Gå till innehåll

Fitna - Filmen som ska stoppas till varje pris


Albert

Recommended Posts

  • Svars 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag säger bara att våra lagar, som enligt vissa är "common sense", i grund och botten är från bibeln. Givetvis har det tillkommit trettioelva miljoner tillägg för att det ska passa dagens samhälle och dagens brottslighet, men i pricip är det som var olagligt för 2000 år sedan fortfarande olagligt (med vissa undantag naturligtvis).

 

Det skulle man väl snarare kalla en kontinuerlig utveckling där bibeln är ett steg på vägen och inte någon utgångspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den stora massan vill leva sina liv, känna trygghet och ha ett arbete och en familj. Det ter sig säkert idiotiskt för dig som åtnjuter en plats på toppen av Maslows pyramid.

 

Isåfall borde de väl ta avstånd från religion? Relegion gör människor otrygga(hot om evig tortyr etc), skapar dåliga samhällen(finns massa statistik på detta) och leder till konflikter i familjer(finns massa exempel på detta, t ex att relgiösa oftare skiljer sig än icke-religiösa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall borde de väl ta avstånd från religion? Relegion gör människor otrygga(hot om evig tortyr etc), skapar dåliga samhällen(finns massa statistik på detta) och leder till konflikter i familjer(finns massa exempel på detta, t ex att relgiösa oftare skiljer sig än icke-religiösa).

 

Som en mycket visare man än jag en gång skrev:

 

"In dark ages people are best guided by religion, as in a pitch-black night a blind man is the best guide; he knows the roads and paths better than a man who can see. When daylight comes, however, it is foolish to use blind, old men as guides."

 

-- Heinrich Heine

 

Du har visserligen helt rätt, men det är nog ganska lätt att ty sig till religion som faktiskt skapar stabilitet, även om priset är högt frihetsmässigt, på platser där tidigare kaos och våld har rått. Du och jag vet hur det ligger till, men det är inte så lätt att övertyga någon som levt i en konflikt i ett antal år att religionen, som stabiliserat dennes tillvaro, egentligen är ett mentalt virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst OP och ett par inlägg till, har redan dragit slutsatsen att denna tråd inte kommer leda till nåt gott.. Albert, du är ju smart på så många andra vis, varför sänka dig till en sådan här nivå?

 

Visst var tråden nära att enbart mynna ut i kritik mot mångkulturen istället för kritik mot islam. Det kanske inte skedde så smidigt heller, så som postandet av random youtube-klipp där invandrare begår brott. Men det är konsekvenserna av att en rak och ärlig diskussion mycket snabbare leder till att man blir rasist- och idiotstämplad och en fortsatt diskussion omöjliggörs. En tråd med titeln "kör ut alla invandrare" skulle säkert leda till att TS skulle bannas (jag säger inte att detta är vad Albert anser, det är bara ett exempel). Om TS inte skulle bannas skulle den istället täckas med inlägg från användare som försöker visa hur PK de är. Den här tråden, som inte handlar om vem som är rasist och vem som inte är det, har istället innehållit en tidvis riktigt bra diskussion.

 

Jag tror att många människor känner innerst inne frustration över att flera stora problem går odiskutera i dagsläget, så som att en mångkultur inte fungerar om inte alla kulturer delar vissa ideal, till exempel tolerans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst OP och ett par inlägg till, har redan dragit slutsatsen att denna tråd inte kommer leda till nåt gott.. Albert, du är ju smart på så många andra vis, varför sänka dig till en sådan här nivå?

 

Det var snälla ord. Dock har jag ingen aning om hur jag gett sken av att vara smart.

 

För att dra till med en floskel så tycker jag att det daltas mycket med muslimer i Europa. Då så finns det inget samband mellan islam och invandrarbrottslighet som ni kanske tyckte att jag försökte antyda. Dock så verkar det finnas ett samband mellan invandrare och brottslighet, men det är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg precis Fitna. Filmen kändes helt klart som en propagandafilm utan några större ambitioner att skildra verkligheten på ett nyanserat sätt. De flesta vet redan att det finns mer eller mindre fundamentalistiska fraktioner inom islam, varför det kan tyckas lite tjatigt att få se och höra det igen. Förhållandet gör emellertid inte EU:s "förbud" mindre märkligt. Snarare tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst var tråden nära att enbart mynna ut i kritik mot mångkulturen istället för kritik mot islam. Det kanske inte skedde så smidigt heller, så som postandet av random youtube-klipp där invandrare begår brott. Men det är konsekvenserna av att en rak och ärlig diskussion mycket snabbare leder till att man blir rasist- och idiotstämplad och en fortsatt diskussion omöjliggörs. En tråd med titeln "kör ut alla invandrare" skulle säkert leda till att TS skulle bannas (jag säger inte att detta är vad Albert anser, det är bara ett exempel). Om TS inte skulle bannas skulle den istället täckas med inlägg från användare som försöker visa hur PK de är. Den här tråden, som inte handlar om vem som är rasist och vem som inte är det, har istället innehållit en tidvis riktigt bra diskussion.

