Gå till innehåll

Fitna - Filmen som ska stoppas till varje pris


Albert

Recommended Posts

Såg den nyss och den var tämligen harmlös förutom att man fick se muslimska agitatorer uppmana att döda judar, lite terror dåd och versläsning från koranens suror.

 

Det räcker inte med att bomba sönder buddhastatyer i Inden enbart för att det strider mot Koranen som säger att Gud och hans profeter får hånas. En helt uppriktig fråga utan någon underliggande värdering eller ironi: Har något land kommit lindrigt undan iom invandrande muslimer? Om jag inte missminner mig så finns det över 22 länder som har islam som statsreligion. Duger inte dessa? Om man inte kan värja sig för att se kvinnor utan slöja och med valfriklädsel så kan man väl flytta till något land som har sharia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Såg den nyss och den var tämligen harmlös förutom att man fick se muslimska agitatorer uppmana att döda judar, lite terror dåd och versläsning från koranens suror.

 

Det räcker inte med att bomba sönder buddhastatyer i Inden enbart för att det strider mot Koranen som säger att Gud och hans profeter får hånas. En helt uppriktig fråga utan någon underliggande värdering eller ironi: Har något land kommit lindrigt undan iom invandrande muslimer? Om jag inte missminner mig så finns det över 22 länder som har islam som statsreligion. Duger inte dessa? Om man inte kan värja sig för att se kvinnor utan slöja och med valfriklädsel så kan man väl flytta till något land som har sharia?

 

Varför generalisera så? Det finns gott om muslimer som inte alls håller på att kvinnor ska bära slöja.

 

Dessutom har vi problem med våra egna religiösa fanatiker. Ibland får de igenom idiotiska lagar som t ex att våra skolor ska bygga på 'kristna värderingar'. Precis som islam utnyttjas för politiska syften så har vi gott om kristdemokrater, folkpartister och andra rabieshundar som man måste se upp med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför generalisera så? Det finns gott om muslimer som inte alls håller på att kvinnor ska bära slöja.

 

Dessutom har vi problem med våra egna religiösa fanatiker. Ibland får de igenom idiotiska lagar som t ex att våra skolor ska bygga på 'kristna värderingar'. Precis som islam utnyttjas för politiska syften så har vi gott om kristdemokrater, folkpartister och andra rabieshundar som man måste se upp med.

 

Varför vara så jä-la pk?

 

Så himla typiskt svenskt att hävda att vi skulle vara lika goda kålsupare så fort det antyds negativa saker om andra kulturer/religoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vara så jä-la pk?

 

Så himla typiskt svenskt att hävda att vi skulle vara lika goda kålsupare så fort det antyds negativa saker om andra kulturer/religoner.

 

QFT imo.

 

Sen förstår jag inte invädningen mot "kristna värderingar", för mig betyder detta att vi bygger skolan efter svensk modell. Jag relaterar mao inte kristna värderingar till religion i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror trådskaparen försöker säga är att många muslimer inte är villiga att ta seden dit man kommer och att vissa istället tom med våld försöker ändra sitt nya hem.

Anledningen till att han skrev att "varför kan de inte välja ett nytt muslimsk land" är för att om de nu inte vill va en del av sitt nya europeiska land så kan man ju istället flytta till ett muslimskt land och va lycklig.

 

//översättning slut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QFT imo.

 

Sen förstår jag inte invädningen mot "kristna värderingar", för mig betyder detta att vi bygger skolan efter svensk modell. Jag relaterar mao inte kristna värderingar till religion i sammanhanget.

 

Varför inte? I 1994 års läroplaner kuppades in att skolans värdegrund ska vara "I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition". Om man inte bara menar att det är en meningslös fras, så omfattar den en massa saker som jag tycker att man ska vara motståndare till. Kristna har gjort mycket ont i historien. Det finns många värderingar angående folkmord, hämnd med mera i bibeln som jag inte vill ha till värdegrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QFT imo.

 

Sen förstår jag inte invädningen mot "kristna värderingar", för mig betyder detta att vi bygger skolan efter svensk modell. Jag relaterar mao inte kristna värderingar till religion i sammanhanget.

 

 

QFT?

 

Angående kristna värderingar så har jag aldrig gillat när man blandar in religion i offentliga institutioner. Men det är ändå långt ifrån några extrema, subversiva förändringar KD vill få till (även om jag principiellt är emot dessa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vara så jä-la pk?

 

Så himla typiskt svenskt att hävda att vi skulle vara lika goda kålsupare så fort det antyds negativa saker om andra kulturer/religoner.

 

För att undvika missförstånd: jag är inte 'motståndare' till filmen Fitna. Jag såg just halva, och tycker att den pedagogiskt visar kopplingar mellan terrorism och användandet av islam och koranen i politisk propaganda. Att FN och andra liksom såklart en del muslimska länder vill stoppa filmen är helt oacceptabelt. Vi har tryckfrihet, och vi ska kunna diskutera sådana här saker. Liksom vi ska kunna publicera teckningar med rondellhundar oavsett vad vissa människor tycker om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd: jag är inte 'motståndare' till filmen Fitna. Jag såg just halva, och tycker att den pedagogiskt visar kopplingar mellan terrorism och användandet av islam och koranen i politisk propaganda. Att FN och andra liksom såklart en del muslimska länder vill stoppa filmen är helt oacceptabelt. Vi har tryckfrihet, och vi ska kunna diskutera sådana här saker. Liksom vi ska kunna publicera teckningar med rondellhundar oavsett vad vissa människor tycker om dem.

 

O för att inte undvika missförstånd heller så är jag extremt mkt föresåpråkare för oinskränkt yttrandefrihet med den reservationen att man inte motiverar saker med religion.

