men förklarar aldrig riktigt vilken station vi ska till. Det är väl lite anledningen till att jag inte ser bitcoin som någon (investering) utan det blir endast (spekulering) vilket jag inte är intresserad av.

När jag köper aktier så gör jag det för att jag spekulerar att jag kan sälja de till ett högre pris till någon annan sen. Jag tror de flesta är som mig och inte gör det av godheten i sitt hjärta för att försörja bolag med kapital utan att förvänta sig en vinst. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, säger GTOBåten :

När jag köper aktier så gör jag det för att jag spekulerar att jag kan sälja de till ett högre pris till någon annan sen. Jag tror de flesta är som mig och inte gör det av godheten i sitt hjärta för att försörja bolag med kapital utan att förvänta sig en vinst. 

Jag tror du är nog smart att förstå vad jag menar med skillnaden att investera i ett bolag och en valuta spekulation. Där investeringen man gör i bolag ska leda till högre avkastning i verksamheten som skapar mervärde för verksamheten och för investeraren, såklart är det spekulation men det finns kopplat till fundamenta i verksamheten, vilket inte bitcoin gör utan där blir det endast en tro på att nästa köpare ska gå med på att köpa till ett högre pris än den tidigare köparen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger HwardShore :

Jag tror du är nog smart att förstå vad jag menar med skillnaden att investera i ett bolag och en valuta spekulation. Där investeringen man gör i bolag ska leda till högre avkastning i verksamheten som skapar mervärde för verksamheten och för investeraren, såklart är det spekulation men det finns kopplat till fundamenta i verksamheten, vilket inte bitcoin gör utan där blir det endast en tro på att  nästa köpare ska gå med på att köpa till ett högre pris än den tidigare köparen.  

Exakt därför jag "investerar" i aktier, inte du?

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 minuter sedan, säger GTOBåten :

Exakt därför jag "investerar" i aktier, inte du?

Jag tänkte svara på din första retoriska fråga men de verkar bara fortsätta komma ser jag. 

Är den ställd för att föra vidare nån form av diskussion, va dryg eller ja förstår inte riktigt ? 

Fråga från först stund om nån av er som sitter (investerade) i crypto (nöjd?) kan dra era tankar kring de och ja förstår all de du nämnde tidigare kring din personliga användning av det, för att kunna lätt överföra pengar till pokersidor som tar crypto, men de påverkar väl inte gemene man direkt. Jag vill gärna höra era tankar, men verkar lite känsligt... 

Som du själv har fått erfara vet jag inte ens själv hur man köper en bitcoin :D 

Redigerad av HwardShore
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, säger HwardShore :

Som du själv har fått erfara vet jag inte ens själv hur man köper en bitcoin :D 

Det var tydligt nog med paralellen kring människohandel i första inlägget.

Jag tror i grund och botten vi har samma princip, där det huvudsakliga målet är att tjäna pengar även om du försöker framställa köp av aktier som något mer moraliskt.

Det är naturligtvis helt förståeligt att du inte är intresserad av Bitcoin, på samma sätt som medtech-aktier inte intresserar mig då jag inte förstår mig på det heller. 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, säger HwardShore :

Jag vill gärna höra era tankar, men verkar lite känsligt... 

my brother in christ du har fått jättebra utlägg i tråden medans dina svar är som att läsa tidningsrubriker som sträcker sig tillbaka till 2017. Väntar ivrigt på att läsa inlägg om hur crypto-transaktioner smälter nordpolsisarna och hur bitcoins utbud faktist inte är begränsat eftersom att det går att dela upp i sats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...