Gå till innehåll

Fitna - Filmen som ska stoppas till varje pris


Albert

Recommended Posts

tyckte filmen var rätt mesig och kass, sett samma sak flera gånger på youtube massa gånger redan. pat condell är mycket bättre på islam-kritik imho.

 

sjukt att den fått sån uppmärksamhet. hela grejjen var ju att den blev blockad etc redan innan någon hade sett dem, dvs att muslimerna valde att ta illa upp redan innan de hade sett filmen.

 

lite läskigt att FN har antagit resolutioner mot islamkritik:

http://news.yahoo.com/s/ap/20080328/ap_on_re_eu/un_rights_council_1

 

tycker det är viktigt att religon som gör så många anspråk ska kunna granskas kritiskt. riktigt illa när folk försöker stoppa diskussion och framförallt ta till våld när folk bara säger sina åsikter, använder media och konst etc för att sprida budskap etc. är grymt kontraproduktivt, idiotiskt och allmänt dåligt att eskalera till våld över så små saker. trist att folk ska ha så små kukar att de inte tål lite kritik/hån.

 

Tycker det borde vara olagligt att inte kritisera Islam.

Religionen skapades av en pedofil är inte det skäl nog att ta avstånd ifrån den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tråden handlar om vad jag vill att den ska handla om. Den handlar dels om muslimer som tycker att vi i väst ska anpassa oss efter dem. Inte visa bilder på deras profet (som gifte sig med en 9-åring!)

 

Nej, hon var 6 eller 7 år beroende på källan (betydligt äldre om du frågar en shia-muslim).

 

trots att det inte står något om bildförbud i Koranen. Visst det är en väldigt onödig provokation men sådant får man tåla i ett demokratisktsamhälle.

 

Ja, det har jag inte sagt något om. Jag anser att såväl Muhammedhundar såsom piss Christ ska få provocera till debatt. Det står inget om att muslimer ska omskäras i koranen heller. Varför tror du att koranen är islams enda källa?

 

Emcity: Tycker du att det är konstigt att jag reagerar när jag ser vad muslimska extremister gör? World Trade Center -91, World Trade Center 2001, Madrid, London. Och svaret är "ja", Emcity, det finns knäppgökar som finner det påvisbart i Koranen att om man dödar människor som står i vägen för islam eller som smödat islam eller dess profeter så blir Mohammed glad. Man får komma till de 72 oskulderna som, och nu är jag mycket osäker på om jag kommer ihåg rätt men jag har för mig att dessa oskulder kommer ha tre hårstrån på huvudet eller så var det noll.

 

Jag tycker att det är lustigt att du börjar posta youtube-filmer på random invandrare för att sedan börja tala om islamiska teologiska frågeställningar.

 

Islam kan kritiseras för väldigt mycket, jag gör det ofta och gärna, men det finns inget som motverkar den kritiken lika effektivt som oinformerade inlägg som dina, där du inte förstår att skilja på religion, kultur och etnicitet och blandar ihop organierade kriminella invandrargäng med religösa extremister och liknande.

 

Angående självmordsattacker antar jag att du är medveten om att självmord starkt fördöms såväl i koranen såsom av Muhammed, bl.a. i Sahih Muslim (Volume 8, Book 77, Number 604):

 

There was a man who fought most bravely of all the Muslims on behalf of the Muslims in a battle (Ghazwa) in the company of the Prophet. The Prophet looked at him and said. "If anyone would like to see a man from the people of the Fire, let him look at this (brave man)." On that, a man from the People (Muslims) followed him, and he was in that state i.e., fighting fiercely against the pagans till he was wounded, and then he hastened to end his life by placing his sword between his breasts (and pressed it with great force) till it came out between his shoulders. Then the man (who was watching that person) went quickly to the Prophet and said, "I testify that you are Allah's Apostle!" The Prophet asked him, "Why do you say that?" He said, "You said about so-and-so, 'If anyone would like to see a man from the people of the Fire, he should look at him.' He fought most bravely of all of us on behalf of the Muslims and I knew that he would not die as a Muslim (Martyr). So when he got wounded, he hastened to die and committed suicide." There-upon the Prophet said, "A man may do the deeds of the people of the Fire while in fact he is one of the people of Paradise, and he may do the deeds of the people of Paradise while in fact he belongs to the people of Fire, and verily, (the rewards of) the deeds are decided by the last actions (deeds)".