 

Jag tror att många människor känner innerst inne frustration över att flera stora problem går odiskutera i dagsläget, så som att en mångkultur inte fungerar om inte alla kulturer delar vissa ideal, till exempel tolerans.

 

Vet inte vad TS betyder men antar att det syftas på mig. Innan vi låter den ursprungliga debatten fortsätta så kan jag öppet tillkänna ge att jag inte alls vill att man ska köra ut alla invandrare (jag vet att du inte insinuerar att jag skulle sagt det heller). Men som ni vet så är det ett jävla hysch-hysch med att säga vad man tycker om islam (lägger in en brasklapp och påpekar att det gäller även judar och judendom) och dess anhängare som kommer hit till Sverige. Jag tror på etnisk homogenicitet - alltså att folk som har sammakultur; språk, värderingar, sedvänjor bor tillsammans, skapar lagar tillsammans. Då blir det minst friktion i ett samhälle. Så därför tycker jag att Sverige ska verka för att dessa invandrare skall återföras till sina hemländer när stabilitet infinnes exempelvis Kosova och Irak.

 

Hur ser det ut i de europeiska samhällen som tagit emot stora kvoter av flyktingar? Hur ser det ut i Frankrike? Spanien? England? Tyskland? Danmark? Har majoriteten av dessa invandrare blivit införlivade i det land de flyttat till?

 

Är jag extremist för att jag påpekar att det finns rigorösa problem med invandrare i Sverige? Är jag intolerant för att jag vill bo med mina gelikar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i de europeiska samhällen som tagit emot stora kvoter av flyktingar? Hur ser det ut i Frankrike? Spanien? England? Tyskland? Danmark? Har majoriteten av dessa invandrare blivit införlivade i det land de flyttat till?

 

Frankrike: Stora problem

Spainen: Ingen aning

England: Förhållandevis fungerar det jävligt bra (trots stor segregering)

Tyskland: Halvkass, segregeringsproblem men inte som i ex Frankrike

Danmark: Fungerade väl ungefär som i Sverige tills Kjaersgaard rörde om i grytan.

 

Är jag extremist för att jag påpekar att det finns rigorösa problem med invandrare i Sverige?

 

Nej.

 

Är jag intolerant för att jag vill bo med mina gelikar?

 

Beror på hur du menar. I ditt bostadsområde? I din direkta bostad? Ditt län? hela landet?

 

Du är intolerant om du inte klarar av att bo med andra än "dina gelikar" utanför din egen bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du är intolerant om du inte klarar av att bo med andra än "dina gelikar" utanför din egen bostad.

 

Jag klarar av det men jag skulle hellre föredra att bo i ett homogentsamhälle än ett heterogent och jag antar att Iranier, Irakier, Kosovo-Albaner vill bo med de sina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad TS betyder men antar att det syftas på mig. Innan vi låter den ursprungliga debatten fortsätta så kan jag öppet tillkänna ge att jag inte alls vill att man ska köra ut alla invandrare (jag vet att du inte insinuerar att jag skulle sagt det heller). Men som ni vet så är det ett jävla hysch-hysch med att säga vad man tycker om islam (lägger in en brasklapp och påpekar att det gäller även judar och judendom) och dess anhängare som kommer hit till Sverige.

 

Tja för det första brukar det vara effektivt att främst kritisera ideologin och inte utövarna. Hate the sin, not the sinner som kristna brukar säga.