Pga den enkla anledningen att religion endast är lögner skapade för att manipulera den obildade populasen till okritiskt tänkande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg den nyss och den var tämligen harmlös förutom att man fick se muslimska agitatorer uppmana att döda judar, lite terror dåd och versläsning från koranens suror.

 

Det räcker inte med att bomba sönder buddhastatyer i Inden enbart för att det strider mot Koranen som säger att Gud och hans profeter får hånas. En helt uppriktig fråga utan någon underliggande värdering eller ironi: Har något land kommit lindrigt undan iom invandrande muslimer? Om jag inte missminner mig så finns det över 22 länder som har islam som statsreligion. Duger inte dessa? Om man inte kan värja sig för att se kvinnor utan slöja och med valfriklädsel så kan man väl flytta till något land som har sharia?

 

Exakt var i Indien fanns Buddhastatyerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror trådskaparen försöker säga är att många muslimer inte är villiga att ta seden dit man kommer och att vissa istället tom med våld försöker ändra sitt nya hem.

Anledningen till att han skrev att "varför kan de inte välja ett nytt muslimsk land" är för att om de nu inte vill va en del av sitt nya europeiska land så kan man ju istället flytta till ett muslimskt land och va lycklig.

 

//översättning slut :)

 

Som svensk anses man vara timid, rädd för beröring, rädd att säga ifrån men när man påpekar att invandrare beter sig som svin då är man plötsligt en idiot som inte respekterar människovärden. När man påpekar att Fucked For Life styrs av en turk och en polack och Bandidos styrs av en iranier så ska man inte påpeka det för de är ju "också svenskar".

 

Man måste vara en idiot för att inte bli påverkade av artiklar i Sydsvenskan där det står att läsa att eleverna i 8:an inte fick ha på sig landslagströjor då det kunde uppfattas som rasistiskt. Jag undrar om det inte borde vara "nationalistiskt" istället. http://sydsvenskan.se/malmo/article263887.ece?listCommentsFrom=30 Man börjar ju undra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svensk anses man vara timid, rädd för beröring, rädd att säga ifrån men när man påpekar att invandrare beter sig som svin då är man plötsligt en idiot som inte respekterar människovärden. När man påpekar att Fucked For Life styrs av en turk och en polack och Bandidos styrs av en iranier så ska man inte påpeka det för de är ju "också svenskar".

 

Man måste vara en idiot för att inte bli påverkade av artiklar i Sydsvenskan där det står att läsa att eleverna i 8:an inte fick ha på sig landslagströjor då det kunde uppfattas som rasistiskt. Jag undrar om det inte borde vara "nationalistiskt" istället. http://sydsvenskan.se/malmo/article263887.ece?listCommentsFrom=30 Man börjar ju undra...

 

Vänta lite nu...

 

Du kan ju knappast påstå att verksamheten och livsstilen i FFL och Bandidos är föreskriven i Koranen, hadith eller någon annan av islams källor? Det verkar ju snarare vara individer som inte följer islam som styr där. Pratar du om s.k. etniska muslimer eller religösa muslimer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu förvirrar du mig igen. Tråden skulle handla om Fitna, en islamkritisk film, men du postar länkar om invadrare som åker fast. Du ville bara öppna en alibitråd för att få utlopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte filmen var rätt mesig och kass, sett samma sak flera gånger på youtube massa gånger redan. pat condell är mycket bättre på islam-kritik imho.

 

sjukt att den fått sån uppmärksamhet. hela grejjen var ju att den blev blockad etc redan innan någon hade sett dem, dvs att muslimerna valde att ta illa upp redan innan de hade sett filmen.

 

lite läskigt att FN har antagit resolutioner mot islamkritik:

http://news.yahoo.com/s/ap/20080328/ap_on_re_eu/un_rights_council_1

 

tycker det är viktigt att religon som gör så många anspråk ska kunna granskas kritiskt. riktigt illa när folk försöker stoppa diskussion och framförallt ta till våld när folk bara säger sina åsikter, använder media och konst etc för att sprida budskap etc. är grymt kontraproduktivt, idiotiskt och allmänt dåligt att eskalera till våld över så små saker. trist att folk ska ha så små kukar att de inte tål lite kritik/hån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu...

 

Du kan ju knappast påstå att verksamheten och livsstilen i FFL och Bandidos är föreskriven i Koranen, hadith eller någon annan av islams källor? Det verkar ju snarare vara individer som inte följer islam som styr där. Pratar du om s.k. etniska muslimer eller religösa muslimer?

 

Du har helt rätt. Det står inget i Koranen om Bandidos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förvirrar du mig igen. Tråden skulle handla om Fitna, en islamkritisk film, men du postar länkar om invadrare som åker fast. Du ville bara öppna en alibitråd för att få utlopp?

 

Tråden handlar om vad jag vill att den ska handla om. Den handlar dels om muslimer som tycker att vi i väst ska anpassa oss efter dem. Inte visa bilder på deras profet (som gifte sig med en 9-åring!) trots att det inte står något om bildförbud i Koranen. Visst det är en väldigt onödig provokation men sådant får man tåla i ett demokratisktsamhälle.

 

Emcity: Tycker du att det är konstigt att jag reagerar när jag ser vad muslimska extremister gör? World Trade Center -91, World Trade Center 2001, Madrid, London. Och svaret är "ja", Emcity, det finns knäppgökar som finner det påvisbart i Koranen att om man dödar människor som står i vägen för islam eller som smödat islam eller dess profeter så blir Mohammed glad. Man får komma till de 72 oskulderna som, och nu är jag mycket osäker på om jag kommer ihåg rätt men jag har för mig att dessa oskulder kommer ha tre hårstrån på huvudet eller så var det noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...