 

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/077.sbt.html

 

Eftersom Zawahari uppenbarligen inte lyssnade varken på Muhammed eller Koranen (Al-Qaida och vägen till 11 September, sid 226-227) torde man på samma sätt kunna para ihop vanliga kristna med kristna grupper med extrem ideologi (som uppenbarligen tummar på teologin), exempelvis Lords Resistance Army i Uganda eller stridande parter på Nordirland. Detta görs inte. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker att killen i det första klippet sammanfattar det hela ganska bra. "Kriminell och kriminell, man är ju från förorten.."

 

Segregera människorna som har flytt undan krig och förföljelse, ge dom lågstatusyrken så att dom kan betala tillbaka alla lån med en fantastisk ränta som dom har fått till att påbörja sina nya liv med och på detta vis ta ifrån dom all hopp för att till slut skylla alla samhällsproblem på dom..

 

wp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte filmen var rätt mesig och kass, sett samma sak flera gånger på youtube massa gånger redan. pat condell är mycket bättre på islam-kritik imho.

 

sjukt att den fått sån uppmärksamhet. hela grejjen var ju att den blev blockad etc redan innan någon hade sett dem, dvs att muslimerna valde att ta illa upp redan innan de hade sett filmen.

 

lite läskigt att FN har antagit resolutioner mot islamkritik:

http://news.yahoo.com/s/ap/20080328/ap_on_re_eu/un_rights_council_1

 

tycker det är viktigt att religon som gör så många anspråk ska kunna granskas kritiskt. riktigt illa när folk försöker stoppa diskussion och framförallt ta till våld när folk bara säger sina åsikter, använder media och konst etc för att sprida budskap etc. är grymt kontraproduktivt, idiotiskt och allmänt dåligt att eskalera till våld över så små saker. trist att folk ska ha så små kukar att de inte tål lite kritik/hån.

 

Ja, det är skrämmande. Fn-chefen med det passande namnet Ban har också 'condemned' filmen Fitna. Han säger enligt UN News Centre:

“I acknowledge the efforts of the Dutch Government to stop the broadcast of this film and appeal for calm to those understandably offended by it. Freedom must always be accompanied by social responsibility.”

 

Ban menar att "The right of free expression is not at stake here." men det är bara bullshit.

 

Missbruk av vettiga regler...det börjar gå en rejäl inflation i detta. Allt från att ta till med terrorism för att jaga fildelare till att tillgripa anti-hat lagar för att tysta debatter. Det känns knappast som om vi är på väg mot en upplyst framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Zawahari uppenbarligen inte lyssnade varken på Muhammed eller Koranen (Al-Qaida och vägen till 11 September, sid 226-227) torde man på samma sätt kunna para ihop vanliga kristna med kristna grupper med extrem ideologi (som uppenbarligen tummar på teologin), exempelvis Lords Resistance Army i Uganda eller stridande parter på Nordirland. Detta görs inte. Varför?

 

För att det inte finns något stöd bakom sådana tankar i den allmänna befolkningen. Vi styr dessutom inte våra länder genom religion och religionens lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det inte finns något stöd bakom sådana tankar i den allmänna befolkningen. Vi styr dessutom inte våra länder genom religion och religionens lagar.

 

Så den "allmäna befolkningen", här lejonparten av cirka 1.4 miljarder människor, stöjer alltså Zawahiris tolkningar av martyrdom som en naturlig del av det lilla jihad? Och ändå böljar inte ett intensivt världskrig över jorden. Jag får det inte att gå ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh... jo, det är precis det vi gör. 10 budord + ett par tusen år = exakt samma lagar fast med en helsikes massa tillägg, dock samma i grund och botten.

De tio budorden är du ska ickem örda, icke knulla granfrun, icke äta för mkt osv...alltså väldigt common sence. Tror nog inte folk behöver budord för att förstå att detta är fel så nej lagarna är ej baserade på kristendomen vare sig de liknar kristendomens budskap lr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv blir jag rädd när jag ser hur stort inflytande religioner, framför allt islam, har över världspolitiken. När jag var yngre så levde jag med föreställningen att den moderna människan per definition var ateist, och att alla religioner skulle dö ut inom en överskådlig framtid. Men när man växer upp så inser man att så inte är fallet. Eftersom religiösa är mer fanatiska och tjurnackade än ateister så verkar deras framfart inte gå att hejda, speciellt då västvärlden lider av ett dåligt samvete gentemot alla minoriteter. Jag är uppriktigt orolig över att sveriges lagar inom min livstid kommer komma att inskränka mina rättigheter att kritisera islam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv blir jag rädd när jag ser hur stort inflytande religioner, framför allt islam, har över världspolitiken. När jag var yngre så levde jag med föreställningen att den moderna människan per definition var ateist, och att alla religioner skulle dö ut inom en överskådlig framtid. Men när man växer upp så inser man att så inte är fallet. Eftersom religiösa är mer fanatiska och tjurnackade än ateister så verkar deras framfart inte gå att hejda, speciellt då västvärlden lider av ett dåligt samvete gentemot alla minoriteter. Jag är uppriktigt orolig över att sveriges lagar inom min livstid kommer komma att inskränka mina rättigheter att kritisera islam.