 

Men tyvärr är det allt för lätt för generation 68-häxor att stämpla rasist i pannan på den som är kritisk mot islam just p.g.a. debattekniker som den du visat upp i tråden där du sparkar och slår åt massa håll samtidigt. Vill man få kritiken något så när rumsren måste man vara i alla fall lite påläst, saklig och inte blanda in en massa irrelevant trams. Hävdar man att det enligt islam är bra att deal droger och syssla med beskyddarverksamhet spelar man apologeterna i händerna. Hävdar man istället att det finns stöd i koranen för att slå sin fru får dom genast stora problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort LOL f.ö. på att ta den där uppenbara skitpropagandafilmen på allvar.

 

ja, de tar den verkligen på allvar:

Fitna the Movie: Geert Wilders' film about the Quran (English)

Klik hier voor de Nederlandse versie van 'Fitna the Movie'

 

** 30/3/2008: Liveleak Update **

 

On the 28th of March LiveLeak.com was left with no other choice but to remove the film "fitna" from our servers following serious threats to our staff and their families. Since that time we have worked constantly on upgrading all security measures thus offering better protection for our staff and families. With these measures in place we have decided to once more make this video live on our site. We will not be pressured into censoring material which is legal and within our rules. We apologise for the removal and the delay in getting it back, but when you run a website you don't consider that some people would be insecure enough to threaten our lives simply because they do not like the content of a video we neither produced nor endorsed but merely hosted.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det?

 

<bild, länk borttagna pga rasistpropaganda; inlägget varnat - dev>[/url]

 

Shit! Albert tror antagligen att det bara är invandrare som våldtar och så länkar han till en främlingsfientligsida har han inga bra argument eller?

 

läs t.ex. Robert Putnams studie om etnicitet och socialt kapital: E Pluribus Unum från 2006. Även om man ser etnicitet som en social konstruktion har begreppet stor social betydelse och särskilt rörande korrelationen mellan etnisk homogenitet och socialt kapital. Ju mer etniskt homogent ett samhälle är, desto större upplevd livskvalité mellan medborgarna (Ibid, 2006).

 

Det faktum att det inte förs en sund debatt om invandringen stör mig nog allra mest och att det skapas en omvänd rasism som förtrycker etniska svenskar. Sverige har inte yttrandefrihet i dess riktiga bemärkelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall borde de väl ta avstånd från religion? Relegion gör människor otrygga(hot om evig tortyr etc), skapar dåliga samhällen(finns massa statistik på detta) och leder till konflikter i familjer(finns massa exempel på detta, t ex att relgiösa oftare skiljer sig än icke-religiösa).

 

Man kan spotta rätt så mycket på religion(med all rätt) men att säga att religion gör människor otrygga är allt för ignorant. Jag tog nyligen del av en vetenskaplig artikel inom området där empiriska studier visar på helt motsatt effetk. Religiösa människor har en lägre nivå av stresshormon och är följdaktligen mindre stressade. Har inte artikeln här så återkommer med källor.

 

Dessutom är det en ganska enkel tankelek. Om du är troende så har du en säkerhet att falla tillbaka på, du tror att allt sker av en anledning osv. För att ta ett exempel så ser alla vettiga människor döden som ett slut och många fruktar den därför, som troende ser man döden som början på något vackert och bra där man får glida runt i paradiset i särk, tofflor och en varm hatt. Därför fruktar man ej döden.

 

Jag avundas i vissa stunder människor som är naiva nog att kunna tro. Är fullständigt övertygad om att den trygghet religionen ger dem förlänger livet ganska rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<bild, länk borttagna pga rasistpropaganda>[/url]

 

Shit! Albert tror antagligen att det bara är invandrare som våldtar och så länkar han till en främlingsfientligsida har han inga bra argument eller?

 

läs t.ex. Robert Putnams studie om etnicitet och socialt kapital: E Pluribus Unum från 2006. Även om man ser etnicitet som en social konstruktion har begreppet stor social betydelse och särskilt rörande korrelationen mellan etnisk homogenitet och socialt kapital. Ju mer etniskt homogent ett samhälle är, desto större upplevd livskvalité mellan medborgarna (Ibid, 2006).

 

Det faktum att det inte förs en sund debatt om invandringen stör mig nog allra mest och att det skapas en omvänd rasism som förtrycker etniska svenskar. Sverige har inte yttrandefrihet i dess riktiga bemärkelse!

 

Ett exempel på hur infekterat känslig diskursen får ni här:

 

http://www.expressen.se/1.1080211

 

och ett frågande e-post skickas till skribenten Ann-Charlotte Marteus:

 

http://rakryggad.blogspot.com/2008/03/brev-till-marteus.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många människor känner innerst inne frustration över att flera stora problem går odiskutera i dagsläget, så som att en mångkultur inte fungerar om inte alla kulturer delar vissa ideal, till exempel tolerans.