 

jag tror halveringstiden på fenomenet religion har minskat markant senaste tiden. enligt statistiken här har antalet non-religios ökat rätt markant globalt senaste tiden:

http://youtube.com/watch?v=T27kB4BjbEg

 

youtube etc är en stark bidragande faktor. tar ett tag innan de börjar synas i statistiken men den nya globala kulturen som börjar spridas är ateistisk.

 

se t ex:

http://youtube.com/video_response_view_all?v=i7QVbJnSPQE

den visar religiösa att ateister är vanliga människor som är säkra på sin sak. tror faktiskt den får en del att börja ställa frågor.

 

http://youtube.com/results?search_query=chanology+raid&search_type=

om 4chan kan få tiotusentals ungdomar att klä sig konstigt och gå och protestera på så många platser mot ett fenomen som knappt finns i deras land. visar på hur snabbt trender sprider sig på nätet.

 

http://youtube.com/profile_videos?user=patcondell&p=v

kolla antalet sidvisningar på alla hans filmer

 

se vad folk på nätet diggar:

http://digg.com/search?s=religion&submit=Search&section=all&type=both&area=promoted&sort=most

 

om 10år kommer varenda knatte ha youtube i mobilen och sitta på rasterna och skratta åt religiösa. skriver någon att den är religiös på godtyckligt forum blir den hånad. det är koolt att vara ateist på nätet. och dagens ungdomar växer upp på nätet och kommer mobba sina religiösa klasskamrater tills de ger upp.

 

 

jag är optimist! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den "allmäna befolkningen", här lejonparten av cirka 1.4 miljarder människor, stöjer alltså Zawahiris tolkningar av martyrdom som en naturlig del av det lilla jihad? Och ändå böljar inte ett intensivt världskrig över jorden. Jag får det inte att gå ihop.

 

Låt mig vända på det;

Vi tar avstånd ifrån det vi anser är fel. Det är en väldigt liten del som tar öppet avstånd ifrån martyrdom, jihad, m.m.

 

Att acceptera är inte lika illa som att stödja, men det är en bra bit på vägen.

 

Eh... jo, det är precis det vi gör. 10 budord + ett par tusen år = exakt samma lagar fast med en helsikes massa tillägg, dock samma i grund och botten.

 

Det är en väldigt stor skillnad att ha bestämda (idiotiska, imo) lagar som är 1400 år gamla iirc jämfört med att utveckla under ett par tusen år fram till det samhällssystem vi har idag. Vart i helvete hittar du dem tio budorden i dagens statsskick för övrigt?

 

Personligen anser jag dessutom att moral och etik är mycket bredare än kristendomen, inte minst för att en stor del av svenskarna är ateister, och en ändå större del endast tror på att det gud finns och inget mer.

 

Hursom, du kan försöka likna kristna länders statsskick vid länder som styrs med shia allt du vill men jag kommer då aldrig kunna hålla med dig om att de finns några slående likheter, eller knappt några likheter alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror halveringstiden på fenomenet religion har minskat markant senaste tiden. enligt statistiken här har antalet non-religios ökat rätt markant globalt senaste tiden:

http://youtube.com/watch?v=T27kB4BjbEg

 

Härlig statistik, jag hoppas verkligen att det är en konstant utveckling. :-)

 

http://youtube.com/profile_videos?user=patcondell&p=v

kolla antalet sidvisningar på alla hans filmer

 

Av det jag sett hittills kan jag bara säga: Fy fan vilken härlig man. Det hade varit ett underbart samhälle om fler kunde resonera som honom. Alla borde se den här:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig vända på det;

Vi tar avstånd ifrån det vi anser är fel. Det är en väldigt liten del som tar öppet avstånd ifrån martyrdom, jihad, m.m.

 

Att acceptera är inte lika illa som att stödja, men det är en bra bit på vägen.

 

En liten del i relation till vad?

 

Kan det bli tydligare än så här?

 

Tens of thousands of Moroccans have thronged the streets of Casablanca to voice their anger over the suicide attacks which killed 43 people.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/2936918.stm

 

American Muslim Alliance (AMA) Condemns Terrorist Attack

 

(Newark, California: 9/11/01) The American Muslim Alliance, a national civic education organization, condemned today's terrorist attacks in New York and Washington in the "strongest terms".

 

Dr. Agha Saeed, the national Chair of the American Muslim Alliance, Stated:

 

"These attacks are against both divine and human laws and we condemn them in the strongest terms. The Muslim Americans join the nation in calling for swift apprehension and stiff punishment of the perpetrators, and offer our sympathies to the victims and their families."

 

http://www.islamicity.com/articles/Articles.asp?ref=AM0109-335

 

Detta är bara två exempel. Men du kanske vill ha en underskrift av samtliga muslimer i hela världen?

 

Här hittar du mer:

 

http://www.muhajabah.com/otherscondemn.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara att våra lagar, som enligt vissa är "common sense", i grund och botten är från bibeln. Givetvis har det tillkommit trettioelva miljoner tillägg för att det ska passa dagens samhälle och dagens brottslighet, men i pricip är det som var olagligt för 2000 år sedan fortfarande olagligt (med vissa undantag naturligtvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara att våra lagar, som enligt vissa är "common sense", i grund och botten är från bibeln. Givetvis har det tillkommit trettioelva miljoner tillägg för att det ska passa dagens samhälle och dagens brottslighet, men i pricip är det som var olagligt för 2000 år sedan fortfarande olagligt (med vissa undantag naturligtvis).

Du tror inte de hamnade i bibeln för att de var "common sense"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten del i relation till vad?

 

Detta är bara två exempel. Men du kanske vill ha en underskrift av samtliga muslimer i hela världen?

 

du är lite godtrogen. folk i allmänhet är idioter och religiösa än mer.

 

The survey of more than 1,000 Muslims from different age groups in the UK, found:

 

71% of over-55s compared with 62% of 16 to 24-year-olds feel they have as much, if not more, in common with non-Muslims in Britain than with Muslims abroad

 

19% of over-55s compared with 37% of 16 to 24-year-olds would prefer to send their children to Islamic state schools

 

17% of over-55s compared with 37% of 16 to 24-year-olds would prefer living under Sharia law than British law

 

28% of over-55s compared with 74% of 16 to 24-year-olds prefer Muslim women to choose to wear the hijab

 

3% of over-55s compared with 13% of 16 to 24-year-olds admire organisations like al-Qaeda that are prepared to fight the West

 

källa:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/6308683.stm

 

dvs 13% av muslimerna i åldrarna 16-24år i storbrittannien är terroristsympatisörer. siffran i arabvärlden är mycket mycket högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37% of 16 to 24-year-olds would prefer living under Sharia law than British law

 

Så fucked up så att det är inte sant.

 

Jag har jobbat med en del muslimer (även sikhar, inget ont om dem) och gissa vilka de tror ligger bakom 9/11? Jo, judarna! Detta är åsikter som kommer från fullvuxna muslimska karlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara att våra lagar, som enligt vissa är "common sense", i grund och botten är från bibeln. Givetvis har det tillkommit trettioelva miljoner tillägg för att det ska passa dagens samhälle och dagens brottslighet, men i pricip är det som var olagligt för 2000 år sedan fortfarande olagligt (med vissa undantag naturligtvis).

 

Och Moses hade fått lagarna från Gud och Gud har "lånat" dem från Hammurabi om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du är lite godtrogen. folk i allmänhet är idioter och religiösa än mer.

 

 

 

källa:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/6308683.stm

 

dvs 13% av muslimerna i åldrarna 16-24år i storbrittannien är terroristsympatisörer. siffran i arabvärlden är mycket mycket högre.

 

Jag har sett siffrorna förr.

 

Det är det ju knappast våldsamt överraskande att yngre har mer extremare åsikter, men ja, det är ett växande problem. Dock är det 13% av ett ålderssegment och där kan vi knappast tala om brett stöd.

 

Det är dock intressant att notera hur folk ser konflikter och trender i ett vakum. Titta gärna på vad som skett i Egypten, Saudiarabien, Iran, Afghanistan och Pakistan för en bild av varför animositeten mot vissa väststaters interventioner är vanligt förekommande. Irakkriget är fortfarande ett barn av Operation Ajax. En radikalisering av unga muslimer och en reaktion mot den utrikespolitik som förts mot länder som anses vara islams hjärteländer har medfört "blowback".

 

Varför väljer du att inrikta sig på just arabvärlden och inte den muslimska världen?

 

Enligt Pew sjunker stödet för självmordsdåd i den muslimska världen:

 

http://pewglobal.org/reports/pdf/257.pdf

 

Anser du för övrigt dig själv vara en idiot sådär i allmänhet? Jag tror att den stora massan vill leva sina liv, känna trygghet och ha ett arbete och en familj. Det ter sig säkert idiotiskt för dig som åtnjuter en plats på toppen av Maslows pyramid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...