 

Tolerans är precis det som allt hänger på. Tolerans bygger på tanken att man kanske trots allt har fel. Kan man inte hålla den möjligheten öppen är det mer eller mindre omöjligt och kanske t o m ett logiskt fel att vara tolerant. Grupper som därmed är intoleranta och i viss mån farliga är alltså fantastiskt många. Moderatorer, feminister, sossar, moderater, (alla politiker), religösa människor, kvinnor, män, moderatorer, barn, handikappade, bögar, judar, rökare, icke-rökare, moderatorer. You name it! Ge upp! Vi kan inte leva ihop... :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan spotta rätt så mycket på religion(med all rätt) men att säga att religion gör människor otrygga är allt för ignorant. Jag tog nyligen del av en vetenskaplig artikel inom området där empiriska studier visar på helt motsatt effetk. Religiösa människor har en lägre nivå av stresshormon och är följdaktligen mindre stressade. Har inte artikeln här så återkommer med källor.

 

Dessutom är det en ganska enkel tankelek. Om du är troende så har du en säkerhet att falla tillbaka på, du tror att allt sker av en anledning osv. För att ta ett exempel så ser alla vettiga människor döden som ett slut och många fruktar den därför, som troende ser man döden som början på något vackert och bra där man får glida runt i paradiset i särk, tofflor och en varm hatt. Därför fruktar man ej döden.

 

Jag avundas i vissa stunder människor som är naiva nog att kunna tro. Är fullständigt övertygad om att den trygghet religionen ger dem förlänger livet ganska rejält.

 

du får gärna visa studien. har läst en del studier som brukar citeras. ofta har mätt hur religiös man är genom antal kyrkobesök per år. är väl inte så konstigt att lyckliga kristna går i kyrkan oftare än olyckliga kristna. men det säger ju inget om att icke-religiösa skulle vara mer stressade.

 

rent allmänt är jag gissar jag att religiösa i världen i snitt har högre halter adrenalin i blodet just nu i snitt, mest pga att eländet i världen är koncentrerat till länder med många religiösa(deras gud måste hata dem). men ämnet är intressant. de högsta halter endorfiner man har uppmätt i drogfria människor finner man hos buddistiska munkar. men buddistiska samhällen är oftast de mest olyckliga, medan sekulära är de mest lyckligaste.

 

tror för övrigt att de flesta icke-religiösa är rätt bekväma med att livet har ett slut. inte så mycket man kan göra något åt. desto mer anledning att försöka leva ett stressfritt liv det korta liv man har.

 

jag avundas inte religiösa för deras trygghet. avundas inte heller heroinister för deras upplevelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle_anka_logo.jpg

 

Förövaren: http://pokerforum.nu/forum/members/albert.html

 

Shit! Klyka tror antagligen att detta bara är en kalleankadiskussion utan substans och så länkar han till en profilsida har han inga bra argument eller?

 

läs t.ex. University of Sheffields studie om barns rädsla för Clowner. Genom att referera till denna studie hoppas jag skänka legitimitet och relevans till postandet av kalleankabilden ovan.

 

Det faktum att det förs en sån sinnessjukt osaklig debatt om invandringen stör mig nog allra mest och att det skapas en rasism av etniska svenskar som försöker framstå som oskyldiga stackars offer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det faktum att det förs en sån sinnessjukt osaklig debatt om invandringen stör mig nog allra mest och att det skapas en rasism av etniska svenskar som försöker framstå som oskyldiga stackars offer.

 

Vill bara påpeka att det knappast finns någon i dagens samhälle som för fram vad du kallar rasistiska åsikter enbart för att det är roligt. Det är snarare så att man reagerar på saker som går fel i samhället och av någon anledning har PK-folket beslutat att man inte får påpeka att kejsaren saknar kläder när det gäller invandringspolitiken.

 

I stället väljer man att skuldbelägga de som drabbas av skiten när man tar in människor som Sverige inte kan assimilera och som i många fall vägrar att respektera samhället som de lever i. Lägg av med att skrika "rasism" så fort någon försöker påpeka vilken absurd situation vi har i Sverige, där svenskar skuldbeläggs om invandrare pissar på dem eftersom "man inte har ansträngt sig tillräckligt för att få dem att känna sig välkomna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...